The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience
Med lite avslagen inställning slog jag igång The Matrix Awakens: An Unreal Engine 5 Experience på min Xbox Series X igår kväll. Förväntade mig inget mer än något halvfancy promomaterial för nya filmen. Men oj så fel jag hade. Jag blev fullständigt blown away. Har ni inte testat så rekommenderar jag er verkligen att ladda ned och dra igång. För detta är verkligen något helt annat än vad vi hittills sett på den nya konsolgenerationen (ja, jag vet att PC-spelare kunnat se liknande ett tag).
Och det ska sägas direkt: Bilduppdateringen är inte bra alls. Men det gör nästan ingenting, för oj vilka drömmar detta skapar om hur spel kommer se ut om några år. Jag blev helt häpen. När man blir placerad i staden och börjar röra sig runt – den närvarokänslan var det länge sen jag kände i ett spel. Det ser verkligt ut på ett sätt som är lite svårt att ta på. Ljuset är makalöst vackert.
Digital Foundry har gjort en analys för den intresserade, men jag rekommenderar nästan att testa upplevelsen (för det är vad det är) själva först:
Och här är lite klipp:
Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?
Det är redan på gång, kommer börja släppas spel med motorn i vår, och Fortnite tror jag redan har börjat använda den.. men är inte helt säker.
Edit; Stalker 2 (april tror jag), Ark 2 (potentiell early access) och Layers of Fear 3 är några av de spel jag tror är närmast release.
Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?
Kommer ett tiotal minst nästa år
Mycket vackert. Men gameplay är ju bara en rail-shooter.
"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."
Mycket vackert. Men gameplay är ju bara en rail-shooter.
Det är bara ett tekniskt demo, inte ett spel som faktiskt kommer släppas.
Bilarna som man skjuter på reagerar också olika varje gång.
Synd bara att PC inte får ett demo.
Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD
Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.
Jag upptäckte detta igår också på Youtube. Är lite förvånad att FZ inte skrivit mer om detta än artiklarna om att någon diffus matrixupplevelse ska släppas på konsoler men sen ingen uppföljning när det väl släpptes. Ett demo är alltid bara ett demo men det ser ju bra ut.
Jag funderade om jag skulle skriva något idag, men den förra artikeln som skrevs tyckte jag sa allt. Dvs att det går att ladda hem ett unreal 5 demo i Matrix-tema. Jag har själv inte hunnit prova heller så kände inte direkt jag hade mer att tillföra.
Men atr diskutera under en tråd i forumet är ju bra för de som testat demot.
"Writer and Fighter"
Laddade ned på XBSX och har haft kul i någon timme. UE5 är ett fantastiskt verktyg.
Jag funderade om jag skulle skriva något idag, men den förra artikeln som skrevs tyckte jag sa allt. Dvs att det går att ladda hem ett unreal 5 demo i Matrix-tema. Jag har själv inte hunnit prova heller så kände inte direkt jag hade mer att tillföra.
Men atr diskutera under en tråd i forumet är ju bra för de som testat demot.
Nja och nej. Personligen tycker jag att det var stor skillnad intressemässigt när jag fick veta om den luddiga matrixupplevelsen i artikeln och när jag fick se på Youtube vad det rörde sig om. Jag tror att många skulle gilla att se upplevelsen/tech demot-klippet på YT, särskilt eftersom en stor andel inte kan ladda ner och prova det själv eftersom det är konsolexklusivt.
Satt med käften i backen då man fick ta över kontrollen själv och sätta sig i drönaren och flyga upp över staden.
Helvete vad det imponerar, men det som imponerar mest är att alla dessa byggnader inte är tomma "block" som vanligt, utan de har faktiskt rum. GALET.
PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB
Satt med käften i backen då man fick ta över kontrollen själv och sätta sig i drönaren och flyga upp över staden.
Helvete vad det imponerar, men det som imponerar mest är att alla dessa byggnader inte är tomma "block" som vanligt, utan de har faktiskt rum. GALET.
Nu vill jag inte vara en buzzkill och det kanske jag inte är för detta är faktiskt cool men rummen ÄR mest sannolikt tomma, det är bara en häftig shader som gör så det ser ut som att det är rum där inne. Tror att nya spider man använde samma teknik. Jag ska se om jag hittar en video på detta
Edit:
Video som förklarar hur detta går till:
Nu vill jag inte vara en buzzkill och det kanske jag inte är för detta är faktiskt cool men rummen ÄR mest sannolikt tomma, det är bara en häftig shader som gör så det ser ut som att det är rum där inne. Tror att nya spider man använde samma teknik. Jag ska se om jag hittar en video på detta
Tack, jag trodde verkligen att det var riktiga rum. Men tekniken är riktigt häftig!
PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB
Shit!! Det var längessen en gameplay video hade wow-effekt. Nu undrar man, när släpps spel i denna motor? Är det något vi ser 5-6 år från nu eller är det redan på G?
Det är redan på gång, kommer börja släppas spel med motorn i vår, och Fortnite tror jag redan har börjat använda den.. men är inte helt säker.
Edit; Stalker 2 (april tror jag), Ark 2 (potentiell early access) och Layers of Fear 3 är några av de spel jag tror är närmast release.
Japp Fortnite rullar i UE5 sedan en vecka tillbaka
Miljön i "demot" är ju ganska hårt kontrollerat, så inte så konstigt egentligen att dom kan kräma på med det grafiska. Imponerad? Nja. ╮(╯_╰)╭
Jag håller med dig gällande actionscenen när man skjuter från bilen. Så långt kändes det såklart snyggt men med en stark känsla av att de kändes väldigt styrt och inte sa jättemycket. Men käken åkte verkligen i backen när man sedan kunde börja röra sig runt i den öppna världen, för där var det verkligen inte kontrollerat. Bara att flytta runt på solen var ju magi.
Har du testat den delen?
Japp Fortnite rullar i UE5 sedan en vecka tillbaka
Är det några större visuella förbättringar? Funderar på om det skulle vara värt att installera bara för att se dem.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Miljön i "demot" är ju ganska hårt kontrollerat, så inte så konstigt egentligen att dom kan kräma på med det grafiska. Imponerad? Nja. ╮(╯_╰)╭
Man kan ju gå runt eller flyga runt med kamerat fritt i hela staden och köra bilar och krocka etc när demot kört klart. Se video här och framåt t.ex. https://youtu.be/qOkScZ100J0?t=595
Inte imponerande? 🤣 Att det ens är möjligt att rendera den interaktiva biljakt scenen inkl bilcrasherna i real-time på en konsol i photorealistisk grafik är riktigt imponerande. Lägg till att det även är ray-traycing.
7000 byggnader
18000 Npcer
45073 parkerade bilar (38 146 är körbara)
Inte imponerande? 🤣 Att det ens är möjligt att rendera den interaktiva biljakt scenen inkl bilcrasherna i real-time på en konsol i photorealistisk grafik är riktigt imponerande. Lägg till att det även är ray-traycing.
7000 byggnader
18000 Npcer
45073 parkerade bilar (38 146 är körbara)
Jag var inte jätteimponerad när jag såg videon på YT men när jag fick testa själv var det sjukt imponerande. Sen att alla bilmodeller kan deformeras vid krockar var också coolt.
PSN: OAKTHYR
Jag var inte jätteimponerad när jag såg videon på YT men när jag fick testa själv var det sjukt imponerande. Sen att alla bilmodeller kan deformeras vid krockar var också coolt.
Gillar du bilcrasher ska du kolla in Beamng.Drive
Gillar du bilcrasher ska du kolla in Beamng.Drive
https://youtu.be/MGFuXAW0bZ0
Tack för tipset! Men jag har redan spelat det en hel del
Gillar att titta på krockar i slow motion i det spelet. Riktigt bra. Längtar tills tekniken finns i andra spel. Tänk ett open world med den fordonsfysiken
PSN: OAKTHYR