I helgen kunde förhandsbokare lira igenom den första akten av Diablo IV och levla karaktärer upp till nivå 25, och över lag tycks folk vara riktigt nöjda med vad de spelat. Det sedvanliga serverstrulet var givetvis närvarande, men det var ju trots allt ett betatest, och förhoppningsvis har Blizzard fått lite insikter som kan hjälpa dem att göra det faktiska släppet betydligt smidigare, så att vi slipper en upprepning av Diablo III-lanseringen.
Något annat som spelarna uppfattade som negativt var balansen mellan de olika klasserna, och det var framförallt barbaren som stack ut. Jämfört med de andra kändes den betydligt mer utmanande att spela som, medan magikern gjorde spelet lite väl lätt.
Spelregissör Joe Shely förklarar dock för Gamesradar att barbaren verkligen börjar glänsa i de mellersta och senare delarna av spelet, bland annat eftersom den kan skifta mellan fyra olika vapen i strid. Betan äger som sagt rum i början av spelet, och därför kan barbaren uppfattas som sämre än den faktiskt är på det stora hela.
Med det sagt vill inte Shely och Blizzard att den ska kännas svag i spelets inledningen, och därför kommer de att titta på balansen och bland annat göra färdigheten Hammer of the Ancients starkare.
Nu i helgen är det dags för ett öppet betatest, och det läser ni mer om här.