Hellre långsamt och rätt än snabbt och fel.

Monster Hunter: World begår premiär på Xbox One och PS4 om två veckor, men pc-spelarna fick nyligen det beska beskedet att de måste vänta till i höst.

Senareläggningen på pc har flera orsaker. För det första är utvecklarna nya på det här med pc-spel, och därför är man noga med att det blir rätt, säger producenten Ryozo Tsujimoto till Gamesradar, skriver PC Gamer. Man väljer att färdigställa konsolversionerna för att kunna ge pc-versionen full uppmärsamhet, vilket inte hade varit lika enkelt om alla versioner gjordes samtidigt, säger Tsujimoto.

For the main Monster Hunter game, this is our first PC title and it’s something we want to make sure we get right. So rather than have it taking up resources during the console development and not it not being able to have our full attention on it. We want to get console out the door and then we’re going to take some extra time and try and get the PC version as good as possible.

För det andra krävs mer arbete med matchmaking på pc. På konsol finns redan funktioner för matchmaking, medan Capcom själva måste bygga det för pc-versionen.

There's extra work you need for PC as well. On console you use first party matchmaking, you just kind of plug into it, whether it’s PSN or Xbox Live, but on PC we’re going to have to work more to get our own matchmaking working. So, hopefully, PC users won’t mind waiting a little bit longer for us to bring you a really great optimised PC experience.

Om du har svårt att ge dig till tåls kan du snoka reda på en PS4:a och delta i öppen betatestning nästa vecka. Start 3 på morgonen fredag den 19/1, slut samma tid natten mellan söndag och måndag. Och enbart på PS4, av någon anledning.

Skicka en rättelse