Vi som ska importera Switch 2

Medlem
Skrivet av carlnord85:

Hallå!

Beställde switch 2 MK bundle och lite tillbehör den 18/6 från Nintendo Irland. Den har stått med status "processing" sedan dess. Nu idag såg jag att mina reserverade pengar har kommit tillbaka till bankkontot.

Jag vet att bankerna har en tidsgräns på hur länge pengar ligger reserverade. Men min fråga är, kommer min order förhoppningsvis skickas i veckan och då dras pengarna i samband med det? Tänkte om någon här varit med om liknande tidigare?

Inte varit med om det nej. Kontakta Nintendo supporten och kolla. Beställde från Nintendo Tyskland och annat än DHL strejk så har det fungerat bra.

Skrivet av Gen:

Nån som köpt konsol eller spel från Polen? Kan man välja Engelska eller Svenska som språk?

Och, skärmskydd eller inte när den mestadels är dockad? Såg på JerryRigEverythings video att skärmen knappt tål nånting vilket är oroväckande. Och inte kan man byta plastskyddet själv heller.

(Så jäkla surt att Nintendo tar sådana enkla genvägar där det verkligen inte behövs)

Konsolerna som säljs i EU är identiska när det kommer till själva konsolen. Språkvalet är mjukvara så det är samma i alla. Sedan finns det paket som har en EU plug och de som har UK plug. EU plug gäller i Polen och Sverige så där är det också lungt.

Filmen som ligger på skärmen är inte ett skärmskydd. Det är ett fragmenteringsskydd som skall stoppa små flisor av glas att spridas om skärmen går sönder. Så det blir lätt repor i filmen. Rekommenderat att använda någon form av skärmskydd.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Inte varit med om det nej. Kontakta Nintendo supporten och kolla. Beställde från Nintendo Tyskland och annat än DHL strejk så har det fungerat bra.

Tack för svar, Skickat mail till dom via orderbekräftelsen. Får se vad de svarar. Förhoppningsvis åker ordern iväg snart och pengarna dras i samband med det.

Medlem
Skrivet av Gen:

Nån som köpt konsol eller spel från Polen? Kan man välja Engelska eller Svenska som språk?

Och, skärmskydd eller inte när den mestadels är dockad? Såg på JerryRigEverythings video att skärmen knappt tål nånting vilket är oroväckande. Och inte kan man byta plastskyddet själv heller.

(Så jäkla surt att Nintendo tar sådana enkla genvägar där det verkligen inte behövs)

Såg vi samma video? Han bankar ju 50+ gånger med en stor rörtång på skärmen innan den spricker.

Men som den andra sa, det är en skyddsfilm, vanligt skärmskydd rekommenderas att monteras på innan du börjar leka med den.

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Gen
Medlem
Skrivet av Herbert:

Såg vi samma video? Han bankar ju 50+ gånger med en stor rörtång på skärmen innan den spricker.

Men som den andra sa, det är en skyddsfilm, vanligt skärmskydd rekommenderas att monteras på innan du börjar leka med den.

Jag skrev fel men men menade skyddsfilmen Han kör sitt skraptest i början och det blir märken redan efter level 3. Sen tar han bort skyddsfilmen och bankar hårt på skärmen som verkar tåla nästan vadsomhelst

Medlem
Skrivet av DropThePrices:

Jag såg nu att Konkurrensverket har fattat ett beslut gällande ett ärende som inkom mot Bergsala och några stora svenska elektronikåterförsäljare. Konkurrensverket har beslutat att inte utreda saken vidare utifrån den information som finns på bordet just nu:

”Konkurrensverket anser inte att det finns tillräckliga indikationer på ett konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna för att prioritera en fortsatt utredning på denna grund. Konkurrensverket anser inte heller att det finns skäl att prioritera en fortsatt utredning utifrån någon av de andra grunderna i prioriteringspolicyn. Ärendet ska därför skrivas av.”

”Konkurrensverkets beslut att inte utreda saken vidare innebär inte ett ställnings-
tagande till om någon överträdelse av konkurrensreglerna skett eller inte.”

Ni som är intresserade kan läsa hela beslutet på Konkurrensverkets hemsida

Konkurrensverket tittade på förhållandet mellan Bergsala och återförsäljarna. Anmäler vi specifikt förhållandet mellan Bergsala AB och Nintendo of Europe SE och deras exklusivitetsavtal så tror jag att Konkurrensverket får mer att bita i.

Här kan en avgörande fråga bli ifall Nintendo har en marknadsandel på den svenska marknaden för spelkonsoler som uppnår 30%. I så fall gäller inte gruppundantaget för vertikala avtal, se information om vertikala samarbeten och begränsningar på Konkurrensverkets hemsida.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Inne på 1 vecka nu utan någon uppdatering alls. Mailade Nintendo supporten för 2 dagar sedan inget svar.

Leveranstid 3-5 vardagar..

Händer det inget nu tills Fredag så överväger jag på att maila och be dom avbryta. Vill helst inte supporta Bergsala men man vill ju ha en OK hanteringstid..

Medlem
Skrivet av carlnord85:

Inne på 1 vecka nu utan någon uppdatering alls. Mailade Nintendo supporten för 2 dagar sedan inget svar.

Leveranstid 3-5 vardagar..

Händer det inget nu tills Fredag så överväger jag på att maila och be dom avbryta. Vill helst inte supporta Bergsala men man vill ju ha en OK hanteringstid..

Mailade du eller skrev du via deras support-formulär på hemsidan? Via hemsidan så har de svarat samma dag eller inom ett dygn de 4 gånger jag skrivit till dom.

signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Mailade du eller skrev du via deras support-formulär på hemsidan? Via hemsidan så har de svarat samma dag eller inom ett dygn de 4 gånger jag skrivit till dom.

Samma här via formuläret. Tror inte mail är rekommenderat

Medlem

Hittar bara formulär på den svenska nintendo store? Är det den ni menar? Den är väl kopplad mot Bergsala

Medlem
Skrivet av carlnord85:

Hittar bara formulär på den svenska nintendo store? Är det den ni menar? Den är väl kopplad mot Bergsala

Kör support knappen längst ned på sidan. Sedan väljer du att du vill ha hjälp (finns även chat).

Välj My nintendo Store som orsak. Välj sedan vad ditt problem är. Tex info about my order. Strunta i alla FAQ svar och gå längst ned för att kunna välja att du ändå vill ha hjälp. Sedan kan du välja chat eller formuläret.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Kör support knappen längst ned på sidan. Sedan väljer du att du vill ha hjälp (finns även chat).

Välj My nintendo Store som orsak. Välj sedan vad ditt problem är. Tex info about my order. Strunta i alla FAQ svar och gå längst ned för att kunna välja att du ändå vill ha hjälp. Sedan kan du välja chat eller formuläret.

https://i.imgur.com/05niR4P.png

Tusen tack! Nu har jag skickat till dom där med "where is my order" rubriken.

Vilken djungel att komma fram dit haha, dom vill ej ha kontakt helt enkelt

Medlem
Skrivet av Herbert:

https://youtu.be/pB9jEYO2oaA?t=11m31s

Skärmen kan sprängas, ifall den utsätts för (grovt?) våld och skyddsfilmen är borttagen.

Hyfsat imponerande ändå, blir det inte ens hack eller repor?

Medlem

Fick snabbt svar nu iaf. Backorder.. Därför det tar tar sådan tid. Skumt när allt fanns på lager när jag beställde.

Hello Carl,

Thank you for contacting My Nintendo store.

In relation to your order, we can confirm that this is currently on back-order and is pending items to be replenished.

As soon as these are received, we will process your order and it will be sent out to you.

You will receive a dispatch email once the order has shipped. Unfortunately, we do not have a timeframe for when your order will be dispatched.

Medlem
Skrivet av Sunstalker:

Hyfsat imponerande ändå, blir det inte ens hack eller repor?

Du kan ju pröva men är ganska säker på att det blir märken om man gör sådär.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hej! Kommer vara i Frankrike /Tyskland i ett par veckor och tänkte passa på att köpa på mig en Switch 2 bundle för 499€ 👍 finns det något man bör tänka på eller passa på att köpa till medan man ända är här nere utan Bergsala påslaget ?

Skrivet av Thefonz:

Hej! Kommer vara i Frankrike /Tyskland i ett par veckor och tänkte passa på att köpa på mig en Switch 2 bundle för 499€ 👍 finns det något man bör tänka på eller passa på att köpa till medan man ända är här nere utan Bergsala påslaget ?

Den stora vinsten är ju på konsolen men om du vill ha några fysiska spel eller tillbehör som t.ex. en Pro Controller så kan du ju passa på för allt är lite billigare åtminstone.

Medlem
Skrivet av krs_kristoffer:

Den stora vinsten är ju på konsolen men om du vill ha några fysiska spel eller tillbehör som t.ex. en Pro Controller så kan du ju passa på för allt är lite billigare åtminstone.

Tack för svar 👍
Tror det blir främst bundlen, sugen på den där kontrollen med men där var inte skillnaden så stor såg det ut som, låg på typ 90€. Så den får vänta lite, till jul kanske 🎅
Spelen blir nog främst från switch 1 till en början, har inte haft den så har en del back log att gå igenom , och de kan jag ju fixa här hemma tänkte jag 👍

Gen
Medlem

Konsolen är slut hos Nintendo Shop Skulle äntligen köpa den idag, så jävla surt.
Plan B är att köpa den i Polen om några veckor men där är den 500kr dyrare än MyShop (5700SEK)

Medlem
Skrivet av Gen:

Konsolen är slut hos Nintendo Shop Skulle äntligen köpa den idag, så jävla surt.
Plan B är att köpa den i Polen om några veckor men där är den 500kr dyrare än MyShop (5700SEK)

Jag la order 18/6 och har inte skickats ännu.
Sjävla konsolen/bundle verkar komma in från och till veckovis så det bör finnas tillgängligt snart igen. Gå in flera ggr om dagen och kika.

Mitt råd är att lägga order på bara konsol. Jag har skickat förfrågan till dom nu att ta bort mina kontroller etc. Får fixa det på hemmaplan istället.

Gen
Medlem
Skrivet av carlnord85:

Jag la order 18/6 och har inte skickats ännu.
Sjävla konsolen/bundle verkar komma in från och till veckovis så det bör finnas tillgängligt snart igen. Gå in flera ggr om dagen och kika.

Mitt råd är att lägga order på bara konsol. Jag har skickat förfrågan till dom nu att ta bort mina kontroller etc. Får fixa det på hemmaplan istället.

Oj, okej Det var ju snart två veckor sedan.

Jag tänkte ta väskan och skärmskyddet också men då kanske man ska skippa det.

Medlem
Skrivet av Gen:

Oj, okej Det var ju snart två veckor sedan.

Jag tänkte ta väskan och skärmskyddet också men då kanske man ska skippa det.

Nu ligger charging grip under status completed på min order.

Mario kart bundle bl.a. ligger fortfarande på processing. Så vet inte riktigt hur det funkar. Har sett att konsolen legat tillgänglig flera ggr nu senaste veckan.

Men ja, jag hade kört på det. Får se hur lång tid det här tar..

Gen
Medlem
Skrivet av carlnord85:

Nu ligger charging grip under status completed på min order.

Mario kart bundle bl.a. ligger fortfarande på processing. Så vet inte riktigt hur det funkar. Har sett att konsolen legat tillgänglig flera ggr nu senaste veckan.

Men ja, jag hade kört på det. Får se hur lång tid det här tar..

Skönt att du blev tilldelad den iaf

Jag noterade för två-tre dagar sedan att MKW bundle tog slut men eftersom jag ville köpa spelet separat så tänkte jag inte mer på det. Kanske ska ta en kik på måndag då

Skrivet av Thefonz:

Tack för svar 👍
Tror det blir främst bundlen, sugen på den där kontrollen med men där var inte skillnaden så stor såg det ut som, låg på typ 90€. Så den får vänta lite, till jul kanske 🎅
Spelen blir nog främst från switch 1 till en början, har inte haft den så har en del back log att gå igenom , och de kan jag ju fixa här hemma tänkte jag 👍

Beroende på när ditt köp är planerat så tycker jag du ska överväga att köpa med nya Donkey Kong-spelet om det hunnit släppas då. Verkar helkul! 🙂

Medlem

Kul att tråden fortfarande är aktiv efter releasen!
Jag tänkte bara nämna att man gärna får tipsa ifall det är reor o dyligt i utlandet! Jag kommer förmodligen att skippa att köpa mina switch 2 spel i Sverige om nintendo inte med tid sänker priserna 😅

Medlem

Är i Polen och fick feeling och köpte nya joycons när jag gick in i en elektronikaffär. Cirka 1000 kr, så ungefär som de allra billigaste svenska butikerna - men billigare än Webhallen som jag gör alla mina inköp på vanligtvis.

Den svenska releasen och prissättningen av Switch 2 kommer vara en brytpunkt för mig. Det var då jag inte köpte de fördyrande mellanhänderna längre. Hoppas att all import gett Bergsala-upplägget en näsbränna.

Medlem

En liten varning om ni går i tankar att beställa från Amazon, i mitt fall Amazon Frankrike.

Beställde Mario Kart-paketet för ett tag sedan och fick meddelande om att konsolen skulle levereras förra söndagen. Två timmar innan leveransen skulle ske får jag ett sms från Airmee om att den är försenad och att de återkommer med nytt datum och tid inom 1-2 dagar. På onsdagen kontaktar jag Amazon eftersom jag inte hört ett skvatt från Airmee. Blir informerad om att ärendet är satt på högsta prioritet och att jag aldrig kommer ha problem med frakt genom Amazon igen (stora ord).

Radiotystnad råder fortfarande på fredagen, vilket får mig att återigen höra av mig till Amazon. Nu konstateras paketet vara försvunnet, och mitt enda alternativ är återbetalning - antingen till bankkontot eller i form av Amazon-krediter. Inget av alternativen är optimalt eftersom Switch 2+Mario Kart nu är slutsålt och att jag misstänker att jag lär förlora pengar på grund av att Amazon omvandlar valutan på sitt eget sätt. Kundtjänsten försäkrar sig dock om att jag ska få tillbaka hela summan även i kronor. Det låter lite märkligt, men med den garantin och eftersom det inte finns så mycket alternativ så tackar jag ja.

I dag får jag pengarna på kontot. Cirka 200 kr mindre än jag betalade. Tar återigen kontakt med kundtjänst, som bara säger att beloppet är betalat och att jag hittar bekräftelse via mitt Amazon-konto. God dag, yxskaft. Inga större summor, men rätt ska ju vara rätt och jag anser att jag inte borde bli drabbad för att Amazon samarbetar/samäger ett genomuselt fraktbolag.

Oavsett vad kommer jag göra allt jag kan för att undvika Airmee framöver. Dåliga fraktbolag finns det gott om, men efter lite Google-research kan jag nog konstatera att jag inte är ensam om att ha problem med dessa.

Medlem
Skrivet av Gen:

Skönt att du blev tilldelad den iaf

Jag noterade för två-tre dagar sedan att MKW bundle tog slut men eftersom jag ville köpa spelet separat så tänkte jag inte mer på det. Kanske ska ta en kik på måndag då

Hallå!

Nu gick min bundle äntligen till completed.

Finns på lager igen Switch 2/bundle på nintendo store irland 👍

Medlem
Skrivet av fanbot:

En liten varning om ni går i tankar att beställa från Amazon, i mitt fall Amazon Frankrike.

Beställde Mario Kart-paketet för ett tag sedan och fick meddelande om att konsolen skulle levereras förra söndagen. Två timmar innan leveransen skulle ske får jag ett sms från Airmee om att den är försenad och att de återkommer med nytt datum och tid inom 1-2 dagar. På onsdagen kontaktar jag Amazon eftersom jag inte hört ett skvatt från Airmee. Blir informerad om att ärendet är satt på högsta prioritet och att jag aldrig kommer ha problem med frakt genom Amazon igen (stora ord).

Radiotystnad råder fortfarande på fredagen, vilket får mig att återigen höra av mig till Amazon. Nu konstateras paketet vara försvunnet, och mitt enda alternativ är återbetalning - antingen till bankkontot eller i form av Amazon-krediter. Inget av alternativen är optimalt eftersom Switch 2+Mario Kart nu är slutsålt och att jag misstänker att jag lär förlora pengar på grund av att Amazon omvandlar valutan på sitt eget sätt. Kundtjänsten försäkrar sig dock om att jag ska få tillbaka hela summan även i kronor. Det låter lite märkligt, men med den garantin och eftersom det inte finns så mycket alternativ så tackar jag ja.

I dag får jag pengarna på kontot. Cirka 200 kr mindre än jag betalade. Tar återigen kontakt med kundtjänst, som bara säger att beloppet är betalat och att jag hittar bekräftelse via mitt Amazon-konto. God dag, yxskaft. Inga större summor, men rätt ska ju vara rätt och jag anser att jag inte borde bli drabbad för att Amazon samarbetar/samäger ett genomuselt fraktbolag.

Oavsett vad kommer jag göra allt jag kan för att undvika Airmee framöver. Dåliga fraktbolag finns det gott om, men efter lite Google-research kan jag nog konstatera att jag inte är ensam om att ha problem med dessa.

Den finns att köpa direkt från Nintendo, kolla bara på Irländska sidan av MyNintendo Store. Räcker att skaffa en månads Nintendo Online för att köpa där ifrån.

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Den finns att köpa direkt från Nintendo, kolla bara på Irländska sidan av MyNintendo Store. Räcker att skaffa en månads Nintendo Online för att köpa där ifrån.

Stort tack för detta! Det har varit slut på MyNintendo Store, vilket var anledningen till att jag köpte från Amazon. Men verkar som att de kommit in i dag (kollade senast i morse, och då gick det inte att beställa).

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Nintendo online kravet slopade dom efter förhandsbokningarna. Jag har inget aktivt nintendo online just nu

Skriv svar