Chris Roberts, mannen bakom Wing Commander, vill gjuta nytt liv i rymdstridsspelen med sin kommande titel: "Med kraften i dagens datorer och Internets räckvidd känner jag äntligen att jag har verktygen för att bygga den sammankopplade upplevelse jag alltid drömt om."

Den 10 oktober kommer Chris Roberts, mannen bakom klassiska Wing Commander, att utannonsera sitt nya spel. Och glädjande nog för de gamla fansen tycks Robert gå tillbaka till sina rötter eftersom spelet ska förena "äkta hardcorefans av rymdkrigssimulationer runt omkring hela världen, fira genren och påminna dem om vad som gjorde Wing Commander, Privateer, Starlancer och Freelancer så bra!"

Då spelets offentliga debut ligger en månad bort är infon än så länge knapphändig. Men registrerar du dig på sajten Roberts Space Industries får du bland annat veta att spelet varit i görningen sedan ett år tillbaka och att det dröjer ungefär ytterligare två innan vi får spela det.

Lyckas det med sitt syfte blir det onekligen ett svart hål som fylls; det var längesedan genren berikades med en titel som skakade om oss. Roberts säger själv:

– Med kraften i dagens datorer och Internets räckvidd känner jag äntligen att jag har verktygen för att bygga den sammankopplade upplevelse jag alltid drömt om. En värld som skulle vara mer tillfredsställande och rikare än någon film jag jobbat med. Med filmer berättar du historier men med spel skapar du världar. Om du har spelat mina spel vet du att det är detta jag älskar att göra.

Den 10 oktober avtäcks alltså spelet som kan gjuta nytt liv i en genre.

Freelancer var ju inte perfekt och långt ifrån vad de från början hade tänkt sig, men dock det närmsta ELITE man kommer, vad jag vet. Black Prophecy och andra har ju rymdstrider - men ställen man kan landa på, känna att man går omring i och köpa grejer,... 13/09 Ni var sena, min inkörsport var Sinclair Spectrum 48k :D 12/09 Jag hoppas det blir mer som freespace 1, 2 eller wing commander, med mer gott gott i. Gillade inte freelancer. 12/09 Hoppas spelet inkluderar lite mer än att bara flyga omkring och panga. Hade varit roligt om man fick lite mindre pusselspel eller andra sorters interaktioner, kanske i form av att man får i uppdrag att flyga upp till en gammal rymdstation och hacka sig... 11/09 Bästa tiden, bästa datorn, bästa spelen...whats not to like? :) Det var nog c64 och amiga som var mångas inkörsport i spelvärlden/datorvärlden gissar jag...konsollerna har aldrg haft samma genomslagskraft i Sverige riktigt, såvida man inte tänker tillba... 11/09 Jag gillade med Black Prophecys flygsystem, dock var det för trist med bara en skeppstyp per faction. Skulle vara mer som Freelancer :) 11/09 pengar... ge.... bort.... *head explodes* 11/09 Härligt! Freelancer var riktigt bra faktiskt, det hade givetvis kunnat bli mkt bättre med en lite mer dynamisk värld. Och servrar/serverkod som orkade med lite mer. Gillade speciellt att man kunde köra pirat etc. Spelade en hel del på en server nånstans... 11/09 Nu blev jag nästan rädd...Nu när jag är äldre och visare/dummare, kommer jag att vara lika öppen nu för ett nytt WC-liknande spel som jag var förut? Det sista spelet jag lirade i den andan var Freelancer som jag fortfarande är kär i..Men nu, 11 år senar... 11/09 Intressant. 11/09
Skicka en rättelse