F.d. Subnautica 2-ledning stämmer Krafton – Krafton: "De övergav sitt ansvar"

Robot
F.d. Subnautica 2-ledning stämmer Krafton – Krafton: "De övergav sitt ansvar"
Fragtjuv

Jävlar vilken soppa detta utvecklas till. Hoppas att det kommer fram en förklaring tillslut.

signatur

AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB
Samsung Odyssey Smart G6

Releasehästryttare
Medlem

Minns inte riktigt hur det va förr men känns som det är så sjukt mycket drama nuförtiden i spelbranschen...
Allt är verkar iaf vara mer "offentligt" nu...

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Minns inte riktigt hur det va förr men känns som det är så sjukt mycket drama nuförtiden i spelbranschen...
Allt är verkar iaf vara mer "offentligt" nu...

Blir lätt så när det blir så mycket pengar involverat. Det drar dels till sig den sortens människor som prioriterar pengar före moral samt att det drar ut det värsta i människor som normalt kanske inte skulle tappat huvudet.

Bara kolla ledningarna i andra stora miljardkonglomerat. Inte riktigt jättesmickrande findings där.

Skrivet av Joe Swallows:

Jävlar vilken soppa detta utvecklas till. Hoppas att det kommer fram en förklaring tillslut.

Onekligen, nu har de verkligen sjunkit till botten! Återstår att se om de kan rida ut stormen, den här slamkrypar-storyn har verkligen givit svallvågor inför Subnautica 2-släppet.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Onekligen, nu har de verkligen sjunkit till botten! Återstår att se om de kan rida ut stormen, den här slamkrypar-storyn har verkligen givit svallvågor inför Subnautica 2-släppet.

Medlem

Det där avtalet och bonusen med så enorma summor är ju som bäddat för problem. Krafton har mest att förlora på det och jag tror de försöker hitta anledningar. Förklaring som "Haft ett videoprojekt" vid sidan av känns långsökt. Jobbar han de timmarna och gör det han ska på jobbet får han göra vad fasen han vill på fritiden.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Skippa bonusen och behåll jobbet.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Oh my, bitsk som en näbbgädda! Det är verkligen sant, i de lugnaste vattnen lurar de fulaste fiskarna. Jag försökte ju bara med ett djuplodande skämt eller två, men de sjönk väl platt som en flundra. Kan du inte se vassen för alla strån? Känns som du fiskar efter nåt... Jaja, dags att ta nya roddtag, det här blubb-blubbandet fick mig helt under isen.

Medlem

Jag är inte det minsta överraskad. Det kändes för plötsligt och oväntat, och de tre cheferna lät mer chockerade än samlade i sina initiala uttalanden. T.o.m.. den nya chefen lät som han fått hela paketet i knät över en fredagseftermiddag; ”ja jag vet inte mycket om det här spelet, men jag ska läsa på under helgn…det ska bli…spännande det här”.
Jag misstänkte att det skulle komma efterskalv efter att de samlat sig och beslutat på vilket sätt de skulle bemöta situationen.

Medlem
Skrivet av lonian:

Skippa bonusen och behåll jobbet.

Ja, för vem vill inte byta lönen mot arbete.

Medlem

”…säger Krafton att de hade lyft möjligheten att skjuta upp Subnautica 2 även innan den gamla ledningen ersattes. Speltester gjordes efter feedback från communityt, och man säger att "communityts röst spelar en central roll i hur vi bygger våra spel".

Man ska inte ha varit påverkad av någonting annat än detta när beslutet fattades. Med andra ord ska den omsusade bonusen inte ha spelat in när man ersatte ledningen.”

Som det låter i mina öron så uppfyllde studion målen, och skulle fått bonusen, men speltesterna visade att det fanns fler saker som efterfrågades, saknades eller kunde lyfta upplevelsen för att alstra toppbetyg vid release. Det skulle då ge Krafton en anledning till att hålla inne på både EA och därmed bonusen, trots att målen för den var uppfyllda. Krafton säger ”njäe, spelet äringen redo enligt testspelarna, det blir ingen bonus” och cheferna på studion säger ”fan snackar ni om, det är redo för EA”, varpå Krafton kickar ut dem och ersätter dem med någon randomiserad snubbe som inte kostar $250 mille.

…ifall man får spekulera lite.

Medlem

Btw…fasiken vad jag hade velat sett det här sluta med att de tidigare cheferna vinner målet, och låter de anställda på studion få minst 70% av ersättningen att dela på. Det hade gjort mig glad ifall girigheten inte vann som vanligt.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Förklaring som "Haft ett videoprojekt" vid sidan av känns långsökt. Jobbar han de timmarna och gör det han ska på jobbet får han göra vad fasen han vill på fritiden.

Det kanske var just det som han inte gjorde, hence the problem?

Allt vi kan göra än sålänge är att sitta här, vart det nu än må vara (förhoppningsvis någonstans svalt), och spekulera.

Skulle vara kul att se dagens build av Subnautica 2 för att ha lite pejl på vem som har rätt ur den aspekten iaf.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det kanske var just det som han inte gjorde, hence the problem?

Allt vi kan göra än sålänge är att sitta här, vart det nu än må vara (förhoppningsvis någonstans svalt), och spekulera.

Skulle vara kul att se dagens build av Subnautica 2 för att ha lite pejl på vem som har rätt ur den aspekten iaf.

Vad tjänar de på att bli sparkade? Ingenting. Inte ens rika människor skulle tacka nej till så mycket pengar och att bara jobba på. De kan få 2500 miljoner kr och jag tror varenda kotte ser till att inte bli kickade då, även om de nu hade tänkt dela ut en del. Utifall han utför ett video projekt på arbetstid får inte hela ledningen sparken samtidigt. Det är just att hela ledningen åker och alla tre var en del av bonusen. Den chansen är rätt liten.

Jag tror också Krafton har försökt underminera ledningen för att kunna spara 2500 miljoner kr samtidigt som de fick dem att utföra mycket av jobbet. Krafton är de enda som har ett intresse av att hitta anledningar att kicka folk. Å folk har blivit kickade för mycket mindre pengar.

signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Ender:

Btw…fasiken vad jag hade velat sett det här sluta med att de tidigare cheferna vinner målet, och låter de anställda på studion få minst 70% av ersättningen att dela på. Det hade gjort mig glad ifall girigheten inte vann som vanligt.

Den uppenbara frågan här är ju hur mycket av de om det nu var $750 eller $500 miljoner som ägarna av spelstudion fick när Krafton köpte den som då gick till övriga anställda.

Och det är nu något som skulle kunna användas som slägga när de både sidorna argumenterar, men eftersom jag aldrig hört något om det så gissar jag, trots allt, att girighet troligtvis vann då. Därav gissar att det inte blir några 70% av de $250 miljonerna som går till de anställda heller.

Medlem
Skrivet av Workout51:

Vad tjänar de på att bli sparkade? Ingenting. Inte ens rika människor skulle tacka nej till så mycket pengar och att bara jobba på. De kan få 2500 miljoner kr och jag tror varenda kotte ser till att inte bli kickade då, även om de nu hade tänkt dela ut en del. Utifall han utför ett video projekt på arbetstid får inte hela ledningen sparken samtidigt. Det är just att hela ledningen åker och alla tre var en del av bonusen. Den chansen är rätt liten.

Jag tror också Krafton har försökt underminera ledningen för att kunna spara 2500 miljoner kr samtidigt som de fick dem att utföra mycket av jobbet. Krafton är de enda som har ett intresse av att hitta anledningar att kicka folk. Å folk har blivit kickade för mycket mindre pengar.

Gjorde en snabb sökning och kom fram till att Subnautica och Below Zero sålts i ungefär sju miljoner kopior. Säg att varje kopia kostar $40 för att ligga i överkant, då landar vi alltså på 280 amerikanska miljoner.
Unknown Worlds (styrelsen) blev alltså lovade 250m för att Subnautica 2 ska prestera, och Krafton tänker att de ska få hur mycket tillbaka på den här affären, riktigt?
Om det här med bonusen verkligen stämmer så har Krafton antingen en praktikant som godkände förslaget eller så har de samma försäljningsprognos som hos Rockstar..

Medlem
Skrivet av justhitx:

Gjorde en snabb sökning och kom fram till att Subnautica och Below Zero sålts i ungefär sju miljoner kopior. Säg att varje kopia kostar $40 för att ligga i överkant, då landar vi alltså på 280 amerikanska miljoner.
Unknown Worlds (styrelsen) blev alltså lovade 250m för att Subnautica 2 ska prestera, och Krafton tänker att de ska få hur mycket tillbaka på den här affären, riktigt?
Om det här med bonusen verkligen stämmer så har Krafton antingen en praktikant som godkände förslaget eller så har de samma försäljningsprognos som hos Rockstar..

Mikrotransaktioner.

De $250 miljonerna är ju en bonusdel av orginalförsäljningen, "om ni kan få en uppföljare att vara klar för EA innan 2026 så får ni ytterligare $250 miljoner".

Men oberoende av vad Krafton totalt har/skulle betala för spelstudion, att det har skall kunna gå ihop kan ju bara stavas mikrotransaktioner.

Medlem
Skrivet av justhitx:

De köpte dem för 5 miljarder kr + 2,5 miljarder kr Nu sätter du nog i halsen. De köper varumärket och förhoppningen att 2,3 och 4 osv ska vara värt ännu mer. Men visst är det mycket och min amatör åsikt tycker att det är övervärderat

signatur

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Oh my, bitsk som en näbbgädda! Det är verkligen sant, i de lugnaste vattnen lurar de fulaste fiskarna. Jag försökte ju bara med ett djuplodande skämt eller två, men de sjönk väl platt som en flundra. Kan du inte se vassen för alla strån? Känns som du fiskar efter nåt... Jaja, dags att ta nya roddtag, det här blubb-blubbandet fick mig helt under isen.

Det föll pladask tyvärr. Om du inte försökt så ofta med dessa skämt, hade det nog gått hem. Dags att simma vidare.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Det är ju lite av själva kärnan i problemet att vi inte kan det

Medlem
Skrivet av Ender:

Ja, för vem vill inte byta lönen mot arbete.

Dom borde ha skrivit ett bättra avtal innan uppköpet.
Som exempelvis, ingen kan bli sparkad innan spelet är släppt eller att om någon blir sparkad så betalas bonusen ut.
Sen om det stämmer att dom misskött sig och fokucerat på annat så borde ju rimligen dom tappa bonusen om spelet inte släpps inom rätt tid men att dom ändå får behålla jobbet då.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Som exempelvis, ingen kan bli sparkad innan spelet är släppt eller att om någon blir sparkad så betalas bonusen ut.
Sen om det stämmer att dom misskött sig och fokucerat på annat så borde ju rimligen dom tappa bonusen om spelet inte släpps inom rätt tid men att dom ändå får behålla jobbet då.

Och med det kravet i avtalet så hade ingen köpt deras företag.

Pansarknekt

Groteskt mycket stålar.

signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av filbunke:

Den uppenbara frågan här är ju hur mycket av de om det nu var $750 eller $500 miljoner som ägarna av spelstudion fick när Krafton köpte den som då gick till övriga anställda.

Och det är nu något som skulle kunna användas som slägga när de både sidorna argumenterar, men eftersom jag aldrig hört något om det så gissar jag, trots allt, att girighet troligtvis vann då. Därav gissar att det inte blir några 70% av de $250 miljonerna som går till de anställda heller.

Jag håller med om det, samtidigt som jag tror att det (tyvärr) är en stor skillnad på ett uppköp, som i princip är ett ägarbyte, och en bonus. Även ifall jag hoppas att de anställda i studion fått en del av kakan vid uppköpet så är det inte lika direkt knutet till deras arbetsprestation som bonusen i det här fallet skulle vara.

Men helvete, tänk att ha startat en spelstudio som blir framgångsrik, med ett hundratal anställda, och kunna ge dem minst $1 miljon var för deras inblandning i projektet. Det hade i alla fall gjort mig lyckligare än att sitta och ruva på den tredubbla summan ensam.

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag håller med om det, samtidigt som jag tror att det (tyvärr) är en stor skillnad på ett uppköp, som i princip är ett ägarbyte, och en bonus. Även ifall jag hoppas att de anställda i studion fått en del av kakan vid uppköpet så är det inte lika direkt knutet till deras arbetsprestation som bonusen i det här fallet skulle vara.

Men helvete, tänk att ha startat en spelstudio som blir framgångsrik, med ett hundratal anställda, och kunna ge dem minst $1 miljon var för deras inblandning i projektet. Det hade i alla fall gjort mig lyckligare än att sitta och ruva på den tredubbla summan ensam.

Men om dessa tre chefer hade som avsikt att dela bonusen med de anställda, varför skrev de då ett kontrakt som sa att 90% skulle gå till dem själva?
Jag tycker det låter som att de försöker vinna över spelarna med en snyft historia. Det är lätt att säga att man hade tänkt att skänka bort pengarna när man inte ska få pengarna längre.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag gissar att ett avtal är något som båda parterna kan stå bakom, inte en önskelista från ena sidan där den andra parten villkorslöst skriver på. Ordet för det är ”kompromiss”, någonting man lär sig första gången man flyttar ihop med någon, och som man lär sig bemästra när man varit gift några år 😅

Medlem
Skrivet av itsnotme:

Men om dessa tre chefer hade som avsikt att dela bonusen med de anställda, varför skrev de då ett kontrakt som sa att 90% skulle gå till dem själva?
Jag tycker det låter som att de försöker vinna över spelarna med en snyft historia. Det är lätt att säga att man hade tänkt att skänka bort pengarna när man inte ska få pengarna längre.

Jag förstår vad du menar, och håller med så långt, men hade de skrivit ett sådant kontrakt?

Medlem
Skrivet av Ender:

Jag förstår vad du menar, och håller med så långt, men hade de skrivit ett sådant kontrakt?

Krafton hävdar att kontraktet gällande bonusen som förhandlats fram med de tre i ledningen säger att 90% skulle gå till de tre (så $75 miljoner vardera) och resterande 10% till utvecklarna ($25 000 vardera om det skulle vara 100 stycken och alla får lika mycket).

12
Skriv svar