En skräckhistoria från 2007.

I slutet av 2020 släpps Assassin's Creed Valhalla, och vi kan bara hoppas att Ubisoft Montréal får en mindre jäktig slutspurt än originalteamet från 2007. I helgen tog en av utvecklarna bakom första Assassin's Creed oss med på en resa bakom kulisserna. Det började lagom kryptiskt:

Charles Randall utvecklade snart orden med en berättelse med lagom mycket stresspåslag.

So we're all ready to ship the game, first submission goes pretty well, and then: the news. The CEO's kid played the game and said it was boring and there was nothing to do in the game.

I första Assassin's Creed fanns uppdrag med målet att sänka tempelriddare, men också en hoper sidogrejer. Det senare började man alltså lägga till bara fem dagar innan alla skivorna skulle brännas. Kravet: inga buggar. Randall och omkring fem andra själar stängde in sig och dagarna som följer är "en dimma". Men man lyckades till sist klämma in precis allt.

And it was bug free... almost.

Randall fortsätter med att förklara en bug som fick en tempelriddare att falla genom världen, och därigenom hindra en achievement på Xbox 360. Lösningen? Starta om spelet. Randall tillägger dock att det var "ett mirakel att spelet inte smälte din konsol eller något liknande". Han säger sig inte minnas något om de här dagarna, men poängterar att han och kollegorna åtog sig uppdraget frivilligt, att förändringarna var av godo, och att detta var och är Randalls minst stressiga release.

Den dråpliga anekdoten om vd:ns barn är han inte hundra på, men det var var han hörde där och då. Förmodligen hade Randall och kollegorna inte tiden för att gräva djupare än så hösten 2007.

Hela den svettiga historien finns som sagt att läsa på Twitter.

Skicka en rättelse
Ja. Så vitt jag vet är det bara Bethesda som lyckas i mina ögon. Kingdom Come känns väldigt tomt vad gäller husen. Man lär sig att det inte finns någon som helst anledning att gå in i ett random privat hus. Men i Bethesdas spel så kommer hela tiden påmi... 26/05 Alla som har haft en lite lagom lynnig chef som vill lägga sig i utvecklingen och tror de vet bäst kan nog känna igen sig litegrann där.. :) 26/05 Är det inte så i nästan alla spel förutom Skyrim och Kingdom Come? Det funkar ju inte att simulera varenda invånare och hus när vi pratar om världar i stil med Odyssey eller GTA. 26/05 Ja, har bara testat Odyssey. Det är några points of interest per område/kvarter men i övrigt är det kulisser. Det ser fint ut men det är tonvis med namnlösa människor som inte går att agera med och hus utan nånting i. Det är sådär att "du ska inte fippl... 26/05 Att de stressar ut sina spel är välkänt vid det här laget. Praktiskt taget varenda spel de släpper har tonvis med strul vid lansering. Det släpps alltid ett antal uppdateringar som fixar det värsta, men många problem hinner inte bli fixade innan nästa... 26/05 Vet inte, faktiskt, har ju inte spelat de senaste AssCeeed, och de ska ju vara ruskigt stora. Men givetvis finns det flera aspekter som spelar in, vilket var min poäng :) 25/05 Inget fel på kvalitén. De utvecklar ju de flesta spel under 3-4 år och det är parallella studios som är inblandade. "Tekniska problem" antar jag är Unity som alltid tas som exempel 25/05 @keffkebab: är inte deras spel så galet mycket större dock? Mycket som ska "klicka" in efter vad spelaren gör. Tänker mig att Bethesdas världar är lite mer dynamiska än asscreed. 25/05 Tja, Bethesda släpper ju inte spel särskilt ofta, och inte är deras spel direkt fria från tekniska problem... Så det i sig är ju ingen garant alls. 25/05 Det är möjligt att du inte tror, men släpper man spel med 1-2 års mellanrum (som de hittills har gjort) så blir också kvaliteten därefter. Vilket man tydligt kan se på deras spel. Det kryllar av videor på Youtube med alla tekniska problem som de flesta... 25/05