Föräldrar stämmer Apple för mikrotransaktioner i appar

Medlem

Alla in-app-köp jag har stött på har krävt ett lösenord för att godkännas. Samtidigt så har iOS föräldrar-inställningar samt möjligheten att individuellt stänga av in-app-stöd för alla produkter som stödjer det. Så jag håller med många här - håll koll på era snorungar och skyll inte på Apple för att ni inte kan ta er 5 minuter att konfa upp telefonen rätt för era ungar. Det är väldigt lätt att göra inställningarna i iOS och tar inte mer än max en minut. Och om ungarna har en egen telefon/platta så ta bort kontonummer från det och tillåt endast refillkort eller liknande.

Men som sagt, detta är ju USA där föräldrar och folk aldrig tar eget ansvar utan stämmer allt och alla för att de är för korkade själva. Jag har själv erfarenhet av bekanta där som börjar skrika stämningar så fort något pajade eller strulade, men för mig så var det fullt naturligt att kanske först kolla om JAG gjorde nåt fel först. Men inte för jänkarna, där skall alla andra ta ansvar utom en själv.

Sedan kan man tycka vad man vill om in-app purchases, men i slutändan så är det DU som väljer om du vill köpa eller inte, och du ansvarar för dina egna pengar. Och vill du inte att din avkomma ska tömma kontot på bär och annat skit så får du väl själv se till att de inte kan köpa saker. Apple har i alla fall lagt in skydd för det, tyvärr så finns det inga fungerande skydd mot idioter och hjärndöda användare.

Medlem

Mmm jäkla otyg det här med köp i spelet. Näst intill varenda spel i den lägre prisklassen nu har någon typ av köp i spelet.

Skaffade ett litet motorcykel spel, så lät jag grabben lira lite, men vart lite svårt. Då kunde man köpa till ett extra läge som gjorde spelet mer barnvänligt. 107kr skulle de ha för att gubben skulle bli lite mer lättstyrd. Tycker det är en helt sjuk kostnad. Så blev att ta bort det...

Tycker det borde stå betydligt tydligare i appstore om appen man köper tillämpar ingame köp. Jag missar det allt för ofta... Stor rödmarkerad ikon för oss halvblinda

Medlem
Skrivet av Voorhees:

Antingen behöver du kreditkort eller ett refill kort. Refill kort är ganska lätta att kontrollera? Och om ungarna har kreditkort nu för tiden då vette fan alltså.

Instämmer. Problemet i det här fallet är inte att föräldrar ger sina barn smartphones, utan att de köper dem med abonnemang som tillåter kredit. Korkade föräldrar som stämmer APPLE dessutom, visar ju hur bra koll de har.

Medlem

Kallas för föräldrar ansvar, ge barnen lösenordet till programvaru handeln i telefonen och dom får skylla sig själv. Står till och med i user agreement att man måste vara över 18 år(Sverige) för att få handla där. Ett riktigt kreditkort har en åldersgräns på 18 år med. Korkade föräldrar är problemet imo.
(ja är själv förälder)

Medlem

Men va fan whinar alla för och säger att det är spelens fel eller att barnen inte ska få smartphones? Man behöver bekräfta med lösenord ALLTID när man gör ett köp på något sätt via sin iPhone/iPad och det är om man har fyllt i ett kreditkort dessutom, annars är det helt omöjligt för barnen. Ge inte ut lösenordet = inga köp av barnen

Inaktiv

Sluta köpa appar med microtransaktioner till ungarna då. Dumma jävla föräldrar.

Som många redan påpekat så kräver så gott som alla appar att man skriver in lösenordet för att kunna göra in-app-köp. Så allt ligger hos föräldrarna och knappast utvecklarna.

Medlem

Nu är det nog långt ifrån alla föräldrar som vet att det går att blocka ingame köp, tyvärr.

Det jag tycker är fel med det hela är att apparna ligger under fliken gratis. De skulle ha en egen flik, då det oftast är helt uppenbart att det krävs ingame köp för att nyttja appen till fullo. Annars kan man väl lika gärna ha en enda flik där betal/gratis/inapp köp ligger blandat.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av r3lev4nt:
Skrivet av Bojkott:

... men vad kan man förvänta sig av amerikaner?

För detta händer ju säkert bara i Amerika. Sluta kasta skit på Amerikaner. Har sett liknande debatter även i Sverige. Enda anledningen till att Amerikaner målas upp som idioter rakt igenom är för att media skriver fram just Amerikaner mer. Att säga att alla amerikaner är dumma är dummare gjort själv, och säger en hel del om ens helhetsbild.

Jag må ha dragit alla över en kam, vilket var fel, och självklart finns det idioter även här i Sverige, men jag blir så less på att dom hela tiden ska stämma företag när dom själva begår misstag. Drick kaffe som är för varmt, stäm. Bli fet av skräpmat, stäm. Ge ditt barn en Ipad/Iphone som är knytet till ett kreditkort och som till följd handlar upp alla dina pengar, stäm.

Rättsystemet är en business där, det är så det funkar. Det kan man tycka vad man vill om. Jag är inte så förtjust i vårat rättssystem. Även om det i USA ibland kan gå till överdrift känner jag lite tvärtom här. Här kan man bli ordentligt jävla överkörd av någon gammal statligt ägd monopolkoncern, typ SJ eller dylikt, och vad kan du göra åt saken? Böja dig framåt, slappna av och låta det hända...
Angående själva artikeln så håller jag definitivt med om att det är asfjantigt. Föräldrar har ansvar för sina barn, thats it. Det är lätt att starta en bil också därför lånar man inte ut nycklarna till en 12 åring.. Inget snack om att detta är idioter som antingen bara försöker göra sig en slant, eller är så jävla dumma i huvvet att dom på allvar tycker att det är upp till omvärlden att vadera alla vassa kanter så deras ungar aldrig slår sig.

Inaktiv

Det är förundrande att se vad för slags figurer som hänger på FZ. Börjar undra om det inte vore på sin plats med Facebook-koppling som på Aftonbladet så en del hönshjärnor tvingades vara offentliga med sina åsikter.

Program som Smurf village riktar sig ENBART till barn och saknar alla former av spärrar eller hinder för att spendera pengar; ett klick räcker och det är svindyrt därtill. Hela programmet är gjort för att barn ska köpa skit som föräldrarna sedan får betala för. Det är helt på sin plats att någon reagerar på det.

Jag gissar att alla fjantar här inne som gapar om att föräldrar är idioter som bär allt ansvar inte har barn själva. Med tanke på hur ni skriver hoppas jag att ni avstår från att föröka er.

Medlem

Nej, spelen ska ju självklart vara gratis till alla barn.......
Föräldrarna fortsätter att skylla ifrån sig ansvaret för sina barns uppfostran.
Sen som vissa skriver här, Capcom är ju inte direkt helt änglalika i diskussionen. Själv hatar jag microtransaktioner men det är fortfarande helt på användarens ansvar om denne vill ha tjänsten/produkten eller inte. Och det finns sätt att spärra detta.
Eller knyt inte kreditkortet till App store, köp voucher istället. Många av dom som köper en iPhone, eller liknande, skulle egentligen ha två burkar med snöre baserat på intelligensnivån...

(Hade en unge i butiken för något år sedan, han öppnade ett kylskåp och började klättra på hyllorna hoppade ner och smällde igen dörren, öppnade och klättrade, ryckte och slet osv.. En kollega upplyste föräldrarna om att han inte borde göra så och dom svarade att det var okej. Sen frågade min kollega om dom visste om att dom är ersättningsskyldiga om barnet hade sönder kylskåpet... då blev det fart på dom... kylskåpet kostade 130 000 kr)

Medlem

Ur ett svenskt perspektiv så är det märkligt med de som enbart lägger skulden på föräldrarna. Det är en sak om man har rimlig möjlighet att förvänta sig att ett barn kan handla upp 7000 kr på en timmes spelande. För det andra är detta en produkt som enbart riktar sig till barn. För det tredje skulle vi inte acceptera sådant här lurendrejeri i något annat fall (Jasså, du klev in i min taxi och ville ha skjuts utan att kolla jämförelsepriset? Då blir det 12000 kr för den kilometern.). Hela smurf village är (var - om de nu ändrat) en ren exploit för att utnyttja att kreditkortsinformation kan finnas inlagt och att barn i förekommande fall leker med mobilen/plattan. Sen kan man jiddra om man ska ge en känga till Apple eller Capcom (jag hade nog lagt större skuld på Capcom, men Apple är inte oskyldiga).

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Det är förundrande att se vad för slags figurer som hänger på FZ. Börjar undra om det inte vore på sin plats med Facebook-koppling som på Aftonbladet så en del hönshjärnor tvingades vara offentliga med sina åsikter.

Program som Smurf village riktar sig ENBART till barn och saknar alla former av spärrar eller hinder för att spendera pengar; ett klick räcker och det är svindyrt därtill. Hela programmet är gjort för att barn ska köpa skit som föräldrarna sedan får betala för. Det är helt på sin plats att någon reagerar på det.

Jag gissar att alla fjantar här inne som gapar om att föräldrar är idioter som bär allt ansvar inte har barn själva. Med tanke på hur ni skriver hoppas jag att ni avstår från att föröka er.

Jag ska försöka förklara detta så enkelt jag kan utan att kalla dig idiot, idiot. Oj förlåt.

Jo, det var lite lågt, men det var faktiskt lite menat som ett skämt också.

Jag tycker det är konstigt att det räcker med 1 klick för att göra en mikrotransaktion på din Ipad.

Nu ska jag simulera för dig från min iPad, vilken min 4åriga dotter har fri åtkomst till.

Först: Starta spelet, tryck förbi 2-3 menyer.
Klick 1: Tryck bygg:
Klick 2: Köp ett hus som det just nu fattas bär för (kräver mikrotransaktion)
Klick 3: Köp bär.
Klick 4: Välj hur mycket pengar du vill spendera
KIick 5: Bekräfta om du verkligen vill köpa
Klick 6: Skriv in din kod, snarlikt exempel till min kod = "leGjceh4,6"

Så, nu är alltså köpet genomfört.

Alltså krävs det 5 st klick, vilket i ärlighetens namn mitt barn har gjort hundratals gånger.
Men på 6e klicket då hon ska knäcka ett lösenord på 10 tecken varierat med små och stora bokstäver, tecken och siffror så kan jag garantera att det inte kommer att hända i min livstid.

Alltså, vems fel är det då? Är det Apples fel? Eller föräldrar som har mindre innanför pannbenet än ett paket cornflakes?

Jag röstar på cornflakesen, det är alltså INTE Apples fel.

Hur du sedan kan påstå att det "saknar alla former av spärrar eller hinder för att spendera pengar; ett klick räcker och det är svindyrt därtill" är ren och skär lögn.

likaså "Hela programmet är gjort för att barn ska köpa skit som föräldrarna sedan får betala för." är total lögn, eller så är du helt enkelt det jag lovade att inte kalla dig.

Du kanske har en 1-klicks app på huvudmenyn som heter "betala pengar" helt lösenordsskyddad?

Medlem
Skrivet av Allexz:

Hur du sedan kan påstå att det "saknar alla former av spärrar eller hinder för att spendera pengar; ett klick räcker och det är svindyrt därtill" är ren och skär lögn.

likaså "Hela programmet är gjort för att barn ska köpa skit som föräldrarna sedan får betala för." är total lögn, eller så är du helt enkelt det jag lovade att inte kalla dig.

Hög nivå på denna diskussion Tänkte bidra i samma anda. Självklart är spelet gjort för att dra in pengar, och det riktar sig mot barn. Så ser inte riktigt hur du får det Mjauv har skrivit som lögn.

Gällande knapptryckningar, för min 5åring så är det endast steg 6 som skulle vara ett hinder för honom. Resterande bitar löser han utan problem. Så att hänvisa till x antal knapptryckningar tycker jag är lite overkill, då det inte spelar någon roll.

Sen är det väl också så att det inte "alltid" krävs att ange sin kod för köp, iaf så var det inte så i början. Har själv inte nyttjat den funktionen på länge, förutom i appen "episoder". Ett köp som försvann när jag ominstallerade appen och jag erbjöds att köpa funktionen igen. hoooorayyy

Tycker dock man kan påpeka att man aldrig bör använda sitt riktiga nummer online. Swedbanks visakort är default spärrade för onlinetransaktioner och har en bra lösning med e-kort. Man genererar ett nummer med ett maxbelopp och sätter en tidsbegränsning. Vill man låta barnen göra inappköp osv, så regga ett kort med ett maxbelopp på 2-300kr. Då behöver man ju inte oroa sig.

Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ska försöka förklara detta så enkelt jag kan utan att kalla dig idiot, idiot. Oj förlåt.

Och så lång tid tog det för dig att bekräfta det han sa. Det handlar inte om åsikter när det kommer till attityd eller liknande, utan hur man säger det. Och du sa det på helt fel sätt direkt. Du vinner inte direkt mognads-poäng genom att kalla någon annan för idiot pga det han skriver.

Dessutom att påstå att det är lögn att spelet är gjort för att tjäna pengar är nästan banalt. Varför tror du de gjorde spelet, och varför tror du det går att köpa bär för över 700 kronor? För att göra folk glada? Nej, för att tjäna pengar, självklart.

signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:
Skrivet av Allexz:

Och så lång tid tog det för dig att bekräfta det han sa. Det handlar inte om åsikter när det kommer till attityd eller liknande, utan hur man säger det. Och du sa det på helt fel sätt direkt. Du vinner inte direkt mognads-poäng genom att kalla någon annan för idiot pga det han skriver.

Dessutom att påstå att det är lögn att spelet är gjort för att tjäna pengar är nästan banalt. Varför tror du de gjorde spelet, och varför tror du det går att köpa bär för över 700 kronor? För att göra folk glada? Nej, för att tjäna pengar, självklart.

Skapligt roligt att ditt namn är relevant när du ej tillför något relevant till diskussionen.

Som du själv lyckades läsa så var det ett skämt och sedan att en app är gjord för att tjäna pengar på är nog hyfsat självklart.

Medlem
Skrivet av Horniak:
Skrivet av Allexz:

Hög nivå på denna diskussion Tänkte bidra i samma anda. Självklart är spelet gjort för att dra in pengar, och det riktar sig mot barn. Så ser inte riktigt hur du får det Mjauv har skrivit som lögn.

Gällande knapptryckningar, för min 5åring så är det endast steg 6 som skulle vara ett hinder för honom. Resterande bitar löser han utan problem. Så att hänvisa till x antal knapptryckningar tycker jag är lite overkill, då det inte spelar någon roll.

Sen är det väl också så att det inte "alltid" krävs att ange sin kod för köp, iaf så var det inte så i början. Har själv inte nyttjat den funktionen på länge, förutom i appen "episoder". Ett köp som försvann när jag ominstallerade appen och jag erbjöds att köpa funktionen igen. hoooorayyy

Tycker dock man kan påpeka att man aldrig bör använda sitt riktiga nummer online. Swedbanks visakort är default spärrade för onlinetransaktioner och har en bra lösning med e-kort. Man genererar ett nummer med ett maxbelopp och sätter en tidsbegränsning. Vill man låta barnen göra inappköp osv, så regga ett kort med ett maxbelopp på 2-300kr. Då behöver man ju inte oroa sig.

Möjligt för att det var ren och skär lögn, han påstod att det ej fanns någon spärr mot ovälkomna kostnader, och en sådan spärr finns, och är ett tvång för att kunna bli medlem i butiken.

Självklart överdrev jag hela mitt inlägg, det är hela meningen när folk skriver tankelösa inlägg, att få dem att inse att det kan vara värt att använda hjärnan då och då.

Ang lögn så menar jag det sista stycket "barn ska köpa skit som föräldrarna sedan får betala för" vilket i verkligeheten blir "vilket föräldrarna först måste godkänna om de tycker det är en sund investering"

Medlem

Hurruvida jag tillför något relevant tycks isånafall vara en tolkningsfråga. Jag diskuterar på samma sätt som du gör, och ger min input på det andra skriver.

Fast det var ju faktiskt du som sa att det var lögn. Om du syftade på det med att det är barnen som köper och föräldrarna som betalar, så hänvisar jag till målgruppen. Hur många 30+ eller ens 20+ tror du spelar Smurf Village? Således blir uppståtet ganska uppenbart, man vill få in pengar, och målgruppen är barn. Därav; Man vill att barn gör köpen.

Det jag menade med det jag skrev först när jag citerade dig, är att även om du skämtade så var det inte speciellt bra attityd att skriva så. Man måste kunna skriva och diskutera utan att göra allt till en personlig fight, det måste du lära dig.

Edit: Meningen är att överdriva när folk skriver tanklöst? Nejdu. Stopp och belägg. När någon skriver tanklöst så svarar man på ett normalt och moget sätt, och förklarar sin ståndpunkt. Annars beter man sig som en politiker, och de brukar ju inte komma så långt med det.

signatur

Motivator's Lifestyle. Athletic Martyr. Build your own foundation.

Medlem
Skrivet av r3lev4nt:

Hurruvida jag tillför något relevant tycks isånafall vara en tolkningsfråga. Jag diskuterar på samma sätt som du gör, och ger min input på det andra skriver.

Fast det var ju faktiskt du som sa att det var lögn. Om du syftade på det med att det är barnen som köper och föräldrarna som betalar, så hänvisar jag till målgruppen. Hur många 30+ eller ens 20+ tror du spelar Smurf Village? Således blir uppståtet ganska uppenbart, man vill få in pengar, och målgruppen är barn. Därav; Man vill att barn gör köpen.

Det jag menade med det jag skrev först när jag citerade dig, är att även om du skämtade så var det inte speciellt bra attityd att skriva så. Man måste kunna skriva och diskutera utan att göra allt till en personlig fight, det måste du lära dig.

Edit: Meningen är att överdriva när folk skriver tanklöst? Nejdu. Stopp och belägg. När någon skriver tanklöst så svarar man på ett normalt och moget sätt, och förklarar sin ståndpunkt. Annars beter man sig som en politiker, och de brukar ju inte komma så långt med det.

(Helt ärligt så finns det nog en hel del vuxna som spelar det om man ser på facebooktrender och dess like )

Jag, oavsett om jag för diskussionen på ett moget sätt eller ej, vilket aldrig var ett mål håller iallafall diskussionen inom applicerbara ramar inom ämnet.

Det är knappast så att appar är det enda sättet som företag utnyttjar för att tjäna pengar på barn, men i verkligeheten så är det ett av de mest låsta/svåra sätten att faktiskt tjäna dessa pengar på. Och bör därför vara det sista som blir stämt.

Företag som vill tjäna pengar på barn via appar kräver förälderns godkännande. Alltså finns det ingen grund att stämma på.

Däremot så finns det företag som sätter ut t.ex godis/leksaksapparater helt utan spärrar.
Det finns SMS tjänster som kan tömma kontantkort/skapa höga räkningar på abonnemang som ej kräver någon form av godkännande. # KÖP1 till 72050 #

Listan kan göras lång, däremot så använder appstore ett lösenord som måste väljas när den myndiga skapar kontot.

Får faktiskt ursäkta här att innehållet blir svårare och svårare att tyda då jag har en tid att passa!

Kort för att förtydliga:
Uppsåtet håller jag med om till 100%, att det skulle vara Apples/företagens fel att föräldrarna ej tar ansvar håller jag dock inte med om, vilket är det jag har argumenterat emot från första början.

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Ja för här i Sverige har man ju inte rätt att vara anonym, utan har man åsikter som du inte håller med om så ska man hängas ut. Va fan e de för inställning? Har du blivit så bortskämd i detta trygga samhälle att demokrati och yttrandefrihet inte betyder någonting längre? Det är inte alla i vår värld som åtnjuter dessa friheter. Bor man i Nordkorea t.ex. får man vara väldigt försiktig med vad man säger. Om det är så du vill ha det kan du väl flytta dit?

Jag har egna barn och jag låter inte dom ha så dyra leksaker. Om du ger ett barn tillgång till ett fritt abonnemang eller ett av dina kreditkort, då får du fanemig skylla dig själv, speciellt om du inte lyckats uppfostra dina barn till det måttet att det finns vissa gränser för hur man beter sig och vad man gör. Mina föräldrar satte dom gränserna för mig och jag har satt dom för mina barn, och tro det eller ej, men uppfostran fungerar om man lägger ner lite tid och kärlek i det hela...

Det samma gäller allt gnäll om våldsfilmer och spel. Man kan inte kontrollera allt barn gör, men man kan faktiskt prata med dom om saker och ting. Ger man dom rätt värderingar från första början så blir alla dom problemen lättare att tackla när dom väl kommer. Men man kan inte skydda dom från allt, och man ska inte skydda dom mot allt. Det är en del av att växa upp.

Men det är klart, för er föräldrar därute som själva saknar rätt värderingar och en stabil moral så förstår jag att det kan bli jobbigt. Kanske borde ni inte skaffat barn...

Medlem
Skrivet av hewra:

Ur ett svenskt perspektiv så är det märkligt med de som enbart lägger skulden på föräldrarna. Det är en sak om man har rimlig möjlighet att förvänta sig att ett barn kan handla upp 7000 kr på en timmes spelande. För det andra är detta en produkt som enbart riktar sig till barn. För det tredje skulle vi inte acceptera sådant här lurendrejeri i något annat fall (Jasså, du klev in i min taxi och ville ha skjuts utan att kolla jämförelsepriset? Då blir det 12000 kr för den kilometern.). Hela smurf village är (var - om de nu ändrat) en ren exploit för att utnyttja att kreditkortsinformation kan finnas inlagt och att barn i förekommande fall leker med mobilen/plattan. Sen kan man jiddra om man ska ge en känga till Apple eller Capcom (jag hade nog lagt större skuld på Capcom, men Apple är inte oskyldiga).

Tjena. Det är en intressant poäng du har. Min åsikt angående detta är i grund och botten, precis som men taxi grejjen, folk måste inse att vi bor inte i DDR-Sverige. Detta är ett fritt samhälle, och det kommer finnas folk som försöker lura dig från och till. Kan vi som folk, inte bara försöka vakna till lite grann, och inse att det kan vara bra att vara lite mer på sin vakt emellanåt. Dessa Taxiförare som kör för 10 000 tals kronor, hur svinigt det än må vara, bryter inte mot lagen. Priserna är fria... Och jag lever hellre i ett fritt samhälle och ser mig för vart jag går, än i en slags storebrorsbubbla där staten ser efter oss och ser till att ingen e taskig mot någon.
Jag har gått på lågstadiet när fröknarna var ute och såg efter barnen när dom lekte på rasterna. Jag är vuxen nu. Jag behöver inte det längre.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Jag har egna barn och jag låter inte dom ha så dyra leksaker. Om du ger ett barn tillgång till ett fritt abonnemang eller ett av dina kreditkort, då får du fanemig skylla dig själv, speciellt om du inte lyckats uppfostra dina barn till det måttet att det finns vissa gränser för hur man beter sig och vad man gör. Mina föräldrar satte dom gränserna för mig och jag har satt dom för mina barn, och tro det eller ej, men uppfostran fungerar om man lägger ner lite tid och kärlek i det hela...

Skrivet av oDIRTDIVERo:

Detta är ett fritt samhälle, och det kommer finnas folk som försöker lura dig från och till. Kan vi som folk, inte bara försöka vakna till lite grann, och inse att det kan vara bra att vara lite mer på sin vakt emellanåt. Dessa Taxiförare som kör för 10 000 tals kronor, hur svinigt det än må vara, bryter inte mot lagen. Priserna är fria...

Word. En iPhone/smartphone är ingen leksak, den sekunden man ger en åt sitt barn så är det ens eget ansvar att lära barnet hur man använder telefonen ansvarsfullt. Eller vill ni kanske att Apple ska ha en inbyggd dagis-fröken i mobilen som lär barnet att inte göra mikro-transaktioner ?

Barn har svårt för att förstå värdet i pengar eftersom dem själv inte hanterar pengar i sin vardag. Visst är det fult att vissa utvecklare drar nytta utav detta, men det är fullt lagligt, dem tvingar inte någon till att köpa något och om köpet är frivilligt så är det köparens ansvar.

Sen att Apple redan har funktioner inbyggda i telefonen för att hjälpa föräldrar att förhindra deras barn ifrån att länsa kontot är ansvarsfullt nog.

Inte för att låta som en snorunge, men man ser klart och tydligt en skillnad mellan äldre och yngre människors synsätt på dagens teknologi. Äldre människor(inte alla så klart) förstår sig inte fullt ut på tekniken, och därför är det inte deras fel när något sånt här händer, det är dem onda företagen som försöker lura deras barn på pengar ! Vi som i princip är uppväxta med mikro-transaktioner och internet förstår att det är en produkt av det moderna samhället, som man själv måste lära sig att hantera. Mikro-transaktioner är något som man kan dra nytta av så länge det används ansvarsfullt ( köpa böcker, hyra film etc online).

Det är väl uppenbart att om ett barn får vandra runt fritt i ett varuhus med tusen kronor i fickan så kommer vartenda krona gå till leksaker och godis, och inte till mat och vitvaror .. Är det affärens fel ? Är det entreprenören som byggde varuhusets fel ? Näeee...

Medlem

signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Inaktiv

Låter som ett jävla Du problem helt ärligt. Det är väl ditt ansvar att inte tillåta dina ungar köpa saker på din telefon. Sen tycker jag inte att det är Apples problem utan snarare de som har programmen med mikrotransaktioner.

Inaktiv
Skrivet av Allexz:
Skrivet av Mjauv:

Jo, det var lite lågt, men det var faktiskt lite menat som ett skämt också.

Jag tycker det är konstigt att det räcker med 1 klick för att göra en mikrotransaktion på din Ipad.

Nu ska jag simulera för dig från min iPad, vilken min 4åriga dotter har fri åtkomst till.

Först: Starta spelet, tryck förbi 2-3 menyer.
Klick 1: Tryck bygg:
Klick 2: Köp ett hus som det just nu fattas bär för (kräver mikrotransaktion)
Klick 3: Köp bär.
Klick 4: Välj hur mycket pengar du vill spendera
KIick 5: Bekräfta om du verkligen vill köpa
Klick 6: Skriv in din kod, snarlikt exempel till min kod = "leGjceh4,6"

Så, nu är alltså köpet genomfört.

Alltså krävs det 5 st klick, vilket i ärlighetens namn mitt barn har gjort hundratals gånger.
Men på 6e klicket då hon ska knäcka ett lösenord på 10 tecken varierat med små och stora bokstäver, tecken och siffror så kan jag garantera att det inte kommer att hända i min livstid.

Alltså, vems fel är det då? Är det Apples fel? Eller föräldrar som har mindre innanför pannbenet än ett paket cornflakes?

Jag röstar på cornflakesen, det är alltså INTE Apples fel.

Du kanske har en 1-klicks app på huvudmenyn som heter "betala pengar" helt lösenordsskyddad?

Jag har ingen ipad längre (tröttnade rätt fort) men då jag hade en så installerade jag inget i stil med Smurf's village på den. Däremot så har jag en god vän med en sexårig dotter som lånade hans iphone, gick på egen hand in i app store, laddade ned spelet och lyckades spendera ca 1000 kr i spelet innan föräldrarna upptäckte vad hon höll på med.

Innan du kommer med nästa kaskad av tarvliga kommentarer så kan jag besvara frågan du troligen kräks ur dig mellan alla tillmälen; han hade, mig veterligen (jag har ej frågat honom) inte lösenordsskydd därför att han inte hade förutsett att hans dotter, som bara lånar telefonen för att spela spel, skulle lyckas sätta sprätt på en långsjal utan vidare.

Det får dock stå för honom, det håller jag med om men jag tycker det är högst oetiskt att man lanserar spel som riktar sig till en så pass ung publik som Smurf Village gör där moroten för att spendera pengar är så stor, särskilt när det rör sig om större belopp, och därför så ser jag gärna att Apple åker på en näsbränna för att de inte tagit bort smörjan från appstore.

I övrigt har jag inga höga tankar om dig och du bekräftar just precis allt jag skrivit om läsarna på FZ. Jag har ett par mindre snälla punchlines uttänkta men jag struntar i att skriva ut dem då jag har en exceptionellt bra dag idag.

Inaktiv
Skrivet av Famest:
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Skrivet av oDIRTDIVERo:

Detta är ett fritt samhälle, och det kommer finnas folk som försöker lura dig från och till. Kan vi som folk, inte bara försöka vakna till lite grann, och inse att det kan vara bra att vara lite mer på sin vakt emellanåt. Dessa Taxiförare som kör för 10 000 tals kronor, hur svinigt det än må vara, bryter inte mot lagen. Priserna är fria...

Word. En iPhone/smartphone är ingen leksak, den sekunden man ger en åt sitt barn så är det ens eget ansvar att lära barnet hur man använder telefonen ansvarsfullt. Eller vill ni kanske att Apple ska ha en inbyggd dagis-fröken i mobilen som lär barnet att inte göra mikro-transaktioner ?

Ett obligatoriskt lösenordsskydd för att fullfölja köp, oavsett valör, tycker jag tillhör god sedvana (så funkar det åtminstone på min Nokia). I övrigt så borde Apple inte erbjuda ett program som är just en veritabel dagisfröken som försöker lura pengar av barnen.

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:

Tjena. Det är en intressant poäng du har. Min åsikt angående detta är i grund och botten, precis som men taxi grejjen, folk måste inse att vi bor inte i DDR-Sverige. Detta är ett fritt samhälle, och det kommer finnas folk som försöker lura dig från och till. Kan vi som folk, inte bara försöka vakna till lite grann, och inse att det kan vara bra att vara lite mer på sin vakt emellanåt. Dessa Taxiförare som kör för 10 000 tals kronor, hur svinigt det än må vara, bryter inte mot lagen. Priserna är fria... Och jag lever hellre i ett fritt samhälle och ser mig för vart jag går, än i en slags storebrorsbubbla där staten ser efter oss och ser till att ingen e taskig mot någon.
Jag har gått på lågstadiet när fröknarna var ute och såg efter barnen när dom lekte på rasterna. Jag är vuxen nu. Jag behöver inte det längre.

Först vill jag påpeka att du ställer upp en s k "falsk dikotomi" där om vi inte accepterar den här verksamheten (som jag skulle bedräglig), så är man per automatik för ett "DDR-Sverige". För det andra så finns det redan hur mycket regler som helst på marknaden. Det är t ex inte givet att taxiverksamheten som jag nämnde är laglig, eftersom det finns lagstiftning mot ocker, utan det handlar snarare att avvikelserna från den rimliga summan inte är tillräckligt stora för att någon skulle vilja utmana taxibolaget i ett tvistemål.

Ett samhälle där man inte kan utgå från någon slags rimlighet i vardagskontrakt utan där man lusläsa minsta paragraf för att bli stämd på summor vida överstigande normala gränser, låter helt ärligt som ett riktigt ruttet samhälle. Jag utgår från att du ALLTID läser alla EULAs, har läst lokaltrafikens allmänna och särskilda villkor (som du ingår varje gång du går på en buss eller ett tåg), och är fullständigt juridiskt insatt i alla vardagskontrakt du ingår. För det är ju det du kräver att andra gör. Dessutom låter det som ett väldigt ineffektivt samhälle att folk måste lägga massa tankearbete på dylika småkontrakt istället för att bara ha lagstiftning med generalklausuler som bygger på rimlighetsantagande eller ockerförbjud (men är det är ju det vi har idag... i "DDR-Sverige").

Medlem

Jag ska också stämma Apple! Jag har tydligen "köpt" flera appar och spel, nästan mot min vilja, fastän jag bara har tryckt på en knapp och skrivit in mitt lösenord! Hutlöst vad dom hittar på, alla var inte ens jätteroliga!

Medlem

Btw, är inte hjelt säker på hur det är med in-app transaktioner, men när man har skrivit in sitt pw för tex en normal programuppdatering så kan man köpa en hel del under 5-10 min efteråt. Praktiskt när man ska ta ner några roliga appar/spel från appstore, men man bör ju ha det i åtanke innan man direkt efter get plattan/telefonen till sitt barn. Min unge har btw INTE mitt pw

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Ett obligatoriskt lösenordsskydd för att fullfölja köp, oavsett valör, tycker jag tillhör god sedvana (så funkar det åtminstone på min Nokia). I övrigt så borde Apple inte erbjuda ett program som är just en veritabel dagisfröken som försöker lura pengar av barnen.

Men sen tillhör ju telefonen den som har köpt den/innehar abbonnemanget, inte den personens barn. Dagens teknik går i en riktning där allt ska ske så snabbt som möjligt för att förenkla användarvänligheten. Om det endast är jag som ska använda min telefon, vill jag inte vara tvungen att skriva in mitt lösenord varje gång jag ska göra en mikro-transaktion. Det ska gå snabbt och vara effektivt. Det är där den optionella blockerings-funktionen av mikro-transaktioner kommer in, en funktion för de som faktiskt tänker dela med sig av sin mobil till sina små barn.

I mina ögon är det tvärtom, ifall det hade varit krångligt att göra små köp så hade jag bara blivit missnöjd med produkten. Bara för att det KAN finnas folk som tänker låta sina barn använda mobilen, ska inte jag som konsument behöva drabbas av det i form av extra barn-säkerhet. Så det är helt och hållet acceptabelt av Apple att bara ha föräldra-skyddet optionellt, då deras största målgrupp knappast är "föräldrar som ska låna ut mobilen till sina barn".

Med det sagt så förstår jag absolut ditt resonemang, jag tycker bara att det inte fungerar på det sättet år 2012.

123
Skriv svar