Inlägg av lerb
Inlägg som lerb har skrivit i forumet
FRZDZ 2022, Säsong 1, Rally 2 avslutat!
Hej hopp!
Då har vi stökat av de bökiga Group B (4WD)-bilarna i Australien. Bra jobbat allihopa som tog sig i mål, det är ingen snäll kombination!
Ny vecka och därför nytt rally, vi beger oss nu till Grekland där vi ska försöka undvika stup med fritt val av bil i klassen Group A! Mycket nöje!
Här kommer lite resultat från Australien!
Rally Australien

Powerstage Australien

Säsongstabell

IMORGON ÄR DET FREEEEEDAG!
Hej folket Vill bara påminna om att imorgon är det fredag och således sista dagen att avklara den här veckans rally! På lördag beger vi oss till medelhavet och sladdar omkring i de grekiska bergen!
Är det big no no att köra med assists?
Testade i ren frustration att slå på 1 på stability control och traction control och helt plötsligt blev det roligt att köra Lancian då det gick att hålla kvar henne (hyfsat iaf) på vägen och i rätt åkriktning.
Nej, det är helt ok och var och en kör med den mängd assists de vill
Intressant. Hur kommer det sig att du kör rally med kontroller när du har en setup? Är det helt enkelt att du är snabbare med handkontroll?
Skulle säkert kunna köra med ratt om jag bara satte mig ner och gjorde det (och köpte en annan ratt och en handbroms) men det är inget jag vill eller orkar just nu. Jag har kul på handkontrollen och jag är relativt snabb med den också, så det får bli så tillsvidare helt enkelt
Får man vara lite nyfiken och fråga vad du uppgraderat till?
Jag har skaffat en ny stol i form av Next Level Racing F-GT Lite, och en ny ratt i form av Thrustmaster T300RS ihop med deras TM Open Wheel Add-On och även deras loadcell pedaler, Thrustmaster T-LCM.
Jag kör alltså inte rally med dessa utan det här är min utrustning för GT-racing i Assetto Corsa Competizione Rally kör jag helt enkelt med handkontroll, en Stadia-kontroll för att vara mer exakt.
Hej folket, jag gör lite skamlös reklam här för jag tror det kanske kan vara av intresse för någon. Jag säljer en uppsättning ihopfällbar simracingstol + ratt med pedaler för en relativt liten peng, se den här forumtråden.
Slut på skamlös reklam!
FRZDZ 2022, Säsong 1, Rally 1 avslutat!
Hej gott folk!
Årets första rally är avslutat, vi tar pick och pack från Nya Zeeland och rör oss mot Australien för en spännande vecka i Grupp B-bilar! Hoppas alla har haft skoj
Här kommer lite resultat!
Rally Nya Zeeland

Powerstage Nya Zeeland

Säsongstabell

Påverkas repair-time av hur många engineers man har anlitat när man kör club-rallyn eller är det lika för alla? Tänkte om man kanske skulle skaffat ett par till inför den här veckan xD
Clubrallyn påverkas inte av din singleplayer progress alls utan det är lika för alla
Hur fan ska det gå när vi kommer till enbart bakhjulsdrivet?!!
Säsongens sista rally är Grubb B (RWD) i Argentina.. Det ska bli väldigt intressant
ES IST FREITAG
Idag är det fredag gott folk vilket innebär att man har till midnatt på sig att köra klart den här veckans rally i Nya Zeeland! Därefter tar vi ett kortare skutt över vattnet till Australien, där vi ska försöka överleva en hel vecka i 4-hjulsdrivna varianten av Grupp B (jag ber om ursäkt i förväg )
Mitt rally tog slut redan på sträcka två tyvärr.. min handkontroll hängde sig på fullgas så det blev grov terrängåkning vilket resulterade i en punktering och spräckt kylare. Efter det tappade jag motivationen lite och två-tre avåkningar senare kastade jag in handduken och gick och tog en kaffe istället!
Video på misären om någon går igång på sånt! Det går åt helsike strax efter 12:24
Oj vad man åkte ner nu då.. Det räcker tydligen inte att vinna för att ligga bra till på den där listan.
Som sagt, första tabellen saknade tyvärr hela säsong 3 2021 och då vart ju inte du med
ELO-tabell
Hej
jag har gjort lite justeringar till hur ELO-tabellen, samt även rättat vissa missar jag gjorde i förra inlägget (hela säsong 3 från 2021 var ej medräknad, exempelvis)
Detta är vad som gäller:
Placering i top 25% +10 poäng
Placering i mittfältet +5 poäng
Placering i lägsta 25% -5 poäng
DNF -10 poäng
DNS -5 poäng (gäller bara om man deltagit tidigare i säsongen och sedan inte dyker upp)
Snabbaste sträcka +1 poäng (max 6)
Vinna powerstage +1 poäng

Lite nyfiken på detta. Antar att du utgår från någon vedertagen matematisk modell för detta system. Hur utför du sedan uträkningarna, har du skrivit nåt python-script som hämtar data från dirt-api eller så?
Vedertagen modell nej, det är ett eget system jag skapat. Det är inte så avancerat egentligen, positiva/negativa poäng baserat på prestation och mer poäng om det är en större prestation, och så vidare.. Det finns säkerligen liknande system där ute men jag har inte kollat på något specifikt.
Jag har ett antal arbetsdokument jag skapat i Google Sheets som jag använder, men resultat inhämtas från Racenet med hjälp av ett program som spottar ut en CSV-fil jag kan importera i Sheets.
Så här kommer poängfördelningen se ut i ELO-tabellen framöver:
Placering i top 25% +10 poäng
Placering i mittfältet +5 poäng
Placering i lägsta 25% -5 poäng
DNF -10 poäng
DNS -5 poäng (gäller bara om man deltagit tidigare i säsongen och sedan inte dyker upp)
Snabbaste sträcka +1 poäng (max 6)
Vinna powerstage +1 poäng
Jag kommer lägga upp en justerad ELO-tabell med ovanstående inarbetat idag
Hur kommer det sig att där är flera -20 i listan? Borde inte några justerats då de ligger lägre i poäng?
Mycket spännande system, ska bli kul att följa!
Jo det har du helt rätt i
Jag håller på att revidera systemet lite nu, problemet med ELO listan jag lagt upp är att den redovisar ändringarna (exempelvis -20) innan justeringen lagts på.
I fix ASAP!
Edit: jag kommer även lägga till att man får +5 poäng om man kommer i mål på ett rally. Detta medför att fler får poäng, och det blir inte bara de i toppen som får poäng tilldelade sig. Samt att DNF blir ännu mer smärtsamt på ens ELO (i princip -25)
Introducerar... FZDZ ELO-tabell!
Hej på er!
Jag vill härmed introducera en liten nyhet jag har jobbat på i bakgrunden, jag hoppas det är något som många kommer tycka är en kul grej!
Vad är en ELO-tabell?
ELO eller "ELO-rating" är ett rankningssystem som används i många former i olika sammanhang, men det har sina rötter i schack. Det är ett system vars målsättning är att ranka spelare baserat på deras relativa styrka, det vill säga en stark/meriterad spelare har en hög rating medan en nybörjare har en lägre rating.
Vår ELO-tabell kommer löpa över alla rallyn och säsonger, och den nollställs aldrig. Man kommer alltså kontinuerligt att kunna jobba på sin personliga ELO-rating. Det enda som gör att ens ELO-rating nollställs är att man inte deltar i ett enda rally på en hel säsong, alltså att man är inaktiv i över två månader.
Varför ska vi ha en ELO-tabell?
Först och främst är det en kul grej. Det är ännu en poängtavla som kommer uppdateras veckovis efter varje rally som blir en kul grej att se vart man ställer sig i förhållande till andra förare. Notera dock at ELO-tabellen inte har någonting alls att göra med FZDZ-mästerskapet! Det är helt och hållet en extra grej utöver det! I framtiden, om vi blir fler förare, skulle den även kunna användas för att dela in oss i fler klasser, exempelvis A-, B- och C-klass med separata mästerskap för vardera klass - men det är inget jag har planerat i dagsläget. Men, nu har vi möjligheten!
Exakt hur kommer den här ELO-tabellen att fungera?
Varje förare börjar med 500 ELO-poäng. Det gäller även nya förare.
- Man får +10 poäng om man placerar sig i top 25% i ett rally
- Man får -10 poäng om man placeras sig i lägsta 25% i ett rally
- Man får +1 poäng för varje snabbaste sträcka (max 6 poäng)
- Man får +2 poäng för snabbaste tid på Power Stage
- Man får -20 poäng för DNF (Did not Finish - alltså man startar rallyt men kraschar bilen)
- Man blir av med alla sina poäng (ELO nollställs) om man inte deltar i FZDZ på en hel säsong.
En förare med väldigt hög ELO jämfört med startfältets snitt-ELO kommer ha det tuffare att plocka fler poäng, men kommer samtidigt ha lättare att bli av med poäng. Och likadant är det för förare med låg ELO fast tvärt om, de kommer ha lättare att plocka fler poäng och svårare att bli av med poäng.
Hur går detta till, undrar du? Jag ska försöka förklara på ett så förståeligt sätt som möjligt...
Jo, varje förares ELO jämförs mot startfältets snitt-ELO. Med hjälp av dessa två värden tilldelas varje förare ett justeringsvärde som används för att justera de poäng de blir tilldelade eller fråntagna. Ett exempel:
Låt oss säga att snitt-ELO på hela startfältet är 400.
Bengt har tagit sig i mål i top 25%, han har kört snabbast på alla sträckor och han har vunnit power stage. Bengt blir då preliminärt tilldelad 18 poäng.
Anders har kraschat sin bil, han har alltså inte tagit sig i mål. Detta resulterar i ett preliminärt avdrag på -20 poäng.
Bengt har 800 i ELO, och Anders har 150. Dessa jämförs mot startfältets snitt på 400 och innebär att Anders har ett justeringsvärde på 0,5 medan Anders har ett justeringsvärde på 2,66.
När Bengt väl blir tilldelad sina 18 poäng appliceras först hans personliga justeringsvärde - 0,5. Bengt blir alltså bara tilldelad 9 poäng på grund av att hans ELO är så hög (18 poäng * 0,5 = 9).
När Anders ska få sitt poängavdrag appliceras även hans justeringsvärde, vilket gör att han bara blir av med -7,5 poäng (-20 poäng / 2,66 = ca -7,5).
Om rollerna hade varit ombytta, Anders hade vunnit och Bengt hade kraschat sin bil, så hade det sett ut enligt följande:
Anders med 150 ELO ska få sina 18 poäng, men först appliceras justeringsvärdet på 2,66. Anders får alltså 47,9 poäng istället! (18 poäng * 2,66 = ca 47,9).
Bengt med sina 800 ELO-poäng ska nu få sitt avdrag för att han kraschat, -20 poäng. Men först appliceras hans justeringsvärde, och vipps blir Bengt av med -40 poäng istället! (-20 poäng / 0,5 = -40)
Mycket mumbo jumbo här, ni får lita på att jag fått ihop ekvationerna så testar vi med detta ett tag. Om folk gillar det så låter vi detta inslaget stanna
Här kommer senaste ELO-listan, den kommer uppdateras efter varje avslutat rally. Den finns även i forumtrådens förstainlägg!
Jag har gått tillbaka och lagt in resultat från de tre senaste säsongerna, det är detta som nedanstående ELO-poäng baserar sig på. Förare i klubben som inte varit med under förra säsongen är inte heller med på listan!
ELOnew = Din aktuella ELO
ELOchange = Förra veckans ELO-förändring

FZDZ 2022 - Säsong 1 - Season of Dirt


Imorgon lördag den 8:e Januari, vid midnatt, drar årets första säsong utav FZDZ igång!
Denna säsong är "Season of Dirt" vilket innebär att varje meter som körs kommer så göras på grus som underlag! Vi slipper snö, vi slipper asfalt, underbart!
Värt att notera denna säsong är att det inte finns några one-make rallyn alls, det är med andra ord fritt bilval inom den angivna klassen i varje rally! Det kan vara vissa klasser där det finns bilar som är starkare än andra, så det kan vara värt att göra lite efterforskning om man vill vara med och tampas i toppen. Men å andra sidan, hästkrafter är inte allt.. Men behöver hålla sig på vägen med!
En annan ändring är att varje rally kommer starta klockan 00:00 natten mellan fredag och lördag. Tidigare bytte vi land klockan 18:00 på lördagen men jag tror det blir bättre om hela lördagen och söndagen kan tillägnas samma rally/land.
Det finns lite mer spännande saker som pågår bakom kulisserna här i min verkstad, men jag är inte riktigt redo att presentera dessa i detalj ännu. Mer info kommer längre fram
Hej!
Gick med igår. Har flera gånger varit sugen på att ansluta men aldrig lyckats komma mig för. Med fel version av DR2 etc.
Nu är det löst och jag tänkte göra ett försök att iaf ta mig igenom sträckorna den här säsongen.
Kan inte säga att jag kört särskilt mycket DR2 innan. Men en del bilspel har det ju varit genom åren. Hade även en period där jag körde en del iracing. Men det är ju lite annorlunda.
Kul och spännande ska det bli iaf!
Jag läste förstainlägget i tråden och har förstått att första deltävlingen äger rum på Nya Zeeland. Får man veta i förväg vilka sträckor det handlar om eller är det hemligt tills man ska göra sin insats? Jag tänkte på möjligheten att träna lite innan.
Jag antar att man har ett försökstillfälle? Följer upplägget i ett Club Championship samma som om man gör ett eget för solospelande. Dvs med reparationer mellan racen etc? Måste man köra alla 6 sträckorna i ett svep eller är det möjligt att ta pauser emellan och återkomma? Tänker på livet och andra åtaganden som kan vilja att man inte ska köra 6 sträckor i rad.
Hur brukar det se ut med val av sträckor. Är det främst långa 10+ km eller kortare sprintstreckor under 10km? Eller är det helt random? Bara nyfiken. Är det långa sträckor kommer det verkligen bli en utmaning o få fram bilen till slutet!
Sen en mer generell fråga. Finns det några bra tips på hur man kan hantera handbromsen om man inte har en dedikerad sticka?
Jag sitter med en G27 med tillhörande H-shifter. Jag kör med manuell-växel och koppling aktiverat. Just nu har jag handbromsen satt på den översta av de tre små knapparna på höger sidan av ratten men det är ju omöjligt att träffa den i stundens hetta när man kastar ratten fram o tillbaka samt kanske precis har haft handen på växelspaken.
Utöver G27'an som sitter på ett gammalt wheelstand så är det en lagom hög fåtölj som får agera säte. Och ett Occulus Quest 2 som står för utsikten. Fantastiskt kul att köra i VR!!!
Tjena Ringo och välkommen till klubben
Nästa säsong är inlagd i första inlägget ja, men jag har inte skrivit något dedikerat inlägg om det här än. Det ska jag göra senast imorgon
Angående kommande rallyn så kommer man kunna se dem på racenet när jag lagt upp turneringen där, men det har jag inte heller gjort ännu (samma här, senast imorgon).
Ett försökstillfälle ja, kraschar man sönder bilen är det över. Vi kör även med hardcore damage så det gäller att hålla sig på vägen.
Det finns servicetillfälle inför första sträckan och inför fjärde sträckan.
Jag har inte tvingat folk att köra alla sträckor i en sittning för det finns ingen som helst chans för mig som arrangör att kontrollera att folk skulle följa en sådan regel, så nej det finns ingen regel för det. Man får köra rallyt hur man vill, man har en vecka på sig.
Det är blandat både långa och korta sträckor.
Handbromsen får någon annan hjälpa dig med tyvärr då jag kör med handkontroll
Välkommen till FZDZ
Hej,
Ansökte precis om att få bli med i klubben, samma nick där som här.
Välkommen! Jag har accepterat dig in i klubben, men du kan väl dubbelkolla så att det gick igenom vid tillfälle för Racenet verkar rätt muppigt ikväll.
hallå hallå har precis ansökt om medlemskap i FZDZ undrar om man får haka på? (Thaikiller)
Mvh Alex
Alla ska med! Välkommen