Final Fantasy VII Remake-producenten vill inte förråda fans av originalet
Haha, Kitase... Vilken absolut klåpare. Han skulle inte kunna skriva en sammanhängande story om så hans liv hängde på det. Verkligen tragiskt att han har så starkt inflytande inom SE. Han gjorde några riktigt starka insatser under 90-talet då Sakaguchi var kvar, men därefter när han och Nomura fått fria tyglar har det... Ja... 😅
Storyn har ju redan förändrats och förvrängts gentemot originalet så att snacka om att inte "förråda" fansen i och med del tre låter både parodiskt och lite väl magstarkt.
Märk väl, säger inte att de nya spelen är dåliga, men jag tycker verkligen inte man haft nån fingertoppskänsla om man inte ville gå "för långt ifrån" originalet.
Ja fansen av originalet är ju redan förådda. Jäklar vilken splittring i åsikter det var när Remake släpptes... De flesta som har starka positiva känslor till FF7-originalet verkade verkligen bara avsky Remake för att man förvrängde originalet så mycket, och inte till det bättre heller utan på sätt som nästan kändes medvetet förolämpande... Men andra som inte spelat FF7 eller åtminstone inte haft några starka känslor för det, uppskadde ju trots allt ändå spelet mycket.
När jag spelade Remake så avskydde jag nästan varje sekund, nytolkningen av karaktärerna, de arkadiga striderna, all extra filler-"content", karaktärernas konstanta GRYMTANDE, och mycket annat gav mig bara avsmak och kom hela tiden i vägen för att jag kanske skulle kunna uppskatta något av det som var bra i spelet... Jag körde fram till att sector 7-plattan faller och de totalt förstörde en av spelets mest ikoniska scener med en löjligt dålig timad comic-relief-surprise-reveal av Cait-sith, där fick jag nog.
Med det sagt. Jag kollade nyligen igenom en lets-play från en som inte tidigare spelat FF7. Och genom hennes ögon så gick det att uppleva spelet i ett helt annat ljus. Hon gillade spelet, hade kul, sympatiserade med karaktärerna och blev uppenbart rörd av storyn, och således kunde jag uppskatta att det faktiskt blev ett rätt bra spel av det i slutändan ändå. Fast inte för fans av originalet som inte gillar förändringar...
Ja fansen av originalet är ju redan förådda. Jäklar vilken splittring i åsikter det var när Remake släpptes... De flesta som har starka positiva känslor till FF7-originalet verkade verkligen bara avsky Remake för att man förvrängde originalet så mycket, och inte till det bättre heller utan på sätt som nästan kändes medvetet förolämpande... Men andra som inte spelat FF7 eller åtminstone inte haft några starka känslor för det, uppskadde ju trots allt ändå spelet mycket.
När jag spelade Remake så avskydde jag nästan varje sekund, nytolkningen av karaktärerna, de arkadiga striderna, all extra filler-"content", karaktärernas konstanta GRYMTANDE, och mycket annat gav mig bara avsmak och kom hela tiden i vägen för att jag kanske skulle kunna uppskatta något av det som var bra i spelet... Jag körde fram till att sector 7-plattan faller och de totalt förstörde en av spelets mest ikoniska scener med en löjligt dålig timad comic-relief-surprise-reveal av Cait-sith, där fick jag nog.
Med det sagt. Jag kollade nyligen igenom en lets-play från en som inte tidigare spelat FF7. Och genom hennes ögon så gick det att uppleva spelet i ett helt annat ljus. Hon gillade spelet, hade kul, sympatiserade med karaktärerna och blev uppenbart rörd av storyn, och således kunde jag uppskatta att det faktiskt blev ett rätt bra spel av det i slutändan ändå. Fast inte för fans av originalet som inte gillar förändringar...
Har spelat 1 timme och 50 minuter av spelet och delar helt "varje sekund"-avskyn. Redan i introt irriterade jag mig på att de sprängde in bitar ur One Winged Angel. Inte ens två timmar in och de har redan stängt Sephiroth i ansiktet på mig flera gånger. Sånt här hade ju ett stort intryck i originalet för att det byggts upp. Men här lägger de allt på en på en gång, utgår ifrån att de är ute efter att ge fans känslan av "jag känner igen det där, vad coolt"? Jag var aldrig ute efter att det skulle följa originalet beat-for-beat, men hade önskat att förändringarna varit bra istället för dåliga. Man hade ju möjligheten att kapa eller korta ned tråkiga och intetsägande bitar, medan man kunde expanderat och skrivit om annat. Men nej, tidsspöken var idén de gillade! Fast knappast förvånande med tanke på att Nomura varit del av Kingdom Hearts-serien såpass länge.
Och saken är ju den att de som aldrig spelat det gamla spelet gissningsvis hade gillat det nya även om det hållit sig till förlagan, så man kan ju verkligen fråga sig var vinsten i den hela ligger. Önskar att jag varit en av dem som gillar det trots konstiga förändringar, det är roligare att tycka om än att tycka illa om, glad att andra gillar det iallafall. Nåväl.
Håller med andra här och runtom på nätet - de "förrådde" de gamla fansen i stort sett på en gång, det går inte att rädda i och med den tredje titeln. Märkligt uttalande, och det får en att fundera på integriteten hos skaparna. Om de trodde på sin idé att ändra saker på det här viset är det ju knepigt att ge upp på det nu?
Jag spelade FFVII när det begav sig och uppskattade det väldigt mycket men är verkligen inget superfan så för mig spelar ändringarna i Remake (inte spelat rebirth ännu) ingen större roll. Jag kommer ihåg den övergripande handlingen och karaktärerna men inte mer än så och antar att jag är en rätt perfekt målgrupp på det sättet, tillsammans med de som inte spelat det överhuvudtaget. För mig känns det här som samma situation som man alltid kommer till med älskade filmer, serier, spel, etc där det ska göras någon form av remake eller adaption där det inte går att göra alla till lags. Hur många har man inte pratat med som hatar vad som hänt med Star Wars eller hur Peter Jackson förstörde LOTR för att inte tala om det som Amazon gjort med Rings of Power.
Som ett superfan är det nog helt enkelt svårt eller rent av omöjligt att inte bli besviken när någon gör om eller gör nytt av det som man lärt sig att älska, ofta som barn eller tonåring.
Edit: Vill också bara lägga till någon som en av personerna i "Tolkienpodden" sa om filmerna, att även om de inte är lika bra som filmerna och Jackson förstörde en karaktär som Gimli totalt så finns böckerna alltid kvar. Filmerna gör inte bökerna sämre utan de kan nog snarare ha gjort så att många läst böckerna som annars inte hade gjort det. Så en win win på det sättet. Samma sak här, originalet till PS1 kommer alltid finnas där, det är lika bra som det var innan remakesen
Riktigt bra två första spel. Ser verkligen framemot 3e delen.
Instämmer. Nu har jag förvisso inte lirat uppföljaren i brist på en PS5:a men det jag har sett bådar extremt gott och jag fullkomligen älskade Remake. Originalet är mitt allra käraste spel från 90-talet och Remake har levt upp till alla mina högsta förhoppningar och mer, helt galet att vi fans får såhär mycket tid med karaktärerna och världen vi är förälskade i. Jag vet att vissa känner sig förrådda men jag kan verkligen inte relatera till det, jag har kännt mig helt välsignad sedan jag först spelade och klarade av Remake.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Instämmer. Nu har jag förvisso inte lirat uppföljaren i brist på en PS5:a men det jag har sett bådar extremt gott och jag fullkomligen älskade Remake. Originalet är mitt allra käraste spel från 90-talet och Remake har levt upp till alla mina högsta förhoppningar och mer, helt galet att vi fans får såhär mycket tid med karaktärerna och världen vi är förälskade i. Jag vet att vissa känner sig förrådda men jag kan verkligen inte relatera till det, jag har kännt mig helt välsignad sedan jag först spelade och klarade av Remake.
Samma här. Jag fullkomligt älskar originalet men jag tycker det är riktigt nice med förnyelse du kommer inte bli besviken på Rebirth. Det är ett enormt stort spel dock så ta din tid när du väl spelar det.
Var en av dem som köpte REMAKE efter jag spelade demon och tänkte "Ja det här kan bli bra" Demon expanderade Reactor delen perfect utan större ändringar på storyn.
Tyvärr så ändras det direkt när man kör hela spelet och kommer förbi Demo delen. Här är det dom har gömt alla ändringar i storyn. Sephirot som dyker upp alldeles för tidigt, Meta spöken "Kallar dem plot ghosts" när man möter Aerith och all onödiga expanderade karaktärer och sektioner "Motorcykel delen" tidigt i spelet. Sedan förstörde dom slutet så pass mycket att det blev en Kingdom Hearts fan fiction.
Nej tack. Efter hur de förstörde originalet med REMAKE med allt ändrat innehåll köpte jag inte REBIRTH och tänker inte köpa del-3 som säkert kommer heta nånting med RExxxx (REUNION?)
Den som vet vet.
Var en av dem som köpte REMAKE efter jag spelade demon och tänkte "Ja det här kan bli bra" Demon expanderade Reactor delen perfect utan större ändringar på storyn.
Tyvärr så ändras det direkt när man kör hela spelet och kommer förbi Demo delen. Här är det dom har gömt alla ändringar i storyn. Sephirot som dyker upp alldeles för tidigt, Meta spöken "Kallar dem plot ghosts" när man möter Aerith och all onödiga expanderade karaktärer och sektioner "Motorcykel delen" tidigt i spelet. Sedan förstörde dom slutet så pass mycket att det blev en Kingdom Hearts fan fiction.
Nej tack. Efter hur de förstörde originalet med REMAKE med allt ändrat innehåll köpte jag inte REBIRTH och tänker inte köpa del-3 som säkert kommer heta nånting med RExxxx (REUNION?)
Jag vill ändå påpeka att Sephiroth faktiskt förekommer relativt tidigt även i originalet, om än inte SÅ tidigt.
Jag vill ändå påpeka att Sephiroth faktiskt förekommer relativt tidigt även i originalet, om än inte SÅ tidigt.
Vad jag vet ser man inte ens Sephiroth fören man kommer till Shinra byggnaden som är 5-10 timmar in i spelet beroende på hur snabbt man spelar.
Den som vet vet.
Vad jag vet ser man inte ens Sephiroth fören man kommer till Shinra byggnaden som är 5-10 timmar in i spelet beroende på hur snabbt man spelar.
Exakt. 5 timmar in i FFVII betraktar jag som i början.
Vi vill inte förråda fansen. Ändra på storyn , stridssystemet och gör det till ett helt annat typ av spel.
Förklara igen hur ni inte ville förråda fansen?
Jag är ett fan, och de har levt upp till mina högsta önskningar och mer. Man kan inte tillfredsställa alla. Jag hade varit "nöjd" med en vanlig remake, men är mycket gladare åt att de ändrat på saker och bjuder på nytt.
Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3
Exakt. 5 timmar in i FFVII betraktar jag som i början.
Poängen är ju inte antal minuter in. Det är ju den dramaturgiska effekten av var man visar något relativt vad mer du fått se av storyn. I originalet byggs det upp så att vi får se spåren av Sephiroth och vad han är kapabel till långt innan vi får se mer av honom. Vid det laget har vi redan etablerat karaktärerna vi springer runt som och kommit en bra bit in i en löpande handling för vi haft fokus på Shinra som vårat egna stora problem. I remake däremot, så är vi fortfarande i introduktionen som rörts till ytterligare genom att redan första halvtimmen visa Heidigger och hans inblandning, och så slänger man in Sephiroth helt utan sammanhang eller mening. Den enda funktionen Sephiroth fyller i det läget är ju för att få folk som är bekanta med FF7 sedan innan att ropa "Ja, Sephiroth! Honom känner jag igen!". Och de lyckades nog, baserat på en del diskussioner jag läste snart efter remakes release fanns det en hel del folk som var gladare ju oftare de fick se Sephiroth. "Yeah the game only lasts through Midgar, but don't worry, you'll see Sephiroth lots of times!".