George R.R. Martin lyfter fram Elden Ring som en "megasuccé"

Robot
George R.R. Martin lyfter fram Elden Ring som en "megasuccé"

Hyllar samtidigt Fromsoftwares beslutsamhet.

#elden-ring


Medlem

Han lär tyvärr trilla av pinn innan han färdigställer A song of Ice and fire. Blir väl Brandon Sandersson som får rädda även denna serie...

Medlem

*Incomming: Spelet är inte så bra, jag har problem med bla bla bla*

Medlem

Martin har rätt!

From har verkligen överträffat sig själva med Elden Ring. Allt man älskade med Dark Souls fast 100 gånger större.

Trist att man ska behöva jobba... Vill hem till The Land Between.

Testpilot
Skrivet av r4v3nl0rd:

Martin har rätt!

From har verkligen överträffat sig själva med Elden Ring. Allt man älskade med Dark Souls fast 100 gånger större.

Trist att man ska behöva jobba... Vill hem till The Land Between.

The Land Between jobb and sömn...

Medlem

Tycker han borde avsluta Game of Thrones innan han fortsätter med andra projekt. Säsong 8 var katastrofalt dåligt.

Medlem

Jag ställer mig också intill hyllningskören av detta spel, även fast jag är rätt kass på det. Känns som det iaf


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Spelet är bland det bästa jag spelat, open world aspekten får Horizon Zero Dawn, som jag spelar vid sidan om, att framstå som tråkigt och livlöst, och det är ändå ett väldigt bra spel. Nej, From Software har överträffat alla förväntningar. Finns ingen annan studio på planeten enligt mig, som gång på gång släpper spel av samma höga kvalité.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Han lär tyvärr trilla av pinn innan han färdigställer A song of Ice and fire. Blir väl Brandon Sandersson som får rädda även denna serie...

Hade jag vart han så hade jag tagit pension direkt, vilket han förtjänat för flera år sen.

När otrevliga och respektlösa människor som du tycker hans böcker är viktigare än hans liv och hälsa så har det gått för långt. Hade inte låtit någon skriva klart det om jag sett dessa tragiska uttryck.

Medlem

15 timmar in i Elden ring... vart tar tiden vägen?

Fantastiskt spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Bästa soulsspelet och redan en stark kandidat för bästa spelet genom alla tider (vilket för mig är Oblivion och Morrowind).

Det går nästan inte att förstå att mänskligheten kan tillverka något så här underbart och spännande. Och att det är ett videospel av alla tänkbara saker.


signatur

Memento Mori

Medlem

Riktigt roligt spel!
Men storyn ger jag inte mycket för, kanske blir bättre längre in men nu känns det som ett dåligt jrpg utan djup.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Belgaar:

Hade jag vart han så hade jag tagit pension direkt, vilket han förtjänat för flera år sen.

När otrevliga och respektlösa människor som du tycker hans böcker är viktigare än hans liv och hälsa så har det gått för långt. Hade inte låtit någon skriva klart det om jag sett dessa tragiska uttryck.

Jag har ingenstans skrivit att hans liv är oviktigare än hans böcker. Om man bortser från dina otrevliga personangrepp så tror jag att du missar vad som hänt med bokserier som tagit en evighet att skriva. De har en risk att förbli oavslutade efter författaren dött. Det har länge varit en oro i TSoIaF communityt att även denna serie är på väg dit just nu. Där av frustrationen folk har att han kör en massa sidoprojekt.

Det mest kända exemplet. https://www.today.com/popculture/fantasy-novelist-robert-jord...
Robert Jordan som dog plötsligt där författaren Brandon Sanderson fick slutföra hans evighetslånga serie Wheel of Time.

En annan är David Eddings https://www.nevadaappeal.com/news/2009/jun/04/fantasy-writer-.... Hans ofärdiga alster sitter nu istället hos Reed College i Portland och inget vi lär få se färdigskrivet.

Finns fler exempel. En serie som avslutas av en annan författare blir aldrig samma sak, om de avslutas alls. Det är en helt annan penna som skriver. Det är även en helt legitim topic att skriva om utan att man skall bli påhoppad på ett forum.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Jag har ingenstans skrivit att hans liv är oviktigare än hans böcker. Om man bortser från dina otrevliga personangrepp så tror jag att du missar vad som hänt med bokserier som tagit en evighet att skriva. De har en risk att förbli oavslutade efter författaren dött. Det har länge varit en oro i TSoIaF communityt att även denna serie är på väg dit just nu. Där av frustrationen folk har att han kör en massa sidoprojekt.

Det mest kända exemplet. https://www.today.com/popculture/fantasy-novelist-robert-jord...
Robert Jordan som dog plötsligt där författaren Brandon Sanderson fick slutföra hans evighetslånga serie Wheel of Time.

En annan är David Eddings https://www.nevadaappeal.com/news/2009/jun/04/fantasy-writer-.... Hans ofärdiga alster sitter nu istället hos Reed College i Portland och inget vi lär få se färdigskrivet.

Finns fler exempel. En serie som avslutas av en annan författare blir aldrig samma sak. Det är en helt annan penna som skriver.

Jordan dog inte plötsligt, han och hans fru jobbade tillsammans med Sanderson under ganska lång tid för att sammanställa planen för Wheel of Time, så att den avslutades på det sätt som Jordan hade föreställt sig. I ärlighetens namn gjorde Sanderson ett bättre jobb än Jordan(enligt mig såklart) med de avslutande böckerna, även om projektet växte en aning. Jag tycker att det märks ganska tydligt i Jordans sista bok att han inte var helt med i matchen längre, vilket är fullt förståeligt med tanke på hur långt gången hans behandling och sjukdom var.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem

Bra betyg är en sak men megasuccé? Det bestäms väl av antal sålda ex? Utan att veta så gissar jag på att Elden Ring har lite kvar innan man kan jämför med "riktiga" mega succéer som tex GTA V, Minecraft, Call of Duty osv.

Gnällkuk

Ändå uppskattat när någon megakändis går in i ett projekt och hjälper till att skapa världen i bakgrunden men sedan spelar ned sin roll och riktar ära och berömmelse dit det ska. Synd att jag verkligen inte gillar den här typen av spel för själva världen de skapat tycker jag är det häftigaste och mest unika jag sett i ett open world-spel.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

*Incomming: Spelet är inte så bra, jag har problem med bla bla bla*

Faktiskt inte! Jag trivs otroligt mycket med spelet, om än med en del nedkopplingar i online-läget. Men, sällan till aldrig det berör mig nämnvärt.

Mycket trevligt spel!

Medlem
Skrivet av Rhymst:

Bra betyg är en sak men megasuccé? Det bestäms väl av antal sålda ex? Utan att veta så gissar jag på att Elden Ring har lite kvar innan man kan jämför med "riktiga" mega succéer som tex GTA V, Minecraft, Call of Duty osv.

Spel för den grå massan kommer alltid sälja mer så klart.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Riktigt roligt spel!
Men storyn ger jag inte mycket för, kanske blir bättre längre in men nu känns det som ett dåligt jrpg utan djup.

När man inte lyckas gräva fram riktigt allt i storyn på egen hand så är det alltid bara att vänta in VaatiVidyas lore-analyser på YT. Kommer nog att finnas massor att nysta upp

Gen
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Spelet är bland det bästa jag spelat, open world aspekten får Horizon Zero Dawn, som jag spelar vid sidan om, att framstå som tråkigt och livlöst, och det är ändå ett väldigt bra spel. Nej, From Software har överträffat alla förväntningar. Finns ingen annan studio på planeten enligt mig, som gång på gång släpper spel av samma höga kvalité.

Det enda som saknas från studion för att i min bok bli fulländade är de tekniska aspekterna där de definitivt borde snegla på hur Bluepoint Studios jobbar. Demons Souls Remake är det tekniskt bästa Souls spelet som finns.

eld
Medlem
Skrivet av Rhymst:

Bra betyg är en sak men megasuccé? Det bestäms väl av antal sålda ex? Utan att veta så gissar jag på att Elden Ring har lite kvar innan man kan jämför med "riktiga" mega succéer som tex GTA V, Minecraft, Call of Duty osv.

Hamnar man här uppe på steam så skulle jag nog våga säga att man har en megasuccé.

Skribent
Skrivet av showerguy:

Tycker han borde avsluta Game of Thrones innan han fortsätter med andra projekt. Säsong 8 var katastrofalt dåligt.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag inte han längre vet ur han ska avsluta. Serien blev typ århundradets största besvikelse vad gällande slut och sista säsonger. I den mån att de lyckades döda bok-hajpen också. Nu har ju Martin gått ut och sagt att slutet kommer i princip vara det samma i böckerna, men att vägen dit kommer vara väldigt annorlunda. Dock vet jag inte hur många som är intresserad vid det här laget faktiskt? Det bästa hade ju varit om bokserien hann bli färdig innan TV-serien hann ikapp böckerna. För nu blev det ju egentligen D&D som avslutade, och de gjorde det fruktansvärt. Slutet i sig har jag egentligen inga problem med, men sista säsongen var ju bara stressat där D&D bara bockade av en lista så de kunde gå vidare med SW-serien för disney (som aldrig blev av).


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Jordan dog inte plötsligt, han och hans fru jobbade tillsammans med Sanderson under ganska lång tid för att sammanställa planen för Wheel of Time, så att den avslutades på det sätt som Jordan hade föreställt sig. I ärlighetens namn gjorde Sanderson ett bättre jobb än Jordan(enligt mig såklart) med de avslutande böckerna, även om projektet växte en aning. Jag tycker att det märks ganska tydligt i Jordans sista bok att han inte var helt med i matchen längre, vilket är fullt förståeligt med tanke på hur långt gången hans behandling och sjukdom var.

Har du en källa på den informationen? De källor som finns, bland annat Jordans fru Harriet och Brandon själv, säger tvärt emot att Jordan dog i en sällsynt blodsjukdom och efter hans död så läste Harriet en eulogi Brandon skrivit om Jordan samt några av hans noveller. Både Jordan och Brandon hade samma publisher, TOR, och det var därigenom hon fick möjlighet att läsa material av flera författare men hon fastnade för Brandon. Så Brandon var ej beredd på att han skulle få frågan och han hade inte aktivt sökt att slutföra serien.

Här är Brandons egen FAQ om det inträffade:

https://www.brandonsanderson.com/wheel-of-time-faq/

Citat:

Question: What is A Memory of Light

“A Memory of Light” is the tentative title for Book Twelve of The Wheel of Time by Robert Jordan. Mr. Jordan passed away in 2007, and was unable to finish this final volume of his fantasy epic.

Question: I heard that you would be writing The Wheel of Time Book 12. Is this true?

Yes, it is true. You can read the official announcement of my involvement in this project on this Press Release.

Note that while I’ll be writing the words of the book, the novel was outlined by Mr. Jordan before his death. His wife, who was also his editor, will be heavily involved as well. I am writing this book, but it is not my book. It is Mr. Jordan’s book, and our goal will be to make it fulfill his vision for the series as much as possible.

Question: Why did they pick you?

I wish with all I can give that I weren’t the one doing this book. I wish it were Robert Jordan himself, as I am a long time fan of the series and his works. I think his death is a tragedy for the fantasy community, one we will be feeling for many years to come.

However, he made it clear that he wanted this book written. After his death, his wife read through novels by several authors whom Tom Doherty (the C.E.O. of Tor) and others had suggested. She enjoyed my books, and choose me—partially because of my novels, and partially because she had read my eulogy of Mr. Jordan and knew that I was a big fan and follower of the series.

Question: Did you seek to be involved in this project.

No. I had no idea I was even being considered until I was called by Harriet.
Question: How did you become involved?

In October of 2007 received a call from Harriet, Robert Jordan’s wife, asking if I was interested in the project. I was stunned, to be honest. A few weeks earlier, I’d written an essay on my website discussing what Robert Jordan and his books had meant to me. Apparently, this drew some attention at Tor, and someone forwarded the link to Harriet.

When she called me, I said that I would certainly be interested in working on this book. A month or so passed as she considered. In late November, I received a call officially offering me the chance to complete the book.

Question: What was your reaction to being asked?

I felt honored and overwhelmed at the same. While I didn’t ask for this, the truth is that I’m extremely excited to be involved. I love this series, and I want to see Book Twelve written as much as any other fan. For a writer like me, the next best thing to having Mr. Jordan write the novel is being able to work on it myself.

I can’t do the job that Mr. Jordan could have. Nobody can. But I will do the best I possibly can, and am confident in the quality of my work. This will be a fantastic book. His vision and foresight will make certain of that.

Question: What of your other books? Will they be delayed?

My readers shouldn’t notice much of a delay. Mistborn 3 is done and turned in. Warbreaker—the stand alone book I’m doing after the Mistborn books—is on its last few drafts. As I work on Book Twelve in 20008, I should have time to do a few minor revisions and copyedits for Warbreaker, and it is planned for a mid-2009 release. For my kid’s series, I have the next two books done as well, and they are in similar states of editing.

After spending 2008 A MEMORY OF LIGHT, I’ll have to work hard in 2009 to get my next book done (the one that will come out in 2010) but I am certain I can do that. I should continue to release one Tor book and one Scholastic book a year, as I have been doing. I think that part of the reason I was considered for this project is because I work ahead on my contracts and am good at meeting, and exceeding, deadlines.

That said, I have no idea how much work Book Twelve will take, as I’ve never undertaken a project such as this one before. I could be wrong, and it could delay my books following Warbreaker. However, I think the chances of that are slim.

Question: So when will A MEMORY OF LIGHT be out?

I can’t say, honestly. As I mentioned above, I’ve never done something like this before, and I can’t really project how long it will take to go through the notes and outline material, let alone how long it will take to write and draft. I would say, tentatively, that we’ll see the book in stores 2009, but that’s really just a guess.

Question: Will you be writing other books in the WHEEL OF TIME world?

I honestly can’t say. Everyone is focused on Book Twelve right now. Harriet feels a great urgency to get this novel done, and I can understand why. We have all been waiting to read it for many, many years.

I can say that none of us working on this project feel the same urgency about the other books Mr. Jordan was planning. (Those include the two prequels, the outrigger novels, and a new series called THE INFINITY OF HEAVEN.) This isn’t because we think they would have been bad books, but because we’re not certain Mr. Jordan would have wanted them written in his absence.

Book Twelve needs to be done. The others don’t need to be done. I know that many fans have strong feelings about those unwritten books, and I know that a lot of you want to see them. However, I ask that you please respect Harriet’s ability to decide their fate. If she feels that Mr. Jordan wouldn’t have wanted them done or if she feels that there aren’t enough notes or materials to complete them in a way that would have made him proud, then the books should not be written.

None of us want to simply exploit Mr. Jordan’s name or series for quick cash. We’d rather leave his legacy as it stands than have bad books attached to his name. Beyond that, I personally am working on this project more in respect toward Mr. Jordan’s name than for any other reason. I got into writing because I wanted to write the stories in my heart, not because I was looking to make large amounts of money.

Working on Book Twelve is an honor that I don’t think could have been matched by anything else in my professional career, but I have no intention of turning the Wheel of Time into my career. That isn’t to say that I’d turn down other Wheel of Time books if Harriet decided she wanted to do them, but it is to say that you shouldn’t expect to see Wheel of Time novels being released frequently or regularly. If we decide to do any of the other projects, it will be years from now, and only after careful thought and deliberation.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Har du en källa på den informationen? De källor som finns, bland annat Jordans fru Harriet och Brandon själv, säger tvärt emot att Jordan dog i en sällsynt blodsjukdom och efter hans död så läste Harriet en eulogi Brandon skrivit om Jordan samt några av hans noveller. Både Jordan och Brandon hade samma publisher, TOR, och det var därigenom hon fick möjlighet att läsa material av flera författare men hon fastnade för Brandon. Så Brandon var ej beredd på att han skulle få frågan och han hade inte aktivt sökt att slutföra serien.

Här är Brandons egen FAQ om det inträffade:

https://www.brandonsanderson.com/wheel-of-time-faq/

Ja, han blev ju sjuk i mars 2006 och dog i september 2007, så det var inte speciellt plötsligt, även om sjukdomen är ovanlig.
Jag läste en intervju med Sanderson för en massa år sedan där han berättade om processen, men det som du länkade stämmer inte alls överens med bilden jag fick av den. Det kan mycket väl vara så att jag missförstått eller helt enkelt minns fel. Jag ska försöka hitta intervjun.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

1
Skriv svar