I en färsk intervju avslöjar #Total War: Shogun 2-utvecklarna #Creative Assembly att de inte vågar plocka bort seriens flerspelarläge, eftersom de misstänker att betygen på kommande Total War-titlar i sådana fall skulle bli lidande.

– Recensioner är viktiga. Och det finns vissa faktorer som du kanske behöver för vissa recensioner som kanske inte är lika viktiga för spelarna. För tillfället är Total War främst ett enspelarspel, och vi har pratat om hur relevant flerspelarläget är i den form vi ibland gjort det tidigare, säger Creative Assembly-anställde Tim Heaton.

– Vi tror faktiskt att vi skulle få skit av recensenterna om vi tog bort flerspelarläget. Det skulle kanske vara en ikryssad ruta som skulle försvinna.

Tim Heaton säger att det är extremt viktigt för Creative Assembly att deras Total War-spel når upp till 90 procent eller över på Metacritic. Faktum är att det är så viktigt för studion att de till och med gör Metacritic-analyser under utvecklingsfasen, där de försöker värdera spelets alla features för att uppskatta var det kommer hamna på betygsstegen.

– Du vet, under hela vägen, från början till slutet, så satsar vi på ett genomsnittligt 90 procent på Metacritic. Det är vårt mål. Det är vad vi säger till Sega [utgivaren], säger Tim Heaton.

Senaste Total War-titeln från Creative Assembly är fristående expansionen #Total War: Shogun 2 – Fall of the Samurai. Den ligger just nu på 86 procent hos Metacritic.