Sony-medarbetare: "DRM ger fler pirater"

Gen
Medlem
Skrivet av Oddman:
Skrivet av IceMan:

sänka priset är absolut en mycket effektivare lösning imot pirater, jag har aldirg köpt så mycket filmer som när affärer började med 3 för 99kr.

Måste instämma där. Jag har aldrig köpt ett spel på releasedagen (men aldrig heller laddat ner just då) eftersom det kostar för mycket. När spelen blir billigare, runt 200-300 kr, då köper jag. Annars är det rena rånet.

Så sant! Kan inte förstå hur de kan tvinga konsollägare att punga ut med 550-650kr för ett spel. PC ägare kommer lite billigare undan men 400kr är fortf för mycket.

Ja, DVD filmerna är så billiga idag att det man går back på är alla de hyllor man vill förvara filmerna i

Medlem

Så här ligger till:

Dom som piratekopierar tar ner versionen där skyddet är knäckt. (och kan där efter göra vad dom vill)

Dom som köper produkten blir dom som får problem (kan inte kopiera till mp3 spelaren etc)

Medlem

Max pris på 350 kr. Äget ett PS3 o förstår faktiskt knappt själv att jag lägger 600 kr på ett spel.


signatur

JagBlevAlltidHämtadSistPåDagis

Skrivet av NFP - EboLa:

Max pris på 350 kr. Äget ett PS3 o förstår faktiskt knappt själv att jag lägger 600 kr på ett spel.

En av anledningarna till att jag slutade köpa konsoler efter ps2:an. 600 spänn är en jäkla massa slantar.


signatur
Medlem
Skrivet av Vicotnik:
Skrivet av zauii89:

Låssas inte att du seriöst vet hur mycket företagen tjänar & inte tjänar på piratkopiering.

Piratkopiering är dåligt och skadar så ere.
Det spelar ingen roll om det SKULLE ha ledigt till köp eller ej , det är personer som brukar varan olagligt fattar du inte det..oavsett om de "tänkte" köpa den eller inte.

Det finns liksom inget jävla mellanting, piratkopiering är olagligt och skadar så ere. Så jävla trött på personer som bort förklarar det hela på det viset.

"Höhö jag kan ju lika gärna sno den där tvn , den står ju bara där och väntar på att tas, jag hade ändå inte tänkt köpa den"

Oj, där har vi nästan med allt. Först det totalt svart-vita. Till och med det omogna inlägget du svarar på medger att det är en viss gråskala.

Sen det moraliska. Olagligt = skadar, utan någon som helst argumentation eller utrymme för diskussion. Det "bara är så".

Sen avslutningsvis det absurda men ack så vanliga likhetstecknet mellan upphovsrättsbrott och stöld.

Man behöver vanligtvis inte vara raket forskare för att förstå men det kanske krävs för din del?

Inaktiv
Skrivet av Alarcron:

Jag förstår fortfarande inte hur piratkopieringen kan "kosta" för företaget i fråga, möjligen 1% av alla nedladdningar skulle ha lett till verkliga köp. 1% av 2 miljarder = 20 miljoner. En ynka summa för företag som betalar 100 tals miljoner till "fysiska" pirater.

Dessutom får företaget en större fanbas s.s.a, där kanske 10% av alla nedladdningar leder till köp som aldrig skulle ha ägt rum. Detta innebär att företaget TJÄNAR 200 miljoner extra på piratnedladdningarna. Varför blir de så ledsna av att TJÄNA MER pengar?

Om man ska försöka rättfärdiga piratkopiering så lämna förskolelogiken hemma.

Vill ni inte köpa spel för 600 riksdaler? Då har ni inte rätt att ladda ner produkten gratis på internet, tyvärr.. Det flyger inte i min bok så att säga. Hur man än försöker rättfärdiga piratekopering så går det inte -- piratekopiering är fel men alla gör det.

Vad gör då företagen åt det? DRM, bestraffa de som gör rätt och köper ett spel? Fel, fel, fel.

Däremot finns det lösningar, många vägar att utforska som ännu ej är belyktade -- Steam platformen är en gångbar lösning. Jag applåderar åt Valves förmåga att se 5-10 år in i framtiden.

Wakie Pakie Spelindustrin... Världen förändras, så måste era distributionskanaler också göra.

Medlem
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Vicotnik:

...
Sen avslutningsvis det absurda men ack så vanliga likhetstecknet mellan upphovsrättsbrott och stöld.

Man behöver vanligtvis inte vara raket forskare för att förstå men det kanske krävs för din del?

Nej, upphovsrättsbrott är inte lika med stöld, de är inte synonymer. Jag letade runt lite med google och hittade en skapligt relevant sida om saken på Regeringskansliets sida som du kan titta lite närmare på.

Det jag tänker närmast på är:

Skrivet av Regeringskansliets sida:

Även tidigare har det varit olagligt att utan samtycke från rättighetshavaren göra upphovsrättsligt skyddat material tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att låta andra få del av det genom fildelningsprogram. Det är upphovsrättsintrång som kan straffas med böter eller fängelse.

Man kan kanske vara raketforskare och tro att piratkopiering/upphovsrättsbrott är samma sak som stöld men de arbetar förmodligen inte med lag och rätt.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Inaktiv
Skrivet av Parzec:
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Vicotnik:

...
Sen avslutningsvis det absurda men ack så vanliga likhetstecknet mellan upphovsrättsbrott och stöld.

Man behöver vanligtvis inte vara raket forskare för att förstå men det kanske krävs för din del?

Nej, upphovsrättsbrott är inte lika med stöld, de är inte synonymer. Jag letade runt lite med google och hittade en skapligt relevant sida om saken på Regeringskansliets sida som du kan titta lite närmare på.

Det jag tänker närmast på är:

Skrivet av Regeringskansliets sida:

Även tidigare har det varit olagligt att utan samtycke från rättighetshavaren göra upphovsrättsligt skyddat material tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att låta andra få del av det genom fildelningsprogram. Det är upphovsrättsintrång som kan straffas med böter eller fängelse.

Man kan kanske vara raketforskare och tro att piratkopiering/upphovsrättsbrott är samma sak som stöld men de arbetar förmodligen inte med lag och rätt.

Kan förtydliga detta med hjälp av definitonen av just stöld. "olovligen och olagligen ta eller tillskansa sig annans egendom"

Inaktiv
Skrivet av dofilusåkaffe:
Skrivet av NFP - EboLa:

Max pris på 350 kr. Äget ett PS3 o förstår faktiskt knappt själv att jag lägger 600 kr på ett spel.

En av anledningarna till att jag slutade köpa konsoler efter ps2:an. 600 spänn är en jäkla massa slantar.

Det visar hur gnidiga bolagen är. På en konsoll där piratkopiering inte finns eller är minimal så kostar spelen markant mycket mer än på en PC. Visst finns det kostnader i form av royalties till Sony/MS, men är de verkligen 200-250 per spel?

123
Skriv svar