Diskutera – Vad får dig att skaffa nästa Xbox?
Vilket ess behöver Microsoft dra ur rockärmen för att få dina pengar?
#microsoft, #next-gen, #nextbox, #xbox
Half-Life 3 / Portal 3 / F.E.A.R. 4 / Deus Ex 5 / No One Lives Forver 3 / Uncharted 5. . . Skämt åsido. PS behöver konkurrens.
FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego
SUBSTACK: https://substack.com/@iegocentric
YOUTUBE: https://www.youtube.com/@walteriego
Att Microsoft lanserar en ny produkt, VCPC, video console pc.
En konsol som egentligen är en vanlig dator, när du startar upp den kommer du in i Xbox-interfacet, men med ett knapptryck kan du gå ut i en anpassad version av Windows 11 och kan på så sätt spela alla Steam, GOG och Epic-spel som du äger.
Många spel kommer anpassa sina grafikinställningar, så det finns automatiskt läge för bästa upplevelsen på Xbox och menyer anpassade för handkontrollen.
Bäst vore såklart att man lägger ned hela konsol-exklusiviteten och att skapa specifika spel åt dessa. Bättre att göra ett spel som funkar för pc, Xbox och Playstation. Att dom kommer överens om en standard, så man kan spela sitt spel på valfri enhet.
Dom pratar om att det kommer vara en "premium" konsol.
Det viskas redan om hur "överlägsen" den kommer vara emot PS6 hårdvara, men å andra sidan så kommer prislappen visa det också. Tror man på ryktet så över 10k.
Det handlar inte om rå komponentkraft, handlar om priset och vad folk är villiga att lägga ut.
Kommer det kosta 10.000kr+ så kommer dom förlora mer än 50% av sina kunder, det är folk med familjer som köper konsol till sina barn för att PC är för komplicerat.. och över 10.000kr så kommer folk välja PS6 utan tvekan..
Sedan kommer dom aldrig övertala PC människorna från att byta ut sina PC mot en Xbox-PC..
Sedan så har jag svårt att se hur nya titlar kommer göra till Xbox från indie utvecklare. Om nya Xbox kommer ha tillgång till Steam, Epic etc så känns det onödigt att spendera pengar på en Dev kit och istället bara satsa på PC och Playstation.
Xbox konsolerna kommer ändå ha tillgång till steam, så bara hålla tummarna att det fungerar som det är nu t.ex för Steamdeck.
Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.
Behövs inga ess.. en rak uppföljare så köper jag den. Blir det en hybrid så köper jag den ännu mer.. jag trivs med Xbox och Playstation har ingen killerfunktion eller spel som gör att jag offrar mitt digitala bibliotek bara för att gå över..
SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!
Ett interface som konkurrerar med det Sony har. Flexibilitet som påminner om PC. Prisvärdhet kontra en PC i samma prisklass. Officiell handkontroll med TMR eller hall effect. Ska vara användarvänligt att rengöra likt en PC.
Sen är det ju bra om de förstår vad folk utanför USA efterfrågar. På många sätt förstår Sony detta mycket bättre därav den stora framgången för dem.
Kan inte låta bli att tänka på Dreamcast när jag ser Xbox nu förtiden.
- Misslyckad reklamkampanj
- Ingen exklusivitet
- Negativt momentum från tidigare konsol (Folk hade tappat förtroendet)
- Många tredjepartsutvecklare valde att inte investera i att porta sina spel till konsolen
sedan så har Game Pass tappat mycket av sin sex appeal.
Jag är ett stort Xbox Fan, har alla generationer konsoler i hyllan brevid mig.
Men just nu känns det som hur Activision börja stampa på Blizzard så som Microsoft nu stampar på Xbox.
Annonseringen av nya Xbox konsolen kommer avgöra Xbox framtid, tills dess så får man ta djupa andetag och hålla sig kvar i båten.
Riktig data lagras i .pgdata, inte i hjärtat.