Sony-medarbetare: "DRM ger fler pirater"

Inaktiv
Skrivet av HYBRiS:

Han kan väl lika gärna ta siffror ur luften, på samma sätt som skivindustrin gör.

Jag ser inte skivindustrin göra några inlägg här. Så tycker man kan hålla sig på jorden och diskutera ämnet utan fantasisiffror.

Det går t.ex. att säga "jag anser att en väldigt liten del skulle köpa alla album de laddat ner".

Åter till ämnet, DRM är skräp men tydligen anser bolagen att de tjänar mer på att använda det. Problemet är att det i pricip är omöjligt att göra några riktigt bra marknadsundersökningar, eftersom varje produkt är unik. Det går alltså inte att jämföra försäljningen av ett DRM skyddat spel med ett som inte har DRM, eftersom de är olika.

Inaktiv

Håller med om att personen som sa att endast 1% av nedladdningar skulle lett till ett köp överdrev och tog siffror ur luften.

Dock så har han en väldigt bra poäng då jag tror att VÄLDIGT många nedladdningar inte skulle ha lett till köp ändå, kanske till och med majoriteten.

Bra att någon på Sony är medveten om detta, kan personligen inte fatta hur inte hela företaget förstod det då spore var piratkopierat innan det var i affären på många ställen.

Medlem
Skrivet av FZ:

Sony: "DRM ger fler pirater"

Skrivet av FZ:

Uttalandet speglar hans egen åsikt och ska inte betraktas som Sonys officiella ståndpunkt.

Då var väl det där en av dom sämsta rubrikerna någonsin? Nästan i klass med Aftonbladet.
Nu saknas det bara att "Sony's personal rasar mot DRM."

Medlem

det finns inget piratkopieringsskydd som fungerar och om de kommer på något nytt knäcks det på en vecka.

Dom måste komma på ett bättre sätt att lösa problemet.

Medlem

Fattar inte varför de gör så här. Fixa en komponent som bara kan fås genom uppkopplingen och bara fungerar med en enda CD-key.
Fixa också CRC så att om någonting mixtras med i komponenten så fuppar allt upp sig.

Så: det ska väl fungera?

Inaktiv

Kanske stämmer.

Medlem

Jag håller med andra i frågan att om det helt plötsligt var helt omöjligt att ladda ner något så skulle många inte köpa denna produkt. Jag tror värkligen inte att ALLA skulle skippa ett köp om denna situationen kom upp dock.

Jag skulle självklart köpa ett spel som jag tycker verkar bra och från ett företag jag gillar. "verkar bra", precis... om jag kan ladda ner spelet och använda det som ett demo för att kolla hur det EGENTLIGEN är så blir jag väldigt glad, om det nu imponerar mig så tycker jag det är värt 500kr, eller mer... med tanke på hur priserna ligger på spelen idag 'sigh'.

"Men skaffa DEMOT daH!!"... ja?... kanske det... men jag är så trött på demon, dom är så jävla fattigt gjorda... man får värkligen inte helheten av spelet. Det sista jag vill säga är bara hur lycklig jag har blivit när mina pengar ligger kvar i fickan och jag avinstallerar spelet som jag tyckte var rent skit! de gångerna jag har tankat ett spel och testat.

Jag tror många företag tänker mer på pengar än kvalitén i spelet, att man ska köpa det för att sen inse att det var skit, och i demot har dom med den bästa biten i spelet med lite extra grejer som ska imponera. Detta är min åsikt i frågan, den kanske är lite kritisk mot vissa spelföretag, om du tycker olika kan du gärna kommentera det.

Medlem
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Låssas inte att du seriöst vet hur mycket företagen tjänar & inte tjänar på piratkopiering.

Piratkopiering är dåligt och skadar så ere.
Det spelar ingen roll om det SKULLE ha ledigt till köp eller ej , det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

Det finns liksom inget jävla mellanting, piratkopiering är olagligt och skadar så ere. Så jävla trött på personer som bort förklarar det hela på det viset.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Jävla stöllar.

Skrivet av Lurid:
Skrivet av FZ:

Sony: "DRM ger fler pirater"

Skrivet av FZ:

Uttalandet speglar hans egen åsikt och ska inte betraktas som Sonys officiella ståndpunkt.

Då var väl det där en av dom sämsta rubrikerna någonsin? Nästan i klass med Aftonbladet.
Nu saknas det bara att "Sony's personal rasar mot DRM."

Ja eller typ "Pontén gråter ut över Sony anställds uttalande."

hahahahahaha Aftonbladet på pricken:P


signatur
Medlem

det är ju HAN som förstått det och inte Sony.
så bra att HAN är smart.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Antikvitet

Ni har helt rätt ni som påpekat det, rubriksättningen var fel. Det ska förstås vara "Sony-medarbetare", inte "Sony".


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Inaktiv
Skrivet av John:

Ni har helt rätt ni som påpekat det, rubriksättningen var fel. Det ska förstås vara "Sony-medarbetare", inte "Sony".

Att erkänna fel och ändra det är i alla fall någonting som aftonbladet inte gör.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Låssas inte att du seriöst vet hur mycket företagen tjänar & inte tjänar på piratkopiering.

Piratkopiering är dåligt och skadar så ere.
Det spelar ingen roll om det SKULLE ha ledigt till köp eller ej , det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

Det finns liksom inget jävla mellanting, piratkopiering är olagligt och skadar så ere. Så jävla trött på personer som bort förklarar det hela på det viset.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Jävla stöllar.

Om du slickade på teven och bajsade ut en likadan, som du skulle ta hem och bruka, skulle du komma närmare sanningen än vad du är just nu.

Medlem

sänka priset är absolut en mycket effektivare lösning imot pirater, jag har aldirg köpt så mycket filmer som när affärer började med 3 för 99kr.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem
Skrivet av IceMan:

sänka priset är absolut en mycket effektivare lösning imot pirater, jag har aldirg köpt så mycket filmer som när affärer började med 3 för 99kr.

Måste instämma där. Jag har aldrig köpt ett spel på releasedagen (men aldrig heller laddat ner just då) eftersom det kostar för mycket. När spelen blir billigare, runt 200-300 kr, då köper jag. Annars är det rena rånet.


signatur

To boldly go where everyone's been before.

Medlem
Skrivet av mackie:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Låssas inte att du seriöst vet hur mycket företagen tjänar & inte tjänar på piratkopiering.

Piratkopiering är dåligt och skadar så ere.
Det spelar ingen roll om det SKULLE ha ledigt till köp eller ej , det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

Det finns liksom inget jävla mellanting, piratkopiering är olagligt och skadar så ere. Så jävla trött på personer som bort förklarar det hela på det viset.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Jävla stöllar.

Om du slickade på teven och bajsade ut en likadan, som du skulle ta hem och bruka, skulle du komma närmare sanningen än vad du är just nu.

Haha jao Nanorobotar i framtiden .. så äre nog möjligt att replikera precis vad som helst.. så då blir det alltså helt ok att sno någons teknologi och produkt.. sålänge man inte fysisk snor den...

Sikket jävla skitsnack väx upp

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av mackie:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Låssas inte att du seriöst vet hur mycket företagen tjänar & inte tjänar på piratkopiering.

Piratkopiering är dåligt och skadar så ere.
Det spelar ingen roll om det SKULLE ha ledigt till köp eller ej , det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

Det finns liksom inget jävla mellanting, piratkopiering är olagligt och skadar så ere. Så jävla trött på personer som bort förklarar det hela på det viset.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Jävla stöllar.

Om du slickade på teven och bajsade ut en likadan, som du skulle ta hem och bruka, skulle du komma närmare sanningen än vad du är just nu.

Haha jao Nanorobotar i framtiden .. så äre nog möjligt att replikera precis vad som helst.. så då blir det alltså helt ok att sno någons teknologi och produkt.. sålänge man inte fysisk snor den...

Sikket jävla skitsnack väx upp

Försökte göra en poäng om att ingenting blir snott, men det verkar inte riktigt komma fram. Nåväl, ha en trevlig helg iaf.

Medlem

Piraterna kommre alltid förbi DRM ändå så. Så jävla löjligt.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

, det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Sämsta försök till logik någonsin. Skulle förklara varför du har fel men jag tvivlar på att du skulle förstå förklaringen.

Medlem

#37;

Så kan man iofs inte jämföra, för om du stjäl en tv så måste dom tillverka en ny som ersättare. Det spelföretag räknar som förluster är antal hemladdade spel, utan att tänka på hur många som faktist gått och köpt spelet bara för att dom haft chansen att testa det "tack" vara piratkopiering.

Jag tycker ist dom ska satsa hårdare på demos, så konsumenterna har en ärlig chans att testa det innan man går och spenderar pengar (och kanske blir rejält besviken). Man ska inte behöva sitta och läsa reviews och höra vad andra tycker, man ska kunna testa själv. Men nu för tiden är det ju nästan bara piratkopiering som alltid erbjuder sånt.

För er som undrar, jag har aldrig laddat hem ett spel utan att betala för mig.

Medlem

Den eviga pirat- och kopieringsdebatten, inget nytt, men väldigt intressant. Personligen tycker jag branschen kan stå sitt kast, dom missade tåget helt enkelt. Digital distribution är det som gäller idag. Copyrightlagar är viktiga, men detta är samma diskussion som när magnetband kom...branschen skriker över att folk kan göra egna kopior.
Jaja, on topic så var det ju kul att han kommit till den slutsatsen.

Medlem

Orka bry sig om kopieringskydd, det är väl inte därför folk piratkopierar. Det är väl för att priserna på spel är så höga och att det inte finns nån möjlighet att lämna tillbaks produkten om man inte är nöjd.

Medlem
Skrivet av Touhatsu:

Fattar inte varför de gör så här. Fixa en komponent som bara kan fås genom uppkopplingen och bara fungerar med en enda CD-key.
Fixa också CRC så att om någonting mixtras med i komponenten så fuppar allt upp sig.

Så: det ska väl fungera?

Ja, som steams system

Inaktiv
Skrivet av Hannu87:
Skrivet av Touhatsu:

Fattar inte varför de gör så här. Fixa en komponent som bara kan fås genom uppkopplingen och bara fungerar med en enda CD-key.
Fixa också CRC så att om någonting mixtras med i komponenten så fuppar allt upp sig.

Så: det ska väl fungera?

Ja, som steams system

Steamspelen finns tillgängliga att ladda ner olagligt. Man kan även ladda ner dem direkt ifrån steam utan att ha betalat för dem. Så det är långt ifrån något bra skydd tyvärr. :evil:

Tror faktiskt inte att det är möjligt att förhindra kopieringen av "singleplayerspelen"... däremot "onlinespelen" är ju inga större problem att skydda.

Ja man kan ju fortfarande kopiera t.ex. World of Warcraft, men det är inte möjligt att spela på Blizzards servrar utan att äga en originalversion av spelet.

Medlem

Jag vill se en möjlighet att lämna tillbaka spelet istället om man inte e nöjd, fan, fixa att man måste aktivera spelet över internet, och 24h från den tidpunkten man aktiverat det har man på sig å testa det..

Det ska väl räcka gott å väl...

Medlem

Alla har väl olika skäl för att dom kör piratkopierat vissa har inte råd, vissa har råd men vill inte betala, vissa anser att det är att ta upp kamp mot nåt. Listan kan göras LLLÅÅÅÅNNNNGGGG men pirat kopiering kommer ju alltid att finnas och går väl inte heller stoppa. om inte allt blir gratis vill säga.

Men visst är det roligare att ha nåt man gillar i riktigt orginal. Trots allt saker man gillar kan man gott betala för.

Inaktiv

Here we go again :S

Medlem

Staaackars Sony.

Medlem
Skrivet av IceMan:

sänka priset är absolut en mycket effektivare lösning imot pirater, jag har aldirg köpt så mycket filmer som när affärer började med 3 för 99kr.


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Inaktiv
Skrivet av zauii89:

Låssas inte att du seriöst vet hur mycket företagen tjänar & inte tjänar på piratkopiering.

Piratkopiering är dåligt och skadar så ere.
Det spelar ingen roll om det SKULLE ha ledigt till köp eller ej , det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

Det finns liksom inget jävla mellanting, piratkopiering är olagligt och skadar så ere. Så jävla trött på personer som bort förklarar det hela på det viset.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Oj, där har vi nästan med allt. Först det totalt svart-vita. Till och med det omogna inlägget du svarar på medger att det är en viss gråskala.

Sen det moraliska. Olagligt = skadar, utan någon som helst argumentation eller utrymme för diskussion. Det "bara är så".

Sen avslutningsvis det absurda men ack så vanliga likhetstecknet mellan upphovsrättsbrott och stöld.

123
Skriv svar