Det säljs hattar, kläder och andra småsaker för över en miljard dollar i år.

Förra helgen vann laget Samsung White VM i #League of Legends och fick 1 miljon dollar för besväret. En respektabel prissumma – men småpotatis i jämförelse vad spelet drar in på mikrotransaktioner.

Mellan januari och september beräknas det ha gjorts mikroaffärer i League of Legends till ett värde av 946 miljoner amerikanska dollar, eller nära 6,9 miljarder kronor. Uppskattningen görs av Super Data Research, en sajt specialiserad på ekonomin i free2play- och digitala pc-spel, och återges av Venture Beat. Förra året såldes LoL-prylar för 624 miljoner dollar, så ökningen i år är markant, och det blir också första gången någonsin som mikrotransaktioner omsätter mer än 1 miljard dollar.

Årets tvåa så här långt, den sydkoreanska free2play-shootern #Crossfire, stannade förra året på 957 miljoner dollar. #World of Warcraft ligger så här långt femma i tabellen, med 728 miljoner dollar i intäkter, medan #Blizzards kortspelssuccé #Hearthstone skvalpar runt på tiondeplatsen. Det ska dock kommas ihåg att siffrorna bara gäller pc-spel, och att Hearthstone har en hel del spelare på surfplattor också.

Super Data Research har satt ihop en topp 10-lista för inkomster från mikrotransaktioner för pc-spel mellan januari och september i år. Så här ser den ut.

Spel

Inkomst
(miljoner USD)

Marknadsandel

Placering 2013

1. #League of Legends

$946

11,9 %

4

2. #Crossfire

$897

11,2 %

2

3. #Dungeon Fighter Online

$891

11,2 %

1

4. #World of Warcraft

$728

9,1 %

3

5. #World of Tanks

$369

4,6 %

5

6. #Maplestory

$240

3 %

6

7. #Lineage

$178

2,2 %

7

8. #Counter-Strike Online

$148

1,9 %

8

9. #DOTA 2

$136

1,7 %

20

10.#Hearthstone

$114

1,4 %

-

Skicka en rättelse