Recension - Assassin's Creed Valhalla

Medlem
Skrivet av Balunan:

Intressant, tack för info! Inget jag själv har tänkt på, men du har säkert vassare öron än jag och vet vad du skall lyssna efter. Jag har personligen bara tänkt på att ljudet är lite ”platt”. Men jag upplevde en förbättring när jag frångick PCM-ljudet till Atmos-mixen. Förresten, PS5 stödjer väl inte ens Atmos vid spel? Vad gäller HDR så kan jag tyvärr inte alls känna igen mig, jag minns svärtan som bra. Enda gången det kunde vara lite grådaskigt, som jag minns det, är ibland när man var på väg in någonstans efter att ha varit i en utomhus. Precis innan nya miljön har laddat in, så att säga. Men därefter, och under kvällstid eller i grottor och dylikt har det sett fint ut. Tror jag? Nu gör du mig lite osäker, haha. Var ett tag sedan jag klarade ut det. Men jag ska ha dina anmärkningar i åtanke om jag startar upp spelet igen, kanske ser allting i nytt ljus då. Damn you, i sådana fall. 😉

Svärtan är överkomlig, men svart borde vara svart och inte grått. Men det är ingen deal breaker.

Vad som gör att jag blir irriterad på detta ärende är att jag har betalat Ubisoft för detta spel. Alltså har jag röstat med plånboken och sagt "detta är okej", vilket jag inte tycker att det är haha. Du får ursäkta mig att jag låter grinig. Enda anledningen att jag köpte ett Ubisoft spel var för att recensionerna var bra "Ett Creed-spel för oss som inte gillar Assassin’s Creed".

Nej precis så när jag spelar så använder jag DTS eller Dolby, då är det 7.1 som används. Men jag tror inte det finns några spel på marknaden som utnyttjar takhögtalare? Det är inte riktigt värt att integrera det i spel eftersom det är för få användare. Jag hade 5.1.4 förut men bytte till 7.1.2 då jag märkte att flera av de stora regisörerna inte vill ha atmos/DTS:X; Tarantino, Christofer Nolan, Wes Andersson, Martin Scorcese föredrar att ljudet kommer framifrån och inte ifrån sidorna/ovan. Tyvärr. Men jag förstår vad de menare att allt som händer sker framför tittaren på skärmen och ljud från sidorna kan ta fokus ifrån upplevelsen framför tittaren. Ljud utanför bilden är också oftast under endast 1 sekund, sedan vänder sig kameran mot objektet (någon knackar på en dörr eller ropar någons namn). I spel är det därimot mycket fler händelser runtom spelaren och en hemmabioanläggning utnyttjas bättre.

Tyvärr är ljud en sådan grej att när man väl hör någonting dåligt så kan man inte sluta höra det. Dialog är det mest uppenbara. Alla vet hur en människa låter, alla har den referensen. Med ett par bra högtalare så ska det vara som att karaktärerna befinner i samma rum. Ljudet är det mest uppröstade felet på Ubisoft egna forum, men de vill inte erkänna problemet. Förmodligen så har de ingen lösning.

Medlem

Kommer in sent och håller med i allt som Jocke skriver. Har också haft svårt för AC-spelen, men inte Valhalla. Vilken pärla. Har själv inget emot lite avtryck från andra spelare så jag ger faktiskt 5/5.

Medlem

Nu är jag uppe i en 80 timmar valhalla och som alla andra creed spel börjar det bli enormt tjatigt och upprepande. Fattar inte varför Ubisoft alltid ska stönas med att göra tio miljoner saker av allting hela tiden.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av SunShine:

Nu är jag uppe i en 80 timmar valhalla och som alla andra creed spel börjar det bli enormt tjatigt och upprepande. Fattar inte varför Ubisoft alltid ska stönas med att göra tio miljoner saker av allting hela tiden.

Vad exakt är det som är upprepande?


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av breahl:

Vad exakt är det som är upprepande?

Än så länge så har varenda story beat typ avslutats på samma sätt. Någon man ska ha ihjäl gömer sig i en borg av något slag och så måste man ta sig in o slakta denna.. område efter område efter område.. och man letar kistor som vanligt i område efter område efter område.
Saken är den att det är rätt kul om det inte vore för att Ubisoft måste trycka in så in i bombens mkt hela tiden.
Jag är juh en sådan där som gärna 100%ar spel och Ubisofts spel är juh typ mini MMOs fast i single player haha.
Hade önskat de skärde ner lite på innehållet i sina spel.
Valhalla har ex 680 collectibles. Det är extremt mycket.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av SunShine:

Än så länge så har varenda story beat typ avslutats på samma sätt. Någon man ska ha ihjäl gömer sig i en borg av något slag och så måste man ta sig in o slakta denna.. område efter område efter område.. och man letar kistor som vanligt i område efter område efter område.
Saken är den att det är rätt kul om det inte vore för att Ubisoft måste trycka in så in i bombens mkt hela tiden.
Jag är juh en sådan där som gärna 100%ar spel och Ubisofts spel är juh typ mini MMOs fast i single player haha.
Hade önskat de skärde ner lite på innehållet i sina spel.
Valhalla har ex 680 collectibles. Det är extremt mycket.

Ja jag håller med om alla kistor. Det är överdrivet mycket av dom. Jag orkade ta långt ifrån alla eller göra alla sidouppdrag i min genomspelning. Men brukar gå in då och då nu medan man väntar på siege of Paris och ta lite kistor och har nog gjort dom flesta sidouppdragen nu med.


signatur

PS5 och inget annat.

Relik 📜
Skrivet av SunShine:

Än så länge så har varenda story beat typ avslutats på samma sätt. Någon man ska ha ihjäl gömer sig i en borg av något slag och så måste man ta sig in o slakta denna.. område efter område efter område.. och man letar kistor som vanligt i område efter område efter område.
Saken är den att det är rätt kul om det inte vore för att Ubisoft måste trycka in så in i bombens mkt hela tiden.
Jag är juh en sådan där som gärna 100%ar spel och Ubisofts spel är juh typ mini MMOs fast i single player haha.
Hade önskat de skärde ner lite på innehållet i sina spel.
Valhalla har ex 680 collectibles. Det är extremt mycket.

Håller med dig här. Har kört kanske 75-80 % av storyn, och tröttnade helt. Alla områden är olika, men det blir väldigt repetativt ändå. Det känns som för många helt enkelt, de kunde skrotat en tredjedel och fått ett mer fokuserat spel. Får se när det blir att lira färdigt!


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Relik 📜
Skrivet av itsnotme:

Svärtan är överkomlig, men svart borde vara svart och inte grått. Men det är ingen deal breaker.

Hm, jag tycker svart är ankrat rätt bra i HDR (på PC, ska sägas) och känns balanserat i gameplay. Speciellt tydligt i introt med AC-loggan, där är svart verkligen svart. Däremot "introfilmerna" innan är av någon anledning gråa. Men, smaksak kanske.


signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Avstängd

Förresten ni som klagar på att man ska ha ihjäl folk i borgar? Det har väl varit så i mer eller mindre alla AC? Inte så här att man stormar borgar med en arme men det tog dom nog bara med för att man kunde kriga på slagfältet i odyssey. Så dom ville nog ha något nytt här och jag tycker det var kul. Men en liten notis till er som inte spelat klart så är faktiskt inte alla man ska ha ihjäl i borgar. Dom flesta är ute mitt i städerna eller på landsbygden om du ska ha ihjäl alla i the order.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Håller med dig här. Har kört kanske 75-80 % av storyn, och tröttnade helt. Alla områden är olika, men det blir väldigt repetativt ändå. Det känns som för många helt enkelt, de kunde skrotat en tredjedel och fått ett mer fokuserat spel. Får se när det blir att lira färdigt!

Ja, helt enig. De borde gjort som de lovade rån början att Valhalla skulle bli lite mindre men det är uppenbart att så blev inte fallet haha.
Det finns mkt o gilla med det här spelet men ja, det hade mått bra av att ha varit lite mindre.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av emilakered:

Hm, jag tycker svart är ankrat rätt bra i HDR (på PC, ska sägas) och känns balanserat i gameplay. Speciellt tydligt i introt med AC-loggan, där är svart verkligen svart. Däremot "introfilmerna" innan är av någon anledning gråa. Men, smaksak kanske.

Det är extra effektfullt på en Oled tv med HDR och bra svärta. Eftersom pixlarna inte är belysta när det är svart så blir inte rummet man sitter i upplyst heller. Man ser inte vart väggen slutar och tv:n börjar. Det ökar inlevelsen. Jag tror det handlar om att motorn för AC börjar blir risig. Därav så maskeras det korta "draw distance" med en vit dimma. Och denna dimma gör att färger blir blekare och svart blir istället grått. Därav är samtliga pixlar alltid belysta på en Oled tv.

Men på logon innan menyn så är allt korrekt, även bra musik samtidigt (samma kompositör som originalet, Jesper Kyd).

Skrivet av emilakered:

Håller med dig här. Har kört kanske 75-80 % av storyn, och tröttnade helt. Alla områden är olika, men det blir väldigt repetativt ändå. Det känns som för många helt enkelt, de kunde skrotat en tredjedel och fått ett mer fokuserat spel. Får se när det blir att lira färdigt!

Det finns ett ord som tyvärr används innom spelindustrin. Jag har inte lyckats hitta den termen. Men företaget vet att de flesta spelarna ger upp i början, jag tror 30% av spelarna slutar innan man anländer till England. Därav så läggs den större delen av budgeten på början av spelet. Så om någon känner att det börjar bli tradigt en bit in i spelet så är inte tanken att man ska spela längre.

Medlem

Nu har jag äntligen orkar pusha mig igenom kampanjen iaf. Fy tusan vilket utdraget segt spel det blev.
De kunde lätt ha tagit bort en fyra-fem områden o haft bättre pacing på storyn. Allt bara liksom stannade upp och man intog område, efter område efter område utan att berättelsen rörde sig en mm framåt.

Fattar inte vad recensenter sett som är så speciellt med detta. Det spelar till 90% som alla andra ass creed spel. Det är roligt i lagom dos men som vanligt tar Ubisoft i så man skiter på sig och det blir enormt repetitivt och segt mot slutet.
och nu om man vill gå all in o 100% spelet så har man säkert en 40 timmar till o sitta o springa runt o öppna kistor o göra diverse world events (som i sig var väldigt roliga men på tok för många av dem) mm.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar