37 spel, varav 7 nya VR-upplevelser! Hela listan på releasespelen till PSVR2

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Inte många intressanta spel där. Någon tipsade om kajakspelet dock och det ser otroligt snyggt och skönt ut. Resi Village borde också passa bra i VR.

Jag förstår inte att så många VR-spel har tecknad stil och blockgrafik. För mig känns det så självklart att grafiken ska vara realistisk. Det heter ju till och med "reality".

Tecknad och lowpoly grafik har sina orsaker.
Förutom när det är ett val så är det även pga en hel del spel är utvecklade för Quest i första hand.
Quest har helt enkelt inte kraft nog att driva vilket spel som helst i "snyggare" grafik. Iaf har dom flesta indie utvecklare (som 99% av vr utveckkare är) inte tid/råd för sådana optimeringar.

Citat:

En fråga. Har någon här spelat racingspel i VR? Är det verkligen njutbart med tanke på att allt rusar förbi så snabbt? Blir man inte omtöcknad eller illamående?

Du förlorar splitvision jämfört med en 3 skärmar setup men man kör ofta bättre i VR än på skärmar. Du får ju djupet som du inte får på skärm och på så sätt mer realism hur du hanterar din hastighet in i kurvor osv

Citat:

Annan fråga. De som redan har VR hemma, finns det någon som spelar större mängder VR? Är det inte så att man bara då och då kör en session på 1-2 timmar med minst en veckas mellanrum och däremellan vanliga spel?

Ja jag spelar stort sett dagligen om jag har möjlighet.
Det blir så länge man kan/orkar.

Jag väljer hellre VR spel före plattskärmsspel.
vr spel är helt enkelt roligare.
Men jag spelar vanliga spel också men inte FPS nå mer tex då det är så tråkigt på skärm jämfört med VR
Sociala spel är också myclet bättre i VR sen blir många spel "sociala" per automatik eftersom avatarer i VR upplever man mer mänsklig, som den man spelar med


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Jag förstår inte att så många VR-spel har tecknad stil och blockgrafik. För mig känns det så självklart att grafiken ska vara realistisk. Det heter ju till och med "reality".

En fråga. Har någon här spelat racingspel i VR? Är det verkligen njutbart med tanke på att allt rusar förbi så snabbt? Blir man inte omtöcknad eller illamående?

Jag tycker nästan stilen på grafiken spelar mindre roll i VR. Det viktigaste är upplösning, fps och allmän klarhet i bilden. Men det klart att realistisk grafik kan se riktigt jäkla imponerande ut också.

Första gången jag körde assetto Corsa i VR blev jag riktigt åksjuk, särskilt när jag snurrade runt eller åkte baklänges. Men efter några gånger så kände jag ingen åksjuka över huvudtaget. Hjärnan anpassar sig helt enkelt

Medlem

Om den går ner några tusen i pris med tiden kanske jag vill testa. Men spontant så känns det som att köpa en guitar hero typen av extra grej för sju papp. Lite för dyrt för att spela två-tre titlar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tecknad och lowpoly grafik har sina orsaker.
Förutom när det är ett val så är det även pga en hel del spel är utvecklade för Quest i första hand.
Quest har helt enkelt inte kraft nog att driva vilket spel som helst i "snyggare" grafik. Iaf har dom flesta indie utvecklare (som 99% av vr utveckkare är) inte tid/råd för sådana optimeringar.

Du förlorar splitvision jämfört med en 3 skärmar setup men man kör ofta bättre i VR än på skärmar. Du får ju djupet som du inte får på skärm och på så sätt mer realism hur du hanterar din hastighet in i kurvor osv

Ja jag spelar stort sett dagligen om jag har möjlighet.
Det blir så länge man kan/orkar.

Jag väljer hellre VR spel före plattskärmsspel.
vr spel är helt enkelt roligare.
Men jag spelar vanliga spel också men inte FPS nå mer tex då det är så tråkigt på skärm jämfört med VR
Sociala spel är också myclet bättre i VR sen blir många spel "sociala" per automatik eftersom avatarer i VR upplever man mer mänsklig, som den man spelar med

Tack för svar.

Du har en poäng om "snyggare grafik", att hårdvaran, GPU-kraften, inte riktigt finns där ännu. Plus utvecklarnas resurser.

Vad häftigt att du spelar VR så mycket. Men FPS, går inte det också för fort? Så man blir illamående och konstig i huvudet. Jag kan ibland bli lite illamående av FPS till och med på vanlig skärm om jag bara spelat långsamma RPGs och strategispel sista tiden.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av snubben:

Jag tycker nästan stilen på grafiken spelar mindre roll i VR. Det viktigaste är upplösning, fps och allmän klarhet i bilden. Men det klart att realistisk grafik kan se riktigt jäkla imponerande ut också.

Första gången jag körde assetto Corsa i VR blev jag riktigt åksjuk, särskilt när jag snurrade runt eller åkte baklänges. Men efter några gånger så kände jag ingen åksjuka över huvudtaget. Hjärnan anpassar sig helt enkelt

Intressant att höra. Jag har aldrig upplevt VR.

Men tex när man ser videos på Skyrim i VR, det är ju fulare än PS3-versionen. Jag störs lite av det även fast jag inte är en grafikgalning.

Vi kanske inte har nått eran ännu där man kan köra AAA-spel med realistisk grafik i VR i den upplösning PSVR2 har (som väl motsvarar 4K?).


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Slimebeast:

Tack för svar.

Du har en poäng om "snyggare grafik", att hårdvaran, GPU-kraften, inte riktigt finns där ännu. Plus utvecklarnas resurser.

Vad häftigt att du spelar VR så mycket. Men FPS, går inte det också för fort? Så man blir illamående och konstig i huvudet. Jag kan ibland bli lite illamående av FPS till och med på vanlig skärm om jag bara spelat långsamma RPGs och strategispel sista tiden.

Ja FPS spel i VR är inget man börjar med som nybörjare. Det är som ovan skrev man vänjer sig till slut.
Därför jag tror en del gamers sätter sig på tvären mot VR bara för att dom är så rädda att känna sig som totala nybörjare.
Det är inte mer än en gång man sett folk som är "grymma på CS, Fortnite" osv som bara står och glor rakt fram som öppet mål när dom kört en shooter i VR.

Skrivet av Slimebeast:

Intressant att höra. Jag har aldrig upplevt VR.

Men tex när man ser videos på Skyrim i VR, det är ju fulare än PS3-versionen. Jag störs lite av det även fast jag inte är en grafikgalning.

Vi kanske inte har nått eran ännu där man kan köra AAA-spel med realistisk grafik i VR i den upplösning PSVR2 har (som väl motsvarar 4K?).

Det är lite som ovan säger, grafiken spelar inte lika stor roll.
VR spel gör sig inte rättvisa att se på i 2d.
Du tappar djupet, tom enklaste Minecraft grafiken ser betydligt bättre ut i headset än på skärm.

Skyrim VR är ett PC spel, det dubsett kan vara nån som dragit ner på detaljerna pga prestanda. Jag vill påstå att alla spel indagens headsets ser betydligt bättre ut i VR ön på skärm.
Många som testat resident evil village på PSVR2 har sagt att det see mycket bättre ut tom.
Som sagt det är myclet som går förlorat visuellt när det ska visas i 2d.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Men hallå Skyrim då?
Behöver det på minst en "plattform"till :/

Medlem
Skrivet av Zibbit:

Men hallå Skyrim då?
Behöver det på minst en "plattform"till :/

Och Fallout🙂

Medlem

Spelade lite Resident evil 8 idag och det är verkligen förberett redan nu för Vr. Jag har aldrig spelat ett spel förut som känts så mycket Vr utan att vara ett.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Spelade lite Resident evil 8 idag och det är verkligen förberett redan nu för Vr. Jag har aldrig spelat ett spel förut som känts så mycket Vr utan att vara ett.

Låter bra, jag har inte alls rört spelet så ser fram emot att uppleva det i VR första gången.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Är riktigt peppad på detta nu, en hel månads väntan kvar. Har iofs aldrig testat VR spel innan så det ska bli intressant. Resident Evil och Gran Turismo är installerade och väntar också på Vr kittet. Kommer köpa kanot spelet och nåt mer som rekommenderas och får fina betyg.

Men vilket negativt gnäll från många. Framtidssäker eller inte, jo jag tror det kommer vara dugligt 5-6 år som dom flesta elektronik produkter. Sen kommer nåt nytt så man måste uppdatera ändå.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av Crank:

Är riktigt peppad på detta nu, en hel månads väntan kvar. Har iofs aldrig testat VR spel innan så det ska bli intressant. Resident Evil och Gran Turismo är installerade och väntar också på Vr kittet. Kommer köpa kanot spelet och nåt mer som rekommenderas och får fina betyg.

Men vilket negativt gnäll från många. Framtidssäker eller inte, jo jag tror det kommer vara dugligt 5-6 år som dom flesta elektronik produkter. Sen kommer nåt nytt så man måste uppdatera ändå.

En färsking.
Tänk att få hoppa på PSVR2 som första upplevelse
Undra om det kommer finnas nå graris demo eller nått för dom som är helt gröna.
Man ska inte underskatta risken att råka ut för motion sickness och hur hårt det tar på en kan vara olika.

Jag rekommenderar statiska spel i första hand. Där man spelar på en och samma punkt.
Klassiker som SuperHot VR mm är perfekta.
Då kan man även träna på att röra sig i sitt spelområde och ingame känna hur det känns att flytta på sig naturligt. Det kan kännas konstigt, speciellt i spel man inte ser sin egna kropp.

Sen när man kör spel där man går fritt så ska man absolut börja med komfortinställningar.
Finns teleport för längre förflyttningar använd det.
Sen kan man gå över till att prova sk smooth locomotion då man går med vänster styrspak som i ett "konsol fps".
Då kan man i många spel ha komfort inställningen att foven minskar under förflyttning vilket kan vara bra.
Jag vet att i horizon kommer man även kunna lägga till gestbaserad förflyttning, dvs man hålller in en knapp och rör på armarna som när man går.
Jag gillar inte det men tydligen ska det hjälpa.

Ett trick man kan ha nör man kör full loco är att röra på fötterba samtidigt som man rör sig i spelet, typ gå på stället man står. Då stimuleras balansen i örat.
Allt som allt ska man vara försiktig. Minsta lilla känsla av yrsel eller illamående sluta direkt.
Vila tills symptom är helt borta.
Gör du rätt kommer du flytta gränsen vad du tål ganska snabbt och du blir van, som att lära sig cykla.
Försöker du pusha förbi och tro att det går över medans du spelar, då är det bara säfa godnatt
Lycka till hoppas jag inte skapade oro det kanske låter värre än det är


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Moss-spelen och det är Tabletop-rpg:et är nog perfekt att börja med för en newbie som mig innan jag ger mig i kasst med Call of the Mountain

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Moss-spelen och det är Tabletop-rpg:et är nog perfekt att börja med för en newbie som mig innan jag ger mig i kasst med Call of the Mountain

Jag har inte Demeo själv, men spelet innehåller förutom själva table top spelen även nått dom kallar för Heroes hangout.
En hubb värld där man kan hänga med andra spelare mellan spelomgångar. Förutom att hitta folk teama upp med för ett till parti Demeo kan man även kasta pil, snacka och måla spelfigurer likt Warhammer mm.

Demeo har gått och blivigt ett riktigt stort spel med mycket innehåll, jag tror att det kommer komma mer inneh0ll även efter PSVR2 release.

Spelet är crossplay med alla plattformar, man kan även spela spelet utanför VR.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Ganska trist spelutbud för dem som redan äger typ Oculus Quest 2 sedan tidigare, inte mkt nytt som gör att man springer till butiken för att betala 7-8.000 kr.

Jag inväntar fler nya exklusiva spelserier. Finns ju en stor risk att det inte kommer så mkt mer nytt exklusivt om headsetet säljer dåligt. Då sitter man där med ett headset som kan spela en handfull exklusiva spel.

Och den där sladden i nacken förstör tyvärr upplevelsen lite om man är van vid sladdlöst. Jag tar hellre sämre upplösning utan sladd. Bara det faktum att HL:Alyx inte går att spela gör ju att det känns lite lastgen...
Med mitt Quest 2 kan jag spela Alyx trådlöst sedan flera år.

Men roligt att det satsas vidare på VR då det är väldigt roligt!

Både Demeo och Moss är förövrigt toppenspel, utan risk för åksjuka.

Medlem
Skrivet av Crank:

Är riktigt peppad på detta nu, en hel månads väntan kvar. Har iofs aldrig testat VR spel innan så det ska bli intressant. Resident Evil och Gran Turismo är installerade och väntar också på Vr kittet. Kommer köpa kanot spelet och nåt mer som rekommenderas och får fina betyg.

Men vilket negativt gnäll från många. Framtidssäker eller inte, jo jag tror det kommer vara dugligt 5-6 år som dom flesta elektronik produkter. Sen kommer nåt nytt så man måste uppdatera ändå.

Det är inte säkert att VR patchas in i RE och GT, det kan vara helt separata nedladdningar.

PS4 och PS5 versioner av spel är separata och kallas free upgrade, tillexempel.

Annars så har du nog bra tips här, ganska säker på att call of the mountain är optimerat för nybörjare av VR.
Antar att Switchback, Beat Saber(liknande spel), Tetris med flera också fungerar bra redan från början.
Jag hoppas att jag vänjer mig fort så man kan börja spela riktiga FPS tidigt, finns ju många bra.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det är inte säkert att VR patchas in i RE och GT, det kan vara helt separata nedladdningar.

PS4 och PS5 versioner av spel är separata och kallas free upgrade, tillexempel.

Annars så har du nog bra tips här, ganska säker på att call of the mountain är optimerat för nybörjare av VR.
Antar att Switchback, Beat Saber(liknande spel), Tetris med flera också fungerar bra redan från början.
Jag hoppas att jag vänjer mig fort så man kan börja spela riktiga FPS tidigt, finns ju många bra.

Horizon call of the mountain är säkert optimerat för nybörjare så gott det går. Men jag har svårt att tro att det är ett spel för nybörjare. Med höga höjder mm. Tänk extra noga på hur rummet ni spelar i ser ut redan nu. För spelet kan behöva lite extra plast och när ni klättrar så är taklampor mm i farozonen eftersom man höjer upp händerna.

Medlem
Skrivet av SeniorGamer:

Ganska trist spelutbud för dem som redan äger typ Oculus Quest 2 sedan tidigare, inte mkt nytt som gör att man springer till butiken för att betala 7-8.000 kr.

Jag inväntar fler nya exklusiva spelserier. Finns ju en stor risk att det inte kommer så mkt mer nytt exklusivt om headsetet säljer dåligt. Då sitter man där med ett headset som kan spela en handfull exklusiva spel.

Och den där sladden i nacken förstör tyvärr upplevelsen lite om man är van vid sladdlöst. Jag tar hellre sämre upplösning utan sladd. Bara det faktum att HL:Alyx inte går att spela gör ju att det känns lite lastgen...
Med mitt Quest 2 kan jag spela Alyx trådlöst sedan flera år.

Men roligt att det satsas vidare på VR då det är väldigt roligt!

Både Demeo och Moss är förövrigt toppenspel, utan risk för åksjuka.

Snälla kan du inte säga det här tyst i huvudet istället. Du är verkligen inte målgruppen och alla förstår till 100% att du inte ska köpa en psvr2. Och sen Alyx grejen folk förstör verkligen mitt humör genom att nöta det spelet hela tiden om och om igen. Ingen har sagt att det ska komma till psvr2.

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Horizon call of the mountain är säkert optimerat för nybörjare så gott det går. Men jag har svårt att tro att det är ett spel för nybörjare. Med höga höjder mm. Tänk extra noga på hur rummet ni spelar i ser ut redan nu. För spelet kan behöva lite extra plast och när ni klättrar så är taklampor mm i farozonen eftersom man höjer upp händerna.

Av Youtubers som testade det på CES så sa de att det är en väldigt nybörjarvänlig inledning, där en vaggas in i spelmekaniken och funktionerna, men att det i övrigt inte är något för en själv (förstagångsspelare) utan för mer vana VR-spelare.

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Av Youtubers som testade det på CES så sa de att det är en väldigt nybörjarvänlig inledning, där en vaggas in i spelmekaniken och funktionerna, men att det i övrigt inte är något för en själv (förstagångsspelare) utan för mer vana VR-spelare.

Fast det är nog lite svårt att avgöra. Headsetet har ju en del funktioner som motverkar illamående och dem som testat baserar nog detta på vad man brukar ha problem med som nybörjare.
Funktionerna och hur spelet är utformat kanske löser eller förminskar klassiska problem för nybörjare.

Rekommenderade styrningen på CES i HCOTM var att svinga med armarna, fast det gick att ändra till locomotion. Man fick typ välja mellan standard(armgrejen) och advanced vr user(locomotion) när man startade.

Men vill man vara extra försiktig så kan man såklart spela spel där man till exempel inte förflyttar sig i världen när man är ny och sedan bygga på det.

1 månad kvar🙂

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Har varit smått sugen på PSVR2, men en pryl för 600€ utan PC-stöd köper jag inte.

Jag avbeställde nyss min förbokning.. inte bara pga priset och det du nämner utan även för att jag saknar känslan av att köpa spontant från en butik.

Nej det är alldeles för lätt att handla hem prylar numera. Tar bort känslan av "att vara på jakt".

Redaktör
Skrivet av Veonz:

Tycker det är väldigt intressant. Har aldrig ägt en VR förrut. Tar dock och väntar ett tag för att se om det faktiskt kommer bra spel till den. Hade dock Half-Life: Alyx kommit så hade det blivit ett köp direkt. Sett det spelet på youtube och det verkar bara otroligt bra.

Decenniets spel!


signatur
Medlem
Skrivet av JareD82:

Jag avbeställde nyss min förbokning.. inte bara pga priset och det du nämner utan även för att jag saknar känslan av att köpa spontant från en butik.

Nej det är alldeles för lätt att handla hem prylar numera. Tar bort känslan av "att vara på jakt".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Har varit smått sugen på PSVR2, men en pryl för 600€ utan PC-stöd köper jag inte.

Och så är det med det mesta, finns säkert dom som säger detsamma om VR kit till PC då dom inte funkar till konsol. Typ jag vägrar köpa en IPhone för jag kan inte köra android appar på den, eller jag vägrar köpa en Android mobil för den kan inte köra Apple appar.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
12
Skriv svar