Svenska PS5 Pro-priset – 10 500 kr
Dyrt! Hade ändå inte tänkt å köpa en hur som helst men steget från en PS5 för 4990:- till en Pro för 10500:- är ju extremt. SÅ mycket bättre än standarversionen kommer den aldrig att bli!
Kan vi inte enas om att mid gen-uppgraderingar suger istället så vi går tillbaka till som det var innan?
Grattis till de entusiaster som bokat sin maskin - hoppas ni får stor behållning av era konsoler. Visst, det optimala vore om få köpte skiten för att pressa priserna men det är helt meningslöst att vara missunnsam mot andra gamers. Jag kommer däremot själv inte köpa någon och tycker personligen att det verkar vara en dålig affär med en PS5 Pro (är det förkortning för prostitute?)
Tycker personligen att jämförelse mellan att köpa en dator eller PS5 Pro är lite skev. Man köper ju ex. en PS5 Pro för att:
- Spela Playstation exklusiva spel med högsta möjliga FPS och bästa grafiken på en konsol.
- Spela PS4 och PS5-spel med förbättringar som bara finns på PS5 Pro.
Beror på vad man är ute efter helt enkelt! Tror dessutom många här vill ha båda!
Visst självklart vill man ha båda. Men grejen är just om man redan äger en kraftfull PC som kan ta i princip alla spel förutom några enstaka titlar som är låst till PS4/PS5, är det då värt priset?
Det finns fler exklusiva spel till PS4 och då kan man köpa en begagnad ps4 för 800kr.
Har man däremot ingen PC alls och inget intresse av PC så kör på med konsol.
Men måste sägas, då jag själv förköpte en, att basvarianten av anniversary edition är riktigt sleek. Tänk vad lite klassisk playstationgrå kan göra för en maskin, klart snyggare än nuvarande luftavfuktare. Eller är det mina nostalgibrillor som förvränger verkligheten kanske?🤔
https://cdn.verk.net/kuvastin/w:1632/h:1020/rt:fit/q:80/sh:0....
Du kan ju annars köra med skins. Blir nog billigare så.

Kan jag spela mitt spelbibliotek från PS4 och PS5 på den med samma prestanda?
Nä du får köpa om spelen på PC.
Fick ett mail nu att ps5pro är fullbokad och nya chanser kommer, från webhallen
Scalpers lever fortfarande.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Förlåt till alla här som köper detta, men jag tycker att ni alla är grundlurade. 12,3k för en konsol om man räknar in alla tillbehör som borde ha följt med. Hemskt dåligt.
En bärbar enhet som kan köra nästintill hela ditt Steam-bibliotek värderar jag galet mycket högre än en stationär konsol med inte lika stort spelutbud. Glöm inte heller att du kan göra rätt jäkla mycket mer på en Ally eller Steam Deck än du kan på en PS5 med för den delen. Kopplar du till lite tillbehör har du en fullt fungerande dator.
Alla värderar vi saker olika. Jag tycker folk som köper ett 4080, 4090 eller en ROG Ally X är grundlurade, men jag känner inget behov av att nämna det för folk. Ett-två år senare kommer nästa modell och den förra går ner i pris rejält. På samma sätt som de som köper de nya TV-modellerna direkt vid släpp. Har folk råd och intresset så är det bara köra på säger jag.
Att man kan göra mer saker är inte intressant i sammanhanget. Det har det aldrig varit. Den som köper en fyrhjuling är inte särskilt intresserad av att kunna köra sina barn till skolan, och argumentet att "du kan göra så mycket mer med en Skoda" biter liksom inte.
För samma prestanda så kommer du undan billigare med en PC. Sweclockers jämförbara PC kostade 12170. Någon hundralapp mindre än PS5 pro med skivläsare.
Ja, det kan gå att bygga något med liknande prestanda, utan operativsystem, köpa delarna från olika butiker, bygga ihop själv, utan tillbehör o.s.v. Förmodligen även med ett chassi som inte är det snyggaste och en del andra genvägar som måste kapas. En ITX-maskin med liknande prestanda går ej att knåpa ihop.
Men strunt i det. Nu är konsolens pris ute. Vi som har beställt har beställt, ni som tycker att det är dyrt kan avvakta en vanlig PS5 på beggatmarknanden eller se om det kommer en prissänkning på Pro till nästa sommar när räntan eventuellt gått ner, valutor stabiliserats och produktion går som det är tänkt. Ni som är intresserade av en PC istället kan avvakta Black Friday (eller Inets Megaklick om 4 timmar) för att jaga lite delar och förhoppningsvis bygga er en egen spelmaskin för att ha till långledigheten över jul och nyår.
Bättre och billigare i längden med pc
Billigare kanske, men bättre? Det beror väl på vad man är ute efter tänker jag. Det finns ju ingen PC i världen som slår enkelheten med en konsol. Det är ju bara att koppla in i väggen och spela. Och kanske vänta på en uppdatering.
PSN: OAKTHYR
Jaa det kostar att ligga på topp. Lägg till nån tusing istället så får du en skaplig speldator istället.
Fast jag vill inte ha en PC i vardagsrummet, och orkar inte heller krångla med tangentbord o mus samt massa drivrutin uppdateringar krascher mm.
En konsol är bekväm och uppdaterar sig själv när man inte använder den .
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Med denna prislapp kan man lika gärna köpa en gaming PC som kommer ge betydligt bättre resultat än en konsol.
Talar för mig själv nu, men det stämmer säkert som du säger, men det man slipper som konsol-spelare är att hålla på med drivrutiner och sitta och pilla med inställningar för att optimera spelet eller ens få det att fungera.
Med en konsol så trycker jag på en knapp och vips, allt fungerar som det ska, till skillnad från en PC.
Alla värderar vi saker olika. Jag tycker folk som köper ett 4080, 4090 eller en ROG Ally X är grundlurade, men jag känner inget behov av att nämna det för folk. Ett-två år senare kommer nästa modell och den förra går ner i pris rejält.
Nvidia kan sluta tillverka RTX 4090 i oktober
https://www.sweclockers.com/nyhet/39661-nvidia-kan-sluta-till...
Visst du kommer nog kunna köpa det begagnat.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Grattis till de entusiaster som bokat sin maskin - hoppas ni får stor behållning av era konsoler. Visst, det optimala vore om få köpte skiten för att pressa priserna men det är helt meningslöst att vara missunnsam mot andra gamers. Jag kommer däremot själv inte köpa någon och tycker personligen att det verkar vara en dålig affär med en PS5 Pro (är det förkortning för prostitute?)
Tror att Pro Står för PROfessional. Eller PROblematic.
Med denna prislapp kan man lika gärna köpa en gaming PC som kommer ge betydligt bättre resultat än en konsol.
Nej
Att de tar bort möjligheten att ha disc skickar fel signaler. Extremt dåligt beslut. Kommer skapa mycket missnöje.
Möjligheten finns ju fortfarande, man måste bara köpa till den. Men jag håller med om att det var ett dumt beslut för en sån dyr konsol. En Pro borde komma med allt man behöver.
Det här konceptet med pro-varianter på konsoler köper jag inte.
PS5 och konsolgenerationerna i sig är en sak, men när vi pratar en Pro-uppgradering är vi ju på en helt annan bollplan. När en ny generation konsoler kommer kan man tänka mer att man får en bra produkt, att de försöker göra det så bra som möjligt från konsumentens perspektiv.
En uppgradering av samma konsol kan de slänga ihop lite hur de vill, bara den är lite bättre, så kommer folk köpa den. I synnerhet är de ännu mer fria när de vet vad konkurrenten har för planer. Microsoft har väl sagt sedan långt tillbaka att det inte kommer någon pro Xbox, om jag inte misstar mig. Är man intresserad av att uppgradera sin PS finns det ju heller inga alternativ.
Jag tror inte att PS5 pro är en bra produkt i klass med PS5an, vilken jag ser som den riktiga playstationprodukten.
Det klär konsolkonceptet mycket bättre att bara ha 1 version för varje generation.
10,5K och den är bara digital.. GTFO Sony
En portabel mini PC där du kan spela tusentals spel vart som helst... Dessutom inte tvingade till en butik där ockerpriser är standard.
Folk köper bilar för mycket mer än vad ps5 pro kostar.. Lika relevant.
Min poäng var bara att folk prioriterar olika saker:
1.Vissa tycker att det viktigaste är att kunna spela var de vill och ha tillgång till Steam, Epic, Game pass etc är värt 11k.
Med GeForce Now kan man dessutom spela nästan alla spel. Jag har själv en Ally (dock inte X) Men att säga att allt funkar felfritt håller jag inte med om.
2. Andra prioriterar enkelheten med spelkonsoler och uppskattar den här uppgraderingen och är villiga att betala för den. Sedan tycker även jag att det är snålt att inte inkludera disc-läsare. Risken som jag ser det är att detta är en föraning om Sonys planer. Skulle inte förvåna mig om PS6 kommer vara disc-lös utan några options att köpa det som tillval så att man låser alla till sin dyra att online butik. Jag har förbeställt en PS5 PRO, men om så är fallet så blir det ingen PS6 för min del. OM inte Sony skulle börja tillåta andra aktörer/butiker att handla online från. Eller GeForce Now eller Game pass
3. Slutligen har vi dom som spenderar pengar på en rejäl spel-dator (som man kan koppla till tvn ja jag vet) och som klår PS5 Pro många ggr om.
Kontentan är att folk väljer att lägga pengar på det som är viktigt för dom och att bråka om vad folk väljer att göra är menlöst. Och om nu PS5 PRO förbokningarna är fulla så måste det innebära att priset inte var för högt.
Avvaktar med köp, vill veta lite mer om prestandatester för rådande spel om det verkligen är värt pengarna. Känns för egen del som om GTA VI kommer vara det stora dragplostret ifall det är värt att satsa på en pro modell.
Det skulle vara intressant att ta reda på ifall Sony fortfarande håller fast vid tidigare strategi som med PS3, PS4 och initialt med PS5 att sälja varje enhet PS5 Pro med förlust? Att tillverkningskostnaden är högre än försäljningspriset. Vad utgör kostnadsökningen för en pro av? Om inflationen och tillverkningskostnaderna har skjutit i höjden som avspeglar det höga priset eller Sony som har ändrat prissättningsstrategi?
Källor:
PS5 gick initialt med förlust men inte längre
https://www.theverge.com/2021/8/4/22609150/sony-playstation-5...
Sony går back för varje PS4
https://www.shacknews.com/article/81237/sony-taking-a-loss-on...
Sony går back för varje PS3
https://www.cnet.com/home/smart-home/sony-still-losing-on-eve...
Femhundra över (gissade "Högst 10 000 kr" i frågan härom dagen) min smärtgräns... Inte glad över det men har en reserverad i alla fall. Nej Sony, jag kommer inte sätta mig själv i denna situation igen. Har ärligt talat börjat känna lite ångest över att ha sålt vanliga PS5:an.
Ajja, den kommer användas flitigt, det är Inte mycket pengar utslaget över ~4 år, bättre att lägga pengarna på en Pro ist. för en XSX och en jäkla massa andra copium-punkter, lol.
Dyrt! Hade ändå inte tänkt å köpa en hur som helst men steget från en PS5 för 4990:- till en Pro för 10500:- är ju extremt. SÅ mycket bättre än standarversionen kommer den aldrig att bli!
Kan vi inte enas om att mid gen-uppgraderingar suger istället så vi går tillbaka till som det var innan?
Säger inte att du har fel gällande mid gen uppgradering, eller att det inte är värt det men du får ingen ny PS5 för 5000:- idag. Vanliga digitala ligger på ~ 7 000:- och Slim på ~ 6 000.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/playstation_5_slim_30...
Lite väl tidigt att sälja nu kan jag tycka. Kommer väl inte gå att flytta ordern och ingen lär väl vilja skicka iväg 10 000:- flera månader innan. Iofs, en "tingningsavgift" kanske, sådant som djuruppfödare håller på med.
Billigare kanske, men bättre? Det beror väl på vad man är ute efter tänker jag. Det finns ju ingen PC i världen som slår enkelheten med en konsol. Det är ju bara att koppla in i väggen och spela. Och kanske vänta på en uppdatering.
Du kan göra så extremt mycket mer med en pc. Mycket större spel bibliotek. Ser ärligt talat inte en enda punkt en ps5 pro vinner på idag. Du kan tom basically använda steam som en konsol om du så vill.
Nej
Ja. Pc kan göra allt det en dålig konsol kan plus mycket mycket mer.
Du kan göra så extremt mycket mer med en pc. Mycket större spel bibliotek. Ser ärligt talat inte en enda punkt en ps5 pro vinner på idag. Du kan tom basically använda steam som en konsol om du så vill.
Handlar inte alltid om att pc kan det och starkare osv för många.
Jag tex har en rätt stabil dator ändå och har mer och mer tyckt det är skönare efter jobbet komma hem och chilla i soffan och spela på min ps5 som jag bara startar och kör medans dator ska uppdatera windows , ny grafikkorts drivrutin , något spel krånglar om man inte har exakt senaste version av senaste grafikkorts drivrutin. Eller något buggar ihop helt och man måste mecka.
Jag är rätt pc hardcore user med ca 80 flikar uppe , twitch , filme och annat och spelar samtidigt men efter en hel dag på jobbet och sitta framför datorn är det skönt bara komma hem till soffan och ps5 som bara funkar även om jag och många vet PC är mycket starkare osv eller det går använda en handkontroll till datorn eller koppla in datorn i tvn.
Ja. Pc kan göra allt det en dålig konsol kan plus mycket mycket mer.
Vi kanske kan släppa denna eviga diskussion och låta den här tråden handla om PS5 Pro?
Det handlar ju om tycke och smak i slutändan. Vissa föredrar det ena, andra föredrar nåt annat.
Som sagt. Det beror ju på vad man är ute efter. Jag vet att man kan göra tusen fler saker på en PC än en konsol. Men jag gör inga av dom tusen andra sakerna. För min del spelar det ingen roll om man kan programmera, arbeta i 3D, skapa musik eller redigera videos för det är inget som jag lägger tid på.
För mig är enkelheten med en konsol oslagbar. Inga extra program som behöver installeras. Alla drivrutiner uppdateras automatiskt. Det mest negativa är nog att det bara finns en digital affär.