En av spelsvärldens absoluta legendarer, #Id Software-grundaren John Carmack, går till attack mot vad han kallar "fisförnäma indie-utvecklare" som kritiserar mainstream-utvecklarna för att inte komma med tillräckligt många nya idéer. Enligt honom är det utvecklarnas jobb att göra spel som folk tycker om och vill betala för – inte att spränga gränser.

– Så länge som folk köper det så betyder det att de tycker om det. Om de köper det nästa Call of Duty är det för att de älskade det föregående och vill ha mer. Så jag är ganska negativt inställd till folk som intar den kreativa auteurens perspektiv. Det är som om "Oj, vi är inte kreativa", men vi skapar något värdefullt för folk – det är vårt jobb!, säger teknikguden John Carmack.

– Det handlar inte om att göra något som ingen sett tidigare. Det handlar om att göra något folk älskar så mycket att de är villiga att ge oss pengar för det. Så jag blir ganska irriterad på sånt folk, man kan se att vissa av indie-utvecklarna har en verkligt fisförnäm attityd kring detta. Det är nästan som att bara för att det är populärt så är det inte bra. Och det är helt enkelt inte sant.

Nästa John Carmack-lir heter #Rage och släpps i oktober. Kommer det dra in cash och kommer det spränga gränserna?