#Blizzard har inga planer på att slopa månadskostnaden för World of Warcraft. Det är ju annars lite av en trend i mmo-branschen, där tungviktare som #Guild Wars 2 varit gratis att spela redan från början och #Star Wars: The Old Republic gav upp betalkravet efter mindre än ett år.

Men trender och sjunkande spelarantal till trost kommer det fortsätta kosta en dryg hundring per månad att uppleva Bllizzards massiva succé. Ett skäl är att World of Warcraft inte är byggt för att vara free-to-play, det berättade J Allen Brack, produktansvarig hos Blizzard, för Eurogamer under helgens Blizzcon-mässa i Anaheim, USA.

– Spelet är inte byggt för att vara free-to-play, säger Brack. Vi skulle behöva bygga om spelet ganska märkbart för att göra det till free-to-play. Och det är inget vi planerar för närvarande.

Som fotnot finns det en gratisversion av WoW, nämligen Starter Edition som med vissa begränsningar låter dig lira gratis upp till level 20.

Det planeras för övrigt flitigt inför framtiden. Dels snickras det på #World of Warcraft: Warlords of Draenor, den femte expansionen som avtäcktes i fredags, och dels skapas massor av material för World of Warcraft överlag.

– I fråga om innehåll och utveckling har vi större resurser än någonsin för att skapa innehåll till World of Warcraft, säger Blizzard-chefen Mike Morhaime. Så vi förväntar oss att fortsätta ha ett långt, lyckligt liv.

Warlords of Draenor tillkännagavs i fredags.

Förra veckan berättade Blizzard att 7,6 miljoner betalar för att spela World of Warcraft varje månad. Det är en nergång på 100 000 sedan juni, och ungefär en tredjedel av spelarna har gått vidare sedan toppnoteringen på 12 miljoner hösten 2010. Ändå är 7,6 miljoner spelare siffror andra mmo-spel bara kan drömma om, och förmodligen kommer Warlords of Draenor hjälpa till att hålla spelet lönsamt ytterligare något år.