Playstation-rykten – State of Play i september, PS5 Pro hos utvecklare

Robot
Playstation-rykten – State of Play i september, PS5 Pro hos utvecklare

Konsolen ska ha varit "en öppen hemlighet" på Gamescom.

#ps5, #ps5-pro, #showcase, #sony, #state-of-play, #tokyo-game-show

Avstängd

Ny hårdvara är alltid kul men den kommer suga och vill ni veta varför? Cpun:n som är bottlenecket, vilket är orsaken att jag inte kommer köpa den! Däremot kommer den vara tillräckligt för att lyfta det grafiska i dagens krävande spel och komma upp i 60 FPS. Som teknik intresserad är jag över förväntan nyfiken på Sonys egna uppskalning kan den slå Nvidia?

Medlem

Undra vad pitchen blir. 4k 60fps till samtliga releaser?

signatur

🖥 R5 9600X || RTX 4070 ti Super || 32GB DDR5 || 27" 240hz OLED
⌨️ ROG Azoth 75% |🖱️ROG Keris Aimpoint
🎮 PS5 || LG 55" CX

It's not a lake, it's an ocean

Och lite försynt undrar man ju vad den kommer kosta i Sverige...

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Den blir troligen dyr.

Det intressanta är vad man gör med priset på befintliga modeller.

Medlem

Jag kan tänka mig att de visar upp PS5 Pro inuti det nya Astro Bot spelet. Likt hur Astro Playroom 2020 utspelade sig inuti hårdvaran (Cooling Spring, GPU jungle, Memory Meadow, SSD Speedway). Skulle vara en häftig lansering

Medlem
Skrivet av Drömvandraren:

Ny hårdvara är alltid kul men den kommer suga och vill ni veta varför? Cpun:n som är bottlenecket, vilket är orsaken att jag inte kommer köpa den! Däremot kommer den vara tillräckligt för att lyfta det grafiska i dagens krävande spel och komma upp i 60 FPS. Som teknik intresserad är jag över förväntan nyfiken på Sonys egna uppskalning kan den slå Nvidia?

Inte en chans att den kan slå nvidias och ingen kommer göra det. Nvidia har tränat sin otroligt mycket genom åren så ingen kan komma ikapp om nvidia inte helt slutar utveckla och träna tekniken.

Jag undrar bara om sonys är okej och inte har massa problem.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Känns som det rimligen bör vara så att spelutvecklarna har möjlighet att släppa patchar till sina spel, som gör det möjligt att höja fps/kvalitén.
Så man kommer ha quality, performance och PS5 Pro-inställningar.

Men det är bara som jag gissar. 🙂

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Kanske inte för mycket för då vill få köpa?

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 9070 xt | samsung 980 pro |

Medlem

Det stora är väl kraftigt uppgraderad ray tracing. Upp till fyra gånger bättre som mest. (peak)
Ska rulla mycket bättre med UE5-motorn. 45% bättre prestanda (rasterized rendering)

Tillsammans med Sonys uppskalning som får dedikerad AI som rullar i 300 TOPS(8-bit) kan man flytta mycket kraft från att rendera native 4K till 60 bilder per sekund istället. PS4 Pro hade också banbrytande uppskalning för sin tid, så det blir nog bra. Den kräver inte ens träning "per spel" som nvidias senaste gör, enligt artikeln, om jag uppfattat det rätt.

Kan tänka mig att förbokningarna släpps inom en månad. Priset på PS5 kommer säkert ligga kvar ett år till och Pro blir en premiumlåda som lär kosta rejält här i svedala. Den lär bli slutsåld trots det, så häng på låset när förbokningarna släpps. Ni minns väl hur svårt det var att få en PS5?

Skrivet av Drömvandraren:

Det är sant det du säger men CPU:n i PS4 Pro och Xbox One X (Jaguar) var bedrövlig. Det blev ändå en stor förbättring i spelen som fick en Pro/X-patch. Så jag är optimistisk men det hänger också väldigt mycket på var priset kommer landa. Börjar vi närma oss 9000-10000kr så går det inte att rättfärdiga ett köp (för mig iaf).

Skrivet av Lindhenberg:

Kan tänka mig att förbokningarna släpps inom en månad. Priset på PS5 kommer säkert ligga kvar ett år till och Pro blir en premiumlåda som lär kosta rejält här i svedala. Den lär bli slutsåld trots det, så häng på låset när förbokningarna släpps. Ni minns väl hur svårt det var att få en PS5?

Tror inte man ska jämföra release-suget med PS5 utan hur det var med PS4 Pro.

signatur

00:00:02:42

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av magma:

Kanske inte för mycket för då vill få köpa?

Säg det till de som prissatt de nya Xbox Series X-konsolerna...

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Säg det till de som prissatt de nya Xbox Series X-konsolerna...

Har inget med Microsoft att göra, mer inflationen och Kronans värde + kemikalieskatten.

Medlem

Jag köpte PS4 Pro när den släpptes för jag tyckte inte att PS4an orkade med spelen som släpptes till konsolen. Det blev lite bättre.
Just nu tycker jag att PS5an klarar av det jag spelar utan problem. Ofta i 60 fps. Det släpps ju dessutom inte särskilt många spel exklusivt till nuvarande konsolgeneration utan det mest ska också släppas på PS4. Då känns det för mig ganska onödigt att uppgradera från PS5 till Pro. Speciellt eftersom jag inte bryr mig särskilt mycket om ray tracing.

signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Total gissning ang pris, men ps4 kostade 299usd och ps4pro 399usd vid release. Dvs en 33% ökning. Ps5 (disk) lanserades för 499usd. Så samma 33% ökning ger då ett pris på 650usd. Låter inte alls orimligt.

Inaktiv

PS5 Pro är ungefär så här intressant

Medlem

Det blir inget Pro-köp denna generationen för egen del. Tycker inte riktigt behovet finns på samma sätt som under förra generationen.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Min gissning är att anledningen till att de tog bort 8k-märkningen på PS5-kartongerna för en tid sedan är för att de istället kommer presentera Pro med 4k60-120 och 8k30-60 - allt med nya uppskalningstekniken PSSR såklart.

Medlem

Ja, precis som sist, är råtaggad på Pro-versionen. All ökning av prestandan är ju både intressant och rolig. Minns så tydligt hur precis allt flöt bättre på PS4 Pro samt en helt plötsligt fick välja mellan grafik/FPS.
Med det sagt, för min del blir det 100% priset som styr. Lyckas man sänka priset på PS5 och ger den till Pro, ja då blir det köp dag ett.
Men det lär ju inte hända

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Min gissning är att anledningen till att de tog bort 8k-märkningen på PS5-kartongerna för en tid sedan är för att de istället kommer presentera Pro med 4k60-120 och 8k30-60 - allt med nya uppskalningstekniken PSSR såklart.

Funderar på om 8K ens är ett försäljningsargument. Industrin som helhet verkar ha nästan noll intresse för att pusha 8K.

Medlem
Skrivet av dTexN:

Ett RTX 3090 för 15000 kr klarar inte det. Tror du att en hel konsol för 5999 kommer att göra det?

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Ett RTX 3090 för 15000 kr klarar inte det. Tror du att en hel konsol för 5999 kommer att göra det?

Ja?

Medlem

Känns bara så konstigt och fel när inte Microsoft har samma planlagd schema.

Sony är sin egen konkurrent.

signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 + PS4 Pro | Xbox Series X + One X

ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Det lär inte handla om native 4k60.
Med tillräckligt bra uppskalning till 4k och runt 60 fps med en vrr-kompatibel skärm kan det nog bli en hit ändå.

Medlem
Skrivet av Bro Exotic:

Beror på detaljnivå skulle jag säga. CPU sätter nog gränserna för högre fps men 60 klarar den av att visa.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Det blir inget Pro-köp denna generationen för egen del. Tycker inte riktigt behovet finns på samma sätt som under förra generationen.

What? Den största besvikelsen för mig med PS5:ans generation är att det fortfarande finns spel där man får välja mellan "Fidelity" och "60 fps".

Men det problemet kvarstår ju alltid. För även med en PS5 Pro, så kommer man ju då (förmodligen...) kunna göra valet "Ultra Fidelity" eller "60 fps".

Det hela verkar ju te sig som så, att det ständigt verkar gå att göra grafikmotorer och / eller annan logik i spel som är mer krävande än vad samtidens CPU/GPU orkar med.

Det vore ju nice om vi kunde komma till ett läge där CPU/GPU blir så pass starka att dom orkar driva grafikmotorerna på max i säg minst 60 fps, men det verkar ju vara en utopi.

Medlem
Citat:

Tror inte man ska jämföra release-suget med PS5 utan hur det var med PS4 Pro.

Tror man får ha scalpers med i beräkningen numera. Sen gick det ju bra för Pro. Många sitter på den än och har väntat på PS5 Pro.

Skrivet av anon_1399:

Tror du inte PSVR2 kommer gynnas av prestandaökningen?

Tycker Pro är bra mycket mera spännande än MS refresh iallafall, speciellt då de valde sin prissättning som gör att Sony kan få in mera pengar på hårdvaran nu. Finns nu inget incitament att gå ner i pris på PS5 och mera vinst blir bättre för oss i slutändan, då det förhoppningsvis kan resultera i flera exklusiva spel som verkligen utnyttjar prestandaökningen.

Personligen kan jag nog vänta till GTA6, det kommer nog bundlas med Pro. Men om t ex Cyberpunk glänser tillräckligt mycket kanske det blir svårt, vill gärna se lanseringsvideon först för att se hur mycket 45% verkligen gör.

Medlem

Ponera att PS5 Pro landar på 9000 sek.
Såvida det inte händer nått drastiskt med priset för den vanliga, så bör man nog kunna kränga sin beggade PS5:a för säg iaf 4000 SEK?

Håller sen PS5:ans generation lika länge som 4:an så har vi 3 år kvar till PS6. Då hamnar man i en upgrade cost på 5000:- / 3 = 1250:- / år under resten av generationen.

Sen lär man ju återigen utan problem kunna kränga PS5 Pro:n för säg 4k i slutet av generationen.

Jag betalade 6000:- för PS5 och säg att PRO hamnar på 9000:- så är det 15k. Sen bör man som sagt kunna få tillbaka 4k/maskin. Då har man pröjsat 7000:- totalt för två maskiner under 7 års livscykel, inga konstigheter.

Medlem
Skrivet av jeppe109:

Funderar på om 8K ens är ett försäljningsargument. Industrin som helhet verkar ha nästan noll intresse för att pusha 8K.

Tror inte det handlar om försäljningsargument i sig, det är nog försvinnande få människor på planeten som har en 8k-skärm, utan mer om psykologisk marknadsföring. "Jaha, konkurrenten klarar knappt 4k30 men konkurrenten kan köra 8k30 tänk då vad den klarar i 4k eller 1440p?" så det kan användas till deras fördel ändå även om just inte 8k lockar.

Dock såg jag ett rykte på en sida jag glömde spara på mobilen, men det var Jeff Grubb som hade hört under Gamescom att konsolen skulle kosta $600 och det kan ju bli blodigt här i Norden. Vi lär få se väldigt snart ändå.

Inaktiv
Skrivet av Lindhenberg:

Tror man får ha scalpers med i beräkningen numera. Sen gick det ju bra för Pro. Många sitter på den än och har väntat på PS5 Pro.

Tror du inte PSVR2 kommer gynnas av prestandaökningen?

Tycker Pro är bra mycket mera spännande än MS refresh iallafall, speciellt då de valde sin prissättning som gör att Sony kan få in mera pengar på hårdvaran nu. Finns nu inget incitament att gå ner i pris på PS5 och mera vinst blir bättre för oss i slutändan, då det förhoppningsvis kan resultera i flera exklusiva spel som verkligen utnyttjar prestandaökningen.

Personligen kan jag nog vänta till GTA6, det kommer nog bundlas med Pro. Men om t ex Cyberpunk glänser tillräckligt mycket kanske det blir svårt, vill gärna se lanseringsvideon först för att se hur mycket 45% verkligen gör.

Det kanske det gör, bättre PSVR2 prestanda är det nog ingen PSVR2 användare tackar nej till.

123
Skriv svar