2 Petabytes av data skapar den kanske mesta realistiska återskapningen av vår planet. Om du har bandbreddden.

När vi fick se de första glimtarna av nya MS Flight Simulator var det inte bara flygentesuaster som blev exalterade och i en ny video får vi en djupare inblick i tekniken bakom de imponerande vyerna.

Studion bakom spelet berättar hur de använt 2 Petabyte av data, där alla två miljoner städer på jorden ingår, alla 45 000 flytplatser, alla vägar och alla berg på jorden. Detta har de kombinerat med en jäkla massa molnkalkylerande och ut kommer allt det där vackra och realistiska vi fått se.

De tar också upp hur all denna data hanteras av spelet och för den ultimata upplevelsen verkar det som du behöver en fet internetlina så att byggnader, terräng och allt annat kan streamas in i spelet. Det kommer dock finnas visst stöd för offline-flygande och cache-funktioner för de som har begränsad internetåtkomst.

Och ja, vi (läs Tomas) tjatar på Microsoft regelbundet för att få testa själva.

Skicka en rättelse