Här, ta ett vapen och skjut!

"Det är jag och mitt vapen mot horder av zombier"

Det är så Killing Floor 3 presenterar sig. Här finns ingen komplicerad story eller utdragna filmsekvenser. Det är jag och mitt vapen mot horder av zombier. Det är lite som om jag fått sätta mig i en Ferrari där enda läget på gasen är i botten. Allt går i ett sådant rasande tempo att jag måste torka handsvetten från handkontrollen i värmen efter första matchen. Det finns en charm med spel som inte hymlar med vad de vill göra, och jag kan respektera detta. Tyvärr finns det även problem med den tredje delen i Killing Floor-serien, och de är svårare att ha överseende med.

Killing Floor 3 gör väldigt lite för att ändra konceptet, utan vrider istället upp reglaget ytterligare några steg. Har du spelat Killing Floor 2 kommer du känna igen dig, på gott och ont. Vare sig om du springer runt med hagelbrakaren eller vill sätta eld på allt med eldkastaren så är grunden densamma. Alla zombier ska dö medan jag låser upp perks, vapen och andra uppgraderingar för att underlätta livet i nästa match. Det finns också möjlighet att ändra visa saker mitt i matcherna, vilket ger en annan dimension till spelet.

Skjutandet och vapnen känns för det mesta bra, men det finns problem med balansen där vissa vapen är mycket bättre än andra. Vissa av dem är till och med rent värdelösa om man inte kör på lägre svårhetsgrader. Jag hoppas de ser över och balanserar detta, för det är synd att spelet tvingar en mot vissa vapen för att de är så överlägsna.

Den här gången rör jag mig smidigare då det går att glid efter marken och greppa kanter för att häva sig upp på högre nivåer. Detta gör att spelet känns mer vertikalt, men det går att argumentera kring om detta tar bort en del av känslan som fanns i de föregående titlarna.

Om det rör sig: skjut!

Zebs (zombierna) ha en del variation men det är också många så kallade ”reskins”. Bossarna har dock fått sig ett lyft med flera faser som tvingar oss spelare att ändra taktiken under stridens gång. Men spelet har tappat i stämningen då de förra spelen hade en mycket mer distinkt skräckkänsla. Det är svårt att sätta fingret på men allt känns lite för polerat, rent och sterilt nu, trots att huvuden exploderar som aldrig förr när de träffas av mitt hagelgevär. Spelet utspelar sig visserligen i framtiden men allt känns för putsat och jag saknar den rostiga, blodiga känslan för föregångarna.

"Lite för polerat, rent och sterilt"

Den största förändringen är hjältekaraktärer istället för klasser med tillhörande ”ultimates”. Valmöjligheterna är därför inte lika stora som i de tidigare spelen, även om de olika ”perksen” gör att man till viss del kan skräddarsy sin egen hjälte. Utvecklarna har dock tagit bort möjligheten att hela varandra med sprutorna och i stället är det bara medic-klassen som kan hela andra. Jag förstår hur de har tänk och att det är tänkt att sjuksyrran ska stå för helandet, men jag tycker det tillförde en del lagmekanik när alla kunde plåstra om varandra.

En annan sak som tagit bort, som var unikt med Killing Floor, är möjligheten att fixa och svetsa igen dörrar. Man kan blocka dörrar med ett verktyg som gör det på studs, men jag saknar stressen när det tog tid att svetsa igen dörrarna. Banorna känns inte heller byggda för att barrikadera sig på samma vis som i föregångarna.

Ett bra men buggigt spel.

Killing Floor 3 försöker behålla den gamla stilen och samtidigt introducera mer moderna element. Jag personligen gillar att man nu är mer smidig och att spelet känns mer vertikalt. Samtidigt tycker jag också spelet tappar en hel del identitet med de andra förändringarna. Jag vill inte använda uttrycket ”nerdummat”, men samtidigt tycker jag det står rätt klart att utvecklarna försökt ändra saker för att locka fler spelare. Något som jag självklart kan förstå då tidigare delar var aningen nischade. Men tyvärr sker det till priset att man offrar en del av spelets identitet. Dessutom har jag tyvärr fått dras med en del buggar och optimeringsproblem som inte gör saker mer smickrande. Det har kraschat flera gånger på min PS5:a och buggar där jag ramlat genom golvet eller att zombierna springer genom väggarna är inte helt ovanligt.

När allt fungerar som det ska är Killing Floor 3 roligt i goda vänners sällskap. Jag hade dock önskat att det bara var de odöda som led av likstelhet.

Fotnot: Killing Floor 3 släpptes till pc, PS5 och Xbox Series den 24 juli. Testat på PS5.

Killing Floor 3
3
Bra
+
Alltid kul att döda zombier med goda vänner
+
Ett mer vertikalt spelade
+
Går snabbt att komma in i
-
Känns lite för skräcklöst och sterilt
-
Buggar och likstelhet
-
Obalanserade vapen
Det här betyder betygen på FZ