Tom Clancy's H.A.W.X.

Medlem

Preed: Gripen om något är väl att vara stolt över?
Vi, ett litet skitland på 9miljoner bygger ett av världens bästa stridsflygplan.

Medlem
Skrivet av Preed:

"allt från modeller som Harrier, Lockheed YF-12A till vår svenska stolthet Gripen finns representerade."

Ser vi Gripen som en stolthet är vi ganska långt gågna i vår sinnesförvirring.

here we go again? varför tar du inte och lär dig nåt innan du öppnar kak hålet. för jag gissar på att du tänker på en viss krash under en uppvisning. googla lite statistik eller nåt.

Sen gillade jag demot, för var det var. det är ingen sim och det är inte bf2, jag har lirat båda och jag är långt ifrån dålig.

Tror problemet är att folk inte förstår på spelet eller uppskattar den udda spel stilen. även om betyget säkert stämmer så funderar jag allt på att införskaffa spelet.

Medlem
Skrivet av Preed:

"allt från modeller som Harrier, Lockheed YF-12A till vår svenska stolthet Gripen finns representerade."

Ser vi Gripen som en stolthet är vi ganska långt gågna i vår sinnesförvirring.

?
Visa ett annat land på då 8miljoner invånare som har byggt något så komplex.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Synd att inget Clancy spel har hållit måttet sedan Ravenshield.


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Medlem

Är allt lite sugen på detta trots betyg och ett inte alltför roligt demo.
Saknar flygspel i stil med B17 Flying Fortress och Falcon.
Men det är väl alldeles för arcadigt för att ens kunna jämnföra detta spel mot dom gamla godingarna.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem
Skrivet av zdib:

Synd att inget Clancy spel har hållit måttet sedan Ravenshield.

så sant så testa installera RS på XP tidigare men verkar inte funka på GeForce Go 7900GTX jävligt surt då jag tycker RS är riktigt kul...

Medlem

Spelet har potential som arkadspel, men det är för segt för att vara så repetitivt. Skulle behöva vara mycket intensivare för att komma undan med ett så enformigt upplägg.

Medlem

Oväntat, nej. Tyvärr :/

FM-guru
F.d. Sisyr

TruB och Ice Man: Preed kanske menar att ordet "stolthet" inte borde sammankopplas med utveckling av livsfarliga vapen, men vad vet jag.

Medlem
Skrivet av Hypno:

TruB och Ice Man: Preed kanske menar att ordet "stolthet" inte borde sammankopplas med utveckling av livsfarliga vapen, men vad vet jag.

Med tanke på att syftet med vårat flygvapen är att försvara sverige (eller har varit iaf) så ser inte jag några moraliska tvivel där. Annat hade det varit om vi försökte ta över Norge eller använde Gripen till att bomba samer...

Medlem

Fick hem det igår och lirade lite. Gillade demot skarpt och hela spelet är riktigt bra också. Perfekt för att lira när man kommer hem från jobbet/träningen. Bara köra igång och skjuta, inget meckande med flaps, roder, radar, bara flyga och panga.
Samtidigt är det inte för arkadigt heller. Men håller med om att det kunde vara lite mer skillnad mellan flygplanen. Kulsprutan är ju samma på alla flygplanen (

förutom vissa som har dubbla

).
4/5:up:


signatur

How can we win when fools can be kings?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Preed: Gripen om något är väl att vara stolt över?
Vi, ett litet skitland på 9miljoner bygger ett av världens bästa stridsflygplan.

ett litet skit land e vi. vad har du fått det i från att vi har värdens bästa stridsflygplan? har du flyget det?? nä! oj va många länder vi har sålt gripen till då! finland köpte väl plan i från usa om jag inte mins fel.. dom ville ju inte ha gripen!!

dmn
Medlem
Skrivet av BADBOY-66:
Skrivet av Håkan:

Preed: Gripen om något är väl att vara stolt över?
Vi, ett litet skitland på 9miljoner bygger ett av världens bästa stridsflygplan.

ett litet skit land e vi. vad har du fått det i från att vi har värdens bästa stridsflygplan? har du flyget det?? nä! oj va många länder vi har sålt gripen till då! finland köpte väl plan i från usa om jag inte mins fel.. dom ville ju inte ha gripen!!

Gripen är utan tvekan ett av världens bästa jakt-, attack- och spaningsplan. Vad du tydligen inte förstår är att försäljning av militär materiel är till största delen baserad på politik, snarare än objektivitet.

Medlem
Skrivet av BADBOY-66:

ett litet skit land e vi. vad har du fått det i från att vi har värdens bästa stridsflygplan? har du flyget det?? nä! oj va många länder vi har sålt gripen till då! finland köpte väl plan i från usa om jag inte mins fel.. dom ville ju inte ha gripen!!

Först o främst var det norge som köpte F-35 istället för Gripen. Och om du hade läst något litet om den affären så skulle du veta att det knappast berodde på att F-35 tvärspöar gripen som konstruktion.

För det andra skrev Håkan "ett av världens bästa", vilket helt klart är ett rimligt påstående! Det är endast den senaste generation (F-22, SU-37 m.m.) som kan jämföras med Gripen i manövrerbarhet och Gripen är fortfarande betydligt billigare att tillverka och har flera mer avancerade funktioner.

Medlem
Skrivet av BADBOY-66:
Skrivet av Håkan:

Preed: Gripen om något är väl att vara stolt över?
Vi, ett litet skitland på 9miljoner bygger ett av världens bästa stridsflygplan.

ett litet skit land e vi. vad har du fått det i från att vi har värdens bästa stridsflygplan? har du flyget det?? nä! oj va många länder vi har sålt gripen till då! finland köpte väl plan i från usa om jag inte mins fel.. dom ville ju inte ha gripen!!

Tjeckien, Ungern, Sydafrika och Thailand använder Gripen, även England har några JAS för tränings syften.

Sen är Schweitz, Indien, Kroatien, Bulgarien, Danmark, Rumänien, Brasilien och Nederländerna intresserade av att köpa Gripen.


signatur

The trouble with being a hypochondriac these days is that antibiotics have cured all the good diseases.

Inaktiv

Gripen är inte bara ett flygplan utan det innefattar så mycket mer som t.ex. stridsledning etc.
Att säga att Gripen är bäst eller att jenkarnas F-35 är bäst är som att jämföra två olika bilmodeller. De har olika egenskaper och är byggda för olika ändamål. Jas 39 Gripen är byggt från början för att försvara Sveriges gränser och inget annat, vilket inte kräver en värkningsradie på flera tusen mil eller robotar som kan gå 50 mil. Hade det behövts så hade man självklart byggt det så. Nu har man iofs anpassat flygplanet för att kunna verka inom NATO vilket det gör idag och som jag läste tidigare så handlar uppköp av militär materiel endast om politik och inget annat, Jas eller F-35 må vara bäst ur gemene lekmans synvinkel men det är inget som avspeglar sig när en nation ska köpa flygplanen, då handlar det om politik och om pengar.

Indien ville köpa 150st Viggen under 80-talet så gick USA in och blockerade affären genom att neka licensbygget av motorn som sitter i viggen.

När Norge skulle välja JAS eller F-35 så jämförde de hur dyra de var att underhålla och man jämförde då F16 med JAS vilket man inte kan göra då det är 2 helt olika flygplan.

Medlem
Skrivet av N3m35i5:

Kulsprutan är ju samma på alla flygplanen

Just det här kan bero på att idag är det världsvid standard att ha en automatkanon i kalibern 20-25mm, i så gott som alla fall med extrema eldhastigheter för att man ska lyckas få in tillräckligt med träffar under den korta stund man har ett annat plan i siktena. Väldigt få moderna flygplan avviker från den här standarden.

Medlem

intressant att diskussionen handlar om spelet...

Medlem

Bästa recensionen på länge...


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Kan någon konfirmera att Draken var väst Europas första "supersonic interceptor" och att Viggen VAR europas mest avancerade stridsflygplan fram till tornado?

Tillsammans med Gripen så tycker jag att vi isf kan vara stolta över det Sverige har åstadkommit inom militärflyget, vi har trots all inte samma budget som jänkarna.

EDIT: Stavfel

Medlem
Skrivet av Preed:

"allt från modeller som Harrier, Lockheed YF-12A till vår svenska stolthet Gripen finns representerade."

Ser vi Gripen som en stolthet är vi ganska långt gågna i vår sinnesförvirring.

Du ska nog ta en titt på denna http://www.youtube.com/watch?v=t9DAqec_QJk&feature=PlayList&p...

Medlem
Skrivet av NaggoN:

Kan någon konfirmera att Draken var väst Europas första "supersonic interceptor" och att Viggen VAR europas mest avancerade stridsflygplan fram till tornado?

Tillsammans med Gripen så tycker jag att vi isf kan vara stolta över det Sverige har åstadkommit inom militärflyget, vi har trots all inte samma budget som jänkarna.

EDIT: Stavfel

Angående Viggen så är det väl en definitionsfråga mellan den och Dassault Mirage. Viggen är ju närmare multi-role i alla fall.

Medlem

Uff, provade nyss demot och ger det 1 chipspåse av 5 möjliga.

Kontrollerna är fördummade till max om man kör i default-läget. Håller man inne vänster svänger planet automagiskt runt i cirklar. Behöver inte ens kolla på skärmen för att hålla planet i luften.
För er som inte har provat spelet än: kör inte utan expertmode!

Med expert-läget på är styrningen ok, planet beter sig som ett riktigt plan, man är själv tvungen att rolla och dra bak för att svänga osv. Men fortfarande ingen bra känsla.

Kameran är under all kritik när man deaktiverar "safemode", en flygsimulator där man ser planet från fågelvy (nej - kameran sitter inte ens bakom planet, du ser planet från sidan ca 200m bort) ...urk.
Med safemode på kan man iaf ha noseview men då försvinner hela fartkänslan och foven är på tok för smal för att man ska kunna få någon bra överblick. Tydligen ska man ha mer kontroll med safemode av men hur vet jag inte, man kan inte se skillnaden iom att de inte använder samma kameror.

Striderna är hur flummiga som helst, jag bara snurrade omkring lite och skjöt när missilerna hade låst och helt plötsligt vann jag. Var aldrig tvungen att undvika några andra plan eller liknande, tror inte jag blev träffad en enda gång. Ibland säger nån röst att man har missil inkommande mot sig men vart den sen tar vägen är ett stort mysterium.
Dogfightsen är obefintliga, bara vänta på att missilerna har lock och skjut, nämnde jag att missilerna låser och skjuter på flera plan samtidigt?

Dessutom ger menyn 2001-vibbar med kantig text och en dåligt renderad hangar i bakgrunden.
Äckliga introfilmer som inte går hoppa förbi ger också tummen ner.

Förstår inte hur man kan göra en hel flygsimulator, arkad eller inte, där flygkänslan är så ofantligt dålig.
Flyget i t.ex. bf1942 eller bf2 är 100ggr bättre än detta - trots att det där bara är en liten del av spelet.

Medlem

Man ska nog vara ganska hooked på flygspel och stridsplan för att tycka att det är lite roligt ens...

Testade demot på ps3 och tyckte det var fult tråkigt och åter tråkigt...

Inaktiv
Skrivet av NaggoN:

Kan någon konfirmera att Draken var väst Europas första "supersonic interceptor" och att Viggen VAR europas mest avancerade stridsflygplan fram till tornado?

Det första påståendet har jag faktiskt ingen aning om, men det låter relativt rimligt.

Det andra däremot är helt riktigt. Däri fanns en hel del teknologi som inte fanns något annat jaktplan. Att Viggen också är det enda plan i hela världen som har lyckats låsa en missil på en Blackbird bevisar allt.

Sen att F16 är bättre än Gripen tvivlar jag på.
Under övningen i USA för några månader sedan så var Gripen relativt överlägsen i luften. De behövde inte använda markassistans, utan teknologin i Gripen lät planen prata med varandra istället, till skillnad från F16 som var beroende av assistans.

F35 däremot är mycket bättre, men kostar även 4 gånger så mycket, och skicka upp 4 Gripen emot 1 F35, så lovar jag att den jänkaren inte kommer ner levande

Apropå spelet så försöker jag ha så låga förväntningar som möjligt, men det är hårt att hålla dom nere.

Medlem

Funderar på att beställa det här till Ps3 men efter ha läst här är jag tveksam. (har inte testat demot) Är det värt att köpa det eller e det bara och vänta tills man hittar det i en fynd låda på blocket?


signatur

stavfel är min grej

Medlem

Helt ok spel. Personligen hade jag och min bror väldigt roligt med det här spelet i co-op kampanjen. Tog dock slut väldigt snabbt.

En Joystick är naturligtvis ett krav för att spelet ens ska vara spelbart.

Medlem
Skrivet av Durus |Panzer|:

Tycker att det var lite jobbiga kontroller, prövade både med mus och tangentbord.
Köper jag det blir det till xboxen isåfall:)

VA?
Köra flygspel utan joystick? Klart det blir jobbigt då :S
Att spela på Xboxen med gamepad kan inte vara särskilt skön känsla det heller.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

12
Skriv svar