Varför behöver inte filmer redovisa dold marknadsföring?

Medlem
Varför behöver inte filmer redovisa dold marknadsföring?

Kom att tänka på det häromdagen. Det finns rätt mycket dold marknadsföring i filmer där företag betalar mycket pengar för att få sina varor eller varumärken synliga i filmer. Filmer av någon anledning behöver inte redovisa detta. Även om det är mycket mer manipulativt än en liten videokreatör på Youtube gör det i en kort film. Är inte det konstigt? Någon som arbetar inom filmproduktion som kan berätta hur det funkar och vilka lagar och regler som finns?


signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem

Frågade chatgpt. Gav ett längre svar men du får det som sammanfattar

Youtubers = direkt kommunikation till följare, där personen själv är avsändaren av reklamen → högre krav på tydlighet.

Filmer = betraktas mer som berättelser där produkter råkar ingå, även om det är betalt. Man anses inte lika lätt bli vilseledd på samma sätt (även om det förstås kan påverka en omedvetet).

Medlem
Skrivet av jehuty:

Frågade chatgpt. Gav ett längre svar men du får det som sammanfattar

Youtubers = direkt kommunikation till följare, där personen själv är avsändaren av reklamen → högre krav på tydlighet.

Filmer = betraktas mer som berättelser där produkter råkar ingå, även om det är betalt. Man anses inte lika lätt bli vilseledd på samma sätt (även om det förstås kan påverka en omedvetet).

Det påverkar väl ändå människor än mer om det är vävt in manipulativt i en berättelse och ses ju generellt av många fler? ChatGPT du får ge oss ett bättre svar.


signatur

Ryzen 7 Gökboet Edition med gräddvisp och känsloregulator, Sapphire PÖLSA XTREM 7800XT PartyClown Edition med RGB-wienerkorv, MSI BARNKALAS 650 UNICORN HOWL med emotionellt stödchip, DDR5 32GB 6000MHz Fluffig Kattpäls Limited Edition med självvärmande moduler

Medlem
Skrivet av Workout51:

Det påverkar väl ändå människor än mer om det är vävt in manipulativt i en berättelse och ses ju generellt av många fler? ChatGPT du får ge oss ett bättre svar.

Tänk dig en säljare på gatan som kommer fram till dig och vill sälja en produkt. Det är vad youtubers är.

Sen tänk dig att du ser en BMW på gatan när du är på väg till jobbet. Det är vad en film är.

En är riktad reklam och den andra är indirekt reklam.
För att film inte har lika strikta regler räcker det med att det finns en kort mening "Denna film innehåller reklam" i eftertexten så är det OK enligt lag.

3. Lobbying från film- och tv-industrin

Hollywood, stora tv-bolag och annonsnätverk argumenterade att ”om vi måste märka ut varje produkt i en film kommer det förstöra berättelsen och filmkonsten”.

De framhöll att produktplacering är en nödvändig finansieringskälla för dyra produktioner.

Resultatet blev att politikerna gick med på mildare regler för film och tv, men höll hårdare på kraven för nya medieformer (som sociala medier), där relationen mellan avsändare och publik är mer direkt och personlig.

Medlem

När skall en film göra det, i slutet av eftertexterna, som mer eller mindre ingen läser?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

När skall en film göra det, i slutet av eftertexterna, som mer eller mindre ingen läser?

Det skulle kunna vara en varningstext i början "denna film innehåller betald produktplacering"

Medlem

Vad gäller om en Youtubare har på sig en rolex under sin video?
Vad händer om samma youtubare blivit sponsrad av Rolex men inte berättar det, och inte på något sätt nämner klockan, eller försöker sälja Rolex produkter?

Vad gäller om samma youtubare har klockan på sig i en annan video som Rolex inte direkt sponsrat?

1
Skriv svar