Saker som skakat om vårt spelande genom åren.

I veckan har CES, världens största teknikmässa, frälst världen med tekniska innovationer. Bland annat fick vi se en mer högupplöst variant av HTC:s VR-headset Vive. Men än har vi inte sett några innovationer som kommer revolutionera vårt spelande på samma sätt som de tio sakerna i veckans quiz.

9/10 Korrekta svar! Du är på CES. Tycker det är lite kul hur folk inte minns att DirectX var helt värdelöst i flera år innan det blev mer användbart än OpenGL. Microsoft 'sponsrade' länge utvecklare att välja bort OpenGL till fördel för DirectX för att... 18/01 7/10 (hade egentligen fått 8/10) klantade mig på grafikkortets gränssnitt, så klart var det något tekniskt som systemminne och inte ljud+video och jag tänkte först förstnämnda men valde sistnämnda. 15/01 SB16 är dessutom 7-8 år äldre än Live vilket sen ersattes hyfsat fort av Audigy så att SB16 var mer poppis än Live är nog inte så konstigt :) Live var ett okej kort när man fick det att fungera men precis som Soundblaster 128 var kortet ökänt för att... 15/01 Självklart 10/10. Riktigt lätta frågor denna gången. 15/01 Uppdateringsfrekvens och responstid är skilda saker. 14/01 Det var jag som läste frågan bakvänt. 14/01 7/10 Korrekta svar! Du är på CES. Kunde vart 9 om jag inte klantat mig på två frågor (suck). 14/01 =) Delta force var ju lite revolutionerande också och ett av de få spel som använde en voxel motor. Spelade igenom Quake 2 med min P133. Plågsamt långsamt i sw men det fungerade. 14/01 Även Pentium 166MHz fanns utan MMX, gissa hur jag vet. Delta Force krävde en processor på 166MHz, med MMX, jag är mer bitter :( 13/01 @Loxus: LIVE var dyrare och innehöll funktioner som inte direkt behövdes för spel. Jag hade exempelvis ett AWE 32 vilket emularade ett SB16 men ljudfonter e t c var redundanta i spelen. När spelen gick över till att köra WAVE istället för MIDI så försva... 13/01
Skicka en rättelse