Hollow Knight: Silksong

Medlem

Crafting. Där gick det bort för mig. Finns absolut ingen mer överskattad spelmekanik. Först skall man nöta, nöta, nöta, samla, samla, samla och bära runt en massa bös. Sedan består själva huvudmomentet av typ samma mentala utmaning som att stoppa klossar i olika former ner i olikformade hål

Hade dessutom svårt för ettan. Hade spelat en massa shovel knight innan jag köpte det och förväntade mig något på samma nivå. Blev besviken och körde inte mer än en 3-4 timmar.

Medlem
Skrivet av kalleball3:

Crafting. Där gick det bort för mig. Finns absolut ingen mer överskattad spelmekanik. Först skall man nöta, nöta, nöta, samla, samla, samla och bära runt en massa bös. Sedan består själva huvudmomentet av typ samma mentala utmaning som att stoppa klossar i olika former ner i olikformade hål

Hade dessutom svårt för ettan. Hade spelat en massa shovel knight innan jag köpte det och förväntade mig något på samma nivå. Blev besviken och körde inte mer än en 3-4 timmar.

Men man craftar ju ingenting? Man får skärvor typ hela tiden som automatiskt fyller på ammunition när man sitter på en bänk?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Men man craftar ju ingenting? Man får skärvor typ hela tiden som automatiskt fyller på ammunition när man sitter på en bänk?

Jaså. Jaha. Men då förstod jag nog recensionen och kommentarerna fel (är inte sarkastisk).

Medlem
Skrivet av kalleball3:

Jaså. Jaha. Men då förstod jag nog recensionen och kommentarerna fel (är inte sarkastisk).

Det är märkligt att det ens kallas för crafting. Man har inga recept, man kan inte uppgradera eller bygga något, utan man equippar sina tools och så fylls ammon på av sig själv när man sitter på bänkar. Vilket i sig är märkligt att man ens ska behöva skärvor till.

Här tänkte nog inte Team Cherry klart hela tanken.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är märkligt att det ens kallas för crafting. Man har inga recept, man kan inte uppgradera eller bygga något, utan man equippar sina tools och så fylls ammon på av sig själv när man sitter på bänkar. Vilket i sig är märkligt att man ens ska behöva skärvor till.

Här tänkte nog inte Team Cherry klart hela tanken.

Låter ändå mindre hemskt. Kanske ger det ett försök ändå.

Medlem
Skrivet av kalleball3:

Låter ändå mindre hemskt. Kanske ger det ett försök ändå.

Gör det! Hoppas du tycker om det. 🙂


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Nu har jag spelat ut det spel med 100% completion och jag känner ett jag kan tycka till om ganska mycket.

Spelet är i min mening betydligt enklare än spel som elden ring eller dark souls i den mening stt du kan ge dig själv liv lättare genom att besegra fiender.

Bossfighter är svåra men i den bemärkelsen att man kan bli straffad om man inte är tålmodig. Det finns tydliga ”tecken” vilken attack som ska genomföras.

Metroidvanias största akilleshäl är väl backtracking men gillar man inte att ha mängder av saker att uppväcka i alla områden i takt med att du låser upp nya saker så ska du helt enkelt inte spela denna typen av spel för det bör inte vara ett minus EGENTLIGEN men jag förstår såklart problematiken.

Spelet har mängder och återigen mängder av content. I vissa fall kan det upplevas som en utfyllnad men man möter många gånger en rolig bossfight där utvecklaren ansträngt sig med lite backlore.

Jag har läst en del kritik om spelets valutahantering men jag slutade detta spelet med en överdrös så där förstår jag inte denna kritik

En av spelets stora ”hemligheter ” är dess olika crests vilket kan ses som en alternativ svårighetsgrad då vissa crests gör spelet enklare beroende på hur man spelar spelet.

Ser att crafting är malplacerat i spelet vilket jag inte håller med om. Det är lite som spelets easymode att använda dessa eller som kan vara sköna att använda för lite snabb ”trackment ”

Allt som allt är det ett fantastiskt spel. Nu har jag lagt en hel del timmar på detta spelet ( 50h+) men det är helt klart årets bästa 2d spel so far 👍🤓

Slaget: Team FZ
Skrivet av Kavakava83:

Nu har jag spelat ut det spel med 100% completion och jag känner ett jag kan tycka till om ganska mycket.

Spelet är i min mening betydligt enklare än spel som elden ring eller dark souls i den mening stt du kan ge dig själv liv lättare genom att besegra fiender.

Bossfighter är svåra men i den bemärkelsen att man kan bli straffad om man inte är tålmodig. Det finns tydliga ”tecken” vilken attack som ska genomföras.

Metroidvanias största akilleshäl är väl backtracking men gillar man inte att ha mängder av saker att uppväcka i alla områden i takt med att du låser upp nya saker så ska du helt enkelt inte spela denna typen av spel för det bör inte vara ett minus EGENTLIGEN men jag förstår såklart problematiken.

Spelet har mängder och återigen mängder av content. I vissa fall kan det upplevas som en utfyllnad men man möter många gånger en rolig bossfight där utvecklaren ansträngt sig med lite backlore.

Jag har läst en del kritik om spelets valutahantering men jag slutade detta spelet med en överdrös så där förstår jag inte denna kritik

En av spelets stora ”hemligheter ” är dess olika crests vilket kan ses som en alternativ svårighetsgrad då vissa crests gör spelet enklare beroende på hur man spelar spelet.

Ser att crafting är malplacerat i spelet vilket jag inte håller med om. Det är lite som spelets easymode att använda dessa eller som kan vara sköna att använda för lite snabb ”trackment ”

Allt som allt är det ett fantastiskt spel. Nu har jag lagt en hel del timmar på detta spelet ( 50h+) men det är helt klart årets bästa 2d spel so far 👍🤓

Håller nog med om det mesta.

Efter att ha klarat spelet med 65 timmar spelade så håller jag ännu mindre med om dom minus spelet fick i recensionen.

Det känns inte som ett spel man vill stressa igenom heller då spelet är enormt och har hemligheter efter hemligheter att upptäcka, både större och mindre.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

12
Skriv svar