Switch 2 behöver mer än trötta remasters

Robot
Switch 2 behöver mer än trötta remasters

Nintendos nya konsol verkar mer safe än innovativ. Då höjs kravet på bra spel, tycker FZ:s Jonas Vågström.

#nintendo, #switch, #switch-2

Medlem

Nintendo behöver en studio av Blooper Teams kaliber.

Medlem

Den här krönikan var till innehåll och inriktning, väldigt lik den förra Switch 2-texten som kom för ett par månader sen. Men absolut krävs det bra spel. Men Steam Deck verkar ju rent kommersiellt inte va nått överliggande hot då den bara ska ha sålt 4 miljoner ex.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Den här krönikan var till innehåll och inriktning, väldigt lik den förra Switch 2-texten som kom för ett par månader sen.

Yepp!
Sen att påstå att de andra formaten (PS5) har mer titlar är faktamässigt helt fel!
Switch har mer spel än både PS4 & PS5 inräknat 🤷‍♂️
Indiespel släpps först på Switch medans PS5 fick vänta över ett år på Dave The Diver, Vampire Survivors.

Så nej, Nintendo behöver inte förnya sig något mer, det har dom redan gjort under Switch tiden och dom som företag har ALDRIG spottat ur sig såhär många spel till en och samma konsol.
En stor anledning till det, är för att både stationära och de handhållna teamen har slagits ihop.
Finns inga som gör spel till "Game Boy formatet" längre utan teamen är sammanslagna!

Sen att klaga på DK spelets prissättning men samtidigt glömma bort att Naughty Dog (Sony) gjorde precis densamma och värre med Last Of Us är ju lite "roligt".
Vi fick fick en mer än duglig uppdatering till PS4 och Pro versionen, som är ännu bättre på PS5, för att två år typ senare släppa en "remastered" version av ettan: 899 kr tack, som är alltså 240 kr dyrare än "fullpris" spelet Donkey Kong 🤷‍♂️

Menar du Viktor att Hajen när den släpptes på DVD borde ha varit billigare än VHS utgåvan? Samma film ju? Varför betala "fullpris" för en film som är över 50 år gammal?

Någon som behöver förnya sig är Sony och Microsoft, som har sedan PS3/360 tiden har släppt samma spel om och om igen, och vanlig anda, enligt rykten. så apar Microsoft nu efter Nintendo med detta hybridformat.
Oj oj vilken förnyelse va Microsoft & Co va?

Medlem

Jag hade jättegärna sett en Nintendo konsol med prestanda i nivå med xbox och Sony...

Medlem

Det sjuka är att jag mest spelar just äldre titlar då dessa ofta blivit buffade med patcher som ger 60fps och högre upplösning. Min series x går varm sen dag ett med gamla titlar.

Jag skippade Switch då jag tyckte det kändes trist med Zelda i 30fps och den där urtvättade looken var en turn off. Provade även Metroid och saknaden av anti aliasing slog mig direkt. Ja, dessa två test fick mig att skippa den, faktiskt.

Därför är jag nu galet sugen på Switch 2 och min största köpanledning vore just uppbuffade Switch titlar. 😊 Mitt spelutbud vore direkt hutlöst stort om gamla titlar automatiskt bara åtminstone körs stabilare och om det sedan släpps remakes av de största hitsen är jag där direkt.

Jag har verkligen släppt behovet av maximal grafik sen länge. Det är bildkvalitet och 60fps som är intressant.

Medlem

Dos jäveln är ju en mus! Men du verkar peka på att de behöver släppa bra spel. Menar det kom 2-3st Zelda spel som inte ens är Zelda spel till första switchen + en remake. Dom har förmodligen planer för både ett nytt mario, säkert donkey kong etc som drar nytta av den nya kontrollen kan man tänka. och kanske till och med F-Zero. Ja den som lever får se Förövrigt fick GBA backlit skärm på SPn och micron.

Medlem
Skrivet av B3RRY:

Dos jäveln är ju en mus! Men du verkar peka på att de behöver släppa bra spel. Menar det kom 2-3st Zelda spel som inte ens är Zelda spel till första switchen + en remake. Dom har förmodligen planer för både ett nytt mario, säkert donkey kong etc som drar nytta av den nya kontrollen kan man tänka. och kanske till och med F-Zero. Ja den som lever får se

Spel vi release är förmodligen Metroid Prime 4 och det funkar nog bra med mus. Förstår inte grejen med mus. Är inte det därför man har joycons? Att kunna styra utan mus? Ser de en marknad någonstans att folk sitter vid skrivbordet istället för tv:n?

Kommer ihåg när Switchen kom att de hade en vision om att folk skulle koppla ihop flera och spela tillsammans m.m. vilket verkar inte ha hänt. Är det samma med musen nu?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Spel vi release är förmodligen Metroid Prime 4 och det funkar nog bra med mus. Förstår inte grejen med mus. Är inte det därför man har joycons? Att kunna styra utan mus? Ser de en marknad någonstans att folk sitter vid skrivbordet istället för tv:n?

Kommer ihåg när Switchen kom att de hade en vision om att folk skulle koppla ihop flera och spela tillsammans m.m. vilket verkar inte ha hänt. Är det samma med musen nu?

Mja för Metroid Prime 4 hade det varit givet. Det ska bli intressant att se hur den funkar och hur de implementerar det. Kanske blir nån co-op gimmick grej för det mesta bara. Vetetusan.

Redaktör
Skrivet av JokerM6:

Yepp!
Sen att påstå att de andra formaten (PS5) har mer titlar är faktamässigt helt fel!
Indiespel släpps först på Switch medans PS5 fick vänta över ett år på Dave The Diver, Vampire Survivors.

Så nej, Nintendo behöver inte förnya sig något mer, det har dom redan gjort under Switch tiden och dom som företag har ALDRIG spottat ur sig såhär många spel till en och samma konsol.
En stor anledning till det, är för att både stationära och de handhållna teamen har slagits ihop.
Finns inga som gör spel till "Game Boy formatet" längre utan teamen är sammanslagna!

Sen att klaga på DK spelets prissättning men samtidigt glömma bort att Naughty Dog (Sony) gjorde precis densamma och värre med Last Of Us är ju lite "roligt".
Vi fick fick en mer än duglig uppdatering till PS4 och Pro versionen, som är ännu bättre på PS5, för att två år typ senare släppa en "remastered" version av ettan: 899 kr tack, som är alltså 240 kr dyrare än "fullpris" spelet Donkey Kong 🤷‍♂️

Menar du Viktor att Hajen när den släpptes på DVD borde ha varit billigare än VHS utgåvan? Samma film ju? Varför betala "fullpris" för en film som är över 50 år gammal?

Någon som behöver förnya sig är Sony och Microsoft, som har sedan PS3/360 tiden har släppt samma spel om och om igen, och vanlig anda, enligt rykten. så apar Microsoft nu efter Nintendo med detta hybridformat.

Texten handlar om Switch 2, inte om Playstation och Xbox. Och Jonas efterlyser bra spel, inte bara fler spel.

signatur

Jag menar, jag älskar F-Zero jag också men tror inte på att ge oss mer spel i IP:n som F-Zero, Kid Icarus och Punch-Out är rätt väg att gå. Det är trots allt serier som inte säljer en bråkdel av Mario Kart, Zelda osv, så skulle hellre se att de satsar på helt nya grejer i sådana fall.

Man skulle nog behöva tänka om ganska rejält med dessa IP:n annars, för försäljningspotentialen känns annars som att det är ett ganska lågt tak för ett nytt arkad-Punch-Out (även om jag personligen hade köpt det).

Att Switch blev en hybridmaskin var till stor del för att marknaden för dedikerade handhållna konsoler smått imploderat, då mobilspelen käkat upp en stor del av den kakan. Förutom inbitna spelnördar finns det heller inte en människa som vet vad en Steam Deck eller vad de andra alternativen är, så även om det är sant att det finns andra bärbara alternativ är det knappast några mainstream-konkurrenter till Switch 2 vi snackar om.

Tvärtom, tycker jag att Nintendo gjort fruktansvärt många högkvalitativa spel till Switch och även släppt en del remasters i de fall det varit vettigt. Sannolikt blir det kanske lite färre remasters till kommande konsol då det var mer befogat att släppa remasters på t ex Wii U-spel, då den konsolen sålde så dåligt att det i praktiken blev "nya" spel för en stor del av Switch-publiken.

Medlem

Jag fattar inte varför Nintendo inte har styrkort på sina kontroller. Det är ett måste. Riktigt vidrigt med knappar.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Texten handlar om Switch 2, inte om Playstation och Xbox. Och Jonas efterlyser bra spel, inte bara fler spel.

Det är väl då otroligt subjektivt om vad som är bra spel va? Jag älskar BOTW medans Kalle 19GFXFORCE hatar det pågrund utav 30 fps 🤷‍♂️

Och jo, han efterlyser efter fler spel då han jämför antalet med andra format, då det var faktamässigt fel att påstå att de andra konsolerna har mer spel. Stämmer lixom inte, vilket jag påpekade.

Texten handlar inte enbart om Switch 2 då han, som sagt, jämför med de andra formaten! Det var inte jag som nämnde fullpris och Microsofts nya hybridkonsol och samtidigt beklaga sig över förnyelse. Det var han 😉
Jag har enbart svarat på innehållet och likt honom JÄMFÖRT med andra format och "fullpris".
Nothing more and less, peace!

Skribent
Skrivet av Tryffel5:

Den här krönikan var till innehåll och inriktning, väldigt lik den förra Switch 2-texten som kom för ett par månader sen. Men absolut krävs det bra spel. Men Steam Deck verkar ju rent kommersiellt inte va nått överliggande hot då den bara ska ha sålt 4 miljoner ex.

Vi är många som är spända av förväntan på switchens uppföljare och därför kan det komma en del liknade tankar.
André skrev mer om att switch 2 mest kändes som en switch pro - jag är inne på samma spår, men hoppas att det innebär att Nintendo satsar ännu mer på mjukvara

Skrivet av JokerM6:

Yepp!

Vi fick fick en mer än duglig uppdatering till PS4 och Pro versionen, som är ännu bättre på PS5, för att två år typ senare släppa en "remastered" version av ettan: 899 kr tack!

Jag tog aldrig upp ps5 och xbox spelbibliotek utan gjorde snarare jämförelsen mot den andra, bärbara konsolerna som dykt upp. Att de är just små mini-datorer ger dem genast ett försprång när det kommer till tillgängliga titlar.

Sen gjordes jämförelsen mot dessa nya handhållna konkurrenter mest för att peka på hur marknaden och förväntningarna förändrats. Att ingen av dem egentligen kan tävla mot Nintendo är en annan sak, det handlar mest om att konceptet "hybridkonsol" inte är en unique selling point längre. För att kunna imponera behövs något mer.

Jag ställer egentligen mest Switch 2 mot sin föregångare. Om uppföljaren ska kunna leva upp till sitt arv krävs det mer bra spel och att gärna att Nintendo kommer med fräscha tolkningar av gamla hederliga, beprövade koncept.

Sen finns det väl inget krav på att Nintendo måste vara innovativa, men sett till företagets historia finns det åtminstone förväntningar på det. Men det kanske är lite orättvist egentligen.

Sen kan jag hålla med dig i frågan om Last of us, en oerhört trist och onödig nyutgåva, och du är kanske inne på något när du tar upp "Hajen". Men i fallet DKCR hade jag gärna sett en lite lägre prislapp - eller ännu hellre: Ett sprillans nytt spel med apan! Men det är väl mest en önskedröm från min sida..

Medlem

Det pratas mycket nu om någon slags Breath of the Wild remaster, men efter Tears of the Kingdom (vilket som uppgraderade redan på BotW) så har jag ingen lust att gå tillbaka till det. Skulle 100% hellre ta Windwaker och Twilight Princess istället, så mycket som jag älskar BotW och TotK så är jag rätt trött på de just nu och jag ser inte hur en "Switch 2 remaster" skulle ändra det.

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Det är väl då otroligt subjektivt om vad som är bra spel va? Jag älskar BOTW medans Kalle 19GFXFORCE hatar det pågrund utav 30 fps 🤷‍♂️

Och jo, han efterlyser efter fler spel då han jämför antalet med andra format, då det var faktamässigt fel att påstå att de andra konsolerna har mer spel. Stämmer lixom inte, vilket jag påpekade.

Texten handlar inte enbart om Switch 2 då han, som sagt, jämför med de andra formaten! Det var inte jag som nämnde fullpris och Microsofts nya hybridkonsol och samtidigt beklaga sig över förnyelse. Det var han 😉
Jag har enbart svarat på innehållet och likt honom JÄMFÖRT med andra format och "fullpris".

Nintendo gör sin egen grej och känns inte som att de ska vara nåt hot eller utmanare. De som inte gillar Nintendos spel kan välja Playstation eller Xbox.

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

Jag ställer egentligen mest Switch 2 mot sin föregångare. Om uppföljaren ska kunna leva upp till sitt arv krävs det mer bra spel och att gärna att Nintendo kommer med fräscha tolkningar av gamla hederliga, beprövade koncept.

Sen finns det väl inget krav på att Nintendo måste vara innovativa, men sett till företagets historia finns det åtminstone förväntningar på det. Men det kanske är lite orättvist egentligen.

Sen kan jag hålla med dig i frågan om Last of us, en oerhört trist och onödig nyutgåva, och du är kanske inne på något när du tar upp "Hajen". Men i fallet DKCR hade jag gärna sett en lite lägre prislapp - eller ännu hellre: Ett sprillans nytt spel med apan! Men det är väl mest en önskedröm från min sida..

Det är lite av det jag menade med mitt första inlägg; Nintendo har aldrig spottat ur sig så många spel till en och samma konsol!

Nintendo har under Switch perioden dragit in mer pengar till företaget än under hela NES till Wii-U perioden! Det går knappt att ens förstå hur jävla stort detta är alltså!
Nintendo har under dessa år storsatsat på sina spelstudios. Var så säker på att Nintendo kommer spotta ur sig "bra" och nya titlar år efter år.

Jag håller också delvis med om DK och dess pris-sättning, men när man jämför det med film som sagt, så, varför inte? Varför skall inte spelföretag kunna ta fullpris på gamla spel? Det är ett jobb bakom det hela. Det är som sagt, ingen som brölar att gamla klassiska filmer som Den gode, den onde, den fule släpps på ett nytt format.

Har ryktats länge om ett nytt DK spel. Tror vi kommer få se det inom snar framtid...

Medlem

Tror att Switch 2 kommer få massvis av bra spel över åren. Inte jätte orolig.

Dom givna för Switch 2 generationen:

• Mario Kart

• Mario 2D Spel

• Mario 3D spel

• Splatoon

• Animal Crossing

• Metroid Prime

• Xenoblade

• Fire Emblem

• Paper Mario

• Super Smash Brothers

• Zelda 2D

• Zelda 3D

• Mario Party

• Tale of

• FinalFantasy

• Dragon Quest

• Elder Scrolls,

• Fallout

• Monster Hunter

• Ace Attorney

• Elden Ring

• Bayonetta

• FIFA

• NHL

• Need for Speed

• Hyrule/Fire Emlbem Warrios

• Witcher

• Cyberpunk

• GTA

• Red Dead Redemption

• Donkey Kong Country

• Pokemon

• Hollow Knight

• Luigis Mansion

• Bayonetta

• Of Mana

• Civilization

• Arkham

• Kirby

• Switch 2 Sports

• Nya IP:n

• Game Cube NSO

• Massa Remakes och Remasters

*Vissa av dom kommer säkert dessutom hinna med 2 nya spel under Switch 2 konsol generation och inte bara ett nytt spel i serien.

*Sen finns det ju alltid chans på saker som Advance Wars, Star-Fox, Soul Callibur, SSX Tricky, Wave Race, Donkey Kong 3D, Golden Sun, Mafia (The Old Country), nya IPn och annat kul.

Ska inte säga när spelen kommer, men de mesta ovan kommer att komma.

+ Hur mycket som helst från andra 3e parts och indie utvecklare. Nintendo har sagt att man ska utöka sitt arsenal med 3e parts titlar och många 3e parts utvecklare har pratat om att ta sina mest ambitiösa projekt till Switch 2

Mest troligt får Switch 2 ca samma support tid som Switch i 7-8-9 år och då kommer det vara väldigt mycket spelglädje för pengarna oavsett om det kostar 5000, 6000 eller 7000kr.

Tycker bara man köper Switch 2 dag 1 om pengarna finns och sen veta att man har mycket att se fram emot kommande 7-8-9 åren. Till 2032-2034 någonstans. Så kommer jag göra då jag är övertygad om att vi får mycket "mer än trötta remasters" över åren.

Redaktör
Skrivet av JokerM6:

Det är lika subjektivt som Jonas åsikter i den här krönikan.

Du verkar ha rätt om mängden spel (bra att du sa till - tack!) så jag strök detta i texten: "Även om utbudet inte är lika stort som hos konkurrenterna". Men jag hävdar fortfarande att han efterlyser fler bra och innovativa spel, inte bara fler spel. Och krönikan handlar primärt om Switch 2 (i förhållande till Switch), inte de andra konsolerna, jämföra spelpriser osv. Men men, jag tänker inte dö på nån av de kullarna.

signatur
Medlem
Skrivet av JokerM6:

Du verkar hata alla som gillar att spela i mer än 30 fps lol.

Skribent
Skrivet av JokerM6:

Det är lite av det jag menade med mitt första inlägg; Nintendo har aldrig spottat ur sig så många spel till en och samma konsol!

Nintendo har under Switch perioden dragit in mer pengar till företaget än under hela NES till Wii-U perioden! Det går knappt att ens förstå hur jävla stort detta är alltså!
Nintendo har under dessa år storsatsat på sina spelstudios. Var så säker på att Nintendo kommer spotta ur sig "bra" och nya titlar år efter år.

Jag håller också delvis med om DK och dess pris-sättning, men när man jämför det med film som sagt, så, varför inte? Varför skall inte spelföretag kunna ta fullpris på gamla spel? Det är ett jobb bakom det hela. Det är som sagt, ingen som brölar att gamla klassiska filmer som Den gode, den onde, den fule släpps på ett nytt format.

Har ryktats länge om ett nytt DK spel. Tror vi kommer få se det inom snar framtid...

Det stämmer givetvis, switchen var en otrolig framgång som hållits igång längre än vad någon kunnat hoppats på.

Krönikans grundpremiss bygger mest på att jag hoppas på att Nintendo lagt tonvikten på nya fräscha spel när konsolen verkar så lik sin föregångare. Hade jag innerst inne hoppats på något nytt hyper-revolutionerande? Kanske. Blev jag lite besviken? Kanske. Har vi ens fått se konsolen än? Nej, så min tillstymmelse av besvikelse kan fortfarande suddas bort.

Det kommer säkert många fina spel till switch 2, kanske kan alla nyutgåvor och re-releaser borga för att deras egna utvecklare har annat på gång? Låt oss hoppas på det!

Ett Donkey Kong i 3d-skrud, med en öppen värld lika lekfull och revolutionerande tjusig som när DK:Country kom på 90-talet - Där har du drömmen!

Och tack för att du uppmärksammade min fel-syftning när det kom till spelbiblioteken - jag menade främst jämfört med pc men det framgick inte helt tydligt

Medlem

Det är bara att inse att Nintendo inte gör spel för oss som spelade NES utan för nuvarande generations ungar. Sen om vi vuxna också gillar det är det en bonus.

Medlem
Skrivet av Tryffel5:

Ja, den kommer nog visa sig grovt utdaterad redan nästa vecka Nintendo har alltid storstilade förstapartsspel så ser ingen anledning att vara orolig på den punkten. Och Steam Deck finns ju som svar på Switch och säljer bara någon enstaka procent totalt så ser ingen anledning att vara orolig över en bärbar PC som inte får de exklusiviteter Nintendo kommer släppa. Så.

Skribent
Skrivet av Gertzy:

Ja, den kommer nog visa sig grovt utdaterad redan nästa vecka Nintendo har alltid storstilade förstapartsspel så ser ingen anledning att vara orolig på den punkten. Och Steam Deck finns ju som svar på Switch och säljer bara någon enstaka procent totalt så ser ingen anledning att vara orolig över en bärbar PC som inte får de exklusiviteter Nintendo kommer släppa. Så.

Det är därför det gäller att vädra såna här funderingar och spekulationer i tid

Orolig är jag bara lite grann, men mest att releasen av Switch 2 möjligen kan komma att känns lite trist jämfört med Switch 1, och jämförelsen med steam deck & kompani gjordes främst för att visa på hur annorlunda marknaden ser ut idag. 2017 var switchen unik i sitt hybridutförande, nu är det ingen usp längre.

Mina förhoppningar är bara att Nintendo kommer att visa nya fräscha spel när konsolen verkar så lik sin föregångare. Jag hoppas på en överleverans från det japanska spelhuset och kommer det inte på hårdvarufronten håller jag tummarna för att spelen blåser oss av stolarna!

Medlem
Skrivet av DieZe:

Du verkar hata alla som gillar att spela i mer än 30 fps lol.

och du verkar hata allt med Nintendo och under 30 fps 🤷‍♂️
Jag hatar inte spel över 30 fps, däremot ogillar jag er grafiktroll som trollar konstant. Vad skrev du i denna förra tråden? 128x upplösning om Nintendos egna spel? När du är seriös, så får du seriösa svar tillbaka! Inte svårare än så!

Medlem
Skrivet av Jonas Vågström:

och jämförelsen med steam deck & kompani gjordes främst för att visa på hur annorlunda marknaden ser ut idag. 2017 var switchen unik i sitt hybridutförande, nu är det ingen usp längre.

Vet ej om det är riktigt en USP, men med en Switch, en PS5 en Xbox, dvs en traditionell konsol så är det mer eller mindre bara plug in & play! Det kan man INTE påstå att man kan göra en "PC formatet" Steamdeck som kräver en hel del kunskap för att kunna få det funka optimalt!
Så jo, Nintendo har en usp likt Apple: It just works! 😉

Medlem
Skrivet av JokerM6:

och du verkar hata allt med Nintendo och under 30 fps 🤷‍♂️
Jag hatar inte spel över 30 fps, däremot ogillar jag er grafiktroll som trollar konstant. Vad skrev du i denna förra tråden? 128x upplösning om Nintendos egna spel? När du är seriös, så får du seriösa svar tillbaka! Inte svårare än så!

Jag är 200% seriös, det är ungefär den upplösning spelen ser ut att köras i på Switchen vilket får hela konsolen att kännas som billig skit från Ali express. Jag äger en Switch, jag vill att Switch 2 ska vara riktigt bra, jag vill känna ett sug efter att plocka upp den på release dagen. Men då behöver också Nintendo vara villiga att att pressa sin hårdvara och kunderna behöver ställa lite mer krav på Nintendo. Det är för mycket acceptans för hur fula och hur dåligt många av spelen flyter på Switchen, men det verkar inte spela någon roll alls för er fans så länge det pumpas ut mer Mario och Zelda. Man kan ha båda du vet, bra hårdvara och flyt samtidigt som Nintendo gör bra spel. Det ena utesluter ALDRIG det andra.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Jag är 200% seriös, det är ungefär den upplösning spelen ser ut att köras i på Switchen vilket får hela konsolen att kännas som billig skit från Ali express.

Som sagt, när du är seriös, så får du seriösa svar tillbaka.
Medans du ruvar på ett moget svar så kan du väl se och lära dig ett och annat från dessa grafik-experter:

Medlem
Skrivet av JokerM6:

Som sagt, när du är seriös, så får du seriösa svar tillbaka.
Medans du ruvar på ett moget svar så kan du väl se och lära dig ett och annat från dessa grafik-experter:
https://www.youtube.com/watch?v=u98Q6UyudFk

Jag är seriös, saknar du läsförmåga eller är du bara dryg? Jag har sett den, den säger absolut noll. Att spel körs i 480-720p i ostabila 30 fps och säljs till höga priser år 2025 är löjligt. Nintendo fans bryr sig dock inte, det är nintendo, allt de gör är bara bra eller? Varför nöjer ni er med bra spel till riktigt kass och förlegad grafik samt flyt? Gapa efter mer, inte mindre. Sen är er ovilja till att erkänna att flytet är dåligt och grafiken förlegad helt otrolig, Nintendo är den allsmäktige och ni sitter där på knä och prisar dag ut och dag in. Det är det som stör, ni kan inte och vill inte se på Nintendo med ett kritiskt öga överhuvudtaget.

Medlem

Jag som inte ägt en Switch 1 är supertaggad för Switch 2 eftersom den är bakåtkompatibel. Kommer ha hur mycket spelglädje som helst från de "gamla" spelen.

12
Skriv svar