En remaster av Metroid Prime släpps ... NU!

Medlem
Skrivet av MrSandman:

Wohoo! Har Metroid trilogy till Wii men inplastad än. Får nog bli ett köp av nya istället för att öppna den😁

Du kan ju spela 2an och 3an på Wii efter Switch versionen.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Inte haft några som helst problem med PrimeHack faktiskt, men nya versionen på emulator är säkert ett bättre val. Men du kan ju inte lira tvåan och trean.

Jag kör nu 3an via primehack på Steam deck. Funkar utmärkt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Maguz:

Jag var inte riktigt vän med 2an när den kom ut på GC, lirade inte ens klart det back in the day trots att jag älskade serien så mycket, men efter att ha gett det en ny chans nu så ångrar jag det beslutet eftersom det bara är början när man tar stryk utan den rätta suiten som är lite pissigt, de gick verkligen all in på 2an med högre kvalitet på allt, svårare spel och det har pratats om att de verkligen fick göra spelet som de själva ville den gången. Trean kan jag hålla med om inte är någon jättehöjdare men tackar ändå inte nej till mer av Prime.

Måste säga att 2an är ju faktiskt väldigt lätt att spela då man i den mörka världen i princip är odödlig så länge man håller sig innanför energifälten. Även på bossar finns ju det där energifältet så health autogenereras. Jag dog första gången på slutbossen och fick gameover.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag kör nu 3an via primehack på Steam deck. Funkar utmärkt.

HD Pack rekommenderas varmt.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av MorbidSwe:

Tyvärr så gick det inte, så blev att lämna in den på service.

Tråkigt att höra, men det gör du helt rätt i, för är antagligen problem med hårdvaran då och då äre ingen easy fix som vem som helst borde klara :/

Medlem

Wow, vilken remaster. Ser jättevackert ut och har underbart flyt även i handheld. Måste dock skaffa nya hörlurar då högtalarna på switchen knappast gör spelets ljud och soundtrack rättvisa. Får lira i docked medan jag är hemma och låta mina stora stereohögtalare få jobba lite 😊 Uppskattar att Samus beam nu skjuter i 3-skott-bursts ist för ett skott åt gången när jag trycker på avtryckaren. I originalet kunde jag vara helt slut i tummen efter en längre strid 😅

Skribent
Skrivet av androsynth:

Wow, vilken remaster. Ser jättevackert ut och har underbart flyt även i handheld. Måste dock skaffa nya hörlurar då högtalarna på switchen knappast gör spelets ljud och soundtrack rättvisa. Får lira i docked medan jag är hemma och låta mina stora stereohögtalare få jobba lite 😊 Uppskattar att Samus beam nu skjuter i 3-skott-bursts ist för ett skott åt gången när jag trycker på avtryckaren. I originalet kunde jag vara helt slut i tummen efter en längre strid 😅

Är väldigt imponerad av remastern, trodde det skulle vara en uppskalad version av Wii-releasen. Men de har gjort väldigt mycket mer. Sen att de även lagt in så det går att köra med motionkontrollerna är fint!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Sen att de även lagt in så det går att köra med motionkontrollerna är fint!

Jag vill också köra med motionkontroller !
Börjar bli galen.

https://youtu.be/T80Ma5dCRlc


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Jag gillade Metroid: Other M till Wii.. men en remaster på den ska jag väl inte vänta mig.


signatur

Discogs: joary639
Twitter: joary639
Backloggery: joary639

Medlem
Skrivet av joary639:

20 år sedan.. jag vägrar tro på det.

Känns som igår när jag köpte en Gamecube bara för det här spelet, fan vad gammal man känner sig nu


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Skribent
Skrivet av lonian:

Jag vill också köra med motionkontroller !
Börjar bli galen.

https://youtu.be/T80Ma5dCRlc

Man hade inget autolock i 3an heller va?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hur funkar det att köra detta på Switch Lite? De analoga spakarna har ju inte speciellt mycket "throw" då de är så korta så jag undrar mest om det blir svårt att sikta osv.

Medlem
Skrivet av BoyeNeE:

Jag måste ändå säga att jag är besviken. Det jag gått och suktat efter i alla år är en fullskalig remake, omgjort från grunden likt Resident Evil-titlarna.

Njä, gameplaymässigt så är Prime tämligen tidlöst och Gamecubespelet har inte åldrats ens en tiondel så mycket som ex. Resident Evil 4 gjort. Är faktiskt nöjd med hur det spelar nu idag, speciellt då de moderniseringar som trots allt behövts också har gjorts.

Skrivet av Gen:

jo det är det väl. Däremot är det ju ett faktum att 900p på en 4K skärm är extremt pixligt. Som du säger är en emulator den bästa lösningen för att få bra bild.

Ser ingen pixlighet alls på TV:n faktiskt. Tror det är native 1080p, man får kolla riktigt noga för att se jaggies öht.

Skrivet av Chicobello:

Hur funkar det att köra detta på Switch Lite? De analoga spakarna har ju inte speciellt mycket "throw" då de är så korta så jag undrar mest om det blir svårt att sikta osv.

Man använder ju lock-on i det här spelet även med dual-stick kontrollschemat, högerspaken är mest bara för kameravinkeln oavsett om man spelar med Pro controller eller joy-cons. Tycker det fungerar lika bra handheld som på TV:n med Pro controller.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Är väldigt imponerad av remastern, trodde det skulle vara en uppskalad version av Wii-releasen. Men de har gjort väldigt mycket mer. Sen att de även lagt in så det går att köra med motionkontrollerna är fint!

Motionkontrollerna funkar okay men jag får inte samma precision som med wiimote. Kör på dual stick + gyro istället. Det funkar utmärkt 👌

Skribent
Skrivet av androsynth:

Motionkontrollerna funkar okay men jag får inte samma precision som med wiimote. Kör på dual stick + gyro istället. Det funkar utmärkt 👌

Jag har bara testat motions lite, spelade i sängen igår då blev det dual stick. Men har inte provat med gyron där så ska prova det. Gillar att de har så många olika valmöjligheter.

Trodde nog aldrig man skulle höra att Wiimote ger "bättre" precision än något annat haha. Men faktiskt, motionkontrollerna på Wii får mycket skit men det är två spel de funkar fantastiskt i. Ena är Metroid Prime trilogi och andra är Resident Evil 4.

okey då! Fyra spel är det ju...:P


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Var inget fel med precisionen på själva pekaren på Wii, däremot så var den bökig och irriterande att använda. I denna remaster är det ju ingen riktig "pointer" kontroll, det är bara gyro så det blir ju inte samma grej

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag har bara testat motions lite, spelade i sängen igår då blev det dual stick. Men har inte provat med gyron där så ska prova det. Gillar att de har så många olika valmöjligheter.

Trodde nog aldrig man skulle höra att Wiimote ger "bättre" precision än något annat haha. Men faktiskt, motionkontrollerna på Wii får mycket skit men det är två spel de funkar fantastiskt i. Ena är Metroid Prime trilogi och andra är Resident Evil 4.

okey då! Fyra spel är det ju...:P

Glöm inte Dead Rising till Wii. Det är baserat på RE4-motorn och kontrollerna har åldrats betydligt bättre än 360-versionens. Föredrar faktiskt Wii-versionen för det är mer kul action och mindre irritationsmoment 😊 Folk klagar på att den versionen har färre zombies på skärmen samtidigt men ärligt talat, vem bryr sig? Ta det för vad det är istället, ett underhållande spel 😁

On topic: Undrar om vi får en MP3 remaster med tanke på alla motion control gimmics det spelet har. Å andra sidan kan många av dom ersättas med ett enkelt knapptryck.

Skribent
Skrivet av androsynth:

Glöm inte Dead Rising till Wii. Det är baserat på RE4-motorn och kontrollerna har åldrats betydligt bättre än 360-versionens. Föredrar faktiskt Wii-versionen för det är mer kul action och mindre irritationsmoment 😊 Folk klagar på att den versionen har färre zombies på skärmen samtidigt men ärligt talat, vem bryr sig? Ta det för vad det är istället, ett underhållande spel 😁

On topic: Undrar om vi får en MP3 remaster med tanke på alla motion control gimmics det spelet har. Å andra sidan kan många av dom ersättas med ett enkelt knapptryck.

Aah ska fan testa Dead rising på Wii!

Jag tror både 2an och 3an är färdiga sen länge. Med tanke på att de ändå byggt om 1an rätt mycket så lär de ha lagt tid på 3an också så det ska funka bra på Switch.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Majoren:

Var inget fel med precisionen på själva pekaren på Wii, däremot så var den bökig och irriterande att använda. I denna remaster är det ju ingen riktig "pointer" kontroll, det är bara gyro så det blir ju inte samma grej

Aah det har du fan rätt i! Tyckte något kändes annorlunda, men kunde inte komma på vad.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Efter 3h med spelet idag får jag säga att de har gjort ett strålande jobb.

Kontrollen, grafiken, ljudet, musiken, texturer, kartan, menyer etc, allt verkar ju fått en ordentlig genomgång. Lite kul att kunna låsa upp artwork också. Allt detta med bibehållen känsla från originalet.

Får vi 2an och 3an sen med är Nintendo tillbaka på allvar 🙂

Kanske blir det denna gång jag lyckas scanna alla logbook entries...😆


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Man hade inget autolock i 3an heller va?

Inte när man färdas i Rails men annars när man går runt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Gen
Medlem
Skrivet av Majoren:

Ser ingen pixlighet alls på TV:n faktiskt. Tror det är native 1080p, man får kolla riktigt noga för att se jaggies öht.

Menade 900p i allmänhet Tex Sports spelet, herregud.

Skribent
Skrivet av lonian:

Inte när man färdas i Rails men annars när man går runt.

Ah då minns jag halvt rätt i alla fall.


signatur

"Writer and Fighter"

123
Skriv svar