Inlägg av lerb

Inlägg som lerb har skrivit i forumet

Skrivet av Xstioph:

Efter att ha skrotat 3 eller 4 bilar under time trial i försök på att få nån som helst känsla för Focusen så körde jag seniltempo första sträckorna i Skottland.. Inte ens ett pangat däck under själva rallyt, helt sjukt för min del. Woo. Men det var ingen bil som kommer hamna i min startfålla frivilligt! Hah!

Avskytt Ford Focus ända sedan det var den enda bil man kunde köra i CMR3 (story/career)... Men det är inget jag är bitter över fortfarande! 😅

Nu blir jag lite orolig.. Ford Focus?!

Säsong 4 rally 3 (Tyskland) avslutat!

Hej vänner!
När det regnar i Belgien får man plötsligt tid över att sammanställa veckans FZDZ-resultat Jag har uppdaterat säsongstabell och resultat i förstaposten!

TOP 3

Combatsanta gör en riktigt fin insats och landar en mycket välförtjänt förstaplats i svåra Tyskland. Vi noterar hela 5 snabbaste sträckor av 6 möjliga och en marginal på nästan en halv minut ned till P2! Grymt kört, stort grattis!

Bogani slirar in på en andraplats efter att ha många tredjeplatser i bagaget denna säsong, väl kört! Med en halvminut upp till P1 och runt 50 sekunder ned till P3 kan man konstatera att Björn hamnade i en egen liten ficka på resultaten. Grattis!

Björn Borgqvist kammar hem tredjeplatsen återigen, vilket betyder att Björn nu har någon form av hattrick på tredjeplatser då detta är tredje på raken. Men, det ska tilläggas att det var ruskigt tight mellan Björn och Love - Björn öppnade rallyt i ett något bättre tempo än Love men allteftersom sträckorna avlöste varandra knappade Love in och efter sträcka 6 skiljde det bara ca 0.65 sekunder!

Tack till alla som var med denna veckan och grattis till alla som tog sig i mål. Det var inga jättebra väderförutsättningar men så kan det gå ibland!

POWER STAGE

  • 05:43.564 - Combatsanta - 5 poäng

  • 05:51.499 - Bogani - 4 poäng

  • 05:57.606 - Patch - 3 poäng

  • 05:59.565 - Love - 2 poäng

  • 05:59.743 - Arete - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Nu lämnar vi asfalt bakom oss och rör oss istället mot Skottland där vi ska slira omkring i skogarna och försöka undvika träden - både de stående och de som ligger på hög! Bilklassen är R5 och jag vet att det är en storfavorit bland många förare, och jag vill poängtera att det är bilen Ford Fiesta R5 som gäller - inget annat! (Det är alltså inte tillåtet att köra Ford Fiesta MKII R5)

Skrivet av Millmount:

FORD FIESTA R5 som gäller i Scotland? Såg att det finns en som heter FIESTA MK II R5 med 10 hästar extra, antar att den inte är godkänd.

Stämmer bra det!

Skrivet av AntonKG:

Tack för veckans rapportering, kapten.

Säsong 4 rally 2 (Argentina) avslutat!

Hej allihopa! Ber om ursäkt för långsam hantering denna gång, helgen var fylld utav annat trams. Nu är dock äntligen resultat och tabeller uppdaterade utefter skörden i Argentina!

TOP 3

Limpler stämplar återigen in på en förstaplats och denna gång relativt ostört. Hela 5 snabbaste sträckor av 6 möjliga och max antal poäng på powerstage innebär en skörd på hela 35 poäng för andra veckan i rad! Förstaplatsen i Argentina var relativt ohotad med ca 40 sekunder ned till P2.

Patch dundrar in på en fin andraplats, säkerligen revanschsugen efter förra veckans incident i USA som såg honom utan poäng. Patch tar sig i mål ca 40 sekunder efter P1, med nästan 30 sekunder fritt ned till P3 och med en notering för snabbaste sträcka (sträcka 2).

Björn Borgqvist nyper tredjeplatsen för andra veckan i rad och håller sig kvar vid top 3 i säsongstabellen. Men det var tight denna gång, för vid målgång sträcka 6 var det endast omkring 2,5 sekunder ned till Arete på P4.

Tack till alla förare och grattis till alla som tog sig i mål, kul att se att det fortsatt är en stadig skara förare som dyker upp! Jag trodde nog att Argentina skulle leda till fler DNFs men folk verkar ha hållit sig i skinnet, bra jobbat allihop

POWER STAGE

  • 07:06.326 - Limpler - 5 poäng

  • 07:11.641 - Combatsanta - 4 poäng

  • 07:15.625 - Patch - 3 poäng

  • 07:17.927 - Björn Borgqvist - 2 poäng

  • 07:20.669 - Thorellski - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Den här veckan sjunger Orup om oss, för vi korsar Atlanten och beger oss mot förrädiska Tyskland, närmare bestämt Baumholder. Varför är det förrädiskt, undrar du? Ja, det kan vara på grund av alla betongsuggor och stenar. Eller alla 90-eller-mer-graders kurvor direkt efter raksträckor med hög hastighet. Eller det faktum att vädergudarna verkat vakna på fel sida...

Kom ihåg att Tysklands rally är one-make och det är GrB-bilen MG Metro 6R4 som gäller!

Jag sammanställer resultaten från Argentina senast imorgon förmiddag - ursäkta dröjsmålet, jag har bara haft svårt att hitta tiden att sätta mig mellan allt

Nu är det Tyskland som gäller i GrB-bilen MG Metro! Kom ihåg att välja rätt bil och kör så det ryker

Skrivet av Fantomen33:

Trist, om man inte svarar på codemasters bekräftelsemail inom 7 dar tar de bort ens account. Hände mig nyss! Har ansökt igen till FZDZ :/

Jag har accepterat dig in i klubben nu, välkommen tillbaka

Skrivet av Xstioph:

Ja, precis så. När jag startade spelet igen och gick in på fzdz så laddades jag direkt in i startfållan på SS2 och när jag hade kört klart så hade jag fått en tid på ca 10-12 minuter från SS1. Shit happens Mest nöjd över att några missade inställningar, utanför spelet dessutom, kunde ha sån sjuk effekt på hur det var att hantera RWD.

Sedär ja! Intressant att du kunde köra vidare, vet att någon annan råkat ut för samma någon gång tidigare. Men bara så du vet, eftersom du bröt första sträckan så blir det en DNF på hela rallyt. Det är tyvärr en bugg som gör att man kan köra vidare trots att man brutit.

Skrivet av Xstioph:

Lätt bitter nu.. Fick dnf på första sträckan pga strul med ratten (hamnade i felkalibrerat läge - som jag vid andra försöket insåg att det nog hade kunnat fixats i spelet, doh) och spelet kraschade..

Men det jag hade pillat med sedan gången innan var att jag fann att flera känsligheter i Logitech g-hub stod på 50%.. Vips kunde jag ratta Stratosen utan nämnvärda problem (tror det, i mitt fall, "bara" blev 2-3 ofrivilliga u-svängar på de fem sista sträckorna) jämfört men när jag dagen innan tränade med den påstått enklare BMW:n - den hade jag ohyggliga problem med. Men shit vilken skillnad det blev att köra nu! Bortsett från det nedrans straffet från SS1 tappade jag inte alls tid på samma sätt som vanligt. Ska bli spännande att se hur det går nästa vecka! 😁

Usch, tråkigt alltså! Men menar du att du fick DNF på första sträckan men kunde köra vidare ändå?

Säsong 4 rally 1 (USA) avslutat!

Hej folket! Jag har lagt upp säsongstabell och resultat från rallyt i USA nu, kul att se så många förare!

TOP 3

Limpler kammar hem en förstaplats och tre noteringar för snabbaste sträcka. Limpler öppnade starkt med två snabbaste sträckor direkt på SS1 och SS2, för att ta det lite lugnare följande sträckor. Efter SS5 var det bara 5 sekunder ned till andraplatsen, men efter en stark sista sträcka på SS6 och ännu en notering för snabbaste sträcka slutade det med vinst med 7 sekunders marginal!

Arete kammar hem en stark andraplats i säsongens första rally, efter en tapper insats och bra körning. Vi noterar även en snabbaste sträcka (SS5) för Arete vilket ledde till en tight kamp med Limpler på förstaplatsen, men tyvärr räckte det inte riktigt hela vägen. Nåväl, 25 poäng är inget dåligt byte!

Björn Borgqvist klockar in på en stabil tredjeplats där han vid målgång var relativt ensam, med ca 30 sekunder upp till de två i toppen och 60 sekunder ned till Thorellski på P4. En bra insats och vi gratulerar även till en notering för snabbaste sträcka (SS3)!

Tack för alla som dök upp och deltog, superkul att så många anslutit Vi har många spännande rallyn framför oss så jag hoppas ni stannar med oss hela säsongen ut.

Jag vill även lyfta återigen att det är viktigt att man dubbelkollar om det är one-make rally, och i så fall vilken bil man ska köra. Nu öppnade vi säsongen med två diskvalificeringar med en gång för att man har valt fel bil, och det är jättetråkigt. Är det några frågor är det bara att ställa dem här i tråden eller skicka ett DM till mig.

POWER STAGE

  • 06:38.277 - Limpler - 5 poäng

  • 06:40.447 - Arete - 4 poäng

  • 06:49.855 - Björn Borgqvist - 3 poäng

  • 06:54.834 - Pé - 2 poäng

  • 07:00.566 - Lerb - 1 poäng

NÄSTA RALLY

Nu drar vi till sydligare breddgrader, närmare bestämt Argentina! Där ska vi försöka behålla kontrollen över valfri bil från klassen H3 (RWD) och jag önskar er alla lycka till, det blir säkerligen en utmaning. Detta är alltså inte ett one-make rally, utan man får välja fritt i klassen H3 (RWD)!

Kom ihåg att rallyt i USA pågår till ikväll 18:00, påminnelse om det är någon som inte kört klart

Skrivet av c0MBATsANTA:

Ja du... Jag uppskattar OPs initiativ att driva den här klubben men att ha Hardcore damage ON kanske inte är det smartaste. Att ha Allow assists On är väl bra så nybörjare kan vara med men Hadrcore damage är bara tråkigt. Det kommer göra så att fler och fler droppar av och inför sista rallyt är det väl bara en handfull kvar som kör.

Ett argument för Hardcore Damage är att det är lika punishing för de snabba "Aliens" som det är för nybörjare. Det hjälper även folk att inse att fullt ös medvetslös inte alltid är det snabbaste. Slow is smooth, smooth is fast och så vidare

Men oavsett så hade vi en omröstning kring diverse regler och mästerskapets upplägg i slutet av förra säsongen och med 20 svarande så var det 85% som ville att vi skulle fortsätta köra med Hardcore Damage på, så därför är det aktiverat.

Med det sagt, tack för feedback! Tar gärna emot all möjlig feedback så att FZDZ kan bli så bra som möjligt

Skrivet av AntonKG:

Hur länge har vi på oss på detta eventet?

Har en liten där hemma som behöver all uppmärksamhet, så svart att klämma in tiden

Lördag 18:00 är deadline för rallyt i USA

Skrivet av Arete:

Ansökt om att vara med, kände att jag behövde en till att tävla mot lite gamla bekanta svenskar i

Tjena! Inbjudan accepterad om det är du som är Dytut

Skrivet av Millmount:

Ok ingen vidare kvalitet på denna bil, synd att användaren SCIENTA kör med en subaru, kanske nån av dom nya som joinat klubben och missat att det var one-make.

Ja, men alla som kör fel bil blir diskade så det är nemas problemas för alla andra. Tycker jag skriver om one-make hela tiden men det kan vara svårt att nå ut via ett forum.

Skrivet av Xstioph:

Kan det ha varit så allvarligt skadat att det skulle ta för långt tid att reparera? 😅 🙈

Det var det sannerligen för min del iaf, så det var säkert det du råkade ut för med @millmount. Min bil var i princip skrot så de fick tejpa ihop det som gick på 45 minuter, helt enkelt.

För att sammanfatta mitt rally i USA med en bild.. Det här är efter sträcka 2

Skrivet av Thorellski:

Jag sträcker ut ett varningens finger här. Jag hade samma tanke förra säsongen men allt beror på hur admin sätter upp tävlingarna. Om alla event läggs upp samtidigt så räknas det som ett championship och då måste du köra alla event på den platformen du gjorde första eventet. Men om admin lägger upp eventen som enskilda tävlingar (alltså att nästa event läggs upp först när deadline för eventet innan har passerats) går det bra att byta platform mellan eventen

Tack för förtydligande! Jag lägger upp alla rallyn som ett championship så då är det samma platform rakt igenom som gäller.

Alla förare, nya som gamla. Jag vill påminna om att det är superviktigt att välja rätt bil i de rallyn vi kör one-make! Se bilden nedan. "Gröna rallyn" är det fritt bilval, i de rallyn där det finns en specifik bil angiven måste man köra med den annars blir det diskvalificering!

Denna info finns även i första posten här i forumtråden

Skrivet av PStrom:

Hoppar på tåget! Ansökt om medlemskap (pstromzales)
En veckas per rally på sig? ( Är ute och far för närvarande)

Skrivet av c0MBATsANTA:

Får jag vara med att leka?

Välkomna på er Jag har accepterat era ansökningar till klubben nu!

@PStrom japp det är en vecka per rally som gäller. Lördag till lördag, 18:00. Rekommenderar starkt att läsa första posten i denna forumtråden, all tänkbar info finns där