Inlägg av eld
Inlägg som eld har skrivit i forumet
Garanterat. Hade nöjt mig med prestandan hos Quest 2, fast ≥ 500 GB lagringsutrymme. Mer krävande titlar använder man sin stationära dator till att driva. Så ser nog förbättrad inbyggd prestanda som en riktig förlust tyvärr.
I teorin så skulle det kunna gå att köra spelen i quest2 läge, med samma låga upplösning, och därmed så borde den få bättre batteritid.
Sen om de implementerat detta är ju en helt annan fråga.
Spela SWAT 3. Ai:n på poliskollegorna där är fantastisk. Du kan ge dem order om att säkra ett rum och de går in med rätt polistaktik och tittar även i garderober och dylikt medan de andra ai-kollegorna täcker etc. De klarar också att du ger dem order att "breach bang and clear", då bryter en upp dörren medan en står och väntar med en flashbang, slänger in den och sen stormar alla rummet och täcker alla vinklar.
Du kan till och med sätta så att en AI är element leader och den klarar av att ge order till sina kollegor så de kan klara banorna. Sätter du dig själv som en i truppen så kommer den även ge dig order efter rätt polistaktik.
Yep, scripting!
Tar vi en ai i starfield så måste den göra mycket mer, reagera på och navigera igenom dynamiska miljöer, objekt som har bytt plats, allt sådant.
Men det är absolut inte lika roligt, och känns inte lika realistiskt som något i swat-speleb där en realistisk känsla har scriptats in.
Tror inte på ett ord som kommer ur Todds mun. Han är precis som Molenyeux kriminellt bra på att snacka.
Vid det här laget så skulle han kunna säga att vatten är blött och folk kommer säga emot honom.
Det är ju standard att man brukar dumma ner ai for spels skull.
Verkar ha spillt över lite till NPC-AIn också:
Är det här ett problem med AI eller hitzones som ger fel information?
Tror det här förklara ganska mycket om hur lite krut dom egentligen la ner på AIn
Ungefär alla AI i spel kommer sikta på mitten av ett objekt, men starfield är ett av de få spelen som låter dig gröpa ett hål i mitten av detta objekt.
Tror det mer har med dålig spel design eller i bästa fall svårt att få till bra spel design med bra AI. Det är inte ovanligt att man spelar mot 10 NPC's och skulle dom flanka från höger till vänster, några suppressar och en annan sular granater är det inte så konstigt att man skulle bli manglad av AI'n.
Yep! Att göra en AI som kan vinna över spelaren är inte det svåra, det svåra är att designa en rolig AI.
Alla vill använda ai I half-life eller fear, men fallet där var att de var designade för att vara roliga att strida mot, inte för att de var intelligenta.
Tänker även på riddick där de implementerade ett snäll-system där fiender turades om att slåss mot spelaren när de var flera.
haha, inte bland vanligt folk
Men de som syns och hörs och har råd...
Alla kan gå med i fack.
Om vi pratar om röstskådisar verkar vara kring 300-400 dollar per timme, och då pratar vi självklart inte om du stora namnen.
Och hur många timmar jobb får man per år?
Finns redan en mod som låser upp M-klass moduler som gömmer sig i spelets filer
Troligen dem som används för dem stora kryssarna då bara 1 modul är lika stort som dem små skeppen man kan bygga nu.
Håller med och längtar redan efter kommande DLC och moddar som bygger vidare på skeppsbyggandet
Några saker jag vill ha: fler moduler med trappor/ramper så man slipper stegar, välja vart dörrar placeras mellan moduler, kunna bygga typ en hangar i sin outpost där man kan rada upp sina skepp.
Vill dra upp "it just works" på ett icke-ironiskt sätt här nu, eftersom det kom från att de i Fallout 4 kunde ha byggande pga dynamiska delar i världen:
Eftersom de använt samma system för både rymdskepp och rymstationer så bör de fungera att bygga på princip samma sätt, så antingen via uppdatering eller mod.
Nästa gen verkar vara mycket bättre och den kommer om mindre än 2 år. Antagligen tidigt 2025, någon gång i januari.
Jo fast efter det kommer något bättre, då missar man det istället!
Det har jag inget minne av, jag tyckte mest jag hörde att allt var bra då. Resident Evil, Silent Hill, GTA, Tomb Raider, Metal Gear Solid, Spyro, Ape Escape, Abe's Oddyssey, Soul Reaver, Tombi... alla dök upp med sina första spel, plus alla andra klassiker. Det var tider det.
Bara i med skivan och köra. Underbart.
Då var så spännande när det dök upp korta filmsekvenser i spelen, "shit vad coolt, det är som en film". Nu ser spelen ut som filmer, och har budgetar som filmer, med lika mycket folk som i filmer. Var det så vi ville ha det? Tycker det är roligare när ett spel känns som ett spel.
Två saker gäller här:
Folk har alltid sagt att spel förr i tiden var bättre.
och
Statistisk sett så kommer det ut fler bra spel med tiden än vad det gjorde förr i tiden, bara enbart pga mängden spel som släpps jämfört med förr.
Från Playstation-eran och fram tills 360 och PS3 ungefär, sen började det gå utför. Blivit värre och värre, och det började nog för ca 10 år sen när PS4 släpptes. Jag vet inte vilka som efterfrågade mer överflödigt innehåll, konsumenter kanske? Jag är konsument, och jag vet att jag inte gjorde det i alla fall. Jag vill bara spela ett bra, tajt spel. Där är mindre indie-studios ett föredöme. Man får ett bra spel, som är intressant och unikt, och som funkar.
Fast det var ju på den tiden folk sa att det var bättre förr, uppenbarligen var den eran jättesämst.
Jag tycker det var bättre förr. När spelen var hela och funkade.
Grupper lyckas spela in skivor som är hela när de släpps. Det fattas inga gitarrsolon som man måste ladda ner senare. "Vi hann inte spela in ett par solon där, men de är snart klara och det är bara att ladda ner dom senare"
Jag tycker att fler borde ge gamla spel en chans, och inte döma ut dom p g a grafiken.
När är förr?
Förut spelade man ju Bethesda-spel för de där oväntade äventyren/sidospåren på väg till ett huvuduppdrag men det är ju ett borta nu. Och det är inte bara fast travels fel: det tycks ju inte finnas något däremellan. Menlösa utposter som ovan, typ.
Inte helt borta, vi har de röda systemen man måste stanna vid till sitt mål, vi har ett gäng handbyggda POI som visas som ikoner redan i systemkartan.
Vi har de större städerna som kommer slänga missions på dig höger och vänster.
både Skyrim och starfield har samma system där när man väl kommit till en plats så kan man helt missbruka fast travel framöver.
Problemet är väl att starfields upplägg gör så att man inte ser den där ruinen i horisonten på väg till sitt mål, utan den visas som en ikon på en planet.
Starfield har dock fler handbyggda saker att hitta än Skyrim tex.
Skönt att det här är klart snart. Tagit mycket fokus från annat.
Ser fram emot en massiv hög spel till Game Pass i framtiden!
Tanken är ju att det är lite mer komplicerat än: "Det som ger mig fler gamepass spel är det bra alternativet!"
Nu har det börjat dyka upp moddar för att öka hastigheten på skeppet så man kan flyga mellan planeter:

Eller tvärt om? Det kommer finnas fler som kan vara ansvariga över betydligt mer material framöver.
Det kommer nog bli väldigt stort behov av personer som bestämmer vad som ska bearbetas, hur resultat ska tolkas, redigeras och publiceras framöver. Det blir också betydligt lättare att spåra ifall någon gjort fel på vägen och möjligheten att analysera vad som gick snett i efterhand blir betydligt enklare.
En dröm om en utopi i en artikel som handlar om ett företag som just dumpade en massa anställda för att färre personer kan sitta med midjourney och chatgpt istället, mängden jobb kommer inte minska, folk kommer förväntas producera lika mycket eller mer.
Du får komma ihåg att företagen inte ger de anställda bättre anställningsvillkor, det är arbetarrörelsen som gör detta.
Ser framför mig hur konceptare som tidigare satt och kunde designa fram exakt det som behövdes, och kan modifiera det precis till de behoven som finns nu kommer sitta och behöva klämma fram obearbeade koncept för att deras CEO själva visat att midjourney kan klämma ut en färdig bild på några minuter efter att han skrev "hot babe with big breasts and big weapon".
Arbetspressen ökar.
Är det inte bra att samhället omformas så människan slipper arbeta, så vi kan ägna oss åt vad vi vill (inom rimlighetens gränser) istället?
Tanken är att färre personer blir tvungna att vara ansvariga för ännu mer jobb, det blir inte vackert.
Det beror nog helt på spelaren. Gillar man interaktioner med andra riktiga spelare och spänningen med att kunna bli påhoppad så lär man tycka att mycket går förlorat. Tycker man mest att det är jobbigt att spelare kan dyka upp när som helst och göra livet surt för en så lär det vara mycket välkommet att slippa det.
Jobbigaste med capture the flag i spel är när de andra spelarna kommer och dödar en så man tappar flaggan 🥲
Men skämt o sido, spelet är fortfarande okej även när man kapar det elementet, kanske inte lika långlivat dock, folk vill ha kul på sina egna sätt!
Ah, då är jag med. Ja, det kan ju bli så illa att internet blir mindre fritt. Flera stora aktörer har ju sagt nej till att AI-tjänster använder deras material, t.ex. Aftonbladet.
Se det som när tryckpressen uppfanns och man helt plötsligt behövde lagar runt vad man kunde kopiera.
Data har helt plötsligt blivit det mest värdefulla företag kan samla in och teknologin är beroende av det, men samtidigt så vill det gärna påpekas att datan inte har något värde och därför ska vara fri att använda.