Inlägg av JRico
Inlägg som JRico har skrivit i forumet
Star Citizen Patch Alpha 4.3.0 - DARK TERRITORY
Live Version: 4.3.0 ▪ PTU - ▪ EPTU -
4.3.0 är Live och kommer med de nyligen upptäckta Onyx stationerna där, djupt nere, ASD och Dr. Jorrit utfört olagliga experiment.
Experiment som kanske fortfarande lurar i mörkret?
Stationerna kan hittas på Stantons månar.
Läs mer här,
https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/transmission/...

Övriga nyheter i denna patch
- Man spawnar nu äntligen i sin hangar igen \o/
- Att klättra på stegar har nu förbättrats med nästan 360 vy när man är på stegarna och man ska heller inte fastna lika lätt i en steg animation om man går för nära en stege.
- Dynamisk snö och snöoväder är här men bara på platser som det är logiskt med snö.
- Kruger l-21 Wolf släpps med denna patch
- VOLT Sniper "Zenith"
- Nya dräkter och rustningar
- Ytterligare hårstilar
En av de största nyheterna för mig är att Interdiction äntligen funkar igen!
Ok, det hade jag missat.
Är det interdiction spelare emellan eller blir man även interdictad av NPC:s igen?
Star Citizen Patch 4.2.1 - Race for Stanton
Live Version: 4.2.1 ▪ PTU - ▪ EPTU -
4.2.1 är Live och är en mindre patch men med ett nytt event för alla att delta i som heter Race for Stanton.
Man får välja vilket av de fyra Stanton företagen man vill hjälpa att vinna ett stort kontrakt och får olika rewards beroende på vilket företag man väljer och hur mycket man bidragit med.
Företaget som vinner kontraktet byter namn på Stantons jumpgate och vissa rymdstationer.
https://robertsspaceindustries.com/en/comm-link/Patch-Notes/2...
Varje företag har en egen sida för att försöka locka till sig anhängare,
ArcCorp
Övriga nyheter i denna patch
- Global event - Race for Stanton
- Space combat mission - Support ship
- Nya och förbättrade Wikelo uppdrag
- RSI Meteor (nytt skepp)
- Ytterligare hårstilar
Såg lovande ut.
Kom bara ihåg att förhandsboka spelet och därmed visa att ni älskar Battlefield genren.
Det är inte lätt att hitta ny "bra" SF nu för tiden men nedanstående kan kanske passa,
Läser just nu Peter F. Hamiltons Exodus - Archimedes Engine och den har en stor och intressant värld med ett hyggligt tempo.
På tal om Expanse så läste jag nyligen James SA Coreys nya serie The Mercy of Gods som jag verkligen gillade världen i även om den inte är riktigt lika bra som The Expanse, än så länge.
En annan trilogi är Children of time som är skriven av Adrian Tchaikovsky (Det mesta av honom är bra)
Till sist så är jag svag för Neal Ashers Polity Universe med till exempel Raise of the Jain trilogin även om inte alla hans böcker håller samma kvalitet gillar jag världen. Jack Four var den bok som gjorde att jag fastnade för Asher.
Peter F. Hamiltons Exodus - Archimedes Engine (Första boken i en duology)
James SA Coreys - The Mercy of Gods (Första boken av flera???)
Adrian Tchaikovsky - Children of time (Trilogi)
Adrian Tchaikovsky - The Final Architecture (Trilogi)
Neal Asher - Raise of the Jain (Trilogi)
Den officiella Star Citizen YT kanalen har nu släppt alla individuella paneler som jag listar i kronologisk ordning nedan.
Dag 1 - Lördag
Brave new worlds - Genesis, verktyget för att snabbare och mer automatiskt kunna kunna fylla planeterna med vegetation. byggnader och NPC:er visas upp.
A social universe - FOIP, VOIP, Guide system, Beacons och Orginisations fliken i Mobiglas gås igenom.
Dressed to kill - Kläder och Armor.
Beyond Pyro - Nyx, Castra och Municipal Works under Area 18
Squadron 42 - Den första timmen i spelet visas upp
Dag 2 - Söndag
Crafting your home - Crafting, Blueprints och Basebuilding.
Captains of industry - Skeppen och fordonen som möjliggör crafting och basebuilding plus en del andra skepp.
The Stars My Destination: Star Citizen 1.0
Har du nånsin undrat vad CIG vill med Star Citizen?
Om svaret är ja så vet vi nu alla vad ett Star Citizen 1.0 kommer att se ut som.
Man har dock, klokt troligen, inte nämnt ett datum för Star Citizen 1.0 ännu.
Så, dag 2.
Crafting och basebuidling där det på lång sikt såg väldigt lovande ut för Orgs
Basic crafting och basebuilding inom 12-18mån.
Star Citizen 1.0 kommer att bestå av 5 solsystem men inte den minsta hint om när 1.0 skulle kunna tänkas komma vilket tyder på att det är långt borta.
Terra avslöjades som det femte solsystemet.
En valfri story kampanj för onboarding av nya spelare.
Star Citizen blir mer fokuserat på Guilds där man kan få rep men också belöningar som Blueprints.
Vi fick reda på vilka två system som kommer härnäst efter Stanton och Pyro.
Det blir Nyx och Castra som dom också visade upp. (kommer länka till detta när de officiella videorna släpps)
Systemen såg bra ut men nu har spelet kommit så långt att content är viktigare än fler solsystem imho.
Utöver det var det mest techdemos som visades, enormt imponerande techdemos men ändå.
Ett gediget Friends, Party, Org system visades upp.
Som sagt separata videos kommer så fort dom släpps.
Squadron 42 fick ett datum, även om det var det luddigaste datumet nånsin.
Spelet ska släppas 2026 vilket är längre bort än vad jag åtminstone hade förväntat mig.
Vi fick se dom spela hela tutorialen (inklusive krascher)
Här hela tutorialen men utan krascher och med de delar som missades på grund av krascherna,
3.24.2 är nu LIVE
Den här patchen kommer med nya varianter av grottor, fler val vi skapandet av din karaktär som tatueringar och piercingar, Nya HUD:s och MFD:s samt skeppet Zeus som ni kan se i reklamfilmen nedan.
Vill ni veta mer detaljer om patchen kan ni göra det här,
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/Patch-Notes/2025...
Citizen Con 2954
Nu är det snart dags för årets Citizen Con som har potential att bli det bästa nånsin.(igen?)
Anledningen till att jag sticker ut hakan är att det äntligen ryktas om ett släppdatum för Squadron 42.
En vertical slice och till och med en release trailer är även det en möjlighet.
Utöver det kommer man att gå igenom i detalj hur ett Star Citizen 1.0 ser ut och, om vi har tur, nån slags tidsram till detta.
Nu har ju CIG sin alldeles egna variant av Valve time så, som vanligt med CIG, ha det i åtanke.
Streamen börjar klockan 10:00 nu på lördag och eventet 10:30 men det är inte omöjligt att det blir fördröjningar då man säkert har underskattat hur snabbt man kan släppa in alla 5000 deltagarna i lokalen.
Eventet slutar runt 20:00
På söndag börjar man en timme tidigare klockan 09:30 och slutar runt 14:00
https://robertsspaceindustries.com/citizencon
)/85/schedule-2954-for-web.webp)
Den officiella streamen hittar ni här,
Twitch: https://www.twitch.tv/starcitizen
Youtube: https://www.youtube.com/@RobertsSpaceInd
3.23 är nu LIVE!
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/197...
Live Version: 3.23.0 ▪ PTU - ▪ EPTU -
https://robertsspaceindustries.com/comm-link/transmission/197...
Patch Notes
3.23 är en av dom största/viktigaste patcharna för Star Citizen på väldigt länge.
Många välpolerade spelfunktioner från Squadron 42 kopieras nu för första gången till Star Citizen och är listade nedan.
Viktigt att tänka på:
Den nya avancerade karaktärsskaparen låter oss nu spara undan men även dela med oss av våra skapelser. (En Klon Org kanske?)
Man kan lägga ner enormt med tid på det perfekta utseendet och då vore det synd att få göra om det vid nästa reset.
Du hittar filerna här: RSI\StarCitizen\EPTU\user\client\0\CustomCharacters
Keybinds för till exempel Medpens, Quantum jump mm har ändrats.
Dhos Dfaur har sammanfattat det bra här,
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/1cnhcft/323_sur...
Personliga hangarer, frakthissar och utrustningsautomater(!) kommer INTE med 3.23.0 patchen utan i en senare 3.23.x patch.
Man har hintat att .x kommer "några veckor senare" så räkna snarare med början eller mitten på juni.
Kända problem och buggar i den här releasen
PU - Stanton - GrimHEX - Locations / Actor Feature - Player corpses will not despawn at GrimHEX
PU - Stanton - UGF - Locations - Bunker elevator does not return up when called
PU - Stanton - Lorville - Female / AI - Females - There are no female social AI present around Lorville
PU - Stanton - Lorville - Fleet Manager - UI - The ASOP terminals for ground vehicles at Lorville gates get stuck on infinite load, accessing list of ships
PU - Stanton - UI - HUD / AR Markers - Misaligned HUD Markers with Ultrawide or TSR graphics upscaling enabled
PU - Gamewide - Using a medpen causes you to drop your weapon
PU - Locations - Transit - Elevators - Internal Transit Elevator shows up when called but doors remain closed, no carriage
PU - Greycat ROC - Stanton - ROC Mining Laser Not Activating
PU - Stanton - Multiple Locations - Transit / Network - Transit will intermittently desync off course
PU - HUD - Vehicle - Ship warning/alert text is very small and can be difficult to read
PU - Locations / Vehicles / VMS - Can't repair/refuel/restock at Pyro Gateway Jump Point Station
PU - Locations - Distribution Centers - Security Checkpoint elevator vis area and missing collision
PU - Stanton - NPE - Missions - Objectives can be softlocked by player leaving bed before their objective record has updated
PU - Multiweapon - Graphics - Backpack Reloading - Weapons reload invisible magazine when reloading from backpack
PU - RSI Scorpius Antares - Vehicles/EMP - unable to activate EMP
PU - Multivehicle - Vehicles / UI - QT effects are breaking HUD UI
AC - Squadron Battle - Friendlies showing up as enemies
AC - Grav Race - All Maps - Low gravity can launch players far above the track when hitting bumps or hills
Här är släpptrailern för Star Citizen 3.23 - Adventure beckons.
.
.
Replication layer
Replication Layer har flyttats från spel servrarna och är nu sin egen service. Kortsiktigt kommer detta att underlätta för spelaren att återansluta om servern kraschar.
Långsiktigt är det ett kritiskt steg på väg mot implementeringen av Server Meshing i kommande 4.0.
.
.
Character customizer
En helt ny version av karaktärsskaparen som nu är bland dom bästa i spelvärlden?
Parametrarna är helt baserade på riktiga skannade ansikten så det är inte möjligt att skapa "freaks of nature".
Den låter oss nu spara undan men även dela med oss av våra skapelser.
Filerna hittas här: RSI\StarCitizen\EPTU\user\client\0\CustomCharacters
)/75/insidestarcitizen-avatar2notext.webp)
.
.
Djurliv
Två ickehumanoida varelser är nu inlagda i spelet.
Kopion, en hyenaliknande aggressiv varelse.
Marok, en flygande icke aggressiv ditto.
Utforska grottor med ficklampa är nu om möjligt ännu mer intensivt.
)/75/insidestarcitizen-thumbnail-paws-and-claws-only.webp)
.
.
Nya jakt uppdrag
Knappt har vi fått in nya varelser i spelet så ska vi döda dom av olika anledningar.
.
.
Nya platser att besöka
De nya logistikcentrumen kan lätt ses som bara en storebror till de befintliga bunkrarna men är enorma redan nu och kommer bli ännu större med tiden då de nedre nivåerna kommer att byggas ut.
Logistikcentrumen är nästan lika stora som Area18, New babbage etc. och är hubbar för en blandning av olika uppdrag.
)/location.webp)
)/lighting.webp)
.
.
MobiGlas
Flash är nu ett minne blott i den här nya versionen av mobiGlas.
Hemsidan, Kartan, Kontrakt samt Journalen har fått sig en rejäl uppgradering.
Kartan kan nu sömlöst skrollas från till fots ända ut till solsystemsnivå.
Man kan söka och sätta destinationspunkter och det gäller även till fots vilket kan vara en lättnad då en del rymdstationer kan vara ... utmanande and navigera.
Kartan visar även insidan på skepp.
Starmappen har LÄNGE varit ett stort irritationsämne och det är otroligt skönt att den nu blivit markant förbättrad.
)/75/isc-starmap-thumbnail-01.webp)
.
.
Visiret och HUD uppdateringar
Systemet har förbättrats och Flash har kastats ut.
En minikarta i ena hörnet visar var du är nu.
)/75/insidestarcitizen-visionrevnotext.webp)
.
.
EVA T2
EVA i Star Citizen var ganska ok men samtidigt väldigt klumpigt och allmänt struligt.
Den nya iterationen ger oss en mer Iron man liknande stil och introducerar även momentum.
Det betyder att du nu behåller farten ända tills du utövar en kraft i motsatt riktning.
/75/insidestarcitizen-evanotext.webp)
.
.
Interaktion med spelvärlden PIE
Olika system för att göra det lättare att interagera med objekt i världen.
.
.
Ditt rykte i spelet
Ryktessystemet har uppdaterats så att våra aktioner i spelet ändrar hur NPC:er beter sig mot oss när vi möter dom beroende på vilken organisation dom tillhör.
.
.
Master Modes MM
NAV och SCM mode är det som gäller nu.
Kort version: I NAV mode kan du färdas snabbare men inte skjuta, i SCM blir du långsammare men kan skjuta.
Skeppen har justerats för detta.
.
.
Dynamiskt sikte
Vissa (alla?) stridshjälmar projekterar nu ett virtuellt sikte så att det blir lättare att skjuta från höften.
.
.
Vulkan stöd
Vulkan API:t möjliggör multi-core stöd samt Ray-tracing.
I nuläget är det dock inte säkert att Vulkan ger bättre FPS men det är värt att testa.
Det går att välja mellan Directx11 och Vulkan men i framtiden kommer Vulkan helt att ersätta Directx11.
.
.
Uppskalning
Man kan nu välja mellan DLSS, FSR, CIG:s egen TSR lösning.
.
.
Vatten simulering och förbättringar av renderingen
Simuleringen av vattnet sker nu på ett effektivare sätt.
Vattnet reagerar dynamiskt på raketmotorer, vågor, explosioner och kollisioner.
Även kvaliteten på renderingen av vattnet har förbättrats.
.
.
Volymetriska moln
Molnen har uppdaterats både kvalitets och prestandamässigt.
Man har nu lagt till volymetriska skuggor och mark skuggor.
Moln är extremt krävande för grafikkortet i nuläget så alla prestandaförbättringar är välkomna.
Tips! är du ny i Star Citizen kan sänka Molnkvaliteten vara en snabb fix för bättre FPS.
.
.
Arena Commander
Nya banor för racing men även experimentella modes för att testa Engineer gameplay.
Man kan nu även skapa sina egna lobbies.
.
.
Klart det spelar roll det är för det första tvärtemot vad Sony säger väldigt osäkert att ha massa länkade konton. Det är dessutom ännu flera företag som kommer åt alla din information de inte har något med att göra.
Visst jag håller med dig och tänkte precis likadant första gången jag var tvungen att länka ett tredjeparts konto men i slutändan så är vi körda i alla fall så länge informationen finns digitalt nånstans. Det räcker med att ett företag blir uppköpt, nåt som vi inte har kontroll över, så är våra uppgifter i händerna på helt andra företag.
Det enda som betyder nåt är, vill jag spela det här spelet, ja eller nej och är det här en dealbreaker för mig ja eller nej.
Problemet är att om man alltid ska rösta med pengarna så finns det inte mycket kul kvar att göra här i världen.
Känns som en storm i ett vattenglas.
Jag har varit tvungen att länka alla möjliga konton till Steam i åratal. (Xbox, Ubisoft, EA)
Ett till spelar liksom ingen roll.
Server meshing i Stanton testas för fullt just nu och det verkar lovande.
I videon kan man se hur dom har lyckats hitta gränsen mellan de två servrarna och placerat ett skepp på en spelserver och det andra skeppet på den andra spelservern.
Trots det kan han skjuta på båda skeppen utan nån synbar fördröjning.
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/1blj83n/going_f...
Det förekommer givetvis en del krascher mm men det här är väldigt tidiga tester så det kommer bara att bli bättre.
Om jag inte är missinformerad hade CIG vid det tillfället delat in Stanton i två servrar.
Server 1 fick ta hand om samtliga planeter och dess månar.
Server 2 Fick ta hand om resten dvs rymden med dess alla rymdstationer.
Edit: Jag lyckas inte bädda in videon från Reddit. Är det ens möjligt, nån som vet?
En ny spelare som köper Star Citizen 1.0 kommer att vara mer chanslös mot en veteran än nån med mer pengar än vett.
En kort tid efter att Star Citizen 1.0 släppts kommer det i alla fall vara omöjligt för den nya spelaren att kunna skilja på en motståndare som köpt sitt skepp för riktiga pengar och en som spelat ihop till allt ingame.
En veteran kommer att veta precis vilka yrken och vägar han ska välja för att snabbt kunna köpa de skepp han vill ha ingame och med de skeppen tjäna ännu mer pengar och ännu större skepp.
Med andra ord, i praktiken kommer det inte spela nån roll alls.
Letter from the chairman 2024
https://play.sc/lftcm
)/star-citizen-jumpgate.webp)