Missade deadlines, leveranser som inte uppfyllde förväntningarna och en rad andra orsaker ligger till grund för skilsmässan.

När det officiella soundtracket till Doom Eternal släpptes undrade ljudnördar vad som hade hänt med mixningen. Det saknades dynamiskt omfång på många av spåren och när kompositören Mick Gordon ifrågasattes skyllde han ifrån sig och menade att detta gjorts utan hans inblandning. I ett öppet brev från Marty Stratton på Id Software förklarar han att det inte är hela sanningen och att de inte kommer att anlita Gordon igen.

I brevet får vi läsa om hur arbetet med det officiella soundtracket gick till och att ursprungsplanen var att Mick Gordon skulle ligga bakom det. För att kunna skicka med det i samlarutgåvan behövde dock Id få musiken i början av mars men sent i februari bad Gordon om att få en förlängd deadline på fyra veckor, med löfte om att leverera närmare 30 låtar, mer än det dubbla antalet spår mot vad som utlovats tidigare. Id gick med på det, gav honom totalt sex veckor och förklarade för spelarna att soundtracket skulle försenas.

När den framskjutna deadlinen närmare sig började Id tvivla på att Gordon skulle leverera i tid, varför de bad företagets Lead Audio Designer att börja mixa låtar som en backup. Dessa baserades dock på den redan komprimerade musiken i spelet som Gordon levererat och fick sys ihop för att skapa kompletta stycken. Id informerade Gordon om planen och ska enligt Strattons brev ha varit ok med det.

På leveransdagen fick Id nio av de först utlovade tolv låtarna (inte de närmare 30 Gordon menat att en framskjuten deadline skulle leda till) och enligt Stratton var av mestadels lugn natur, snarare än de hektiska "combat music" spelarna förväntade sig. Id, i samråd med Gordon, tog därför beslutet att kombinera kompositörens låtar med de som mixats av företagets ljuddesigner.

Att sedan Gordon agerade som han gjorde när kritiken blossade upp fick Stratton och gänget på Id att ta beslutet att deras samarbete avlutas. Du kan läsa hela brevet på Reddit, som avslutas så här:

I’m as disappointed as anyone that we’re at this point, but as we have many times before, we will adapt to changing circumstances and pursue the most unique and talented artists in the industry with whom to collaborate. Our team has enjoyed this creative collaboration a great deal and we know Mick will continue to delight fans for many years ahead.

Skicka en rättelse
Jag gör samma sak, stänger utav musik i alla multiplayer. Så man hör motståndarna lättare. Samt att man även skruvar ner grafik så man ser bättre :D 06/05 Jag är med dig på denna. Däremot sänker jag alltid musiken. Typ Tal 100 Ljudeffekter 90 Musik 80 06/05 Är du galen eller är detta någon sorts skämt? Varför begränsar man frivilligt sin upplevelse på detta vis? Bra musik förhöjer alltid spelet. 06/05 Stäng av "musiken" så fort du spelar ett fps.... Aldrig haft musik på, genom q1-2-3, unreal, ut, ut2003/2004 Och aldrig heller i H-L/H-L2, CS (alla varianter) Däremot...däremot, slår jag på det i eve-online, när jag spelar solo. 06/05 Fanns det musik i spelet? Tänkte inte på det överhuvudtaget. 05/05 o.O https://youtu.be/9b6lB_AbZDs https://youtu.be/m3c2nxfV4PU https://youtu.be/OfCNfLXnX8c 05/05 jag har läst runt lite o allt visar att det är Mick som är boven här.... nåt med att han missade deadline o liknande... tycker han är överskattad, har man fått en deadline så ska man fan se till o hålla den om nåt, o inte trycka til fler låtar om det... 05/05 Älskar soundtracket från 2016 men eternal kändes långt ifrån lika slagkraftigt. Men utan Mick Gordons musik vet jag inte om ännu ett DooM kommer bli något att se fram emot. 05/05 Hans musik in Doom 2016 var guld, men nåt måste ha hänt då kvalitén är inte i närheten i Eternal. 05/05 Håller med tidigare kommentar, ganska mediokert det jag har hört. Låter inte som att han har erfarenheten. 05/05