FZ utser de 100 bästa spelen genom tiderna!

Redaktör
Skrivet av joedanger:

Hur gick man tillväga för att få fram denna lista?

Skrivet av Leffe-Bengan:

Man börjar med att ta på sig nostalgiglasögonen och sen super man stenhårt två veckor i sträck, när man väl vaknar med den brutala huvudvärken och den påtagligt dåliga andedräkten så stönar man fram ett Half-Life 2 på plats 1.

Hehe. Nja, det började med nominering från många som jobbar med FZ, det blev hundratals kandidater. Nästa steg var att få ner listan till 100 kandidater. Dessa rangordnades, och det blev svårare ju närmare toppen vi kom. Detta har tagit tid, det kan jag säga. Topp 10 spikades definitivt för bara några dagar sen, och vi började förra året.

signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Hehe. Nja, det började med nominering från många som jobbar med FZ, det blev hundratals kandidater. Nästa steg var att få ner listan till 100 kandidater. Dessa rangordnades, och det blev svårare ju närmare toppen vi kom. Detta har tagit tid, det kan jag säga. Topp 10 spikades definitivt för bara några dagar sen, och vi började förra året.

Förstår att det var ett jättejobb, det är så svårt när man först och främst ska ha spelat alla(!) spel och helst då när de kom ut också. Jag har inte det så det blir väl svårt att anse något alls om listan😊
Bra läsning och gillar som vanligt det ni gör.
Hade även varit kul att se era personliga topp tio eller liknande.

Ganska rimliga val i toppen, även om HL2 kanske är lite kontroversiellt som etta. Personligen hade jag inte tagit med något av spelen på min egna lista (men den försöker jag inte heller hävda är representativ på något sätt).

Gick igenom listan och av 100 spel är det cirka 30 som hade tagit plats även på min lista. Då räknar jag snällt med när rätt spelserie nämnts, men inte exakt rätt titel.

Mitt enda klagomål är egentligen att det ibland känns som att ett spel får representera en hel serie och plötsligt kommer både Battlefield 1942 och 2, där det första skulle kunna representera serien. För jag har svårt att se det stå på egna ben i den spelhistoriska konkurrensen. På samma sätt är Football Manager en bra representant för serien, samtidigt som det är svårt att motivera dess plats som individuell titel.

Men eftersom nomineringar ligger bakom och det sen är ganska få som ska enas så förstår jag att ni gjort så här också.

Medlem

World of warcraft borde vara etta enligt mig.

Medlem

FZ har utsett Half-Life 2, Witcher 3 och RDR 2 till top 3? Lite väl mainstream? Visst, bra spel, men är det verkligen "tidernas bästa"? Jag håller inte med.

För mig är de första spelen i de här serierna bättre. Det känns som en lista gjord för att vara populär snarare än ärlig.

De tidigare spelen passar betydligt bättre in i listan än de senaste versionerna.

RDR1 har en mycket bättre berättelse, den är mer fokuserad och känslosam. John Marstons historia är en klassiker.
Dessutom känns spelet mer dynamiskt på något sätt. Ragdoll-fysiken och andra detaljer i spelmotorn är bara roligare att se på, även om RDR2 är tekniskt snyggare.
Spelet har ett bättre tempo. Det är mer direkt och drar inte ut på saker.

The Witcher 1 har en djupare story med mer meningsfulla val än Witcher 3. Känns som om att Witcher 3 offrade en del av berättelsens komplexitet för en stor, öppen värld.
Witcher 1 är det enda spelet som verkligen får en att känna sig som en Witcher. Alkemi är inte bara något man gör ibland, det är en nödvändighet, och meditation vid fireplace hade sin plats.

Stridsystemet med sina tre olika stilar, där du måste tajma dina attacker, är mycket mer unikt. Det kräver att man tänker taktiskt och inte bara spammar attacker, vilket ger en helt annan känsla.
Dessutom har det en råare, mer vuxen och mörkare ton. Det handlar inte om att rädda världen, utan om att navigera i en moraliskt grå värld fylld med cynism, rasism och korruption. Det är mycket mer i linje med böckerna.

De här spelen har en speciell charm och en mer unik spelkänsla. De är inte mainstream, de är tidlösa mästerverk.

Skrivet av kebbe:

Ocarina of Time och GTA 4 var aldrig bra. Finns däremot spel från alla generationer som inte har överträffats och den diskussionen är betydligt mer intressant än att arbiträrt avgöra att Quake 3 Arena-formulan förbättrats över tid medan HL2 unikt ska bedömas för vad det var vid release (men samtidigt vilket enormt osynligt avtryck det haft).

Det här är nog första gången jag sett att nån menat att Ocarina of Time aldrig varit bra. Inte att det är föråldrat nu, utan aldrig. 😅

Liksom, jag förstår att Zelda inte faller alla i smaken. Det är helt OK. Men! Det vore som att jag, som inte bryr mig om realistiska bilspel, skulle säga att Gran Turismo är kasst. Man måste ändå kunna medge att vissa spel håller en viss nivå, även om de inte passar en själv.

Medlem

Utmärkt topp 3! Ska använda listan som inspiration för att fylla på min backlog

Medlem

Konstig lista men Ik+ på plats 63 ändå :).. Anledningen att det inte finns ett enda spel (borsett från Ik o klon) som slår det är antagligen för att det knappt finns riktiga digitala joysticks längre (eller analoga med kort slaglängd ±2-15°),

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Skrivet av noreason:

FZ har utsett Half-Life 2, Witcher 3 och RDR 2 till top 3? Lite väl mainstream? Visst, bra spel, men är det verkligen "tidernas bästa"? Jag håller inte med.

För mig är de första spelen i de här serierna bättre. Det känns som en lista gjord för att vara populär snarare än ärlig.

De tidigare spelen passar betydligt bättre in i listan än de senaste versionerna...

The Witcher 1 har en djupare story med mer meningsfulla val än Witcher 3....

De är inte mainstream, de är tidlösa mästerverk.

Witcher 1 är inte tidlöst. Storyn må vara bra, men mycket annat lämnades bakom av en anledning. Grafiskt har det åldrats ovärdigt och spelmekaniskt likaså. Framförallt har kontrollen över Geralt (framförallt i strid) åldrats sämre än de flesta spel till PS1 och N64.

Medlem
Skrivet av noreason:

De tidigare spelen passar betydligt bättre in i listan än de senaste versionerna.

RDR1 har en mycket bättre berättelse, den är mer fokuserad och känslosam. John Marstons historia är en klassiker.
Dessutom känns spelet mer dynamiskt på något sätt. Ragdoll-fysiken och andra detaljer i spelmotorn är bara roligare att se på, även om RDR2 är tekniskt snyggare.
Spelet har ett bättre tempo. Det är mer direkt och drar inte ut på saker.

The Witcher 1 har en djupare story med mer meningsfulla val än Witcher 3. Känns som om att Witcher 3 offrade en del av berättelsens komplexitet för en stor, öppen värld.
Witcher 1 är det enda spelet som verkligen får en att känna sig som en Witcher. Alkemi är inte bara något man gör ibland, det är en nödvändighet, och meditation vid fireplace hade sin plats.

Stridsystemet med sina tre olika stilar, där du måste tajma dina attacker, är mycket mer unikt. Det kräver att man tänker taktiskt och inte bara spammar attacker, vilket ger en helt annan känsla.
Dessutom har det en råare, mer vuxen och mörkare ton. Det handlar inte om att rädda världen, utan om att navigera i en moraliskt grå värld fylld med cynism, rasism och korruption. Det är mycket mer i linje med böckerna.

De här spelen har en speciell charm och en mer unik spelkänsla. De är inte mainstream, de är tidlösa mästerverk.

RDR är väl ändå så mainstream det kan bli?

Skulle hävda att både Witcher 3 och HL2 skulle ha fallit i glömska som mediokra uppföljare om de inte ansågs vara bra spel. Witcher var ju en rätt okänd serie i mainstream-sammanhang innan 3:an kom ut, och blev känd för att det blev så universellt hyllat. HL2 hade en enorm hype att leva upp till, och allt annat än ett mästerverk hade varit en besvikelse.

Sen förstår jag inte varför mainstream skulle tala emot att det hör hemma på listan?

Medlem

RDR2?
No way, José.

signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Lidodido:

RDR är väl ändå så mainstream det kan bli?

Skulle hävda att både Witcher 3 och HL2 skulle ha fallit i glömska som mediokra uppföljare om de inte ansågs vara bra spel. Witcher var ju en rätt okänd serie i mainstream-sammanhang innan 3:an kom ut, och blev känd för att det blev så universellt hyllat. HL2 hade en enorm hype att leva upp till, och allt annat än ett mästerverk hade varit en besvikelse.

Sen förstår jag inte varför mainstream skulle tala emot att det hör hemma på listan?

GTA 5 är så mainstream så det har sålt över 215 miljoner exemplar. Vice City, San Andreas och GTA 4 är inte med.
Metacritic
GTA 4 på tredje plats.
Half Life 2 plats 16.
The Witcher 3 plats 165.

Medlem

1. HL1 och Golden Eye 64 delad etta
2. HoMM3 och Diablo 2 delad tvåa
3. Starcraft och Red Alert delad tredje plats

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Witcher 1 är inte tidlöst. Storyn må vara bra, men mycket annat lämnades bakom av en anledning. Grafiskt har det åldrats ovärdigt och spelmekaniskt likaså. Framförallt har kontrollen över Geralt (framförallt i strid) åldrats sämre än de flesta spel till PS1 och N64.

Och ändå hör det hemma i top 3.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Det här är nog första gången jag sett att nån menat att Ocarina of Time aldrig varit bra. Inte att det är föråldrat nu, utan aldrig. 😅

Liksom, jag förstår att Zelda inte faller alla i smaken. Det är helt OK. Men! Det vore som att jag, som inte bryr mig om realistiska bilspel, skulle säga att Gran Turismo är kasst. Man måste ändå kunna medge att vissa spel håller en viss nivå, även om de inte passar en själv.

Jag har heller aldrig tyckt om Ocarina of Time, jag hatade att dom inte fortsatte i samma stil som i Link to the past.

Medlem
Skrivet av noreason:

Och ändå hör det hemma i top 3.

Witcher 3 ja.. inte Witcher 1

Medlem
Skrivet av roftg:

Witcher 3 ja.. inte Witcher 1

Objektivt fel.

Medlem
Skrivet av ValleyCountryFlash:

Jo, faktiskt. Där Super Mario Bros och Tetris har tidlösa kontroller och grafik, har The Witcher (och än mer spel som Resident Evil) inte det. Då är det bara nostalgiglasögon på Inte något fel med nostalgiglasögon - jag har personligen flera sådana spel på min egen lista, men jag kan samtidigt objektivt säga att det vore direkt lidelsefullt för en oinitierad att försöka spela de.

Skrivet av roftg:

Jag har heller aldrig tyckt om Ocarina of Time, jag hatade att dom inte fortsatte i samma stil som i Link to the past.

2D-link hela vägen fram till Breath of the Wild! Även om jag hade himla mysigt med Wind Waker också, förstås.

Hot take: Ocarina of Time är fult och jättetråkigt. Majora's Mask är fult, jättetråkigt och onödigt stressigt

För övrigt, vilken ära att göra första inhoppet i FZ-fredag när topp 3 skulle avslöjas!

Medlem

Visst är detb är bra, men lika som Ocarina of Time... inte en chans

Bra sagt!

Medlem

Vart är DotA 2 ?!?
Skäms.

Medlem

Blade Runner saknas helt klart 😉

Medlem

Dishonored och Prey var inte med.

Skriv svar