Early access-formulan, där vi som konsumenter betalar för att testa och i viss utsträckning delta i utvecklingen av spel, har tagits emot med öppna armar av både spelare och indieutvecklare. Och konstigt vore det väl annars, när det går att bidra till en intressant spelidé samtidigt som kreatörerna får mat på bordet under utvecklingstiden.

Men i skuggan av framgångssagor som #Dayz och #Rust finns det ljusskygga figurer som vill roffa åt sig spelarnas pengar utan några ambitioner att faktiskt fullfölja arbetet. Om GOG välkomnar betalningsmodellen kommer de se till att sådana skumraskprojekt inte får plats.

– Vi överväger möjligheten, men då måste det vara på vårt sätt. Det måste övervakas, eftersom vi är ansvariga för vad spelarna köper hos oss. Det är vi alltid väldigt öppna med, berättar #CD Projekt:s medgrundare Marcin Iwinski för Eurogamer.

Han menar att Steams modell med väldigt många spelsläpp fungerar bra för #Valve men att det finns hot med just dåliga early access-spel, och att det därför finns ett behov av en butik som är mer selektiv med utbudet – där inte vem som helst kan röstas in och där konsumenterna kan få pengarna tillbaka om de inte är nöjda.

Vad tycker du om fenomenet med early access? Uppskattar du att vara med från ett tidigt utvecklingsstadie eller är du trött på alla halvfärdiga spel som visas upp i Steam-butiken? Behövs en mer "reglerad marknad"? Gör din röst hörd nedanför!

Skicka en rättelse