Skull & Bones föddes i svallvågorna efter sjörövarspelet Assassin's Creed IV: Black Flag. Sedan dess har vi fått Unity, Rogue, Syndicate, Origins, Odyssey och Valhalla. Och Skull & Bones? Det har samtidigt försenats, försenats, försenats och försenats. Senaste (sannolikt inte sista) surret handlar om att det ska släppas någon gång efter april 2022. Sannolikt blir det inte under 2022.

Kotaku har talat med folk från insidan, i en artikel som poetiskt döpts till "Först var det en Assassin's Creed-expansion, nu är det är en åtta år lång Ubisoft-mardröm". Läsvärd, helt klart.

Skull & Bones ska ha startat om från början flera gånger i olika former, och i dagsläget vet inte ens de som arbetar på spelet vad det är. En anonym utvecklare säger att det är Ubisofts version av Anthem; här och där ser det bra ut, men det saknar både mekaniker och material.

Spelar du som skeppet? Som en individuell pirat? Många frågor, få svar. Anonym utvecklare:

Every time we got feedback from Paris they would just freak out and change everything, and then change the people working on it, and that happened multiple times.

Projektet ska (hittills) ha kostat Ubisoft mer än 120 miljoner dollar (över en miljard kronor). Den enorma investeringen ska hålla spelet flytande (förlåt), då man inte ska vilja ge upp något som kostat så mycket. Singapores regering ska också bidra, sägs det. Ubisoft Singapore är studion.

Ubisoft säger i ett uttalande till Kotaku att den nuvarande versionen av spelet är på god väg och har passerat alfastadiet. De säger att "ogrundade spekulationer" bara skadar teamets moral.

The Skull and Bones team are proud of the work they've accomplished on the project since their last update with production just passing Alpha, and are excited to share more details when the time is right. That being said, any unfounded speculation about the game or decisions being made only works to demoralize the team who are working very hard to develop an ambitious new franchise that lives up to the expectations of our players.