Hollow Knight: Silksong

Robot
Hollow Knight: Silksong

Hysteriska förväntningar år svåra att leva upp till. Silksong gör ett urstarkt försök.

#hollow-knight-silksong

Medlem

Gillade aldrig designen eller storyn i första men annars var ju mekaniken bra.

Releasehästryttare

Det va snabbt, är Johan den som klarade spelet först på Fz?

Medlem

Hur många timmar tog det för dig att nå eftertexterna?
Blir sugen, men inte klarat första än :/

signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Gillade aldrig Hollow Knight och tyckte att alla höjde det till skyarna utan att fatta varför. Körde några timmar men klickade aldrig så hade inte ens tänkt köpa Silksong. Men 200 spänn för ett, för många efterlängtat, spel i meteoidvania-stuk måste man ju ändå testa. Och my oh my, vilken stark GOTY-contender det är! 12 timmar in just nu och är helt blow away hur bra det är. Och det blir bara mer och mer av saker att utforska, gömda ställen, abilities, skills osv men aldrig för mycket som andra spel kan bli. Den grafiska världen, insekterna, musiken ja allt har verkligen slukat upp mig. En solklar 9 av 10 hittills från mig alltså. Spelar på Switch 2 där kontrollen är riktigt tight och allt flyter utan problem.

Får se, kanske får ge HK en chans efter man klarar detta då? 🫣 Color med impressed!

signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Medlem

Jag är lite sugen, men ändå inte. Jag känner mig lite negativt inställd till allt mörker. Det känns som att detta spel, precis som Ori, och några till, går lite i samma estetiska stil.

Medlem
Skrivet av Devan:

Johan Lorentzon är ju pro-gamer ^^ Det är ju han som lirar alla soulslike och vet vad innebörden git-gud betyder

Skrivet av Tryffel5:

Jag är lite sugen, men ändå inte. Jag känner mig lite negativt inställd till allt mörker. Det känns som att detta spel, precis som Ori, och några till, går lite i samma estetiska stil.

Håller med! Mitt mörkerseende har blivit sämre med åren och varje gång spel envisas med totalmörker suckar jag djupt och höjer ljusstyrkan till max i hopp om att det ska ge mig tillräckligt med ljus ^^

Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Gillade aldrig Hollow Knight och tyckte att alla höjde det till skyarna utan att fatta varför. Körde några timmar men klickade aldrig så hade inte ens tänkt köpa Silksong. Men 200 spänn för ett, för många efterlängtat, spel i meteoidvania-stuk måste man ju ändå testa. Och my oh my, vilken stark GOTY-contender det är! 12 timmar in just nu och är helt blow away hur bra det är. Och det blir bara mer och mer av saker att utforska, gömda ställen, abilities, skills osv men aldrig för mycket som andra spel kan bli. Den grafiska världen, insekterna, musiken ja allt har verkligen slukat upp mig. En solklar 9 av 10 hittills från mig alltså. Spelar på Switch 2 där kontrollen är riktigt tight och allt flyter utan problem.

Får se, kanske får ge HK en chans efter man klarar detta då? 🫣 Color med impressed!

Kan varmt rekommendera Hollow Knight. Kör det på Switch 2. Påbörjat flera ggr till Xbox och GamePass, men först när jag började köra bärbart som jag kom förbi inledningen. Spelet växer och är absolut en fullpottare för mig, i genren indie Metroidvania. Har dock inte spelat Silksong så kan inte jämföra dem.

Medlem

Bra recension överlag, men jag tycker att det skulle varit mer fokus på hur otroligt mycket svårare vanliga fiender är samt att många av dem tar två av dina “masker” med ett slag. En annan sak som känns jobbig är hur otroligt svårt det är att samla currency (iaf från mina första 5 timmar i spelet). Kul spel men tröttnade rätt snabbt över hur ofta man dog när man bara var ute och utforskade. Jag kanske bara börjar bli gammal och dålig på tv spel…..

Medlem

Tack för recensionen!

Hur lång speltid, måste gått undan ändå?

"Konstiga hitboxar bitvis"
Efter 28 timmar spelade tycker jag inte dom känns direkt konstiga, eller? Det är väl att man råkar nudda saker med Hornet kanske, typ bossar. Men det är ju för att man råkar gå på saker.

"Påklistrat crafting-system"
Tycker personligen att craftingen gör spelet mer intressant, mer val och djup i saker, lite mer att sträva efter. Skulle man kunnat förfina och balansera det bättre? Absolut.

"Backtrackingen kan kännas jobbig"
Kan hållas med, mycket springande blir det! Men, det är ju ändå ett Metroidvania. Som tur är så är det ganska generöst med genvägar och fast travel. Men springande blir det, definitivt.

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Folk behöver lugna ner sig. Visst är det ett toppenspel. Särskilt i förhållande till prislappen.
Stämningen. Grafiken. Musiken. Är 20 timmar in.
Men. Jag har inte haft roligt särskilt många minuter. Jag hoppar mest runt och är… småirriterad.
Nog är väl svårighetsgraden välbalanserad och motståndet rättvist. Problemet är bara att belöningarna inte står i paritet med ansträngningarna. Sen utvecklas inte karaktären. Det ska krånglas med crafting. Varför kan jag inte bara få ett större svärd? Sen är backtrackingen tröttsam. Liksom den ständiga förvirringen kring vad som bör vara nästa steg.
Imponerande spel på många sätt. Men jag vill bli underhållen, inte imponerad.

Det jag gillar mest är sidostegen som Hornet tar när man byter riktning. MÅSTE ju vara en blinkning till Symphony of the Night.

Medlem

Man hittar ju

flera olika vapen

vilket gör att man sen (ganska snabbt) kan spela väldigt likt första Hollow Knight.

Medlem
Skrivet av Darktoastern:

Bra recension överlag, men jag tycker att det skulle varit mer fokus på hur otroligt mycket svårare vanliga fiender är samt att många av dem tar två av dina “masker” med ett slag. En annan sak som känns jobbig är hur otroligt svårt det är att samla currency (iaf från mina första 5 timmar i spelet). Kul spel men tröttnade rätt snabbt över hur ofta man dog när man bara var ute och utforskade. Jag kanske bara börjar bli gammal och dålig på tv spel…..

Tror jag behövt farma 1 gång för rosaries, då jag ville ha två kartor direkt. Annars tycker jag man får ganska skapligt när man bara spelar.

Sen gäller det såklart att inte dö och förlora allt gång på gång. ;P Men har man problem med det så går det ju att lösa med rosary strings. Då finns dom i ditt inventory tills dom behövs användas.

signatur

Medlem

Tack för recensionen!

Skrivet av Devan:

Johan å köttarn visar vägen!

Skrivet av Fezk:

Tack för recensionen!

Hur lång speltid, måste gått undan ändå?

"Konstiga hitboxar bitvis"
Efter 28 timmar spelade tycker jag inte dom känns direkt konstiga, eller? Det är väl att man råkar nudda saker med Hornet kanske, typ bossar. Men det är ju för att man råkar gå på saker.

"Påklistrat crafting-system"
Tycker personligen att craftingen gör spelet mer intressant, mer val och djup i saker, lite mer att sträva efter. Skulle man kunnat förfina och balansera det bättre? Absolut.

"Backtrackingen kan kännas jobbig"
Kan hållas med, mycket springande blir det! Men, det är ju ändå ett Metroidvania. Som tur är så är det ganska generöst med genvägar och fast travel. Men springande blir det, definitivt.

Hitboxarna känns kanon vad jag känner. Lite svårt att göra pogos eller vanliga flygfän för de har oregelbundna svajningar. Craftingsystemet känns kul. Backtrackingen tycker jag går ganska bra. Främst tack vare att det tar typ 3 sekunder på PS5 från station till station och det är väldigt snabb movement mechanic. Förvisso har jag gjort det mesta i väldigt många områden nu och ska börja finleta så kanske får äta upp det jag sagt senare

Medlem
Skrivet av Crystal Sage:

Folk behöver lugna ner sig. Visst är det ett toppenspel. Särskilt i förhållande till prislappen.
Stämningen. Grafiken. Musiken. Är 20 timmar in.
Men. Jag har inte haft roligt särskilt många minuter. Jag hoppar mest runt och är… småirriterad.
Nog är väl svårighetsgraden välbalanserad och motståndet rättvist. Problemet är bara att belöningarna inte står i paritet med ansträngningarna. Sen utvecklas inte karaktären. Det ska krånglas med crafting. Varför kan jag inte bara få ett större svärd? Sen är backtrackingen tröttsam. Liksom den ständiga förvirringen kring vad som bör vara nästa steg.
Imponerande spel på många sätt. Men jag vill bli underhållen, inte imponerad.

Det jag gillar mest är sidostegen som Hornet tar när man byter riktning. MÅSTE ju vara en blinkning till Symphony of the Night.

Nog tycker jag karaktären utvecklas ändå.

Småvarning för spoilers kanske men:

Du får nya vapen i och med crests. Du har mängder med olika tools som man hittar, köper och kan crafta. Du hittar förmågor som kan ändra din spelstil, även vissa tools ändrar din movement. Sen har du ju mer liv, mer spole till silken, starkare vapen, uppgraderade crests osv.

Om jag jämför Hornet från den första timmen till nu timme 28 som jag är inne på så är det ändå en skaplig skillnad.

Sen ska du ha någon slags eloge för att ha spelat 20 timmar men endast haft roligt i några minuter, låter ganska hemskt hehe.

signatur

Medlem
Skrivet av wreckah:

Man hittar ju

flera olika vapen

vilket gör att man sen (ganska snabbt) kan spela väldigt likt första Hollow Knight.

Detta.

Skrivet av Frezy_man:

Tack för recensionen!

Johan å köttarn visar vägen!

Hitboxarna känns kanon vad jag känner. Lite svårt att göra pogos eller vanliga flygfän för de har oregelbundna svajningar. Craftingsystemet känns kul. Backtrackingen tycker jag går ganska bra. Främst tack vare att det tar typ 3 sekunder på PS5 från station till station och det är väldigt snabb movement mechanic. Förvisso har jag gjort det mesta i väldigt många områden nu och ska börja finleta så kanske får äta upp det jag sagt senare

Ja, ne, gällande backtrackingen så tycker jag det är OK också, även fast det kan bli en hel del springa. Jag vill ju liksom se vad som finns där man inte varit eller lyckats ta sig till förut. Eller bara utforska och hitta hemligheter.

signatur

Medlem

Skulle gett det 5/5 faktiskt, men är inte klar med min genomspelning. Har nu 4 olika "stances" att välja på men så långt är favoriten den som påminner om hollow knight mest. Lite surt att jag slängt memory prylar på de andra bara.

signatur

7600X | 4080 SUPER | 32GB DDR5 | nVME 1TB | 34” Oled | Vanilla-PS5

Medlem
Skrivet av wreckah:

Man hittar ju

flera olika vapen

Tack för detta, det ger mig hopp:)

1
Skriv svar