Diskutera – Spelen du väntat allra längst på
Sui Generis är nog det jag är mest pepp på utöver alla andra självklara titlar.
Sjukt lovande, men liten studio.
Håller dem på med det spelet? Trodde det dog ut för många år sedan.
Vet att jag gav dem en slant på Kickstarter, men efter några år hade uppdateringar slutat komma så jag slutade följa dem.
Om vi tar spel som jag väntade länge på, där intresset var på max hela tiden och som faktiskt släpptes till slut så är det Freelancer som tar hem segerpokalen. Det har nu gått lång tid och minnet sviker så jag fick göra lite efterforskningar för att bekräfta saken, men det rörde sig om ungefär 4 år från utannonsering till släpp. Farligt länge när man låter fantasin och förhoppningarna flöda okontrollerat skulle det visa sig.
Här var det Digital Anvil och självaste Chris Roberts, mannen bakom Wing Commander och min personliga favorit Strike Commander, som skulle leverera ett stort och öppet rymdspel i stil med Elite och Privateer. Förväntningarna var på topp och jag sög i mig all information om spelet som gick att hitta.
Men tiden gick. Det ryktades om strul bakom kulisserna och sen lämnade Roberts projektet i samband med att Microsoft köpte Digital Anvil. Detta låter inte bra, tänkte jag men fortsatte ändå att hoppas. Freelancer fick bara inte bli något annat än ett mästerverk. Allt annat var enligt mig helt oacceptabelt.
Sen kom dagen som jag hade väntat på. Dagen då jag äntligen, efter alla år, fick sätta mig ner och ta del av detta fantastiska rymdäventyr. Jag insåg snart att det inte alls var vad jag hade hoppats och väntat på och besvikelsen blev snabbt ett faktum. Freelancer var helt okej och hade jag bara snubblat över spelet utan några förväntningar så hade jag nog gillat det mycket mer. Andra exempel är Jagged Alliance 2 och Doom 3. I dessa två fall levererade däremot spelen och jag var nöjd.
Jag nämner även Duke Nukem Forever, som tog över 10 år. I detta fall var det dock ett spel som man väntade intensivt på tidigt i utvecklingen, men där intresset svalnade efter alla förseningar och hela projektet förvandlades sakta men säkert till ett stort skämt inom spelvärlden. När det väl släpptes så hade min längtan sedan länge övergått enbart till frustration och jag var då mer intresserad av att få veta vad utvecklarna egentligen hade hållit på med under alla dessa år. Deras arroganta "when it's done", som blev standardsvaret på i stort sett alla frågor om spelet oavsett om det gällde släppdatum eller inte, hjälpte troligtvis föga att hålla intresset vid liv för alla som otåligt väntade.
Lite av samma frustration känner jag idag inför Star Citizen och Squadron 42. Det började ju så spännande. Än en gång var det Chris Roberts som steg ut från skuggorna som en messiasfigur och entusiastiskt annonserade rymdspelens återkomst. Vi skulle få en spirituell uppföljare till hans egna Wing Commander. Äntligen, utropade jag och det hela kändes nästan som en religiös upplevelse. Nu, mer än 10 år senare sitter man här och bara kliar sig i huvudet. Vad hände egentligen? Jag är fortfarande intresserad, åtminstone av Squadron 42, så om ett släpp någonsin blir aktuellt så kommer jag absolut ge det en chans.
Nu för tiden har jag inte riktigt samma koll på spelsläpp. Det händer ofta att jag hör talas om ett intressant spel först när det släpps eller kort innan så långa väntetider har inte varit ett stort problem för mig de senaste åren. Dessutom släpps det betydligt mer spel idag än förr så det är nästan omöjligt att ha koll på alla.
BlazBlue 2 - Ser inte så troligt ut att det någonsin kommer att komma men inte omöjligt, en reboot liknande den Guilty Gear fick är inte helt omöjlig. BlazBlue släppets 2012 och senaste uppdatering BlazBlue: Central Fiction 2015 så ca 10 års väntan
Beyond Good and Evil 2 - Tyvärr ser det jag sett från 2an inte särskilt intressant ut. Släppt 2003 så 22 års väntan.
Squadron 42 - Var med i den ursprungliga kickstarten. Måste dock säga att jag har tappat det mesta av intresset för det vid det här laget (Star Citizen hade jag inget intresse av från början). Skulle ha släpps 2014 så får kalla det en 11 års väntan.
Nytt 2D Castlevania - Ser inte särskilt troligt ut att det kommer att hända. Officiellt är det senaste Mirror of Fate för 2013 men jag vet inte om jag vill räkna det. Senaste riktiga var Order of Ecclesia från 2008 så 17 års väntan.
System Shock 3 - Ser inte så troligt ut men med tanke på hur lyckad remaken av 1an var så är det inte omöjligt. System Shock 2 släpptes 1999 så 26 års väntan.
Valdis Story: Abyssal City - Spelet slutade med ett fortsättning följer men ser inte så troligt ut att det någonsin kommer. Utvecklarens hemsida har inte uppdaterats sen 2022. Spelet släpptes 2013 så 12 års väntan.
The Longest Journey - Det var meningen att det skulle komma fler spel i serien men de har sagt att det inte kommer hända, men det stoppar inte mig från att vänta på en uppföljare. Dreamfall Chapters släppte sista kapitlet 2016 så 9 års väntan.
<Uppladdad bildlänk>
Shadowrun: Returns/Dragonfall/Hong kong räknas inte
Tack, jag skulle precis skriva exakt samma sak och länka samma bild (fast på engelska)!

ₜₒₒ ₘᵤcₕ bᵤₜ ₙₑᵥₑᵣ ₑₙₒᵤgₕ
Håller dem på med det spelet? Trodde det dog ut för många år sedan.
Vet att jag gav dem en slant på Kickstarter, men efter några år hade uppdateringar slutat komma så jag slutade följa dem.
Jupp! Exanima är spelet som står för "test bädden" för det hela.
Och de verkar finslipa AI och grupp beteenden.
Distansvapen och magi etc.
Hur som verkar det gå uppåt rent ekonomiskt för företaget i sig:
https://open.endole.co.uk/insight/company/08115532-bare-mettl...
Men det är några år nu...
Finns väl egentligen två spel som jag väntar på eller ett beroende på hur man räknar :).
Jag spelade mycket Planetside 2 när det var nytt, och har försökt fortsätta spela det, men tyvärr så känns det att det börjar bli väldigt gammalt nu, så Planetside 3 har jag väntat på i flera år, men vi får se om det överhuvudtaget kommer att bli av.
Det andra spelet om man nu kan räkna det är att jag saknar att spela de gamla Trackmania spelen. Det finns ett nytt, men jag räknar inte det eftersom att det är ett sketet onlinespel med en månadssubscription. Jag vill ha ett mer riktigt "buy once" spel
Light no Fire
The Wayward Realms
Gothic Remake
FO3 Remake
TES6, pfft. Bethesda är inte det Bethesda de en gång var när 40 pers under 4 år gjorde det helt fantastiska Morrowind vs 500 som gjorde skitspelet Starfield som tog 7 år, skrattretande. Tur att Oblivion remaken lämnades åt någon som fortf. kan göra bra spel.
1. Intergalactic: The Heretic Prophet
2. Bend Studios nästa titel (single player)
3. Bluepoint nästa titel (single player)
Intergalactic såg riktigt bra ut. Och för mig är Naughty Dog den enda studion som kan komma med både innovation och kvalité. Jag älskar 80-talet (och lite 90-tal), och att se den klassiska anime stilen like Cowboy bepop, Akira eller Ghost in the shell i ett AAA spel vore grymt. Finns en schysst video
som speglar några segment från Akira. Jag hoppas det är mycket mekaniskt.
Bend Studio (Days Gone) och Bluepoint (Demon's soul) hade hög kvalité i sina titlar. Men med de senaste nyheterna att de har jobbat på multiplayerspel, som nu även är nedlagda, så har jag blivit pessimistisk till deras framtid.
Advance Wars till Gameboy Advance försenades pga 9/11. Advance Wars 1&2 Reeboot camp försenades till Nintendo Switch pga Ryska invasionen av Ukraina. Jag väntade länge på de spelen och de är dem jag kommer på först.
Det är väl nu som jag väntar som mest. På Mass Effect 4, Fable, State of Decay 3…
Många gånger känner jag också som konsolspelare att jag får vänta länge på spel som jag kan dregla över på PC. Insurgency: Sandstorm och Ready or not är bra exempel på det.
Fable.
Fable!