Ödemarken bjuder på många möjligheter att skräddarsy sina karaktärer.

Det dröjer till den 28 augusti innan vi får besöka den tredje upplagan av ödemarken i Wasteland 3, och under tiden får vi nöja oss med en titt bakom skynket i utvecklaren Inxiles utvecklingsdagböcker, som i sitt första avsnitt talar om hur vi kan skräddarsy våra karaktärer.

Chefsdesigner David Rogers berättar inledningsvis om Quirk-systemet, där man får välja kraftfulla bonusar för en karaktär, men som även kommer med stora nackdelar. Man kan till exempel välja att ge en karaktär quirken Pyromaniac, som ger han +25 % högre eld- och explosionsskada, men även 15 % risk att självantända när han använder sprängmedel.

Vidare säger Rogers att de som verkligen vill grotta ned sig i statistik och siffror kommer kunna skapa väldigt intressanta karaktärer, men att det även finns färdiggjorda duos man kan börja spelet med. Dessa kompletterar varandra och har dessutom lite specifik dialog under resans gång.

Jocke live-streamade Wasteland 3-betan för ett tag sedan, så spana in den videon om du vill få ett hum om vad spelet handlar om.

Skicka en rättelse
Ja, det är ju en smaksak. Om det är så många olika builds som alla kan ha sin likvärdiga legitimitet så låter det som att det kan hålla för fler genomspelningar. Om spelet lyckas få många olika saker att kännas "ultimata" på sitt sätt. Har sällan upplev... 18/05 Håller inte med. Jag har liksom inte tid och lust att göra en ny karaktär för att något "blev fel". Älskar om jag kan rätta till misstag vid vissa punkter. Divinity Original Sin 2 är bra på det sättet då man efter första akten kan lägga om alla stats... 18/05 Ser bara fram emot multiplayer 18/05 Komplexitet innebär vanligen även variation. I nämnda Kingmaker finns det helt sjukt många builds man kan köra. Att ha kört två olika (eller fem, för den delen) builds med sin karaktär under en genomspelning är inte något som påverkar omspelningsvärdet... 17/05 Om jag hade kommit till den insikten i ett spel, och det inte hade gått att ändra, så hade jag förmodligen drivits till att starta en ny gubbe för att kunna göra rätt, och detta med glädje (antingen omedelbart eller efter att jag var klar med nuvarande... 17/05 @gusnan Jag tycker fokuset helt klart verkar vara strider, kanske inte till den grad som Battletech eller x-com riktigt men iaf mer åt det hållet än åt Fallout 1-2 hållet.. Märktes ju ganska rejält i Wasteland 2, tror 3:an tar steget ytterligare i den... 17/05 Ja, det gör jag antagligen. Jag trodde det var (och antar att det är) ett kalasbra RPG, precis som Wasteland 2, och inte bara en "stridssimulator". Jag går på det som spel är, inte det som dom utger sig för att vara. 17/05 Du pratar om något helt annat än vad han i videon gör. Han pratar om karaktärernas färdigheter och valmöjligheter i strid. Du verkar prata om story / dialog. Det finns i princip inga spel som erbjuder några större skillnader i konsekvenser där, det finn... 17/05 Nja, till viss del. Det beror på spelet också. Ett spel som Pathfinder: Kingmaker har exempelvis väldigt komplexa system, och man kanske märker efter si och så många timmar och levlar att sättet man byggt sin karaktär på inte var så roligt och/eller bra... 17/05 Valmöjligheter är skitbra, både kvalitet och kvantitet. MEN, ett stort nej-nej för mig är då man kan ändra gubbens stats hur som helst under spelets gång. Man ska kunna göra väldigt många val, men de ska bli skrivna i sten. Det är det som skapar sant... 17/05