Hur ofta spelar du helt nya spel?
Det kräver också enormt många fler personer att utveckla spel idag än förr, och det är väldigt mycket dyrare, som dessutom har högre löner på på 90 talet.
Jo, det är säkert sant, men det är väl ointressant för mig? Min poäng är att spelmediets affärsmodell är ganska obegriplig för mig det senaste decenniet. De tar bra betalt för nya spel samtidigt som de ger bort gamla spel nästan gratis. Och ett spel tar jättelång tid att spela, vilket gör att alla har ospelade spel de skulle vilja spela (eftersom alla, uteliggare till miljardär har 24 timmar per dygn) så i princip alla har alternativet att i varje givet ögonblick spela ett fantastiskt gammalt spel de aldrig spelat. För att köpa ett nytt spel måste du antingen vara väldigt rik (så privatkonsumtion inte spelar någon större roll) eller lida av extrem FOMO eller vara en del av en subkultur som spelar det där nya heta spelet och du måste vara en del av det.
Jo, det är säkert sant, men det är väl ointressant för mig? Min poäng är att spelmediets affärsmodell är ganska obegriplig för mig det senaste decenniet. De tar bra betalt för nya spel samtidigt som de ger bort gamla spel nästan gratis. Och ett spel tar jättelång tid att spela, vilket gör att alla har ospelade spel de skulle vilja spela (eftersom alla, uteliggare till miljardär har 24 timmar per dygn) så i princip alla har alternativet att i varje givet ögonblick spela ett fantastiskt gammalt spel de aldrig spelat. För att köpa ett nytt spel måste du antingen vara väldigt rik (så privatkonsumtion inte spelar någon större roll) eller lida av extrem FOMO eller vara en del av en subkultur som spelar det där nya heta spelet och du måste vara en del av det.
Om ett spel tar lång tid att spela så får du ju enormt många timmar för pengarna?
De ger bort gamla spel nästan gratis för att ingen köper dom till fullpris.
Jag köper inte så många nya spel längre för jag har en enorm backlogg och jag har dessutom barn, som tar nästan all vaken tid.
Folk behöver inte vara rikare idag än på 90 talet för att kunna köpa nya spel.
Det är många nysläppta spel som säljer miljoner på några dagar fast de kostar 899kr.
Det har jag aldrig betalt för ett digitalt spel, men några fysiska.
Att få ut med vänner en kväll med mat och öl, eller bara gå till baren kostar ofta i pris med ett helt nytt spel. Man får extremt mycket mer för timmarna.
Du har en bra poäng och jag är också förbryllad över spelbranschens beteende. Det är kanske för att en stor del av marknaden är "mättad" med långa backloggar och mer selektiva konsumenter så marknadsföringen riktar sig till yngre generationer, live service eller andra knep för profit. Barn, ungdomar och trender är kanske där tillväxten finns.
På ämnet så var senaste spelet jag köpte på releasedagen GTA 5. Jag har köpt ett spel från i år, Tainted Grail, någon månad efter det släpptes. Av de tiotal spel jag köper varje år är det ibland något enstaka som är från samma år men alltid köpt på rea.
Jag har under åren köpt några spel som är släppta i early access, då får man ju fullversioner på releasedagen. Räknas det också?
Det händer ganska så ofta nuförtiden. Vi har en podd och får ju en hel del koder pga det.
Annars är jag faktiskt lite emot den här grejen om att man alltid ska jaga nästa fix. Spel är i min bok ingen färskvara.
Nästan aldrig. Först av allt så har jag ingen lust att lägga 600+ kr på ett spel. Och så släpps ju i princip alla nya spel trasiga och ofärdiga.
Närmare 90% av mitt Steam bibliotek är inköpt på rea flera år efter release för en bråkdel av nypriset.
Tror det sista spelet jag köpte och spelade när det var nytt var Bioshock Infinite.
Har Gamepass, så i stort sätt varje dag.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego