Nintendo förklarar varför Switch 2 har LCD istället för Oled

Robot
Nintendo förklarar varför Switch 2 har LCD istället för Oled

Nya framsteg inom tekniken och HDR var bidragande faktorer.

#Switch-2

Medlem

Ja, LCD har ju hunnit mogna så med HDR är det väl otroligt mycket bättre än den på OG Switch! Sen kommer det högst troligen OLED-variant senare, men hoppas det också har bättre batteri och mindre krävande komponenter (Switch 2 Pro)!

Medlem

Om lcd skärmen trissat upp priset, undrar vad en stationär Switch 2 kostat.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Nästa avslöjande:
30 FPS

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Hcz
Medlem
Skrivet av Hanzo:

Nästa avslöjande:
30 FPS

Dax å ta morgonkaffet och vakna
Switch 2 kommer ha upp till 120FPS.

Medlem

Skulle släppt OLED och LCD samtidigt. Då hade man kunnat välja den "billigare" med LCD eller pröjsa "Premium" för OLED, så hade man haft illusionen av ett billigare val, så hade änts mindre som stöld. LOL

Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Skulle släppt OLED och LCD samtidigt. Då hade man kunnat välja den "billigare" med LCD eller pröjsa "Premium" för OLED, så hade man haft illusionen av ett billigare val, så hade änts mindre som stöld. LOL

Fast släpper de oled senare så kan de sälja samma konsol två ggr, till samma kunder OCH nya. Folk kommer ju köpa denna ändå, oavsett om det är oled eller lcd.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Fast släpper de oled senare så kan de sälja samma konsol två ggr, till samma kunder OCH nya. Folk kommer ju köpa denna ändå, oavsett om det är oled eller lcd.

Haha ja, vet ju redan med mig att jag inte kommer kunna hålla mig från en launch-modell och senare en OLED så jag kommer onekligen dubbeldippa och det gör nog många andra också!

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Ja precis, kan det bli mer girigt? Jag kanske minns fel men vill minnas nintendo brukade vara the good guys speciellt med bakåtkompat osv. nu blir det ju en downgrade från switch OLED endast för att kunna mjölka.
Tänk om sony hade släppt ps3 först med bara dvd läsare SEN med bluray liksom. såfolk hade tvingats köpa två gånger och andra gången dyrare dessutom istället för billigare som det brukade vara (tänker ps2 krympte man ju flera gånger och det blev billigare att skaffa, typ switch lite samma)... asshat move.

Ja precis, kan det bli mer girigt? Jag kanske minns fel men vill minnas nintendo brukade vara the good guys speciellt med bakåtkompat osv. nu blir det ju en downgrade från switch OLED endast för att kunna mjölka.
Tänk om sony hade släppt ps3 först med bara dvd läsare SEN med bluray liksom. såfolk hade tvingats köpa två gånger och andra gången dyrare dessutom istället för billigare som det brukade vara (tänker ps2 krympte man ju flera gånger och det blev billigare att skaffa, typ switch lite samma)... asshat move.

Good guys och bad guys är ganska godtyckligt i affärsvärlden och ligger nog mest i betraktarnas ögon. Nintendo är ett vinstdrivande företag och om de beräknar att de kommer sälja många fler konsoller genom att släppa vid olika tillfällen så kommer de självklart att göra så.

Rockstar har kört på detta i flera år med sina större spel och det fungerar skitbra. Många som dubbel- och till och med trippeldippat GTA V.

Jag håller med om att det är riktigt trist men det enda vi kan göra är att rösta med plånboken.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Jag vet inte vart du befunnit dig de senaste 20åren, men det är såhär det funkar idag. Det finns inga ”Good guys”, bara mindre dåliga. Ingen tvingar dig till att köpa nått, så håll i plånkan om det känns girigt och dåligt.

Medlem

Sååå betyder detta att LCD-skärmen har qled och mini-led med lokal dimming? Det är bra isf.

eld
Medlem
Skrivet av pazu:

Sååå betyder detta att LCD-skärmen har qled och mini-led med lokal dimming? Det är bra isf.

yep, samt 120hz och VRR stöd, så helt ärligt så är det ju mycket bättre än en oled på 60fps.

Medlem

Företag är inte där för att vara snälla mot dig, de är där för att tjäna pengar. Att klaga på företag är giriga är väldigt naivt.

Med det sagt är din jämförelse haltande, att jämföra med eller utan möjlighet till fysisk media med en annorlunda bildskärm?

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Företag är inte där för att vara snälla mot dig, de är där för att tjäna pengar. Att klaga på företag är giriga är väldigt naivt.

Med det sagt är din jämförelse haltande, att jämföra med eller utan möjlighet till fysisk media med en annorlunda bildskärm?

kalla mig naiv men ja girigheten har definitivt ändrar riktning. från att ge kunderna något de vill ha och sälja mycket till så många kunder som möjligt till et rimligt pris, till att sälja vad man vill och dyrt och ska man "tvinga" kunderna till köp med FOMO. förr var skärmupgraderingar för att den nya tekniken äntligen kom ner i pris så msrp på produkten var rimlig (typ gba sp frontlight till backlight? eller gbc där nintendo valde en sämre teknik men billigare jämför med gamegear som korta en arm och ett ben.)

vi tar Apple och deras iphones då, säg dom släpper senaste hetaste Iphone 25 med LCD, och 6 månader senare exakt samma fast med OLED. och ett år senare lite som är lite mindre i handen med lcd igen fast billigare.

Men nu har dom ju en hel lineup på en gång liksom.

Medlem
Skrivet av eld:

yep, samt 120hz och VRR stöd, så helt ärligt så är det ju mycket bättre än en oled på 60fps.

Varför skulle OLED stanna vid 60hz?

Har en 480hz OLED med HDR och VRR på mitt skrivbord…

Medlem

kalla mig naiv men ja girigheten har definitivt ändrar riktning. från att ge kunderna något de vill ha och sälja mycket till så många kunder som möjligt till et rimligt pris, till att sälja vad man vill och dyrt och ska man "tvinga" kunderna till köp med FOMO. förr var skärmupgraderingar för att den nya tekniken äntligen kom ner i pris så msrp på produkten var rimlig (typ gba sp frontlight till backlight? eller gbc där nintendo valde en sämre teknik men billigare jämför med gamegear som korta en arm och ett ben.)

vi tar Apple och deras iphones då, säg dom släpper senaste hetaste Iphone 25 med LCD, och 6 månader senare exakt samma fast med OLED. och ett år senare lite som är lite mindre i handen med lcd igen fast billigare.

Men nu har dom ju en hel lineup på en gång liksom.

Att "tvinga" med FOMO visar bara på personlig svaghet. Du måste inte köpa något alls, det är hur lätt som helst att bara vänta tills en produkt kommer som du vill ha. Att vilja ha och behöva ha är väldigt annorlunda. Såvida du inte tillhör 1% av befolkningen kommer du aldrig få allt du vill ha. Girighet är den enda anledningen du har spel som är mer komplexa än Pong och Space Invaders.

signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Hcz:

30 fps blir nog mycket vanligare än 120

Medlem
Skrivet av pazu:

Skrivet av eld:

Var är det bekräftat att den har local dimming? Jag hittar inget sådant när jag googlar. Min gamla Samsung-TV från typ 2019 har noll local dimming, men stödjer HDR-signal.

En TV på 65" har väl typiskt 300-500 dimming zones. Hur många får man in på 7.9"?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Att "tvinga" med FOMO visar bara på personlig svaghet. Du måste inte köpa något alls, det är hur lätt som helst att bara vänta tills en produkt kommer som du vill ha. Att vilja ha och behöva ha är väldigt annorlunda. Såvida du inte tillhör 1% av befolkningen kommer du aldrig få allt du vill ha. Girighet är den enda anledningen du har spel som är mer komplexa än Pong och Space Invaders.

FOMO utnyttjas absolut mer idag än förr. Bland annat igenom att med flit släppa en sämre hårdvara först så alla som vill spela nya mario, zelda och andra first/second party spel "måste" köpa den först och sen två år senare släppa den bättre hårdvaran som borde funnits från början. inte bättre prestanda alltså, bara bättre skärm och möjligt batteritid. sony gjorde tvärtom med ps vita, där var ingen fomo direkt. bästa versionen ut först och sen en billigare med LCD senare.

Medlem

Ju mer jag läser om Switch 2. Ju mer kommer jag att hålla mig borta från den. Vilken grift.

Medlem

Det är för att de ska kunna släppa en OLED senare och tjäna mer pengar.

Medlem

Nintendo vill double dippa såklart

Testpilot

Valve gjorde samma sak med Steam Deck. Det är smartare att göra så från ett business perspektiv, men för kunderna är det sämre såklart.

Medlem
Skrivet av Hcz:

Uppskalat från 240p, fantastiskt. Samtidigt som grafiken är från -720 BC.

Helt otroligt att folk faktiskt bryr sig och köper Nintendo produkter fortfarande.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Valve gjorde samma sak med Steam Deck. Det är smartare att göra så från ett business perspektiv, men för kunderna är det sämre såklart.

Steamdeck var deras första försök, där kan jag förstå man kör det billigaste först. vi får väl se om de gör samma med steamdeck 2 då om de släpper LCD först och OLED sedan, eller båda alternativen på en gång. en budget en lyxigare.

Medlem

Ingen som tvingas köpa vid lansering.

Jag kommer ändå koppla in i min oled-tv, sen kommer den stå där. Ingen förlust alls

signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 2 |

Medlem

Känns spontant lite konstigt att påpeka brister i switch oled med avsaknad av HDR och belysa att det var en anledning till att välja LCD nu.
Kom igen Nintendo, säg att det skulle blivit för dyrt istället.
Så svårt är det inte att vara ärlig 😄

Medlem

FOMO utnyttjas absolut mer idag än förr. Bland annat igenom att med flit släppa en sämre hårdvara först så alla som vill spela nya mario, zelda och andra first/second party spel "måste" köpa den först och sen två år senare släppa den bättre hårdvaran som borde funnits från början. inte bättre prestanda alltså, bara bättre skärm och möjligt batteritid. sony gjorde tvärtom med ps vita, där var ingen fomo direkt. bästa versionen ut först och sen en billigare med LCD senare.

Så den "sämre" hårdvaran du ger exempel på är troligtvis inget du behöver över huvudtaget. Det är sin sak om de uppgraderar CPU, grafikkortet, minnet, etc. Då du får en prestandaökning. Lite skarpare kontrast kan vem som helst klara sig utan. Och med konsoller, om de uppgraderar hårdvaran måste de ändå anpassa alla spel efter den svagare konsollen, kolla bara på X-Box serien. De som missar något är oftare de som betalade för den dyrare konsollen då deras spel är utvecklade för den svagare.

signatur

I drank what?

Medlem

När ska Nintendo släppa full spec på LCD skärmen? Ja, vi vet att det inte är OLED, men ge oss mer data på vad ni faktiskt satt in nu då!!

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

12
Skriv svar