Olycksbådande rapportering inifrån problemtyngda Bioware.

I hälarna på förra veckans omtumlande rapportering inifrån Bioware kommer nu flera indikationer på att saker och ting inte står rätt till på företaget. Eller med deras titlar. Den här gången handlar det om Dragon Age 4.

Det är återigen Kotaku som återger uppgifter från anonyma medarbetare på Bioware – nästa del i den hyllade serien har gått från ambitiöst rollspel med valmöjligheter och konsekvenser som rättesnöre, till att mer och mer luta åt EA:s uttalade “games as a service”-strategi.

För att göra en rätt lång historia kortare:

Efter att Dragon Age 4 (då under projektnamnet Joplin) lades i frysen sent 2017 och stora delar av teamet flyttades över för att släcka bränder i problemtyngda Anthem, förändrades visionen för spelet drastiskt. Joplin, som fortfarande var väldigt tidigt i utvecklingsfasen, skulle i grund och botten bli ett mer fokuserat, singleplayercentrerat RPG som skapades med redan etablerade verktyg av ett team med passion. Joplin-versionen av Dragon Age 4 skulle skala bort de alltför öppna och tomma delarna från Inquisition, och istället lägga tyngd på karaktärsutveckling, kompanjoner och innehåll. Färre fetch quests, mer substans och reaktivitet. Det Bioware varit kända för. Storyn var lagt i Teverium-imperiet, där spelaren skulle vara del av grupp spioner som utförde större och mindre kupper och uppdrag i skuggan av de allrådande magikerna.

”Anthem med drakar”

Efter att projektet återupplivats fick det arbetsnamnet Morrison. Nya medarbetare och chefer jobbade nu med en version av Dragon Age som skulle rimma bättre med EA:s mål att alla deras titlar ska ge långsiktiga intäkter under ”games as a service”-doktrinen. Spelet byggs på Anthems kodbas.

Medarbetare har enligt uppgift kallat spelet ”Anthem med drakar”, medan andra varit mer optimistiska i sina beskrivningar. Klart är hur som helst att spelet bootats om, och att ingen utanför Bioware riktigt vet hur mycket av Joplins dna som finns kvar i Morrsion. Att spelet kommer att innehålla element från just Anthem ter sig troligt, men huruvida onlinedelen av spelet är separat från en singleplayerupplevelse, eller helt integrerade, kan vi bara spekulera i. Klart är att creative director Mike Laidlaw har lämnat projektet tillsammans med flera medarbetare som jobbat med de tidigare Dragon Age-spelen.

Oavsett vad slutresultatet blir, lär vi inte få se spelet än på flera år.

Min upplevelse var att Inquisition var betydligt mer öppet än vad Origins vad i vart man kan gå, vad man kan göra och vilka relationer man kan bygga ( fler karaktärer jag tyckte var intressanta som hade djupare uppdrag / anslutning till världen ). Låter... 11/04 Tycker väl snarare det är tvärtom. De flesta spelen låser in än i tråkiga klasser utan fantasi. Tjuv dolk och läder. Magiker klänning och pinne. Krigare plåt å vape. Tråk tråk tråk. Hade aldrig haft klänning i strid verkar väldigt korkat när det finns... 11/04 Du menar hur de gick från ett öppet rollspel med val och konsekvenser till att bli en tok railat spel som bara var tråkigt och inte hade något som helst kvar av det som gjorde origins magiskt. Småsaker som oh du e magiker hör har du din pinne och klänni... 11/04 Morgan är aktieägarna... 11/04 Lustigt, EA sa ju själv när dem sparka en hög anställda för en tid sen att nu satsar dem på att bli världens bästa spelföretag... Svårt att se nån framgång här.. Eller så är Alfons Åberg baserad på EA: "Ska bara, ska bara" 11/04 Att EA tvingar på sina studios "Games as a Service" är definitivt ett "EA problem". Det handlar inte längre om att göra ett så bra spel som möjligt. Det handlar snarare om att kompromissa så att du får ett spel som kan generera inkomster långt efter köp... 11/04 Gött. Athem är juh skit kul. 11/04 RPG:s måste våga gå tillbaka till det här med att ens karaktär inte kan vara bäst på allt. Att man faktiskt gott får vänta till nästa genomspelning med att prova den där andra klassen, den där andra approachen ... att det gärna får ta minst tio genomspe... 10/04 Menar väl mer att den historien för den trilogin var slut...kanske. :) 10/04 Det är intressant att man klandrar EA I alla dessa artiklar när det är studio problem. 10/04
Skicka en rättelse