Sony siktar på fler Playstation-exklusiva spel än någonsin under PS5-eran

Robot
Sony siktar på fler Playstation-exklusiva spel än någonsin under PS5-eran

Utesluter inte uppköp av tredjepartsstudior.

#playstation-5, #sony


ELF
Medlem

zZZZZZzzzz. Väck mig när spelen släpps till pc.
Har köpt Horizon Zero Dawn och väntar på The Last of Us.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av ELF:

zZZZZZzzzz. Väck mig när spelen släpps till pc.
Har köpt Horizon Zero Dawn och väntar på The Last of Us.

Lol. Du vet att Last of Us släpptes 2013 va? Du kommer få vänta ett tag till.

Skaffa en PS5a istället och lira direkt? Eller Playstation Now? Ez-pz.

Medlem

Låter bra. Spel optimerade till en hårdvaruplattform har alltid bäst förutsättningar att bli bra. Hoppas också de fortsätter att blanda upp med lite kortare upplevelser i stil med Miles Morales och Lost Legacy, inte alltid man orkar sätta tänderna i ett 30-60 timmars spel.

Medlem

Bra. Men är inte för idén om att köpa upp 3e parts studios. Vill inte se något race mellan Sony o MS om det här så de dödar den marknaden för den behövs!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Priserna är helt galna

Jag har pengar men tycker ändå det är helt för mycket. Nästa 1000kr för ett spel? Kom igen

Medlem

Enda anledning jar har ps5, fan vad kul!


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Grymt! Det är bäst när spelen är optimerade för en konsol. Kolla på Returnal som släpps nästa vecka, 4K, 60 fps och raytracing.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Bra. Men är inte för idén om att köpa upp 3e parts studios. Vill inte se något race mellan Sony o MS om det här så de dödar den marknaden för den behövs!

Är säkert Bluepoint och housemarque det menas och dom två är typ redan första parts studios.

Medlem

Precis som de alltid säger i början av varje ny generation.

Tråkigt att fler å fler spel skall bli bundna till en sak.. och exklusiva spel har ju aldrig varit bättre optimerade innan så det e bara naivt att tro att exklusiva spel bör vara det den här gången, dom hade gått precis lika bra på alla plattformar..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är säkert Bluepoint och housemarque det menas och dom två är typ redan första parts studios.

Ja, det är sant. är det studios som mer eller mindre bara gjort playstation spel så känns de inte så 3e part ändå. Jag tänker mer på utvecklare som Capcom, Konami mfl. Tycker man kan låta sådana studios som i åratal gjort multiplatform få vara ifred.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Så synd. Jag förstår verkligen inte hur alla ni som uppskattar sån här förakt mot konsumenter tänker? Exklusivitet är bara att ett företag betalar för att andra inte ska få tillgång till kultur. Utan plattformsmakarnas inblandning hade spelutvecklare försökt sälja sina spel till så många kunder som möjligt för att maximera sin vinst. De utvecklare som nu kommer skapa spel som enbart en viss del av kunder kan spela hade annars släppt spelen till samtliga konsoler och pc.

Ägare till playstation kommer inte få något mer än de hade fått utan exklusiviteten. Det är bara fallet att personer som inte har en playstation inte kommer kunna köpa kulturen. Jag förstår verkligen inte hur ni kan hylla sådan förstörelse av kultur och skapande. Det är bokstavligen ett företag som betalar eller tar på sig onaturliga utgifter för att begränsa kunders upplevelser och valfrihet.

Exklusivitet är alltid något negativt och jag avskyr Sony för deras agerande.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Priserna är helt galna

Jag har pengar men tycker ändå det är helt för mycket. Nästa 1000kr för ett spel? Kom igen

Kan delvis hålla med dig, men kom samtidig ihåg att spel för 25 år sedan kostade 400-500kr redan då. Kronans värde har dragit iväg rätt mycket mer än priset på spel tänker jag. Jämför man däremot med priserna på spel om de köps i Mexico så är det dyrt med uppåt 700-800kr / styck i Sverige.

Medlem

Tråkig utveckling.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är ju saker som Housemarqe i fallet Returnal kan fokusera på iomed att spelet är ps5 exklusivt, kontrollen t.ex, den ska tydligen vara fantastisk och tar vara på DualSenses förmågor. Att de slipper utveckla en ps4 version av spelet bör ju också betyda mer tid och fokus på den enda plattform det släpps till.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Grymt! Det är bäst när spelen är optimerade för en konsol. Kolla på Returnal som släpps nästa vecka, 4K, 60 fps och raytracing.

Är det 60 fps med Ray tracing?

Medlem
Skrivet av ChriL:

Är det 60 fps med Ray tracing?

Yes! Enligt IGN.

Medlem
Skrivet av Looner:

Kan delvis hålla med dig, men kom samtidig ihåg att spel för 25 år sedan kostade 400-500kr redan då. Kronans värde har dragit iväg rätt mycket mer än priset på spel tänker jag. Jämför man däremot med priserna på spel om de köps i Mexico så är det dyrt med uppåt 700-800kr / styck i Sverige.

Det är också otroligt många gånger fler människor som köper spel idag än för 25 år sen

Så du kan inte bara räkna på inflationen

Medlem
Skrivet av johanAndersson:

Så synd. Jag förstår verkligen inte hur alla ni som uppskattar sån här förakt mot konsumenter tänker? Exklusivitet är bara att ett företag betalar för att andra inte ska få tillgång till kultur. Utan plattformsmakarnas inblandning hade spelutvecklare försökt sälja sina spel till så många kunder som möjligt för att maximera sin vinst. De utvecklare som nu kommer skapa spel som enbart en viss del av kunder kan spela hade annars släppt spelen till samtliga konsoler och pc.

Ägare till playstation kommer inte få något mer än de hade fått utan exklusiviteten. Det är bara fallet att personer som inte har en playstation inte kommer kunna köpa kulturen. Jag förstår verkligen inte hur ni kan hylla sådan förstörelse av kultur och skapande. Det är bokstavligen ett företag som betalar eller tar på sig onaturliga utgifter för att begränsa kunders upplevelser och valfrihet.

Exklusivitet är alltid något negativt och jag avskyr Sony för deras agerande.

Oj vad fel du har.
Exklusivitet är bra för då behöver studios bara bry sig om en plattform att utveckla till.
Sony har några av dom bäst utvecklade spelen och brukar överlag vara minst buggfria också.

När studios nu gör spel enbart till ps5 så kan dom utnyttja ssd fullt ut istället för att bry sig om alla sega datorer.

Hur många spel till pc har ssd krav?
Hur många datorer har en ssd lika snabb som ps5?

Vill du spela några av dom bästa spelen så sluta hoppas dom kommer till pc och skaffa dig en ps5 istället.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Ja, det är sant. är det studios som mer eller mindre bara gjort playstation spel så känns de inte så 3e part ändå. Jag tänker mer på utvecklare som Capcom, Konami mfl. Tycker man kan låta sådana studios som i åratal gjort multiplatform få vara ifred.

Nä såna studios får gärna fortsätta vara självständiga.
Vill inte se några fler uppköp som Microsoft gjorde, varken av dom eller Sony.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Yes! Enligt IGN.

Härliga nyheter!

Medlem

Snark. Kunde dom inte komma på en ny strategi som är lite mer konsument-vänlig. Jösses Sony, fakking medeltiden vill ha tillbaka exklusivitet-strategin.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Oj vad fel du har.
Exklusivitet är bra för då behöver studios bara bry sig om en plattform att utveckla till.
Sony har några av dom bäst utvecklade spelen och brukar överlag vara minst buggfria också.

När studios nu gör spel enbart till ps5 så kan dom utnyttja ssd fullt ut istället för att bry sig om alla sega datorer.

Hur många spel till pc har ssd krav?
Hur många datorer har en ssd lika snabb som ps5?

Vill du spela några av dom bästa spelen så sluta hoppas dom kommer till pc och skaffa dig en ps5 istället.

Haha ooo aa för konsoler har verkligen varit delaktig i utvecklingen av spel. Snarare hämma utvecklingen.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Haha ooo aa för konsoler har verkligen varit delaktig i utvecklingen av spel. Snarare hämma utvecklingen.

Nu är det ju tvärtom att pc kommer hämma utvecklingen av spel.
Hur många spel på pc har ssd krav t ex?

Inaktiv
Skrivet av Rakoon:

Haha ooo aa för konsoler har verkligen varit delaktig i utvecklingen av spel. Snarare hämma utvecklingen.

Jag spelar 90% på pc. PCMR yada, yada.

Men påstå att konsoler hämmar utvecklingen är direkt fel. Lycka till att hitta en pc för 5000kr som har den prestandan som en konsol har.

Skrivet av Neverwild:

Nu är det ju tvärtom att pc kommer hämma utvecklingen av spel.
Hur många spel på pc har ssd krav t ex?

Bara komiskt att man tror att SSD e det enda som utgör en dator..


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Bara komiskt att man tror att SSD e det enda som utgör en dator..

Vem är det som tror det?
Typiskt så kallat pc master race svar.

Antar att du sovit senaste året då många som har pratat om Sonys ssd och världbyggande.

Skrivet av Neverwild:

Vem är det som tror det?
Typiskt så kallat pc master race svar.

Antar att du sovit senaste året då många som har pratat om Sonys ssd och världbyggande.

Ledsen men jag e vuxen så håller inte på med nåt master racevoch tävlar om vilket som är bäst.. och jag har varit vaken och sett vad Sony säger, men vet åxå vad säljar snack är och har också sett att än så länge så har deras magiska SSD inte gjort vad dom sagt.. så att bara använda SSD som argument Hella tiden funkar inte.. bara att jämföra med Xbox "söliga" SSD så ser man hur lite skillnaden är


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Det kommer dröja minst ett par-tre år innan jag köper en PS5 eftersom jag köpte PS4 först förra året och har många fina titlar att beta av. Att valet föll på Playstation är dels av nostalgiska skäl (växte upp med PS1 och 2) och för att deras katalog tilltalar mig mer. Jag ville kunna spela Last of Us, Ratchet & Clank, Death Stranding, God of War, Horizon etc. Den senaste konsolen jag ägde innan PS4 var ett Xbox 360 för jag var väldigt inne på Gears of War på den tiden. Så jag gillar både Xbox och Playstation, men det är vilka spel som finns tillgängliga på vilken konsol i respektive generation som avgör för mig. Med det sagt tycker jag att det känns som att Sony börjar bli lite desperata med alla sina uttalanden. Det är mycket snack och liten verkstad. Jag vet inte om det är Microsofts uppköp av Bethesda som spökar?

123
Skriv svar