Under den pågående CES-mässan äntrade Sony scen för att till slut dela med sig av lite konkreta specifikationer och det officiella namnet på deras VR-satsning till Playstation 5 – Playstation VR2. De visade tyvärr inte upp själva headsetet, men avslöjade åtminstone att Guerrilla och Firesprite Games tillsammans jobbar på VR-exklusiva Horizon: Call of the Mountain.
Headsetet kommer att ha en upplösning på 2 000 x 2 040 pixlar per öga (Oculus Meta Quest 2 har 1 832 x 1 920, PSVR har 960 x 1 080), bilduppdatering på 90 eller 120 Hz och ett synfält på 110 grader. Vidare slipper vi externa kameror, eftersom headsetet bestyckats med inside-out tracking. Kommunikationen med Playstation 5 sker via en USB Type-C-kabel.
Utöver det bjuds det på ögonspårning, vilket inte bara kan användas för att interagera med spelen, utan även nyttjas för foveated rendering. Det innebär att endast platsen på skärmen där man fokuserar blicken renderas i full upplösning, vilket sparar en hel del prestanda.
Specifikationer för PSVR2
PSVR2 | |
---|---|
Display method | OLED |
Panel resolution | 2000 x 2040 per eye |
Panel refresh rate | 90Hz, 120Hz |
Lens separation | Adjustable |
Field of View | Approx. 110 degrees |
Sensors | "Motion Sensor: Six-axis motion sensing system (three-axis gyroscope, three-axis accelerometer) |
Attachment Sensor: IR Proximity sensor" | |
Cameras | 4 cameras for headset and controller trackingIR camera for eye tracking per eye |
Feedback | Vibration on headset |
Communication with PS5 | USB Type-C® |
Audio | Input: Built-in microphoneOutput: Stereo headphone jack |
Detta kombineras med de nya kontroller vi sett sedan tidigare – som går under namnet Playstation VR2 Sense – vibrationer i själva headsetet och 3D-ljud (men headsetet verkar inte ha inbyggda hörlurar).
Något släppdatum fick vi dessvärre inte. Ej heller en prislapp.