Uppdatering: Blizzard har svarat att de inte tagit emot någon stämning från Netease, och efter lite grävande av Wowhead verkar det som att felaktigheter i den ursprungliga dokumentationen kring stämningen av misstag listade Netease som ansvarig för den. Istället tycks det vara en privatperson vid namn Yang Jun, utan koppling till Netease, som står bakom stämningen, såväl som flera tidigare stämningar mot olika spelföretag. Hans andra stämningar har inte nått några större framgångar, och gissningsvis gör denna inte heller det.

Originalartikel: Netease har i många år agerat distributör av Blizzards spel i Kina, men efter att de båda företagen hamnade i luven på varandra avbröts samarbetet i slutet av förra året. Exakt vad som har hänt är vi inte på det klara med, men enligt en tidigare rapport kan det handla om ett missförstånd där en varning från Netease tolkades som ett hot av Blizzard.

Det skrotade samarbetet är givetvis en stor smäll för Netease, och i kinesiska medier (via Wowhead) rapporteras nu att företaget har stämt Blizzard i Shanghai på motsvarande 445 miljoner kronor.

Motivationen till summan sägs vara återbetalningar som gjorts till kinesiska spelare för de olika Blizzard-spel som försvunnit, och som Blizzard inte vill stå för. Vidare uppges det att Netease vill ha kompensation för osåld merch de har i lager såväl som depositioner de betalat för ej utvecklade spel. Samtidigt menar de att avtalen de haft med Blizzard varit orättvisa.