GTA VI får (nästan) alla att darra

Medlem
Skrivet av Mulisha_:

Priset är ju vad folk betalar? Ser inte problemet riktigt, du verkar ju inte tycka om dessa remakes/remasters = köp inte.

Jag betalade fullpris för både Resident Evil 4, Silent Hill 2 & Demon’s Souls. Det priset är alla de spelen värda då dom spelen är bättre än 90% av samtliga nya spel som släpps idagsläget. Sen att vi kunde spela dessa spel på 90-00 talet är ju helt irrelevant då dessa är helt nya spel, omarbetade ifrån grunden.

Inte riktigt sant. Inte helt nya spel. Det är nya versioner på spel som andra skapade genom att använda sin fantasi för många år sen.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Tog väl ganska många år innan GTAV gick på rea väl?

Plockade det Epic-gratis för något år sedan. Var precis lagom för mig 6an kanske dyker upp där också, lagom till pensionen

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

För GTA6 betalar jag typ vad som! Det känns som att min PS5 PRO kommer köra detta bra och att Rockstar inte kommer göra mig besviken Jag betalade ju 1000kr för MGS Delta (specialutgåva) så för GTA så är väl min gräns 2K då.. utan problem. Så stor tro har jag på Rockstars nästa stjärnprojekt!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Det kan ligga minst lika mycket arbete och resurser bakom en remake som en nyproduktion. Titta t.ex. på Final Fantasy 7 och Demon's Souls remakes. Skillnaden är som natt och dag, och fullpris är definitivt motiverat för ett sånt välutfört arbete. Däremot när det kommer till remasters, där utvecklarna polerar upp ett spel för att se skarpare ut på högupplösta skärmar, så är det många utvecklare som sätter ett på tok för högt pris för vad de har gjort. Allra värst är remasters där de i stort sett bara har skalat upp texturerna med hjälp av AI

Ja, nu kostar spel ännu mer och är ännu mer komplexa. Final Fantasy 7 remaken är främsta exemplet. Här har det spårat ur fullständigt. Blev den nya versionen bättre för det?
Den är inte ens klar än. Är det såhär vi vill ha det?
Spel tar över 10 år för att utveckla, du måste betala flera gånger för att kunna spela hela.

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Förstår rädslan om man släpper ett spel i samma genre som gta.

Men om man inte är intresserad av gta så lär man ju inte spela det?

Nej, det finns alternativ. Största hotet mot GTA nu är Konami. Ett företag som var ute i kylan länge, men som nu leviterar över andra spelföretag.

Medlem

Hyfsat stor hype på det där spelet. Jag skulle inte bli förvånad om GTA6 når sin nollpunkt redan före första recensionen publiceras. Hoppas vi inte blir besvikna för en sådan här dyr produktion kan nog sänka Rockstar om det inte når upp till förväntningarna.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det sa jag inte. Men jag tycker inte att man ska ta så mycket betalt för en ny version av ett gammalt spel.
Det är ingen som tvingar dom att göra remakes och plöja ner så mycket pengar i spelen.
Det skulle säkert löna sig även om spelen kostade 499 kronor, folk vallfärdar för att köpa snyggare remakes.

Det är svårt att följa med i dina resonemang. Alla får absolut tycka olika och det verkar rätt tydligt vad du tycker i frågan (en fråga du verkar ha skapat helt själv på denna site känns det som) men det är också tydligt att många inte tycker som dig. Det är också lite konstigt hur du formulerar dig ibland och hur insnöad du är på remakes och fokuserar all din kraft på detta. Är du okej?

"Det är ingen som tvingar dom att göra remakes och plöja ner så mycket pengar i spelen." Och det är ingen som tvingar dig att köpa spelen varken till fullpris eller vid rabatterat pris.

"Det skulle säkert löna sig även om spelen kostade 499 kronor, folk vallfärdar för att köpa snyggare remakes." Svårt att uttala sig om prissättningen av ett spel utan att förstå vilken budget de har och vilka förutsättningar de hade för att utveckla spelet. Argumenten kanske är "men det är enklare att utveckla spel nu", ja det är möjligt men för att utveckla spel till den nivå att det blir en uppgradering när man jämför med spelet det grundar sig på så gissar jag och hoppas jag att det kräver lite mer än bara "vi trycker in spelet i en nyare spelmotor och nöjer oss där".

Som spelare hoppas jag att utvecklarna vill utveckla en remake och är fans av originalet för att på bästa sätt göra originalet rättvisa genom att föra det in i den moderna spelvärlden.

Sen kan man också argumentera att frågeställningen "Men jag tycker inte att man ska ta så mycket betalt för en ny version av ett gammalt spel" också är svår att definiera. Är det okej att ett nytt God of War får existera med en prislapp över 499 kronor, det baseras ju på tidigare spel i samma serie? Eller känns det bättre att man gör någonting helt nytt varje gång för att inte råka blandas ihop med någonting som redan finns?

Remakes finns av den enkla anledningen att spel som medium tagit sig väldigt långt på kort tid. Spel som utmanade hårdvaran i konsoler och datorer förr i tiden är enkelt att göra idag. Hur kan vi göra så att dessa underbara berättelser kan komma fram och få lyftas av hårdvaran istället för att begränsas av den? Vad är så fel att ta "fullpris" för en produkt som en utvecklare lagt ned all sin energi och själ i (förhoppningsvis)? Jag tycker inte det är fel. Om jag kommer köpa spelet beror inte på prislappen vid släpp. Det beror på om jag vill ta del av den resa de vill bjuda med mig på, om den än är för att få återuppleva mina upplevelser från när jag var yngre och spelade originalet eller om det är för att jag vill uppleva det på ett nytt sätt. Är prislappen för hög väntar jag till en rea, inte svårare än så.

Blir lite trött på att se dig poppa upp i diverse diskussioner här med samma gamla trötta kommentarer om att folk kommer flockas till remakes och hur du tycker prislappen är fel eller varför gör de inte en remake istället. Kom med något nytt istället.

Ambassadör
Xbox

Det här blir mest en påminnelse om att jag kanske borde ta och spela GTA V... Det har legat en stund i backloggen, hah.

signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag hoppas verkligen att folk vågar släppa andra spel, för GTA VI kommer jag nog inte att köpa — åtminstone inte förrän det når reabacken. Tycker fortfarande att serien tappade all charm när de gick från top down till third person 😆

Haha minns jag var så sne när GTA: San Andreas (tror jag) släpptes utan möjlighet till att spela i top down-vy som man ju fortfarande kunde göra i trean.

När Rockstar släppte GTA V blev det ny TV. Även när RDR 2 släpptes. Är inte omöjligt att det blir uppgradering igen till våren. Men har inte riktigt fått feeling för GTA VI av det som visats än. Att Dan Houser och Lazlow inte är kvar på Rockstar känns så j... trist.

Medlem

Kul för alla som är hype på gta men jag tar nog hellre det där devolver spelet

Medlem

GTA VI är väl ett att de få spelen där jag inte har några problem med att hosta upp en tusenlapp.

Supply -> Demand.

Det är väl knappt något spel som varit så pass efterlängtat av så många på väldigt länge. Vilket trailer rekordet på youtube bevisade.

Medlem

GTA6 kommer bli mer av en happening än ett spel, i varje tall till en början. Hypen är så enorm att många kommer lösa entrébiljett till Cirkus Rockstar bara för att få ta del av det senaste inom populärkulturen.

Jag har extremt låga förväntningar på själva spelet, men ser fram emot cirkusen. Det är kul när "alla" har något att prata om, vilket sker allt mer sällan nu när utbudet av underhållning är betydligt mer fragmenterat än tidigare. På gott och ont, för jag saknar inte direkt skogs-TV och att det alla pratade om var senaste avsnittet av Tre Kronor.

Medlem
Skrivet av serdyllon:

GTA6 kommer bli mer av en happening än ett spel, i varje tall till en början. Hypen är så enorm att många kommer lösa entrébiljett till Cirkus Rockstar bara för att få ta del av det senaste inom populärkulturen.

Jag har extremt låga förväntningar på själva spelet, men ser fram emot cirkusen. Det är kul när "alla" har något att prata om, vilket sker allt mer sällan nu när utbudet av underhållning är betydligt mer fragmenterat än tidigare. På gott och ont, för jag saknar inte direkt skogs-TV och att det alla pratade om var senaste avsnittet av Tre Kronor.

Jag antar att du ej har spelat RDR2 om du har extremt låga förväntningar på GTA. Det är det bästa storyspelet någonsin, Rockstar har min tillit till 100%

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Haha minns jag var så sne när GTA: San Andreas (tror jag) släpptes utan möjlighet till att spela i top down-vy som man ju fortfarande kunde göra i trean.

När Rockstar släppte GTA V blev det ny TV. Även när RDR 2 släpptes. Är inte omöjligt att det blir uppgradering igen till våren. Men har inte riktigt fått feeling för GTA VI av det som visats än. Att Dan Houser och Lazlow inte är kvar på Rockstar känns så j... trist.

Ja, han var väl huvudförfattare till alla mina Rockstar-favoriter.
Kanske blir ett tronskifte den här gången. Konami har gått från klarhet till klarhet, och har planetens vassaste utvecklare.

Backloggens befriare

Kan dom inte bara släppa skiten så vi kan gå vidare nån jävla gång.

signatur

Ad hoc addendum

Redaktör
Skrivet av CliQue-SinneD:

Förstår rädslan om man släpper ett spel i samma genre som gta.

Men om man inte är intresserad av gta så lär man ju inte spela det?

Lite det vi pratade om på Moderskeppet, att all annan spelförsäljning inte lär upphöra nära GTA VI. Å andra sidan är man kanske inte så sugen att ta risken om den kan undvikas.

signatur
Medlem

När GTA6 släpps är även då den stora pandemin inträffar med sjukskrivning till följd som når nya rekordnivåer. Hur ska samhället gå runt😱

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Nej, det finns alternativ. Största hotet mot GTA nu är Konami. Ett företag som var ute i kylan länge, men som nu leviterar över andra spelföretag.

Ska erkänna att jag har otroligt dålig koll på Konamis alster.

Skrivet av Tomas Helenius:

Lite det vi pratade om på Moderskeppet, att all annan spelförsäljning inte lär upphöra nära GTA VI. Å andra sidan är man kanske inte så sugen att ta risken om den kan undvikas.

Nej precis. Samtidigt om många undviker släpp en viss tidsperiod så kommer det ju bli jäkligt trångt både före och efter istället och det kan nog vara ett lika stort problem om inte ännu större.

signatur

Hoj: Ducati Streetfighter 848

PC: 9800X3D/ Noctua NH-D14/ Sapphire 9070 Pulse

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Det sa jag inte. Men jag tycker inte att man ska ta så mycket betalt för en ny version av ett gammalt spel.
Det är ingen som tvingar dom att göra remakes och plöja ner så mycket pengar i spelen.
Det skulle säkert löna sig även om spelen kostade 499 kronor, folk vallfärdar för att köpa snyggare remakes.

Fast vad är det då som skiljer sig mellan en Remake och en originell titel? Med samma logik kan GTA6 kosta 499:-, de kommer garanterat löna sig också

Medlem
Skrivet av Nomman:

Jag hoppas verkligen att folk vågar släppa andra spel, för GTA VI kommer jag nog inte att köpa — åtminstone inte förrän det når reabacken. Tycker fortfarande att serien tappade all charm när de gick från top down till third person 😆

Enda spelet i serien jag spelat mer än 3-4 timmar är originalet, spelade en piratad version på PC 97-98 då man var fattig högstadieelev som knappt ens hade råd med bensin till mopeden.
Försökte senast komma in i GTA V när jag fått det gratis på Epic för några år sedan men var verkligen inte min kopp te (samma med både RDR och RDR2, de klickar bara inte för mig när jag försöker spela dem).
GTA 6 är som tidigast intressant när det kommer till PC då det knappast lär flyta på i låsta 60 fps med bra bildkvalité på en PS5:a, så då lär det bli tidigast 12-18 månader efter konsolsläppet. Dessutom är det ju en studio som man inte blir speciellt förvånad om de skjuter upp lanseringen ytterligare en gång till nästa höst.

Medlem

Förstår inte alls hypen över det här. Vad är som lockar med att planlöst springa runt och leka gangster? Enda roliga jag haft med gta är gta v och då online (i typ 40 timmar med brorsan). Skulle aldrig röra single player i gta, känns väldigt meningslöst.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Plockade det Epic-gratis för något år sedan. Var precis lagom för mig 6an kanske dyker upp där också, lagom till pensionen

Nu vet jag inte hur långt du har kvar till pensionen förvisso 😅

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Jag antar att du ej har spelat RDR2 om du har extremt låga förväntningar på GTA. Det är det bästa storyspelet någonsin, Rockstar har min tillit till 100%

Har 100% på RDR2 och spelade även originalet när det begav sig. Fantastiska spel. De centrala personerna bakom dessa är inte längre kvar på Rockstar och GTA har aldrig varit samma typ av spel som RDR. Jag utgår från att det går i samma riktning som GTAV Online och då är mitt intresse ljummet.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Förstår inte alls hypen över det här. Vad är som lockar med att planlöst springa runt och leka gangster? Enda roliga jag haft med gta är gta v och då online (i typ 40 timmar med brorsan). Skulle aldrig röra single player i gta, känns väldigt meningslöst.

Man får bete sig så som man inte får göra i verkligheten. Det är kul helt enkelt.

Om man inte vill spela GTA 6 när det släpps så finns alltid blockflöjt.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Man får bete sig så som man inte får göra i verkligheten. Det är kul helt enkelt.

Eller bra remakes, finns många bra. Inte dyrt är det heller.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Ja alltså vi alla är olika. Jag har bara aldrig sett något tydligt mål eller nåt att sträva efter i gta spelen. Tur det finns många grymma remakes av mycket bättre spel att lira istället

Medlem

Hoppas GTA 6 släpps samtidigt till alla! Så man slipper tidiga spoilers från oseriösa streamers och spel journalister. Är det någon som har råd att göra så är det ju Rockstar.

Medlem
Skrivet av DieZe:

Tycker du det är meningslöst o spela ett av de bästa spelet som gjorts ja vad säger man.... mina föräldrar tycker det är meningslöst att spela spel överhuvudtaget och bara slöseri med tid och pengar...

Det finns ett singleplayer läge med story, du leker inte gangster, du ÄR en gangster tills sluttexten rullar

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Nu vet jag inte hur långt du har kvar till pensionen förvisso 😅

25-30 år, så jag skulle säga att jag har en 50/50-chans att få det gratis innan dess 😅

signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Majinbuu:

Tycker du det är meningslöst o spela ett av de bästa spelet som gjorts ja vad säger man.... mina föräldrar tycker det är meningslöst att spela spel överhuvudtaget och bara slöseri med tid och pengar...

Det finns ett singleplayer läge med story, du leker inte gangster, du ÄR en gangster tills sluttexten rullar

Det är inte ens ett topp 100 spel men visst. Och ja, det finns inga tydliga mål att jobba emot i spel som GTA, ta dig igenom storyn, lek orten-gangster och skjut på poliser, meningslöst minst sagt

123
Skriv svar