"Har AAA-spelen blivit för stora?" – undrar Fragzone-fredag

Medlem

Skulle man möjligen kunna kalla Silksong för ett Trippel I. Alltså ett indie spel med troligtvis stor budget. Spelet är ju gigantiskt.

signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Varför har jag enbart hört talas om Stray och ingen av de andra? Jag som har dålig koll? Eller pga mindre marknadsföring? Eller är det för att jag swipar förbi dessa spel...

Kommer mängder av spel så det är nog lätt att missa en del.
FZ har recenserat Dave, Disco och Elysium.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Kommer mängder av spel så det är nog lätt att missa en del.
FZ har recenserat Dave, Disco och Elysium.

Får ta en titt

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Ni som är negativa ang AAA-spel, kan ni ge exempel på några bra spel som inte är AAA? Då menar jag riktiga spel, inte Blue Prince och 12 minutes även om de har sin plats

Jag frågar för att jag är nyfiken.

Jag tycker också att en hel del spel har blivit för långa och komplicerade. Man behöver både lära sig massa saker och investera tid för att det ska bli bra.

Vad är ett riktigt spel? Om du påstår att Blue Prince inte är ett riktigt spel så vet jag inte vad spel är längre, tyvärr.

Medlem
Skrivet av Arancil:

Vad är ett riktigt spel? Om du påstår att Blue Prince inte är ett riktigt spel så vet jag inte vad spel är längre, tyvärr.

Det är väl en rätt subjektiv eller abstrakt åsikt. Allt är ju riktiga spel men jag tänker väl på något som har en grafik som inte ser ut som PS2, en kontroll som är modern och lite mer variation än tex Blue Prince.

Jag älskade 12 minutes förövrigt, men det finks en anledning till att såna spel kostar typ 250 kr.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Än en gång. Låter precis som dagens biofilmer 😁

Verkligen. Återupplevde The Rock igår med flickvännen som inte sett den tidigare och tänkte faktiskt precis på det. När kom det senast en bra actionfilm? Filmkvaliteten har verkligen dykt samtidigt som budgeten bara ökat.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Verkligen. Återupplevde The Rock igår med flickvännen som inte sett den tidigare och tänkte faktiskt precis på det. När kom det senast en bra actionfilm? Filmkvaliteten har verkligen dykt samtidigt som budgeten bara ökat.

Jag tyckte The Beekeper var helt ok. Lite old school-hårt. Annars så ser action ganska likadana ut nu för tiden. John Wick är också lite kul. Men helknäppa.
Superman och Thunderbolts är underhållande, även om humorn och stilen är snarlika varann i såna här filmer nu.

Medlem

Gissar inom snar framtid kommer kostnaden gå ner med enklare verktyg där de får större hjälp av AI att skapa och när raytracing blir standard. Kostnaden har gått rakt upp pga spel har blivit mer och mer avancerade i grafik och kod

Medlem
Skrivet av Karmak:

Gissar inom snar framtid kommer kostnaden gå ner med enklare verktyg där de får större hjälp av AI att skapa och när raytracing blir standard. Kostnaden har gått rakt upp pga spel har blivit mer och mer avancerade i grafik och kod

Vi spelare borde få chansen att göra våra egna remakes.
Net Yaroze, kom tillbaka.

Medlem

Jag undrar hur det ens är ekonomiskt hållbart med den långa utvecklingstiden AAA-spel har idag. Det kommer ha gått 13 år mellan GTA V och VI. Det är 14 år sedan Skyrim släpptes, och vi har ännu inget releasedatum för Elder Scrolls 6. Rockstar tjånar multum på GTA online, men är Bethesda lika framgångsrika på sina onlinesatsningar?

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Får ta en titt

Ja, sen har du andra intressanta spel som inte är AAA.
Virginia, Untitled Goose Game, Firewatch, What Remains of Edith Finch, The Vanishing of Ethan Carter, Abzu, The Pathless, Everybody's Gone to the Rapture, Forgotton Anne

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja, sen har du andra intressanta spel som inte är AAA.
Virginia, Untitled Goose Game, Firewatch, What Remains of Edith Finch, The Vanishing of Ethan Carter, Abzu, The Pathless, Everybody's Gone to the Rapture, Forgotton Anne

Börjar bli ett heltidsjobb detta 😂
Tack för tipsen. Blir att titta påväg till jobbet eller vid nattning av barn.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Börjar bli ett heltidsjobb detta 😂
Tack för tipsen. Blir att titta påväg till jobbet eller vid nattning av barn.

Nejdå, flera av dom är inte så långa. Jag kollar lite gameplay på spel jag är nyfiken på. Brukar få en känsla för om det är nåt för mig eller inte.

Medlem

11bit Studios är väl ett bra exempel på en studio som förhåller sig till producera AA-spel och samtidigt demonstrera att denna modell är hållbar dessutom. Själv är jag otroligt less på storföretag som EA och Ubisoft som släpper ett AAA-spel, och månaden efter release reagerar något i stil med, "Shit! Vårt spel sålde ju BARA 2.5 miljoner exemplar första månaden, men senaste Call of Duty sålde ju 10 miljoner exemplar under sin första månad! Vårt spel misslyckades alltså! Welp, dags att avskeda 50% av arbetskraften då..." Varje gång någonting liknande detta inträffar inom spelindustrin blir jag mer och mer övertygad att indie- och AA-modellen är framtiden för spelindustrins bästa.

Någonting som gör mig extra tokig är hur dessa storföretag så ofta envisas om att ha open-world i vartenda spel, som ovanpå detta "måste" ha superfläskig, top-notch, knappt optimerad grafik dessutom. En kombination som förvärrar budgeten något enormt misstänker jag...

Ovanpå detta, det finns väl egentligen inga gamers idag som tänker "Jag tänker inte köpa spelet såvida det inte innehåller open-world och revolutionerande grafik," men det verkar ju som att många storföretag tror det. Grafikpervon som köper ett spel bara för att det har imponerande grafik har väl egentligen inte varit aktuellt sedan PS3/Xbox 360-dagarna, egentligen. Idag utgör väl grafikpervon 0,5% av alla gamers i min erfarenhet. Myten om "snyggt spel = bra spel" har ju sedan länge blivit totalkrossad.

Medlem

De är inte för stora för att vara spel men de är definitivt för stora för att vara AAA-titlar.
Det finns oftast inte innehåll eller ideer nog i dem för att fylla spelvärlden utan att den känns som kulisser i en död värld.

Ase
Medlem

Absolut inte
Är snarare ägarna som blivit för stora & vill ha högre omsättning som är problemet nu använder de färdiga spel motorer för att göra spelen många av de bästa spelen från förr var ofta längre än de spel vi får idag & dessutom gjorde många sina egna spelmotorer så håller fast vid att spelen inte är för stora.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Ridley Scott tycker att nya filmer är skit, ser hellre om sina egna.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ridley Scott tycker att nya filmer är skit, ser hellre om sina egna.

Jag håller ju med honom. Men jag har nästan varit säker på att det är p.g.a. jag är gammal gubbe nu.

Medlem
Skrivet av beltet:

Jag håller ju med honom. Men jag har nästan varit säker på att det är p.g.a. jag är gammal gubbe nu.

Scott var vassare förr. Jag gillade Prometheus och Covenant men

tyvärr så pajar de mycket av mystiken. Jag behövde inte få veta allt, och jag blev besviken på vad Space Jockeys var. Så jag gillar inte de filmerna så mycket längre

Blade Runner är min absoluta favoritfilm.

Medlem

Jag spelar ganska blandat. AAA+ och flera indie spel. Jag älskar öppna världar. För mig tog det cirka 6 månader att klara gta5 och 3 månader att spela färdigt RDR2. Jag gör så mycket annat i spelen, typ rollspelar. Så jag älskar stora världar och stora spel.

12
Skriv svar