Cliff Bleszinksi fick tråkigt efter några veckors ledighet och "när och med vem" retts ut startar han förmodligen en egen studio.

Att Cliff Bleszinski lämnde #Epic Games i mitten av oktober kom som en överraskning för många. Som en av deras mest prominenta speldesigners har han legat bakom mycket som gjort att utvecklaren idag är en av de mest framgångsrika inom actiongenren. Enligt honom själv vill han dock bli ihågkommen för mer än bara motorsågsutrustade automatgevär.

– Dagens yngre spelare känner nog inte ens till att jag gjorde #Jazz Jackrabbit, #Unreal Tournament och hjälpt till med #Bulletstorm och #Shadow Complex, säger han i en intervju med G4tv

Därför vill han arbeta med något nytt, något fräscht och medan han de senaste veckorna besökt många etablerade utvecklare såsom #Ubisoft och #Valve verkar ändå planen vara att starta en egen studio.

– Frågan är inte "om" utan "när" och "med vem".

Vidare i intervjun beskriver han hur det saknas utmaning i dagens spel, hur han återupptäckte #Zelda: A Link to the Past och förvånades över hur mycket det kräver av spelaren. Dagens spel är enklare och det är därför spel som #Demon's Soul och #Dark Soul har fått så stor genomslagskraft, resonerar Bleszinski.

Intervjun i sin helhet
<object classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" width="455" height="418" id="VideoPlayerLg61742"><param name="movie" value="http://www.g4tv.com/lv3/61742"></param><param name="allowScriptAccess" value="always"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><embed src="http://www.g4tv.com/lv3/61742" type="application/x-shockwave-flash" name="VideoPlayer" width="455" height="382" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed></object>

Skicka en rättelse