Phil Spencer vill se plattformsöverskridande avstängningar för spelare

Robot
Phil Spencer vill se plattformsöverskridande avstängningar för spelare

De som inte sköter sig borde kunna bli avstängda på alla nätverk.

#Phil-spencer


Gnällkuk

Din son skriker obscena könsord och andra nedvärderande saker. Dagen efter - Din Office- och Windowslicens har återkallats :>


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Så länge de inte är allt för strikta. Menar många är ju barn eller ovana vid internet. De måste ju få en chans att lära sig med några lättare varningar.

Någon har en dålig dag och säger något dumt sen då det går uselt I sitt spel. Så försvinner allt digitalt de någonsin köpt kanske inte är så rättvist mot personer utan mer mot företag som då säger, lungt du kan bara köpa allt igen med nya konton. 😅

Inget problem för mig då jag ogillar online spel, men ja, jag tycker det är bättre att istället göra som med fuskare. Sätt de tillsammans på egna servrar så kan de med svår självkontroll få skrika på varandra och fuskarna spela mot varandra.

Medlem

Hade varit riktigt nice.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Din son skriker obscena könsord och andra nedvärderande saker. Dagen efter - Din Office- och Windowslicens har återkallats :>

Bra, då kanske folk blir motiverade att uppfostra sina ungar.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Någon tycker till om Kinas diktatur och får alla sina licenser återkallade över hela linjen? ... meh.. Jag är skeptisk. Det låter bra så länge det bara rör sig om rövhattar och troll men vem vet var det skulle sluta?


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av PFC Hudson:

Bra, då kanske folk blir motiverade att uppfostra sina ungar.

Nej det är ju jobbigt. Det är ju förskolans ansvar.

Jag tror alla personer någon gång har varit med om felaktig bannande eller liknande. Detta förslaget är fruktansvärt. Att bli felaktigt bannad från t.ex. War Thunder är förolämpade, men om de det hade medfört att media jag betalt tiotusentals kronor för blir förstört hade nog fått mig att bli våldsam med rätta.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Din son skriker obscena könsord och andra nedvärderande saker. Dagen efter - Din Office- och Windowslicens har återkallats :>

Man går till jobbet, kliver in på kontoret och försöker starta upp Outlook och det fungerar inte, 1 minut senare,

Medlem

Starkt kritiskt mot detta, av den enkla anledningen är att alla ban-systems idag är automatiserade, och kan lätt missbrukas av troll. Tyckte det var mycket bättre förr när man inte hade dessa "nätverk", och man istället hade server admins som kunde vara på plats och banna fuskare och otrevliga spelare. Och visst fanns det maktgalna rövhattar, men de kunde ändå inget göra bortom sin egen server.

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Jag tror alla personer någon gång har varit med om felaktig bannande eller liknande. Detta förslaget är fruktansvärt. Att bli felaktigt bannad från t.ex. War Thunder är förolämpade, men om de det hade medfört att media jag betalt tiotusentals kronor för blir förstört hade nog fått mig att bli våldsam med rätta.

Ja sen ska man inte glömma att det här kan användas som en ny jävlings taktik. Någon blir dumpad, giftar ex:et en cod nyckel eller något rapporterar de för att kallat de något skit i spelet och personen får alla sina saker borttaget. Behöver ju finnas mycket starkare bevis då för att banna någon om det här en ska vara aktuellt.
Vissa anmäler någon för att skratta då det vann, för att de känner sig förolämpade, delete. Kommer definitivt dämpa konversationer i online spel då.

Men ja, var nog ingen genomtänkt idea av honom, så tror inte det lär bli så.

Medlem

Det borde vara samma sak på olika forum. Något slags internetkörkort som pausas. Å andra sidan skulle det kunna utnyttjas av dåliga moderatorer och dylikt. Så jag gillar idén men ser inte hur det skulle kunna utföras på ett bra sätt.

FM-guru
F.d. Sisyr

Det är ju just den nämnda anonymiteten som gör att det inte är rimligt att straffa folk så pass hårt - risken är ju påtaglig att det är fel person som åker dit, som exemplifierat ovan. Inte minst då när det gäller ungar som inte sällan delar diverse konton med föräldrar och/eller syskon.

Tycker det här med livstidsavstängningar och dylikt är rätt vridet över huvud taget när det gäller spel. Inget man ser i andra sammanhang direkt, om det inte rör sig om extremt grova övertramp. Jag fattar att det är för att konsumenterna själva vill ha det - inget får gamers att jubla så mycket som när man hör att fuskare sätts dit så hårt som möjligt - men det är i mina ögon rätt absurt att exempelvis på Steam få sitt konto permanent märkt om man som snoris gör något korkat och blir bannad, typ tankar en aimbot på CS eller vad det kan vara.

Gnällkuk
Skrivet av PFC Hudson:

Bra, då kanske folk blir motiverade att uppfostra sina ungar.

Låter som en naiv inställning från någon som inte har barn


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Låter som en naiv inställning från någon som inte har barn

Jodå jag har barn... men jag ser det som mitt ansvar om ungen "skriker obscena könsord och andra nedvärderande saker." Då är det slutspelat på ett bra tag. Men jag kan vara naiv, det behövs nog mer än bara indragna licenser innan vissa föräldrar börjar engagera sig i sina barns uppförande .

Men det Spencer har sagt verkar väl handla om att man ska kunna föra med sig blockade personer mellan typ Xbox och Nintendo? Känns som tråden börjar dra lite för stora växlar av uttalandet.


signatur

PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck

Medlem

Jag tror att detta kan vara en bra idé, även om det måste genomföras med mycket planering och tanke bakom.

Dels måste man tillämpa samma sak som i en riktig domstol: större straff = konsekvensvärde + större krav på bevisning. Man skall alltså inte kunna bli perma bannad för att ha skrivit "gg ez" i chatten.

Dels måste man se till att det inte missbrukas av sådana som vill ta bort "fel" åsikter. T ex kritik mot ett visst land eller liknande, som nämnt tidigare.

Att ett barn sitter på sin förälders konto.... ja, det kanske blir en bra läxa för föräldern.

TLDR: Det kan bli bra om det görs rätt. (Som allt annat i livet.)


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Känns som det fattas en pusselbit här dock, man bör väl kräva någon typ av verifiering så att det inte bara är att skapa ett nytt konto i så fall?

I övrigt så skulle det kunna vara väldigt bra för att få in mer tjejer i spelvärlden, vilket såklart hade hade varit bra.

Ett steg hade kanske varit att ha verifierade och overifierade servrar så att de som använder ID handlingar får spela med andra som har hård verifiering?
Behöver då inte heller gälla för specifika servrar utan skulle kunna vara något man har möjlighet att boka i när man ska söka efter server.

Men jag tror inte heller på lång ban i så fall och ser helst att de anställer mer moderatorer, gärna också som har koll på trakasserier.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Någon tycker till om Kinas diktatur och får alla sina licenser återkallade över hela linjen? ... meh.. Jag är skeptisk. Det låter bra så länge det bara rör sig om rövhattar och troll men vem vet var det skulle sluta?

Va?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Starkt kritiskt mot detta, av den enkla anledningen är att alla ban-systems idag är automatiserade, och kan lätt missbrukas av troll. Tyckte det var mycket bättre förr när man inte hade dessa "nätverk", och man istället hade server admins som kunde vara på plats och banna fuskare och otrevliga spelare. Och visst fanns det maktgalna rövhattar, men de kunde ändå inget göra bortom sin egen server.

håller med fick en hel del guildys bannade i wow classic av av "premades" t.ex

Gnällkuk
Skrivet av PFC Hudson:

Jodå jag har barn... men jag ser det som mitt ansvar om ungen "skriker obscena könsord och andra nedvärderande saker." Då är det slutspelat på ett bra tag. Men jag kan vara naiv, det behövs nog mer än bara indragna licenser innan vissa föräldrar börjar engagera sig i sina barns uppförande .

Men det Spencer har sagt verkar väl handla om att man ska kunna föra med sig blockade personer mellan typ Xbox och Nintendo? Känns som tråden börjar dra lite för stora växlar av uttalandet.

Ja, mitt var givetvis ett skämt. Jag förstod också att han syftade till att om du använder fusk t ex i ett spel på en annan plattform så ska du kunna bli portad på andra plattformar, eller åtminstone låta andra svartlista dig över fler plattformar. Hur det skulle vara möjligt ens tror jag dock bara är en dröm.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Nej och nej.
Lika dåligt som nationella bankID'n för att kunna använda sociala medier.
Sådan här skit ska alltid tryckas tillbaka hårt så fort det dyker upp.

Medlem

Jättebra idé!
Tycker faktiskt det kan kopplas till bankkonto så man kan automatiskt utfärda och debitera böter ifall man säger fula ord på internet.

/S

Medlem

Att köra ban för chattmissbruk över alla plattformar känns lika reaktivt som att snatta godis på ICA och istället för böter och eventuellt ban från den butiken bli förbjuden att handla mat på hela planeten.

Håll det per spel och i värsta fall till plattformen, men där går nog den vettiga gränsen för ett företags åtgärder i mitt tycke.

Grova kränkningar, hot eller andra liknande brott har vi redan lagar för och där tycker jag rättsväsendet ska stå för påföljd, inte företagen. Fungerar inte en person efter varningar i en chatt, så blockera då den funktionen för den användaren i det spelet.

Inaktiv

Det skulle vara bra att stänga av de som beter sig illa, fuskar i onlinespel (tycker det är okej att fuska själv men inte online mot andra) eller spelar piratkopierade spel.
Men då ska inte hela kontot stängas av, för de ska ju fortfarande få ha tillgång till det som de har köpt, och sen ska det inte vara en permanent avstängning utan kanske typ tre månader för alla kan ju göra fel.

Medlem

Flamers och fuskare är ett gissel! Problemet är att spelare sällan har tillräckligt "skin in the game" för att bry sig. Kanske ett globalt betygsystem som reflekterar beteende och ev. fuskare. Man strävar efter att matcha individer ihop som ligger runt samma nivå på skalan. Får man ett och annat dåligt betyg är det inte hela välden men beter man sig ständigt dåligt eller får många rapporter om fusk så åker man ner rejält. Det skulle då vara falfritt om man vill vara med men är man inte med så får man en låg nivå.

Spelar själv PUBG och DOTA 2 och DOTA 2 har rejält med flamers medan PUBG framstår som att ha en hel del fuskare. Har faktiskt själv åkt dit som fuskare i PUBG utan att veta varför. Försökte reda ut det med utvecklaren men de var såklart helt intresserade så till slut så ominstallerades datorn och ett nytt konto köptes in, har nu spelat par åt utan problem. De har ett system där man kan rapportera andra spelare och det är förvånansvärt ofta som man får notis om att de blivit temp banade. Gissningsvis är det tillräckligt många som anmält för att systemet ska reagera och sen gör man en lite grundligare automatiserad check och failar den med så blir det temp ban.

Medlem

Det här kan vara en bra idé. Det han menar är att fuskare och dem som pratar illa om hur andra spelar ska kunna bli totalt bannade från Xbox Live och PlayStation Network. Dem som säger "du är värdelös på det här, gå och dö, det är bättre för världen". Dem icke-gamers. Samt dem som fuskar som sagt med diverse fusk. Blir dem påkommen och varnade men fortsätter att göra det, både fuska och/eller trakassera då är det en total ban-hammer.

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Ja det är där det skulle sluta, en makt som företag inte skall få ha förhuvudtaget. Det är ju lite som att vi skulle säga att företagen skall ta över rättsystemet.

Dom har inte rätten att banna och stänga av folk hur de vill, och skall inte heller ha den rätten. Folk blir bannade helt utan anledningar på massor av plattformar. Det han pratar om är riktigt farligt för det öppna samhället, och det kommer att slå så fel så att man blir mörkrädd.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

Det här kan vara en bra idé. Det han menar är att fuskare och dem som pratar illa om hur andra spelar ska kunna bli totalt bannade från Xbox Live och PlayStation Network. Dem som säger "du är värdelös på det här, gå och dö, det är bättre för världen". Dem icke-gamers. Samt dem som fuskar som sagt med diverse fusk. Blir dem påkommen och varnade men fortsätter att göra det, både fuska och/eller trakassera då är det en total ban-hammer.

Så om någon spelar på ditt konto och gör detta, så skall du lida för det?

Det spencer pratar om här att banna hela ditt MS konto, vilket betyder att du tappar din möjlighet att logga in på din egen windows installation, du tappar din office 365, du tappar dina dokument och dina mail som ligger på onecloud.

Sedan vart skall du dra gränsen? Vem skall stå för bevisbördan? Vem skall bestämma att du skall bli bannad?

Detta är inte något företag skall syssla med då måste det knytas till en rättsligprocess där du har rätten till att försvara dig och där alla bevis skall läggas på bordet. Allt för många oskydliga drabbas idag av bans på många plattformar, och då så klart inte bara när det kommer till spel. Utan det kommer också kopplat till youtube med mera, där folk blir bannade för att de utrycker sina politska åsikter samt att de har en åsikt som går emot medias åsikter om till ex covid-19.

Det är en slippery slippery slope om något sådant skulle hända.

Vi pratar om spel här och det skall inte kunna ge högre straff än till ex en brottslighandling.

Om någon mobbar eller sprider hat i ett spel skall det leda till en polisanmälan och inget annat.

Medlem
Skrivet av Supra8:

Flamers och fuskare är ett gissel! Problemet är att spelare sällan har tillräckligt "skin in the game" för att bry sig. Kanske ett globalt betygsystem som reflekterar beteende och ev. fuskare. Man strävar efter att matcha individer ihop som ligger runt samma nivå på skalan. Får man ett och annat dåligt betyg är det inte hela välden men beter man sig ständigt dåligt eller får många rapporter om fusk så åker man ner rejält. Det skulle då vara falfritt om man vill vara med men är man inte med så får man en låg nivå.

Spelar själv PUBG och DOTA 2 och DOTA 2 har rejält med flamers medan PUBG framstår som att ha en hel del fuskare. Har faktiskt själv åkt dit som fuskare i PUBG utan att veta varför. Försökte reda ut det med utvecklaren men de var såklart helt intresserade så till slut så ominstallerades datorn och ett nytt konto köptes in, har nu spelat par åt utan problem. De har ett system där man kan rapportera andra spelare och det är förvånansvärt ofta som man får notis om att de blivit temp banade. Gissningsvis är det tillräckligt många som anmält för att systemet ska reagera och sen gör man en lite grundligare automatiserad check och failar den med så blir det temp ban.

Problemet är att allt sådant kommer att missbrukas, då folk skulle använda sådant för att visa missnöja och avudnskjuka mera än något annat.

Medlem

Det här är helt absurt, en ban ska gälla på spelbaserad basis, inte på en hel plattform. Att en person fuskar i ett spel ska betyda en automatisk ban, men bara för det spelet i vilket denna har fuskat. För det Phil föreslår ska funka så kräver det att vi måste lämna över personnummer och annan personligt identifierande information till företaget när man reggar sina konton, och till det säger jag bara fuck you Phil, över min döda kropp.

Och att folk är otrevliga och skriker förolämpningar i röstchatten, det är det man har mute-funktionen till. Jag använder den flitigt.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

123
Skriv svar